Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW 323i E30 -85 "Le Magnifique"
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9   >>
16 besök senaste veckan (98635 totalt)
Henrik J
Malmö
Här sen Aug 2005
Inlägg: 441


Trådstartare
Här är äntligen tråden för "Le Magnifique" - en dedikerad banracingbil men som i nuläget även ska vara godkänd för gatan!

Här nedan är en summering av bilens nuvarande status och modifieringar.


BMW E30 323i -85
Motor : M20B23 (143hk@6000rpm)
Tjänstevikt (original): 1240 kg
Tjänstevikt (omregistrerat) : 1060 kg
Tomvikt (trackday klar med 18 liter bensin utan förare) : 1029 kg
Tillverkningsdatum : 1985-01-02
Färg : Burgundrot Metallic (199/3)
Utrustningskoder : PDF



NU











Bromsar
Bromsvätska : ATE Super Blue Racing och ATE Typ 200
Huvudbromscylinder : BMW E32 735i (25.40 mm)
Bromstrycksregulator : Tilton 90-2003 (justerbar)

Bromsar Fram
Bromsskivor : Corvette C5 (325x32 mm)
Bromsok : BMW E36 M3 (60 mm)
Bromsokshållare : BMW E36 M3
Bromsbelägg : Carbotech XP8

Bromsar Bak
Bromsskivor : BMW Z3 (272x10 mm)
Bromsok : BMW E30 M3 (38 mm)
Bromsokshållare : BMW E36 316ti Compact
Bromsbelägg : StopTech Sport 309.03960
Handbromsdetaljer : BMW Z3



Transmission
Växellåda : Getrag 260/5 (original)
Växellådsolja : Biltema ATF Dexron III
Växellådsbussningar : T-Parts (POM aka Delrin)
Drivaxlar : BMW E30 325i
Differential : BMW E30 325i (Limited Slip Differential 25%)
Differentialbussning : Millway (POM aka Delrin)



Chassi Fram
Fjäderben : BMW E30 323i 51 mm (original)
Bärarmar : BMW E30 323i (original)
Bärarmsbussningar : Millway (Excentriska) (POM aka Delrin) (excentriska för ökad caster)
Stötdämpare : H&R Cup-Kit Sport (H&R P16-1001-01)
Fjädrar : H&R Cup-Kit Sport (H&R 31003-1)
Topplager : Millway (ställbart caster & camber)
Krängningshämmare : BMW E30 325i M Sports Suspension (20.0 mm)
Nav/Hjullager : BMW E36/E46 (5-hål)

Chassi Bak
Subframe : BMW E30 325i
Subframebussningar : Millway (POM aka Delrin)
Bärarmar : BMW E30 325i (större hjullager = 42x75x37 mm)
Bärarmsbussningar : Millway (POM aka Delrin)
Stötdämpare : Okänt (BM002H B07)
Fjädrar : Supersport 60 mm (Supersport 75139)
Topplager : Millway (ledlager)
Krängningshämmare : BMW E30 325i M Sports Suspension (14.5 mm)
Nav : BMW Z3 (5-hål)
Hjullager : BMW E36/E46 (33 41 1 130 617 = 42x75x37 mm)



Elsystem
Batteri : Gel, 18Ah, 12V, 6.1kg
Distributionsblock från SeaSea (kopplat till batteri med 25mm2 batterikabel)
Original kabelhärva rensat med endast det absolut nödvändiga kvar

_________________
Henrik Johannisson
BMW 323i E30
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Citera
Henrik J
Malmö
Här sen Aug 2005
Inlägg: 441


Trådstartare
Innan tråden för "Le Magnifique" dras igång så kan det vara lämpligt att visa de två
andra bilarna som ledde fram till att bygga en dedikerad banbil.



BMW 518i E34 -93

Första bilen som det blev bankörning i var en calypsoröd BMW 518i E34 -93 (finns en
long story varför det blev en så nära icke-optimal banbil man kan komma).

113 hk för 1500 kg...
På rakan på Knutstorp hann man med att brygga en kopp kaffe och ta sig en fika :-)
På Anderstorp hade jag nog hunnit med ett långkok...

Modifieringar
* Bromsbelägg fram (Ferodo DS2500)
* Lågprofildäck :-)

Men det spelade ingen roll, den ledde mig in på bankörning och det visade sig vara
otroligt kul att köra!


Foto : Bilsport Magazine

_________________
Henrik Johannisson
BMW 323i E30
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Citera
Henrik J
Malmö
Här sen Aug 2005
Inlägg: 441


Trådstartare
Och en kort presentation av den andra bilen innan vi drar igång "Le Magnifique"-tråden på allvar!



BMW 535i E34 -89

Den andra bilen som jag körde på bana med var en BMW 535i E34 -89 (royal blue metallic).
Lite trevligare motor, rak sexa på 3.5 liter som ger 211 hk.

Den är dock endast temporär, därför får den kallas "wannabe banbil".
Den kommer tyvärr inte att uppgraderas något nämnvärt, utan all tid och pengar läggs på
den "riktiga" banbilen som jag ska försöka få iallafall körklar till våren/sommaren 2015.

Därför har den bara fått ett par mindre modifieringar
* Bromsbelägg fram (Ferodo DS2500)
* Bromsvätska (ATE Super Blue Racing)
* Moccaratt för lite trevligare grepp (fast vad hjälper det när man glider runt som en hal
tvål i skinnstolarna)
* Lågprofildäck :-)

Men den har redan använts som övningsbil i några bankörningar och några till blir det nog i den!

Mer info läggs in efter hand som det händer!









Så var det dags för en snabbare översyn av framvagn och bromsar inför sista bankörningarna i år.

Beläggen fram (Ferodo DS2500) börjar snart sjunga på sista versen, verkar även vara lite erosion
på trailing edges. Är dock överlag nöjda med dessa, men till nästa säsong ska det provas Carbotech
XP8 (från PEAN).

När jag ändåså hade allt lätt åtkomligt så passade jag på att måla lite thermal paint och temperature
sticker, är mest allmänt nyfiken vilka temperaturer som dessa registrerar på en helt omodiferad gatbil
med vanliga gatdäck.











Blev såklart stressmek inför bankörningen på Knutstorp i helgen som gick.

Kraftiga vibrationer när man bromsar lätt vid ~90 km/h betyder att bussningarna till de övre
länkarmarna är slut (var snart 10 år sedan sist och med ett antal bankörningar så var det inte
oväntat).







Hade kompletta övre länkarmar liggandes, men var nyfiken på att prova polyuretanbussningar.
Så, Powerflex eller Strongflex? Drog till med Strongflex med 90 ShA hårdhet - mest på
skoj/nyfikenhet och för att själv få egna erfarenheter (hört både bra och dåligt).









Försvann de ursprungliga vibrationerna? Definitivt!
Men nu har jag ganska jobbiga vibrationer mer överlag i hela framvagnen vid hårda inbromsningar
och över hela hastighetsskalan... Suck...
Gått igenom hela framvagnen (inklusive mätt bromsskivornas skevhet) och kunde inte hitta något
uppenbart glapp/slitage någonstans. Enda jag kan komma på är att det kanske är lämpligt att sätta
lika hårda bussningar i de undre länkarmarna också.

_________________
Henrik Johannisson
BMW 323i E30
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Citera
Henrik J
Malmö
Här sen Aug 2005
Inlägg: 441


Trådstartare
Nu drar vi igång "Le Magnifique"-tråden!



Efter att ha provat på lite bankörning med vanliga bruksbilar var det dags att
ta steget till en dedikerad banracingbil.

Nu har jag haft den här bilen (BMW E30 323i -85) några år men projektet
gick mest på tomgång och inte mycket blev gjort, men nu på senaste tid har
jag fått i en växel iallafall och den bör vara klar för en första provkörning till
våren/sommaren 2016!

Så framöver kommer det att komma lite beskrivningar över vad som gjorts.



Såhär såg utgångsobjektet ut!

BMW E30 323i -85
Motor : M20B23 (143hk@6000rpm)
Tjänstevikt : 1240 kg
Tillverkningsdatum : 1985-01-02
Färg : Burgundrot Metallic (199/3)
Utrustningskoder : PDF


_________________
Henrik Johannisson
BMW 323i E30
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Citera
kettmpa
sthlm
Här sen Apr 2009
Inlägg: 91



Kul

_________________
Kim byström
Citera
Henrik J
Malmö
Här sen Aug 2005
Inlägg: 441


Trådstartare
kettmpa skrev:
Kul


Ja, nu jäklar har det äntligen blivit lite fart på detta. Ser även att du har fart på ditt bygge också

Enda problemet inför besiktningen är ju den där förbaskade styrledsdamasken som i princip ligger emot bromsskivan - verkar som jag är den enda i Sverige med det problemet :-( Ska ta en titt närmare titt på det en regning ledig dag...

Du verkade ha klarat dig undan det problemet - vi hade ju en hel del broms/nav/et/bärarmar diskussioner

Kommer inom kort att slänga upp lite bilder på den problematiken här i tråden...

_________________
Henrik Johannisson
BMW 323i E30
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Citera
Henrik J
Malmö
Här sen Aug 2005
Inlägg: 441


Trådstartare
Som alla BMW E30-ägare vet så är alltid första steget att täppa igen rosthålen i golvet :-)

Överst till vänster
Började med att rensa bort alla dämpningsmattor (eftersom jag ändåså var tvungen att
ta bort en del för att kunna svetsa så kunde jag lika gärna rensa hela kupén på detta).
Har läst om många metoder, men det jag fick att fungera bäst var lagom värme med en
Biltema-värmepistol och ett lämpligt spackelverktyg.

Överst till höger
Jag är hyffsat säker på att det hålet inte fanns där från början...

Nederst till vänster
Fanns en hel del som behövde svetsas, så röken låg tung i kupen...

Nederst till höger
Ett trevligt och praktiskt husdjur att ha i garaget



_________________
Henrik Johannisson
BMW 323i E30
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Citera
kettmpa
sthlm
Här sen Apr 2009
Inlägg: 91



Henrik J skrev:
kettmpa skrev:
Kul


Ja, nu jäklar har det äntligen blivit lite fart på detta. Ser även att du har fart på ditt bygge också

Enda problemet inför besiktningen är ju den där förbaskade styrledsdamasken som i princip ligger emot bromsskivan - verkar som jag är den enda i Sverige med det problemet :-( Ska ta en titt närmare titt på det en regning ledig dag...

Du verkade ha klarat dig undan det problemet - vi hade ju en hel del broms/nav/et/bärarmar diskussioner

Kommer inom kort att slänga upp lite bilder på den problematiken här i tråden...

Jasså det är du
Jag får tacka för all info och att du orkade lyssna på mig hahah

Har köpt nya fjäderben och nav nu så hoppas mina bromsar kommer passa och inte tar i någonstans
Jaa lägg upp massa bilder hoppas vi ses nånstans i sommar

_________________
Kim byström
Citera
Henrik J
Malmö
Här sen Aug 2005
Inlägg: 441


Trådstartare
Dags att göra catchup här i tråden och beskriva vad som gjorts - så jag kommer ifatt med hur bilen är idag!

Först en summering, allt började som sagt med att all inredning revs ut.

Framstolar revs ut och även baksäten revs ut.
Dessa baksäten ska aldrig mer tillbaka in.
Bilen ska omregistreras för att endast ha 1 passagerare.

All övrig inredning revs ut också - väldigt lite som ska tillbaka.








På de här äldre BMW-modellerna så brukar fabrikslappen med tillverkningsinfo och alla
utrustningskoder vara fastsatt under baksätet. Och det var den även här :-)







Det var många kilo dämpningsmaterial och mattor som kapades ut och slängdes!
Sen kom det mindre glamorösa jobbet att ta bort alla asfaltsmattor.
Gick snabbast att värma upp med luftpistol och sedan lyfta/bända bort i stora sjok.








När allt var klart målades golvet med svart Biltema 2K Polyuretanfärg.
Tyvärr togs denna färgen bort ur deras sortimentet nu under våren 2016.
För den var bra och har använt den till många komponenter.

Iallafall - så här blev det efter målningen!


_________________
Henrik Johannisson
BMW 323i E30
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Citera
Henrik J
Malmö
Här sen Aug 2005
Inlägg: 441


Trådstartare
Att swappa elektriska mot manuella fönsterhissar var nästa åtgärd!

På denna bilen satt faktiskt elektriska fönsterhissar fram!
Men för att reducera vikt och komplexitet så vill ju ju ha manuella såklart!
Provade att ta bort bara motorn, men det gjorde att rutan sakta kasade ned hela tiden.

De gamla elektriska fönsterhissarna åkte ut!







Manuella inhandlades!

För er andra med E30, tänk på att man bytte från s-formade till sax-formade lyftmekanism
vid facelift dvs runt 04/1988 och de är inte interchangable (tex så är fästet som som sitter
fast i sidorutan annorlunda).







Monterade och redo att användas (jo jag vet att vev saknas på bilden men det fixades enkelt i efterhand)!


_________________
Henrik Johannisson
BMW 323i E30
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Citera
Henrik J
Malmö
Här sen Aug 2005
Inlägg: 441


Trådstartare
=== M O T O R R E N O V E R I N G ===

Sen var det dags för en genomgång av motorn.

Eftersom planen är att montera en annan motor lite längre fram så nöjer vi oss med att rengöra och göra en allmän genomgång och kontroll av motorn.


Här har vi utgångsläget, en gammal och smutsig (men fullt fungerande motor)





Med motorn urlyft kunde man ju passa på att göra en enklare rengöring iallafall


_________________
Henrik Johannisson
BMW 323i E30
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Citera
Henrik J
Malmö
Här sen Aug 2005
Inlägg: 441


Trådstartare
=== M O T O R R E N O V E R I N G   -   D E M O N T E R I N G ===

Med motorn urtagen så var det bara att börja skruva isär den...



Ser att det sitter den gamla typen av topplocksbultar (sexkant-skalle)
som hade ett rykte om sig att kunna gå av.
Nya topplocksbultar ska ju användas och de kommer att vara av den
nya typen (Torx-skalle).
I övrigt såg toppen och blocket helt OK ut.






Block rengjort och inspekterat, inget alarmerande kunde hittas - allt såg OK ut.

"23 6E W" instämplat på blocket är motorbeteckningen.
23 för 2.3 liter, 6 för sex cylindrar och E för insprutning.

"24193579" ska tydligen vara motorns tillverkningsnummer.
2 är assembly line (M20)
419 är serial number
3 är factory code (München)
579 är production day






Även kolvar, kolvringar och kolvbultar såg bra ut - så inget av detta byttes ut
(är trots allt en enklare budgetrenovering).


_________________
Henrik Johannisson
BMW 323i E30
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Citera
Henrik J
Malmö
Här sen Aug 2005
Inlägg: 441


Trådstartare
=== M O T O R R E N O V E R I N G   -   D E M O N T E R I N G ===

Dags att demontera toppen och göra en enklare inspektion och rengöring.





Men först en enklare kontroll av hur täta ventilerna är.
Fyllde förbränningsrummet med bensin och sen observerade om och var det läckte.
Ett par avgasventiler läckte en anings men inget alarmerande för denna budgetrenovering.

Denna topp har faktiskt härdade ventilsäten (så den behöver inte köras med blyersättningsmedel).
Härdade ventilsäten infördes 09/1984 och framåt för M10, M20, M30, M88 och S14 motorerna.





Kamaxel och vipparmar var något slitna men bör fungera en eller två säsonger
(då det är planerat att en nyare motor ska monteras).





Fördelarlock och rotor har tydligen aldrig bytts, det verkar vara samma som monterades
i fabriken när bilen byggdes den 2:a Januari 1985 :-)

Ska nog passa på att byta detta nu :-)


_________________
Henrik Johannisson
BMW 323i E30
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Citera
Henrik J
Malmö
Här sen Aug 2005
Inlägg: 441


Trådstartare
=== M O T O R R E N O V E R I N G   -   M O N T E R I N G ===

Så blev dags att montera ihop motorn! En drös med nya delar inhandlades!





Sen är det bara att plocka ihop motorn - sen får man hoppas att man inte
står där med en enda skruv kvar och undrar var den skulle ha suttit :-)

Detta var en temporär budgetrenovering, så syftet var främst att endast
öppna på locket och kontrollera skicket på allt och skruva ihop det igen.

Ram- och vevlager återanvändes faktiskt (de var i bra skick).
Ramlageröverfallsskruvar återanvändes.
Vevlageröverfallsskruvar köptes nya.
Alla packningar och packboxar byttes ut.
Kamrem och spännhjul byttes ut.

Vid montering lades ett tunt lager av Red Line Assembly Lube
(då det skulle ta lite tid innan jag skulle kunna starta upp motorn).











Innan man hängde på kamremmen så nollades motorn.

Inställning av tändning görs senare (vid monteringen sätter
man dit fördelaren på ett ungefär och finjusterar senare).

Nollningen av kamaxel/vevaxel på den här motorn är enkel.
* Vevaxelns hub har ett märke som man ska stå på.
Vibrationsdämparen har även ett TDC märke som man ska stå på
(när man har vibrationsdämparen monterad som ju skymmer ovan)
* Kamaxelns remdrev har en pil som ska peka mot ett märke på toppen.









Sen var det bara att hinka i prytteln




_________________
Henrik Johannisson
BMW 323i E30
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Citera
Henrik J
Malmö
Här sen Aug 2005
Inlägg: 441


Trådstartare
=== S L A N G U T R E N S N I N G ===

I samband med inspektionen av motorn passade jag på att rensa upp i
slangdjungeln! Den här motorn hade lite väl många slangar för min smak!

Först bort med allt skräp!





Det första som gjordes var att ta bort secondary air injection systemet.

Har som uppgift att suga in och tillföra frisk luft till avgaserna
(så nära avgasventilerna som möjligt) vilket skapar en exoterm reaktion
som förbränner HC och CO. Normalt sett används detta system endast vid
kallstarter (då HC och CO nivåerna är som störst) med hjälp av elektriskt
styrd luftpump och ventil men på den här motorn är det ett väldigt simpelt
system som alltid är aktivt (frisk luft sugs in hela tiden med hjälp av
avgaspulserna och två backventiler ser till så att flödet går i rätt riktning).

Så jag rev bort de rör och slangar som hörde till detta system.

Kvar fanns hål i grenrören som behövde pluggas.

För detta återanvände jag de ihåliga muttrarna och lade 10-öringar i
botten för tätning (behövdes slipas lite lätt runt kanterna för att passa).









Bilder på ännu en förenkling som gjordes (borttagning av tidigförställning).

På denna motor ändras tändinställningen (tidigförställning) vid hastigheter
över 65 km/h respektive inläggandet av den fjärde eller femte växeln.

Detta behövs inte på min banbil (det är endast för reducering av avgasnivåer).

Notera att det även sitter de två "vanliga" tändinställningsmekanismerna
(vakuumstyrd senförställning respektive centrifugalstyrd tidigförställning).

Kort och gott så tog jag bort följande
- en switch på växellådan
- en magnetventil på luftfilterburken
- en vakuumledning från insug->solenoid->fördelare





Uppvärmningen av gasspjället åkte all världens väg!





Sen var det dags att få bort ännu mer slangar!

Här är en schematisk bild över de större slangarna på en M20B23-motor
(de små vakuumslangarna är inte med). Blått är kylarslangar och rött
är luftslangar.

Bilderna visar före och efter "förenkling".

Jag tog alltså bort uppvärmningen av gasspjället (se ovan).

Men jag tog även bort "förhöjt tomgångsvarvtal vid kall motor".
Det sitter en luftventil (som styrs av temperaturen på kylarvattnet
dvs kallt=öppet varmt=stängt) och denna leder förbi en viss mängd
extra luft runt gasspjället när motorn är kall (och därmed höjs
tomgångsvarvtalet).

Allt detta skräp plockades bort (och det är vad de svarta kryssen
i andra bilden visar).







Långt senare var det dags för uppstart/provstart av motorn.

Eftersom jag slitit ut hela elsystemkablageriet för "förenkling" så fick
jag montera tillbaka det temporärt och styrboxen satte lite temporärt på
en kakburk.





En tid därefter gjordes även en kontroll av bränsletrycket
(använde kit från Biltema - fungerade alldeles utmärkt).

Även ett enklare spridarbalanstest gjordes (för att avgöra
om spridarna sprutar in någorlunda jämn mängd bränsle).




_________________
Henrik Johannisson
BMW 323i E30
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Citera
Boketorparn
Lidköping
Här sen Mar 2015
Inlägg: 23



Måste bara säga att det är fantastiskt kul att läsa dina uppdateringar. Bra bilder med goa förklaringar på lösningar som jag inte reflekterat över tidigare. Mycket utbildande och lärorikt, hatten av!

_________________
Lukas Johansson
Citera
Henrik J
Malmö
Här sen Aug 2005
Inlägg: 441


Trådstartare
Boketorparn skrev:
Måste bara säga att det är fantastiskt kul att läsa dina uppdateringar. Bra bilder med goa förklaringar på lösningar som jag inte reflekterat över tidigare. Mycket utbildande och lärorikt, hatten av!


Oj, det var roligt att höra

Brukar dyka frågor lite då och då om de ändringar jag gjort (nu senast från en person i SoFlo), så tänkte då kunde man skriva lite kort om det - medans det fortfarande är någorlunda fräsch i minnet :-)

Ligger som sagt "lite efter" så det kommer mer info kring andra områden efter hand (nu närmast är det nog kort beskrivning av bränsle/bromsledningsdragning och elsystem).

Som sagt, det kommer mer :-)

_________________
Henrik Johannisson
BMW 323i E30
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Citera
Henrik J
Malmö
Här sen Aug 2005
Inlägg: 441


Trådstartare
=== G E N E R A T O R ===

Den här gången tar vi oss en titt på generatorn (från en BMW M20B23-motor) och
dess infästning.

Notera att generatorns infästninghål kan se lite olika ut. På min BMW 323i -85 så
används bussningar i generatorn men detta används inte på senare modeller som
tex BMW 325i -88.

Bilden nedan visar generatorn från en BMW 325i -88 (till vänster) och generatorn
från en BMW 323i -85 (till höger).







Märkte att generatorn satt något snett. Så jag insåg att både bussningar och
även lagerbocken behövde bytas.







Ny lagerbock införskaffades (gammal till vänster och bättre begagnad till
höger).







De gamla bussningarna var bara skräp helt helt enkelt. Låsringen togs bort
och därefter togs den genomgående hylsan ut också. Sen så bankades den gamla
bussningen ut (som består av två delar).











Nya bussningar inhandlades (gjorda i någon typ av polyuretan) och monterades.
De gamla hylsorna snyggades till med WD-40 och 1200 korn sandpapper.




_________________
Henrik Johannisson
BMW 323i E30
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Citera
Henrik J
Malmö
Här sen Aug 2005
Inlägg: 441


Trådstartare
=== B R Ä N S L E S Y S T E M ===

Så blev det dags att se över HELA bränslesystemet.

För de 30 år gamla delarna som satt där nu såg inte helt mumma ut!



Ja, såhär ser en 30 år gammal bränslepump ut :-)
Började med att riva ned allt, bränslepump, ledningar och bränsletank.









Här under baksätet sitter bensintanken normalt sett.







Ny tank inhandlades som var kapad itu och ihopsvetsad.
Den rengjordes och därefter målades med Biltemas 2K polyuretan färg.
Högra sidan är den som ska behållas, då det är där nivågivaren sitter.







Lösningen på hur avluftning av bensintanken ska ske.

På denna tiden (bilen tillverkades 1985) ventilerade man fortfarande ut
bensinångorna från bensintanken ut i friska luften (idag är det inte
tillåtet utan det samlas upp i en kolkanister och ångorna därifrån matas
in i insuget som sedan deltar i förbränningen).

Fanns en rostig slanganslutning på övre delen av påfyllnadsröret som jag
kapade av och gängade dit en slangnippel med vanlig rak rörgänga (G 1/4")
som tätades med bensinbeständig gängtätning (Loctite 542 i det här fallet).

På denna nippel sätts sedan en slang som går till ett litet minibränslefilter
och som sedan ventileras mot atmosfären. Detta gör att ångor/övertryck kan
ventileras ut samtidigt som luft kan sugas in när bensin förbrukas.









Här har påfyllnadsröret monterats och här kan man se lösningen med
nippel, slang och minibränslefilter.

Allting döljer vi bakom en plastkåpa.

Normalt sitter det lite fler slangar och även ett expansionskärl här i
hjulhuset men pga rost, kostnad och andra problem (men även hur
framtida lösningar ska se ut) så togs dessa delar inte med.

Ett problem som uppdagades långt senare var att det blir lite problem att
fylla på bensin när tanken är relativt full, bensinen rinner inte ned
tillräckligt snabbt i bensintanken - den stannar kvar i påfyllnadsröret
ett bra tag innan den rinner ned... Något jag får klura på längre fram...









Provmontering i tunnplåt hur jag tänker mig att infästningen av
bränslerören undertill på bilen ska ske. Helt vanliga gummiklädda
klammer som nitas fast.







Bränslerören kapar och bockar jag till själv. Det blev vanliga 8 mm (yd)
bränslerör i koppar. Fast jag behöver ju en fläns i ändarna för att inte
bränsleslangen ska kunna komma loss.

Tog fram min bromsrörskoningsverktyg och gjorde en SAE single flare och
det blev alldeles utmärkt! Tips till mig själv och alla andra - gör en
mycket mindre flare än vad jag gjorde. Jag gjorde en alltför stor flare
och det var ett helsike att få på bränsleslangarna (och för att få av dem
så måste jag skära upp slangarna).







Sen var det bara att mäta och bocka till, provmontera, böja till,
provmontera, böja till och sen var det klart.

Nämnde jag att jag bockade åt fel vid första försöket? Var ju bara
att slänga det röret och börja om :-)







Här sitter nu matar- och returledningarna, blev helt ok.









Nu var det dags för bränslepumpen. Det är fortfarande originalmotorn som
sitter i bilen så jag körde vidare på originalbränslepumpen då det inte
var några problem med den när jag ställde av bilen (vilket var ett misstag
som ni ser längre ned i tråden)...

En aluminiumplåt klipptes ut, rundades av i hörnen och böjdes till (mot
första lämpliga stolpe) för att matcha konturen av undersidan av bilen.
Fyra hål borrades för att fästa aluminiumplåten under bilen medans själva
bränslepumpen nitades fast med två gummiklädda klammers.

Mellan chassi och aluminiumplåt monterades gummikuddar som fästes med skruv
och gänglåsning (Loctite 2701).











Alla ledningar dragna och nu var det dags för provkörning av bränslepumpen!
Dit med ett par testsladdar som kopplades till ett testbatteri och full fart!

Och massivt bränsleläckage!

Visade sig att det enda som var fel var att ett par o-ringar tydligen inte
gillade att ha arbetat i bensin i 25 år plötsligt fick vara i friskluften i
över 5 år...

Nåja, en billigare reservdelspump fick inhandlas i all hast...









Sen var det ju det här med bränslefiltret. Bestämde att tills vidare så
skulle jag behålla placeringen av bränslefiltret där fram i motorutrymmet.

Det blev toktrångt tillsammans med bromsbalansjusteringen och huvudbromscylindern
från en BMW 7-Serie (E32 750i). Fick shimsa ut fästet för bränslefiltret med ett
par brickor - i övrigt gick det bra (ren tur då jag inte provmonterade innan).

Korrekt bränsletryck mättes också upp (se inlägget ovan om motorrenoveringen).


_________________
Henrik Johannisson
BMW 323i E30
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8577



Många gamla minnen man får när man läser i tråden
Kul att du uppdaterar med mycket bilder thumbs up

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Henrik J
Malmö
Här sen Aug 2005
Inlägg: 441


Trådstartare
Michael Bäck skrev:
Många gamla minnen man får när man läser i tråden
Kul att du uppdaterar med mycket bilder thumbs up


Vad roligt att höra!

Jo, ligger ju massa år efter (några av bilderna är från 2009) så försöker komma ikapp så att säga
så att det blir i någorlunda kronologisk ordning.

Kan ju avslöja att jag provade bilen för allra första gången nu i lördags på trackday på Sturup Raceway

Som sagt, mer kommer

_________________
Henrik Johannisson
BMW 323i E30
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW 323i E30 -85 "Le Magnifique"
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9   >>
16 besök senaste veckan (98635 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande