Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW 323i E30 -85 "Le Magnifique"
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9   >>
23 besök senaste veckan (98720 totalt)
BMW-DJ
Gbg
Här sen Nov 2012
Inlägg: 1124



Ja jag såg att du var anmäld till Knutan. Undrade vad som hänt när du inte dök upp (du brukar ju inte backa ur) men då fick jag förklaringen.

Säger som Magnus: Anderstorp nästa!? thumbs up

_________________
David Johansson
BMW 335i E92 (Alpinweiss)
BMW CS Motorsport
Citera
Henrik J
Malmö
Här sen Aug 2005
Inlägg: 441


Trådstartare
=== M O T O R ===

Jaha, kylaren läckte... När jag körde ned huvudet så var det följande jag såg.

Visade sig lite senare att läckaget kom från det röda inringade området. Man
kan tro att det läcker från varje rör i nederkanten, men det är bara glykolen
som tycker om att klänga sig fast vid rören.

Man kan se märken på kylaren, precis som om fläkten gått emot kylaren. Men
det var inte från dessa märken det läckte - var som sagt i nederkanten vid
den röda ringen.





Här bubblas det friskt - kylaren verkar fira något med bubbel... Jag är inte lika glad...

Jag tog loss kylaren och pluggade övre och undre anslutning och använde en tryckluftspistol
med mycket lågt tryck in i den lilla slangen som går mellan kylaren och expansionskärlet.

Spraya med lite såpvatten på misstänkta ställen och det var inte så svårt att hitta var
problemet var...





Men varför läckte det därifrån!?! Kylaren är ju i princip flång ny och är en riktigt fin
original Behr-kylare dessutom.

Visade sig vara mekanisk åverkan där det läckte. Här har ju något slagit i och ser ut
att ha tryckt till de tunna aluminiumrören. Den var hel när jag tog emot den och när
jag monterade den... Har jag varit ovarsam när jag bytte topplockspackningen? Kan
fläktbladen ha gått emot? Nä, den sitter ju hur långt som helst ifrån och det passar
inte riktigt in - borde ju varit fler märken isåfall och på lite annat ställe...

En "spännande" fortsättning följer...


_________________
Henrik Johannisson
BMW 323i E30
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Citera
Henrik J
Malmö
Här sen Aug 2005
Inlägg: 441


Trådstartare
Magnus Thomé skrev:
Anderstorp med BMWCS ?


BMW-DJ skrev:
Ja jag såg att du var anmäld till Knutan. Undrade vad som hänt när du inte dök upp (du brukar ju inte backa ur) men då fick jag förklaringen.

Säger som Magnus: Anderstorp nästa!? thumbs up



Det kan ni lita på - Anderstorp är inbokat! thumbs up

Kanske kommer att försöka traila eller transportera upp den till Anderstorp - klurar lite på hur det ska gå till isåfall...

Oavsett så syns vi där på ett eller annat sätt! thumbs up

_________________
Henrik Johannisson
BMW 323i E30
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687



Nu vet jag att du har koll på saker o ting men en klassiker på E36 iallafall är att när motorfästena är kassa vrider sig motorn och fläkten slår i kylaren.


_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Henrik J
Malmö
Här sen Aug 2005
Inlägg: 441


Trådstartare
Johan Sjöström skrev:
Nu vet jag att du har koll på saker o ting men en klassiker på E36 iallafall är att när motorfästena är kassa vrider sig motorn och fläkten slår i kylaren.



Nehidu, här hade jag nog inte full koll - för jag har redan lyckats köra sönder en nyinköpt kylare efter bara 15 varv på Sturup Raceway (mer om det i kommande inlägg)

Tror du har helt rätt! thumbs up Började misstänka samma sak igår, framförallt såg höger motorfäste väldigt suspekt ut.

Bra att höra liknande från annat håll, gör mig säkrare på att jag nog är på rätt spår.

Dags att dra till garaget och skruva!

_________________
Henrik Johannisson
BMW 323i E30
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687



Tänk då på att sätta dit rejäla saker om du skall använda domsamma till nya spisen

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Henrik J
Malmö
Här sen Aug 2005
Inlägg: 441


Trådstartare
=== M O T O R ===

Ville ju ut på en premiärtur så snabbt som möjligt så en ny kylare inhandlades, i tron
om att skadan på nuvarande kylare kom från något mekmisstag från mina sida.
Skulle visa sig vara fel...

En Nissens kylare inhandles (föredrar Behr men Nissens är en av de bättre bland
eftermarknadskylare). Nu ska vi tänka på att jag bara ska köra den här säsongen
och därefter ska hela motor- och kylpaket bytas ut helt och hållet...

Ett par slangklämmor, några clips, en vänstergängad mutter och lite luftning så var det klart!



_________________
Henrik Johannisson
BMW 323i E30
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Citera
Henrik J
Malmö
Här sen Aug 2005
Inlägg: 441


Trådstartare
=== Sturup Raceway Trackday (2019-05-14) ===

Eftersom det inte blev någon premiär på Ring Knutstorp så passade jag på att
göra årets shakedown på en av de track days som finns på Sturup Raceway.

Min glädjeyra av årets första körning varade i ungefär 15 varv...

Därefter började jag misstänka att allt inte stod rätt till, och mycket riktigt så
såg jag att det läckte från den flång nya kylaren...




Nåja, hann med några varv iallafall - här är några av dem!


_________________
Henrik Johannisson
BMW 323i E30
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687



Det går bra nu

Jag tror det är någon däruppe som försöker säga till dig att det är dags att byta motor.

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Henrik J
Malmö
Här sen Aug 2005
Inlägg: 441


Trådstartare
=== M O T O R ===

Jaha, det slutade alltså med läckage på kylarsystem på Sturup Raceway...

Jag visste att det läckte någonstans i de nedre delarna kring kylaren, men
eftersom jag i det här ögonblicket var lite osäker på vad jag skulle hitta så
tänkte jag göra ett tryckprovstest med allt installerat utan att röra något...

Nu finns det kylartrycksprovarsatser att köpa med adaptrar som passar många
BMW-modeller men jag har ett äldre system (den gamla varianten som byttes ut
i andra halvan av 80-talet).

Så jag lossade returslangen (mellan kylare och expansionskärl) och tryckte
dit en tryckluftskoppling där istället (jag pluggade såklart senare även änden
på expansionskärlet med en vanlig vakuumplugg och bränsleslangklämma).





Sen pinnade jag iväg till Biltema och köpte en liten fotpump för 69 SEK som
redan hade en simpel manometer och backventil och där man har full kontroll
över att sakta kunna bygga upp ett lagom tryck (sällan man vill gå över 1 bar
när man gör dessa tester - kylarlocket på denna modell öppnar vid 1.2 bar).

Knipsade av änden och tjongade dit ännu en tryckluftskoppling och vips hade
jag min egen lilla trycktestutrustning!





Tog dock inte många sekunder innan jag hittade varifrån det läckte! Från
EXAKT samma ställe som min förra kylare hade blivit skadad.

Inte mycket som fläktbladen nafsar på kylaren, men det räcker...

Nu var jag ganska övertygad om att fläktbladen tog i kylaren på något sätt...



_________________
Henrik Johannisson
BMW 323i E30
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Citera
Henrik J
Malmö
Här sen Aug 2005
Inlägg: 441


Trådstartare
=== M O T O R ===

Så jag gör en undersökning av motorfästen och upptäcker att framförallt
höger sida ser helt förskjutet ut (dessutom är det mer än vanligt utrymme
mellan toppen och torpedväggen).

Så det är garanterat det som Johan Sjöström var tidigt inne på, dvs att
motorn helt enkelt rör sig framåt och fläkten drar i kylaren

Tar även en titt på infästningen av växellådan och ser att höger sida
är löst (muttern - detalj #9 i sprängskissen nedan - har lossnat på
höger sida). Ser till min förvåning att jag inte satt låsmuttrar här,
förstår inte hur jag missat det - men det ska rättas till omedelbart...

Iallafall så verkar det nu finnas lite logik bakom till hur hela
händelseförloppet gått till...

Ny kylare och kraftigare motorkuddar beställda - bara att tokmeka än en gång



_________________
Henrik Johannisson
BMW 323i E30
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Citera
Henrik J
Malmö
Här sen Aug 2005
Inlägg: 441


Trådstartare
Johan Sjöström skrev:
Det går bra nu

Jag tror det är någon däruppe som försöker säga till dig att det är dags att byta motor.


Hi hi du har nog rätt - tydligare än så här blir det nog inte
Skulle väl vara om vevaxeln gick itu eller något i den stilen...

Men var så säker - ny motor kommer och då borde jag kunna jaga dig runt Knutan ännu snabbare

_________________
Henrik Johannisson
BMW 323i E30
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687



Alltid skoj att bli jagad men i år får du köra 90 mil söderut. Ditt motorbyte kommer att bli härligt skoj är allt är klart.

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Henrik J
Malmö
Här sen Aug 2005
Inlägg: 441


Trådstartare
=== M O T O R ===

Ny kylare hade ju beställts...

Halvvägs in i veckan hör Mister-Auto av sig och meddelar att "produkten är
slut på lagret" och att de kommer att genomföra en återbetalning.

Det är liksom därför man för lagersaldo och det är därför man visar sitt
lagersaldo på sin hemsida!

Det står fortfarande på hemsidan att det finns i lager och kan skickas
omgående. Mmmm...

Jag om någon borde veta att de flesta företags lagerredovisningar i
weshopparna bara är försäljningstrick - men ändå går jag på det...



Jahapp, nu blev det lite värre om jag skulle kunna köra på tisdagen
den 28:e på Sturup Raceway...

Men det ordnade sig!

Tack till Kristianstads Kylarrenovering som fixade en ny på rekordtid! thumbs up



Nya kraftigare motorkuddar fanns förvånande nog här i Sverige och
tog inte lång tid innan jag hade dessa i garaget! Lika bra att gå
på förstärkta med en gång...

Just de här motorkuddarna är av aluminium med polyuretan med
90 ShA i hårdhet som fyllning i mitten.






Installationen var relativt enkelt med hjälp av ett motorok från
Biltema som höll uppe motorn. I övrigt var det en ganska enkel
installation - de nya förstärkta motorkuddarna passade perfekt.

Jo, passade ju även på att tvätta rent motorutrymmet från all
kylarvätska som stänkt omkring (var ju små droppar i princip
överallt)... Tokenkelt på dessa äldre och enklare motorer och
bilar!

Montera bort luftmängdsmätaren, sätt en påse över insugsröret,
koppla ur batteriet och trä en liten påse över ett par saker och
tejpa ihop. That's it!

Sen var det bara att slabba på lite svagare avfettning, vispa
omkring lite med olika typer av målarpenslar och avsluta med
riklig avsköljning med en vanlig trädgårdsslangssprutmunstycke!




_________________
Henrik Johannisson
BMW 323i E30
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Citera
Henrik J
Malmö
Här sen Aug 2005
Inlägg: 441


Trådstartare
=== M O T O R ===

Angående de gamla motorkuddarna som byttes ut...

Visade sig att det var original från fabrik - tillverkningsdatumet är
ingjutet och är Oktober 1984!



Undra hur jag tänkte när jag gjorde vid och hinkade ned denna motor

Köra omkring på track days med nästan 35 år gamla motorkuddar

Antagligen sorteras det in under avdelningen "Det där ska jag fixa sen,
jag ska bara besiktiga bilen..."

Nåja, nu är den delen fixad iallafall - nu fortsätter resan mot nästa
svaga länk i den oändliga kedjan...


_________________
Henrik Johannisson
BMW 323i E30
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Citera
Henrik J
Malmö
Här sen Aug 2005
Inlägg: 441


Trådstartare
=== Sturup Raceway Trackday (2019-05-28) ===

Så det blev till slut en riktig premiär/shakedown för denna säsongen!

Valde ännu en track day på Sturup Raceway och den här gången gick det
utan minsta problem!

Blev över 70 varv och bästa tiden landade på 1:14.10 så det är man nöjd med!


_________________
Henrik Johannisson
BMW 323i E30
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Citera
Wärhner
Huddinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3437



Bra kört! Kul att se dig utvecklas tillsammans med bilen

_________________
/Peter Wärhner

Nu: 968CS -93 PCSR 8B
Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69
Citera
Henrik J
Malmö
Här sen Aug 2005
Inlägg: 441


Trådstartare
Wärhner skrev:
Bra kört! Kul att se dig utvecklas tillsammans med bilen


Tackar!
Jamen det blir små framsteg hela tiden - jag hoppas ju även att detta kan inspirera andra att komma igång och utveckla sig själv och bilen samtidigt!

_________________
Henrik Johannisson
BMW 323i E30
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Citera
Henrik J
Malmö
Här sen Aug 2005
Inlägg: 441


Trådstartare
=== M O T O R ===

Även om senaste körningen gick felfritt (iallafall jämfört med de övriga försöken
denna säsong) så kunde jag notera ett litet läckage av kylarvätska, fast denna
gång på sidorna längst fram på motorblocket.

Känns som man tar två steg framåt och ett bakåt hela tiden


(c) Can Stock Photo / yamakov



Den här gången läckte det på ett helt annat ställe (och på ett helt annat sätt så
att säga). Men kliade mig i huvudet ett bra tag varifrån det läckte.

Men efter rengöring och en längre testrunda såhär en solig söndagseftermiddag,
demontering av diverse saker där fram på motorn och mycket letande, grävande
och sökande så verkar det vara termostathusets packning som läcker! Eftersom
motorn var någorlunda varm och det var en del tryck kvar i kylsystemet så
lyckades jag faktiskt se live hur en aningens lite kylarvätska sipprade ut
däremellan termostathuset och topppen





Jag har ingen aning om varför det började läcka där just nu - mig veterligen
är det extremt ovanligt att det börjar läcka därifrån sådär hux flux. Men
termostathuset såg väl vad resten av komponenterna gjorde och ville göra
likadant...


Men nu ska termostathuset tas bort och undersökas...

_________________
Henrik Johannisson
BMW 323i E30
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Citera
Wärhner
Huddinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3437



Bara en tanke, kan det vara så att du har en begynnande topplockspackning eller spricka i toppen som skapar ett högre tryck än normalt i kylsystemet?

_________________
/Peter Wärhner

Nu: 968CS -93 PCSR 8B
Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69
Citera
Henrik J
Malmö
Här sen Aug 2005
Inlägg: 441


Trådstartare
Wärhner skrev:
Bara en tanke, kan det vara så att du har en begynnande topplockspackning eller spricka i toppen som skapar ett högre tryck än normalt i kylsystemet?


De där tankarna har ju såklart snurrat runt i huvudet (du vet ju hur man målar upp alla möjliga scenarios
i huvudet), men hitintills har jag inte sett några tecken på det (ofta brukar det släppa i de mer svagare
delarna av systemet dvs där det är plast, brukar vara stenhårda slangar, övertrycksventilen öppnar i
tid och otid - på detta system öppnar övertrycksventilen redan vid 1.2 bar och lite andra tecken).

Men en spricka i termostathuset är inte en omöjlighet...

Får bli lite skruvande imorrn

Vill ju ut och köra!

_________________
Henrik Johannisson
BMW 323i E30
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW 323i E30 -85 "Le Magnifique"
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9   >>
23 besök senaste veckan (98720 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande