Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Allmänt banåkaforum dragkroksmontering kräver inte längre omregistering. | << 1, 2 5 besök senaste veckan (8953 totalt) |
Nja, det beror på totalvikten på din bil. Bilens+släpets totalvikt får inte överskrida 3500kg. Så länge din bils totalvikt är under 1800kg så får du hänga på ett 1700 släp och lasta det till 1500 OCH det inte finns en begränsning på tågvikten. Min bil får dra drygt 1500 kg men tågvikten är begränsad till 3100 kg (oavsett körkort) så om jag ska dra 1500 så måste bilen vara i stort sett olastad (nära tjänstevikten). _________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo) |
||||||
Det är vad bilen/kroken klarar av som sätter begränsning på vilken bruttovikt som du får hänga på, rätt normalt. Sen finns det en åsikt att körkortsbehörigheten har nåt med hur tunga/stora åbäken du klarar av att hantera. Kör du tung bil så förväntas du inte klara av mer än 750kg släp med endast B-behörighet (antagen kunskap/förmåga). Men visst är det en förändring (mot för två år sen) och det tar väl en generation innan det sätter sig (och alla "vettiga" dragbil/släp kombinationer justerats i folktron). Med liten dragbil är det rätt enkelt att landa på enbart överlast och inte olovlig körning (tex 1500kg kärra med tävlingsbil men max 1100kg på kroken... ). Men straffpraxis kommer säkert att justeras med åren. |
||||||
Köpte en Ebay krok för obetydliga pengar och monterade på bilen. Ovärderligt och grymt smidigt!
En fånig fråga men trots allt: Måste man koppla elen för att bli godkänd vid besiktningen? (Kör båten med LGF skylt...) _________________ Fredrik Torkildsen Porsche 924 TURBO (Carrera GT replica) |
||||||
Elen testas ju aldrig, om du inte bes släp samtidigt.
Men om det saknas uttag kanske nån reagerar? |
||||||
Har heller aldrig varit med om att elen testats. Kontakt med kabelstam finns och är dragen, har bara inte kapat ledningarna och skarvat ihop dem. Tyvärr. Och snart är det dags för besiktning.
_________________ Fredrik Torkildsen Porsche 924 TURBO (Carrera GT replica) |
||||||
Däremot vill jag minnas att vi fick en icke godkänd pga att elen ej var monterad en gång, handlar då iof mest om det vanliga som vem som besiktigar _________________ Daniel Ollikkala 200sx rs13 - Mantorp 1:34.56 (2011) Sviestad 1:05.15 (2012) Honda Civic Type-R - Mantorp 1:34.293 (2018) Sviestad 1:05.67 (2019) |
||||||
Kplla över elschemat för monteringen och välj nån som inger förtroende. |
||||||
På ett flertal märken så är det förberett att stoppa in en modul för el till dragkroken Kolla med dragkrokstillverkaren är mitt tips, gör en förstudie och undersök vad din bilmärkesförsäljare monterar..... _________________ /mvh Stefan Björklund Fear is lack of knowledge. Your problem, my profit! F1-bärgare |
||||||
Om du har en typgodkänd, helfordonsgodkänd inom EU, bil som har en angiven "Max släpvagnsvikt" i regbeviset, så kan du köpa ett drag som är typgodkänt för den bilen och börja dra. Du kan inte bara skruva dit något eget eller universal. Är det en äldre bil som inte är helfordonsgodkänd, eller en import från tredje land krävs registreringsbesiktning. Om det är en helfordonsgodkänd bil som INTE har uppgift om "Max släpvagnsvikt" i regbeviset så är den inte godkänd för att dra med alls. Om du delar med dig av regnummer eller en skärmdump på vad som finns under "Kopplingsanordning och bromsar" när du slår regnumret på https://fu-regnr.transportstyrelsen. Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||||
HAr monterat relativt många, krok spelar ingen större roll men jag gillar Westfalias avtagbara då de monteras underifrån och hålet är dolt när kroken inte används. Westfalia är oriignal på ex Audi/VW innan svängbar krok samt Tesla idag. Elsats är favoriten Jaeger, de fungerar väldigt bra med bilens elektronik. Har testat någon annan tillverkare och inte alltid fått rätt funktionalitet trots omprogrammering, bytt till Jaeger och det funkade direkt. På Svärfars bil köpte jag en Westfaliakrok men elen blev Volvo Original fast från skroten, då kunde lokala Volvohandlaren aktivera dragläge för några hundralappar och allt funkar som det var tänkt med Är det till Jaggan? _________________ Fredrik Boivie Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster |
||||||
Det blir nog till Audin tillslut. Får studera inkopplingsmanualer. _________________ Pontus Fyhr |
||||||
Inga konstigheter, har monterat utan problem 10st dragkrokssatser på VAG-bilar från den generationen och uppåt. Med Jaeger har det aldrig varit problem Är Audin dragkroksförberedd med så brukar det vara extra lätt att koppla in. _________________ Fredrik Boivie Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster |
||||||
Allmänt banåkaforum dragkroksmontering kräver inte längre omregistering. | << 1, 2 5 besök senaste veckan (8953 totalt) |