Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW 323i E30 -85 "Le Magnifique"
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9   >>
17 besök senaste veckan (98720 totalt)
Henrik J
Malmö
Här sen Aug 2005
Inlägg: 441


Trådstartare
=== T E S T K Ö R N I N G   I N F Ö R   S O M M A R T R Ä F F E N ===

I söndags morse tog jag en testrunda för att se att allt fungerade som
det skulle (den har stått stilla ett tag) - även om det var en hel del
kvar att installera på höger framdörr.

Gick finfint - förutom att jag tyckte att ratten satt väldigt högt
vilket har nog att göra med de nya stolsfästena (mer om det senare).

Har redan en bussning monterad för att sänka rattstången, men fick
dubblera den med en näve M8-brickor. Skruven behövde också vara en
bit längre så grävde i lådan "Gamla Skruvar & Muttrar" och hittade
två som var perfekta!

Framöver ska jag nog göra en enklare/bättre lösning med någon typ
av aluminiumblock och lite shims av olika tjocklekar... Får se...

Blev perfekt!







Däremot hinner jag inte montera alla lister och annat, så det får
bli att köra utan lister helt - men det går nog lika fort det

En hel del av mina gamla fästclips var lite halvböjda och några
gick sönder när de skulle återanvändas. Kort och gott - enklare
att köpa nya... Så får vänta tills dessa kommer...





Vad jag däremot ville få ordning på var att kunna öppna höger framdörr.
De två dörrhandtag jag hade liggandes hade fastärgade avdragna små
M4-skruvar i sig och jag hade inte tid eller tålamod just nu att
börja försöka borra ur dessa med en sladdrig handborr...

Så jag började rota i en annan låda märkt "Plast/Interiör/Exteriör"
och tro det eller ej - där låg faktiskt ett handtag från min gamla
BMW E30 325ik -88

Så Plan B (det röda snöret) behövdes aldrig tas i bruk







Så nu är allt redo för sommarträffen på Ring Knutstorp!

_________________
Henrik Johannisson
BMW 323i E30
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Citera
Henrik J
Malmö
Här sen Aug 2005
Inlägg: 441


Trådstartare
=== Ring Knutstorp Trackday (2018-08-01) ===

Så var det äntligen dags för BMW Club Schweden Sommarträff på
Ring Knutstorp! Var mycket trevliga två dagar och ett mycket bra
arrangemang! Stort tack till alla er som ställer upp och gör dessa
aktiviteter möjliga! thumbs up

Det var ju lite märkligt "väder" på onsdagen - det där åskvädret
hade man väl inte väntat sig...
Men det gick bra ändåså



Men först en bild över depåområdet samt lineup för familjekörning/banvisning






Och såklart det burgundröda fartvidundret






Samt ett kort filmklipp med lite depåöversikt och ett lite lugnare varv


_________________
Henrik Johannisson
BMW 323i E30
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Citera
Henrik J
Malmö
Här sen Aug 2005
Inlägg: 441


Trådstartare
=== Ring Knutstorp Trackday (2018-08-02) ===

På torsdagen däremot var det strålande solsken hela dagen!





Då passade man ju på att höja tempot lite, här nedan är ett filmklipp
med några snabbare varv bland ett knippe trevliga Compact-isar


_________________
Henrik Johannisson
BMW 323i E30
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687



Tack för några sköna varv som "hare" det var riktigt skoj kompis!

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Henrik J
Malmö
Här sen Aug 2005
Inlägg: 441


Trådstartare
Johan Sjöström skrev:
Tack för några sköna varv som "hare" det var riktigt skoj kompis!


Tack detsamma Johan Man fick upp flåset riktigt bra där!

_________________
Henrik Johannisson
BMW 323i E30
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Citera
Henrik J
Malmö
Här sen Aug 2005
Inlägg: 441


Trådstartare
=== A V G A S S Y S T E M ===

Efter säsongsdebuten i början av Augusti så är man riktigt sugen på lite mer bankörning!
Förhoppningsvis blir det lite träningskörning nu på tisdag på Sturup Raceway

Och inför säsong 2019 ska jag minsann ha bilen körklar när säsongen börjar och inte som i år...



Fast i helgen roade jag mig med att kränga på lite avgasbandage. Jag har haft en rulle avgasbandage
och ett paket rostfria buntband liggandes i åratal - så varför inte...

Men är inte på jakt efter fler hästar
Enda anledningen är att jag vill prova om det gör någon skillnad på hur varm kardantunneln blir.
Den blir överraskande varm (inte problematiskt varm utan bara överraskande varm) så jag tänkte
prova om det blir någon skillnad med avgasbandage.

Det är alltså bara byxrören jag wrappat med avgasbandage, se bilderna nedan!






Nu är jag inte någon professionell (w)rappare på något sätt, detta var faktiskt första gången jag
ens tog i avgasbandage. Dessutom var det inte den bekvämaste arbetsställningen med hela
avgassystemet installerat och ligga under bilen med halva framvagnen i vägen.

Vi får se hur länge det sitter där... Om ni ser en burgundröd BMW med fladdrande bandage som
ser ut som en mumie på flykt så vet ni vad som hänt...


(c) Can Stock Photo / memoangeles



Här är några riktlinjer och tips jag försökte följa:
- Skyddshandskar (körde dubbla extra kraftiga nitrilhandskar)
- Heltäckande tröja (jag tejpade faktiskt ihop handskar och tröjärmar)
- Runt 50% overlap på "rakorna" men mer overlap i "böjarna"
- Blötlade bandagen i vatten ca 15 minuter innan jag började
- Fäste bandaget temporärt med vanliga buntband i plast i ändarna
  (och ibland längs med vägen när jag behövde trassla upp eller hålla
  på och fjanta med bandaget en längre tid)
- Fäste bandaget permanent i båda ändar med rostfria buntband
- Varmkörde avgassystemet utomhus (blev dock mindre rökutveckling än förväntat)

_________________
Henrik Johannisson
BMW 323i E30
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Citera
Henrik J
Malmö
Här sen Aug 2005
Inlägg: 441


Trådstartare
=== Sturup Raceway Trackday (2018-08-21) ===

Jomen, visst kunde man inte låta bli en kvällssession på Sturup Raceway

Först återkoppling kring avgasbandaget, det gjorde ingen som helst skillnad.
Kardantunneln var precis lika varm. Nu tror jag att avgasbandaget minskade
värmestrålningen kring dess direkta närhet, men jag tror kardantunneln värms
upp från så många andra ställen.

Nåja, kul grej att prova iallafall



Köpte på mig tidigare en extra uppsättning fälgar och på dessa satt ett
gäng lite halvslitna Toyo Proxes R888 GG, så detta var ju ett perfekt
tillfälle att använda dessa.



Var en alldeles lagom och skön augustikväll för lite bankörning.
Sturup Raceway (precis som Ring Knutstorp) har ju en ny asfalt för i
år, så man måste ju prova på den!

Tyckte det kändes lite "halt" så att säga inledningsvis, men oavsett så
var det inga problem att få upp tempo efter ett tag. Var nog däcken som
jag inte var van vid, laborerade lite med lägre däckstryck också.
Verkade som den nya asfalten även var ganska snäll mot däcken, men
svårt att säga efter bara en körning.

Oavsett så körde jag 1.8 sekunder snabbare än förra året, så något stämde iallafall









_________________
Henrik Johannisson
BMW 323i E30
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Citera
Henrik J
Malmö
Här sen Aug 2005
Inlägg: 441


Trådstartare

(c) Can Stock Photo / Roxana25

Så blev det dags för årets sista trackday körning!

Blev en underbar höstdag i lördags på Sturup Raceway,
med trevligt folk och där man kunde fila lite på sina förarkunskaper.

Trots slitna R888 däck så blev det 1:14.5 trots allt,
har så sakteliga förbättrat mina tider på Sturup Raceway.

Är väl ett par sekunder ifrån vad BMW Cup Standard kör på Sturup Raceway,
så det finns mer att hämta ur bilen - och säkert föraren också







Mitt 1:14.5 varv på Sturup Raceway.








Lite blandat från körningen på Sturup Raceway.





Det var ganska passande med säsongsavslutning nu,
för mina Toyo Proxes R888 började bli lite slitna


_________________
Henrik Johannisson
BMW 323i E30
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Citera
Henrik J
Malmö
Här sen Aug 2005
Inlägg: 441


Trådstartare
=== M O T O R ===

Nu när säsongen är slut för min del så är det lika bra att göra lite allmänt service- och underhållsarbete.

Byte av olja och oljefilter samt enklare analys stod på schemat denna söndag. Nu har jag, ända sedan
jag var liten, haft en vana att alltid skruva eller ta itu allt som sitter ihop. Så det är ganska vanligt att
jag öppnar upp oljefilter och tittar runt lite när jag har chansen...

Den här gången tänkte jag däremot vara en aningens mer sofistikerad än att gå all-in med bågfilen

Så jag tog hjälp av en enklare rörkap och som väntat var det såklart mycket smidigare än bågfilen,
samt det blev minimalt (i princip noll) med metallspån och dylikt. Var för övrigt mitt minst slabbiga
oljebyte på länge - inte en droppe på garagegolv, händer eller motorblock.
Jag hade kunnat ha hela garagegolvet täckt med en vit matta gjord av alpaca-päls för denna oljeservice,
men av olika anledningar valde jag att inte ha en sådan inredning den här dagen






Sen var det bara att veckla ut hela filterelementet och titta ned i alla dalgångarna efter saker som
glittrar eller andra obehagliga överraskningar!
Men allt såg som vanligt ut, lite små sotliknande partiklar här och där samt några glittrande partiklar
här och där. Försökte få det på bild men var svårare än jag trodde att få det glittrande på bild (både
med och utan blixt).
Ett par glittrande partiklar räknar jag dock med, vi pratar om en originalmotor från 1985 som aldrig
renoverats (enda som gjorts med motorn är att diverse packningar och tätningar har bytts).

Så motorn har fått klartecken för ännu en säsong!



_________________
Henrik Johannisson
BMW 323i E30
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Citera
Henrik J
Malmö
Här sen Aug 2005
Inlägg: 441


Trådstartare
=== M O T O R ===

När jag ändåså är inne på motorn, så kan jag ju passa på att avslöja vad för godsak som är på gång!

Långt framöver kommer det att bli ett motorbyte där jag hinkar ned snurran som man kan se i bilden
här nedanför!

De inbitna BMW-tokarna kan nog göra hyffsat bra gissningar om vad det är för motor, eller?


Kommer dock att köra säsongen 2019 med M20B23-originalmotorn då jag inte just nu har tokbråttom
med mer effekt - det är utveckling av förare och chassi som jag känner jag vill förbättra mer just nu.

Men sen blir det nog minsann lite fart på den gamle E30'n




_________________
Henrik Johannisson
BMW 323i E30
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Citera
Johan E
Säter
Här sen Apr 2007
Inlägg: 464



M54B30


_________________
///BMW - Was sonst!

Johan Eriksson
Citera
Henrik J
Malmö
Här sen Aug 2005
Inlägg: 441


Trådstartare
Johan E skrev:
M54B30



Och vi har redan en vinnare! thumbs up


Helt rätt, det är en M54B30 som jag så sakteliga ska gå igenom - och även kommer att hamstra lite delar till framöver...

_________________
Henrik Johannisson
BMW 323i E30
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Citera
Johan E
Säter
Här sen Apr 2007
Inlägg: 464



Det är nog ett vettigt val i en e30 skulle jag tro.

Jag har själv en B22 ståendes som jag skulle vilja montera en snurra på. Sålde min b30 för att jag inte hade tid och nu står jag med en till motor och lika ont om tid. Vissa lär sig aldrig.

_________________
///BMW - Was sonst!

Johan Eriksson
Citera
Marcus S
Jönköping
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3008



Trevlig tråd med mycket info thumbs up
Kul att läsa om vanliga gamla bilar också

_________________
M @r cus S v e nning son


Bmw 328 coupe -95
VW Golf GTE
Skoda Enyaq
VW Caddy -16
Citera
Henrik J
Malmö
Här sen Aug 2005
Inlägg: 441


Trådstartare
Johan E skrev:
Det är nog ett vettigt val i en e30 skulle jag tro.
Jag har själv en B22 ståendes som jag skulle vilja montera en snurra på. Sålde min b30 för att jag inte hade tid och nu står jag med en till motor och lika ont om tid. Vissa lär sig aldrig.

Ja, och jag ska undvika de där optimiska planerna jag brukar ha när jag tror saker och ting är klara
Denna säsongen kom jag inte igång med körningen förräns i augusti, nästa säsong ska jag minsann vara klar i tid!
Nu är det såklart inga problem att göra ett motorbyte under vintern, men jag känner mig inte tokstressad att
få en kraftigare motor i bilen - känner att jag och chassit behöver ändåså utvecklas mer.
Så förberedelse av motorbytet får bli en trevlig liten bisyssla bredvid en körklar bil


Marcus S skrev:
Trevlig tråd med mycket info thumbs up
Kul att läsa om vanliga gamla bilar också

Roligt att höra!
Försöker ju visa lite allt möjligt vad som man kan tänkas behöva göra eller saker som man ställs inför.
Och vill även försöka visa att det inte behövs så mycket för att kunna ta sig ut på banor och ut och köra!

_________________
Henrik Johannisson
BMW 323i E30
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Citera
Henrik J
Malmö
Här sen Aug 2005
Inlägg: 441


Trådstartare
=== C H A S S I ===

Den senaste säsongen har jag börjat misstänka mer och mer att min framvagn
har haft lite märkliga hjulvinklar. I ärlighetens namn är det inte förräns denna
säsongen som jag började titta närmare på detta - då jag fixat en del mindre
inkörningsproblem fram tills nu.

Fast denna säsongen har i princip varit som Magnus Thomé en gång beskrev sina
förberedelser : kolla däcken, fylla upp tanken och köra



Iallafall efter godkänd besiktning och lite mindre testrundor så lämnade jag in
den till en däckskedja för en enklare toe-justering. Önskade få svag toe-out,
typ -0.15° per sida. Enligt rapport blev det -0°10' (dvs -0.17°) per sida och
att de inte kunde få mer (vilket var lite besynnerligt då målet redan var nått).

Fast jag tror det blev lite missförstånd och rapporten var inte riktigt en rapport...

Så lite längre in på säsongerna (när fokus släppt från läckande växellådor) så
tyckte jag (med hjälp av ett okalibrerat ögonmått och en bananformad tumstock)
att framvagnen såg mysko ut - började misstänka att höger och vänster sida inte
hade samma vinklar.



Så precis innan jag ställde av "Le Magnifique" så tog jag den till min
ordinarie däcksverkstad för att få alla hjulvinklar uppmätta.



Blev lite överraskad - se bild nedan

Framvagnen hade en ganska kraftig toe-in (0.28° respektive 0.22°)!
Camber och caster var dock en positiv syn (hade gärna haft mer camber
men med original fjäderben och camberplattor går det inte att få mer).

Bakvagnen (som inte är justerbar) spretade däremot åt alla håll!
Camber var väl någorlunda acceptabelt (fast hade gärna sett mer jämnt).
Toe är ju helknäppt där bak!



Till säsong 2019 ska toe fram justeras till -0.15° (eller 0°).

Under vintern ska jag iallafall undersöka bakvagnen, så inte något blivit
knas där bak. Annars får det vara som det är - ska ändåså ta ned den
framöver för att lägga dit förstärkningar och justeringsmöjligheter.



Tips! Här är en sida för att omvandla mellan DD (decimalgrader) och DMS (grader,minuter,sekunder)
https://www.rapidtables.com/convert/number/degrees-minutes-seconds-to- . . . .




_________________
Henrik Johannisson
BMW 323i E30
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Citera
Henrik J
Malmö
Här sen Aug 2005
Inlägg: 441


Trådstartare


Nä nu måste man minsann sätta fart! Säsongen har ju börjat!

Har inte gjort mycket under vinterdvalan, fokuserat mest på den nya motorn.



Men nu gäller följande!

#1 : Besiktning!
#2 : Framvagnsinställning!
Mina toe-vinklar fram är knasiga - de måste rättas till.
Kommer nog att börja med 0 grader toe och se hur det känns, och ta det därifrån.


Redigering : Någon dag efter detta inlägg ser jag i "Mina fordon"-appen att jag
inte behöver besikta förräns om ett år
Har ju helt glömt bort att den lille kämpen har fyllt 30 år för ett bra tag sen
och då är det ju besiktning vartannat år ju!


Säsongspremiär blir 27:e April på Ring Knutstorp

Då är det Avrostning med BMWCS Motorsport (samkör med MSCC KM1).



BMWCS Motorsport Avrostning
BMWCS Motorsport



Men det blev lite småfixande senaste veckan ändåså, mest småfix inför besiktningen.

En uppsättning nya Kumho Ecsta V70A inhandlades! Dessa och min nuvarande uppsättning
(som har ungefär 50% kvar) bör räcka hela säsongen utan problem - det är den hårda
gummiblandningen så de har lång livslängd.

Fräschade även upp temperaturfärgen på mina bromskivor fram.
Nu hör jag er fråga : Varför målade du inte dit orange färg (560 °C) och röd färg (610 °C)?
Glad att ni frågade - för att de färgburkarna har torkat ut...
Å andra sidan kommer mina bromsskivor aldrig över 500 °C


_________________
Henrik Johannisson
BMW 323i E30
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Citera
Henrik J
Malmö
Här sen Aug 2005
Inlägg: 441


Trådstartare
=== C H A S S I ===

Kort efter förra inlägget så fick jag mina toe-vinklar fram justerade. Det var
kraftig toe-in förut vilket inte är någon höjdare.

Som en första grundinställning så valde jag nu 0 grader (dvs varken toe-in
eller toe-out). Jag börjar i denna änden och sen får jag se var det bär...

Jag måste ändåså uppgradera chassit snarast för nu kränger, gungar
och lutar det lite här och lite där




_________________
Henrik Johannisson
BMW 323i E30
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Citera
Henrik J
Malmö
Här sen Aug 2005
Inlägg: 441


Trådstartare
=== M O T O R ===

I mitt sökande efter ursäkter och bortförklaringar för mina varvtider har turen kommit till motorns luftintag!

Jag insåg att jag på något magiskt sätt slarvat bort originaldelarna som hämtar in kall luft från fronten,
så nu sitter öppningen till luftfilterbehållaren öppet i ena hörnet av motorutrymmet och suger säkerligen
in lite onödigt varm luft. Se bild nedan!





Så kvällen innan Avrostning med BMWCS Motorsport bestämde jag mig för att snickra ihop något för att få
in lite mindre varm luft (vet inte varför jag bestämmer att göra allting kvällen innan någonting).

Jag tog helt enkelt vad jag hade, det vill säga 70 mm neopren luftslang och en 58-72 mm slangklämma

Nu ska jag byta motor inför nästa säsong så detta ska mer ses som en sån där temporär lösning man vispar
ihop kvällen innan med det man har liggandes.

Iallafall så var det inga problem. På med luftslangen på luftfilterburken och därefter leddes den ned
och lades snyggt och fint på insidan av spoilern och fästes med svarta buntband.

Kommer den lille kämpen att omvandlas från en till en ? Nja, jag vet inte jag...






_________________
Henrik Johannisson
BMW 323i E30
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Citera
Henrik J
Malmö
Här sen Aug 2005
Inlägg: 441


Trådstartare
=== Avrostning Ring Knutstorp (BMWCS Motorsport) (2019-04-27) ===

"Ja men blev det någon körning på Avrostningen då?" hör jag ropen skalla!

Näää...


Kvällen innan (när jag höll på med kalluftintaget) så upptäckte jag att kylaren läckte

Kan väl summera det som så att jag var måttlig road över den upptäckten...


Var bara gonatt och släcka och klappa igen och sura resten av den helgen...

_________________
Henrik Johannisson
BMW 323i E30
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41507

Forumägare
Forumägare

Anderstorp med BMWCS ?

_________________
Magnus Thomé
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW 323i E30 -85 "Le Magnifique"
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9   >>
17 besök senaste veckan (98720 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande