Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Eftersnack
2004-04-25 Film/Rapport från Klippans Motorsportkl. på F5
1, 2   >>
1 besök senaste veckan (8194 totalt)
Dan P
Skåne
Här sen Feb 2004
Inlägg: 472


Trådstartare
Då var man hemma, helskinnad, trött och med bilen i behåll efter en hel dag på Ljungbyheds flygplats F5. Träffen anordnades av Klippans motorsport klubb (KMSK) http://kmsk.mine.nu och allt flöt på smidigt utan några större raceincidenter.

Trevligt att träffa så mycket Rejsa.nu folk! hoppas att vi ses snart igen i IRL!

Banan som var upplagd på flygplatsens landningsbanor och taxeringsbanor, banan var snabb på sina ställen med chikaner för att hålla ner hastigheten, således mycket gas/broms. Detta gjorde att bromsarna ganska fort blev varma och som förare av en motorsvag miata så brukar man ju vara van vid att det räcker med att släppa gasen för att bromsa, men här fick man ställa sig på den där mystiska mitt pedalen.

För er som redan fått abstinens eller funderar på banans sträckning klippte jag ihop en liten filmsnutt: http://69.50.191.5/~dansmia/film/kmskF5.wmv 18mb (för er som undrar, det är inte kopplingen som slirar det är däcken! )

Tack för ett fint arrangemang och en trevlig dag! Vi ses nästa gång!




EDIT: Stavar som en kratta!

_________________
Dan Persson
www.zoomphoto.se/motorsport
Citera
Kristian Hesselmark
ring knutstorp
Här sen Jan 2003
Inlägg: 6929



jupps det var jättekul att se mkt nytt folk på plats... & en Skyline okså

K som stod

_________________
Kristian Hesselmark
EVO'n S Å L D !
Citera
Joakim Winkler
Ronneby
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1484



Jag kom också hem helskinnad, mina belägg höll alla 20 milen
Jag får se till att sätta dit nya till nästa gång så att jag inte behöver fega ur på grund av det.

Det som jag tycker var extra kul var att det var ganska trevlig variation av bilar som var där.
Hur blev filmsnuttarna med den coola SAAB:en?

_________________
Joakim Winkler
Miata -91, 300ZX -91, Laguna Coupé -09
Citera
Kristian Hesselmark
ring knutstorp
Här sen Jan 2003
Inlägg: 6929



hehehe

ja..

SAAB V4 T U R B o -73 thumbs up thumbs up thumbs up
Nissan SKYLINE R33
EVo 1 - bytte färg på sina vita framfälgar efter ett tag på banan
Saab 9000 turbo
två st Seven byggen
V40T4
Golf GTi II
Opel Corsa - S N A B B
Opel Kadett GSi
Impreza
Corolla -03
Miata x 2
Honda Civic VTi -99
Golf GTi I
Peugeot 307 (?)

M.fl

_________________
Kristian Hesselmark
EVO'n S Å L D !
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41523

Forumägare
Forumägare

Kul film och shysst bana! En bunt attans tajta chikaner och väldigt elaka curbs bara Men de ligger nog kvar bättre än koner som antingen puttas bort av bilarna eller blåser bort vid dåligt väder....

Var någon på de utlagda däcken under dagen?

_________________
Magnus Thomé
Citera
Anders Carlsson
Stenungsund
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1045



Ser kul ut. Lite väl mycket chikaner bara
bra film. sånt gillar vi som inte kunde vara med att se. Tackar.

_________________
/Anders C
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Jag var oxo där med räsern. Det var två räserbilar till, FSN kom med sin 924räser och även en äldre herre med en Austin Cooper räser var på plats, den går i Racer Historiska Cupen (stavas det så) . Det märks att vi alla har lite inriktningpå våra intressen, jag har mycket lättare att komma ihåg vilka räserbilar och sportbilar som var på plats än alla familjebilar ;-)

Bra dag för avrostning, det behövdes. Bilen gick ok fast lite bakläxa får jag ge mig i garaget, bla gårdagens hjulvinklar var sämre än tidigare tror jag.

I min iver att köra lika fort som den Caterham som låg före mig i konpartiet vid sekund 55 i filmen i översta posten så körde jag på ett däck med sprucken front som resultat, klantigt... jag visste ju att det understyr där.... Som tur var så klarade sig oljekylaren och bilen ser mycket "ärrad" ut ny med en massa tape... kommer ett foto på det så småningom. Blir till att slabba med polyester och glasfiber.

_________________
Pär Hylander
Citera
Staffan Lindén
Klippan
Här sen Apr 2004
Inlägg: 466



Det var mycket skoj att testa sin 7:a där den hör hemma. På förmiddagen gick motorn som en hacka!! vet inte riktigt vad som var fel, men jag hällde i en flaska STP insprutningssystems rensare (kommer inte på vad det egentligen heter) samt nollställde diagnostikenheten. Sen gick den som den skulle. Snurrade 3 ggr och körde över ett däck (utan skador).
Däremot upptäckte jag några "mindre" problem:
Vid kraftig kurvtagning suger bränslepumpen luft . Håller på att bygga en Catchtank.
Taskig kuggväxelutväxling (4,5 varv).... ska korta "styrarmarna" på spindlarna.
Avgasläckage innan lambdasonden.... alukonan (packningen) som jag svarvat har smält.... . Ska svarva en ny i stål.
Borde skaffa en spargris för att spara in till bra däck, det var ganska halt!

Är det någon som har bilder på min bil "in action" så är jag väldigt glad om jag kan få dem..... eller kanske tom en film..

_________________
Staffan Lindén

Nuvarande banbil: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=34343

Före detta banbil: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=31967&highlight=
Citera
Bert Svensson
Ryd Småland
Här sen Nov 2002
Inlägg: 640



KristianAE86 skrev:
hehehe

ja..

SAAB V4 T U R B o -73 thumbs up thumbs up thumbs up
Nissan SKYLINE R33
EVo 1 - bytte färg på sina vita framfälgar efter ett tag på banan
Saab 9000 turbo
två st Seven byggen
V40T4
Golf GTi II
Opel Corsa - S N A B B
Opel Kadett GSi
Impreza
Corolla -03
Miata x 2
Honda Civic VTi -99
Golf GTi I
Peugeot 307 (?)

M.fl



vilkens var corsan ??+vad är det gjort med den??
Citera
Stefan Gsi 16v
Helsingborg
Här sen Okt 2003
Inlägg: 70



Tack alla som kom och körde.... Jag hade en mycket trevlig dag och alla som fanns på plat svar väldigt trevliga .
Körde med min Gsi... Och krackade med ett däck.... Sånt som händer lite plastdelar gick åt skogen, men jag hade enormt kul.

Bilder från träffen kommer att finnas på http://kmsk.mine.nu inom några dagar.

Bert: Corsan har en Gsi 8v motor och fullbur. Gick bra, men han hade lite problem med mig efter jag tankat luft,bensin och dumpat min passagerare. Du kommer väl att dyka upp den 5 Juni???

Mvh Stefan Elg

_________________
Stefan Elg
ordförande Klippans MsK
Saab 9-3 Aero (Nordic Steg 3)
Opel GSi 16v Cab
Golf GTi 8v
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Pär Hylander skrev:


I min iver att köra lika fort som den Caterham som låg före mig i konpartiet vid sekund 55 i filmen i översta posten så körde jag på ett däck med sprucken front som resultat, klantigt... jag visste ju att det understyr där.... Som tur var så klarade sig oljekylaren och bilen ser mycket "ärrad" ut ny med en massa tape... kommer ett foto på det så småningom. Blir till att slabba med polyester och glasfiber.




Så här ser det ut förnärvarande. Ska få hjälp en kompositproffskollega på tisdag att laga det lagom räserbilsmässigt. Kommer nog att lyxa till det med ny gul färg oxo!

Edit, smutsen på bilen i övrigt kommer av att dragbilen drog upp en massa smuts eftersom det regnade på hemvägen



Det var premiär för 245/45-16 fram, får plats utan några problem om man har rätt ET på fälgen

_________________
Pär Hylander
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Staffan Lindén skrev:

Är det någon som har bilder på min bil "in action" så är jag väldigt glad om jag kan få dem..... eller kanske tom en film..


Utustade min hustrus systerson Casper 11 år med kameran, några bilder blev det innan batteriet tog slut. Många av dom lite suddiga dock....

http://w1.430.telia.com/~u43006774/040425%20F5%20banm%f6te%20och%20spr . . . .

_________________
Pär Hylander
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Staffan Lindén skrev:

Taskig kuggväxelutväxling (4,5 varv).... ska korta "styrarmarna" på spindlarna.


Hmm, det såg lite mysko ut med styrstagens vinkel etc. Jag är inte helt säker med det känns lite som att Ackermanvinkeln inte blir riktigt bra, dock mkt osäker. om jag tänker rätt så kommer nog en förkortning av styrarmarna att gynna Ackerman. thumbs up

Föreslår att du lägger upp din bil under "våra banåkabilar" med lite foto på styrgeometrin så kommer det säkerligen fram en hel del bra ideer på hur det eventeullt kan förbättras.

Tror oxo att styrstången/knutarna på ett enkelt sätt förbättras lite . Dom var nog lite vridna i förhållande till varandra.

_________________
Pär Hylander
Citera
Dan P
Skåne
Här sen Feb 2004
Inlägg: 472


Trådstartare
Gjorde en film till Staffan, tror det är hans bil som är med, hoppas att jag inte misstar mig, var inte så lätt att se skillnad med lite risig videokamera...

Filmen ligger nog bara uppe över helgen eller tills Staffan laddat ner den, men så tänkte jag att det kanske finns någon annan som också vill se!

Så håll tillgodo!

http://69.50.191.5/~dansmia/film/7.wmv (58mb)

EDIT: kommer nog inte att knepa ihop en fil om Saab, orkar inte!

_________________
Dan Persson
www.zoomphoto.se/motorsport
Citera
Stardust
Ljungbyhed
Här sen Apr 2004
Inlägg: 1

Ny på att skriva
inlägg i forumet


Skulle vilja saga att det bara var en Golf GTI som korde pa F5 den andra var namligen en Golf MkIII VR6 Syncro. Men anars var det trevligt

_________________
Niklas Herner
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41523

Forumägare
Forumägare

Vem kan det vara?


_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41523

Forumägare
Forumägare

Hubba hubba!


_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41523

Forumägare
Forumägare

Litet urval bilder "Best of Casper" thumbs up








_________________
Magnus Thomé
Citera
Staffan Lindén
Klippan
Här sen Apr 2004
Inlägg: 466



Måste erkänna att jag har dålig koll på vilka hjulvinklar som är bra mm.... samt att man verkligen är en rookie när det gäller bankörning.
Ackermanprincipen fungerar på bilen, linjerna från lederna framifrån sammanfaller dock lite bakom bakaxelklumpen.... Har dock inte tänkt på det att ackermanprincipen ändras om jag kortar styrarmarna.....
Pär: Vad menar du med att styrstången/knutarna är vridna i förhållande till varandra?? Menar du att knutarna på höger och vänster sida på bilen inte har samma vridning??
Bilen har numera utrustats med en catchtank tillverkad av en bit 3" avgasrör.... och det verkar fungera perfekt....

// Staffan

_________________
Staffan Lindén

Nuvarande banbil: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=34343

Före detta banbil: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=31967&highlight=
Citera
MatsK
Landskrona, Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3358



Pär Hylander skrev:

Utustade min hustrus systerson Casper 11 år med kameran, några bilder blev det innan batteriet tog slut. Många av dom lite suddiga dock....


Ha ha ha... till och med en röd Saab 9000 lyckades fastna på bild! Faktiskt de första bilderna jag sett av min bil "in action"...

Hälsa och tacka Casper!

_________________
M a t s K l i n g l ö f

MGB GT 1967
Citera
Stefan Gsi 16v
Helsingborg
Här sen Okt 2003
Inlägg: 70



Lite bilder finns nu på Kmsk's sida.
Tog några av dig Pär H. Och lade upp, om detta var ok, annars får du säga till.
Mvh Stefan

http://kmsk.mine.nu/gallery/bilder/f520040425/index.php

_________________
Stefan Elg
ordförande Klippans MsK
Saab 9-3 Aero (Nordic Steg 3)
Opel GSi 16v Cab
Golf GTi 8v
Citera
Eftersnack
2004-04-25 Film/Rapport från Klippans Motorsportkl. på F5
1, 2   >>
1 besök senaste veckan (8194 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande