Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
dragkroksmontering kräver inte längre omregistering.
<<   1, 2
2 besök senaste veckan (8929 totalt)
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2227



speeDs_ skrev:

Tex på min bil är det följande:

B: 1700kg
B-utökat: 2500kg
Max släpvagnsvikt: 1500kg

Jag har B, dvs får jag dra ett 1700kg lastat till MAX 1500kg.

Dessa jävla regler...


Nja, det beror på totalvikten på din bil. Bilens+släpets totalvikt får inte överskrida 3500kg. Så länge din bils totalvikt är under 1800kg så får du hänga på ett 1700 släp och lasta det till 1500 OCH det inte finns en begränsning på tågvikten.


Min bil får dra drygt 1500 kg men tågvikten är begränsad till 3100 kg (oavsett körkort) så om jag ska dra 1500 så måste bilen vara i stort sett olastad (nära tjänstevikten).

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo)
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19425



speeDs_ skrev:
Jag har B, dvs får jag dra ett 1700kg lastat till MAX 1500kg.

Dessa jävla regler...
Jag tycker det blivit väldigt mycket enklare än förr.
Det är vad bilen/kroken klarar av som sätter begränsning på vilken bruttovikt som du får hänga på, rätt normalt.
Sen finns det en åsikt att körkortsbehörigheten har nåt med hur tunga/stora åbäken du klarar av att hantera.
Kör du tung bil så förväntas du inte klara av mer än 750kg släp med endast B-behörighet (antagen kunskap/förmåga).

Men visst är det en förändring (mot för två år sen) och det tar väl en generation innan det sätter sig (och alla "vettiga" dragbil/släp kombinationer justerats i folktron).

Med liten dragbil är det rätt enkelt att landa på enbart överlast och inte olovlig körning (tex 1500kg kärra med tävlingsbil men max 1100kg på kroken... ). Men straffpraxis kommer säkert att justeras med åren.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
gegge
Malmö
Här sen Nov 2006
Inlägg: 423



Köpte en Ebay krok för obetydliga pengar och monterade på bilen. Ovärderligt och grymt smidigt!

En fånig fråga men trots allt:

Måste man koppla elen för att bli godkänd vid besiktningen?

(Kör båten med LGF skylt...)

_________________
Fredrik Torkildsen

Porsche 924 TURBO (Carrera GT replica)
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19425



Elen testas ju aldrig, om du inte bes släp samtidigt.
Men om det saknas uttag kanske nån reagerar?

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
gegge
Malmö
Här sen Nov 2006
Inlägg: 423



Har heller aldrig varit med om att elen testats. Kontakt med kabelstam finns och är dragen, har bara inte kapat ledningarna och skarvat ihop dem. Tyvärr. Och snart är det dags för besiktning.

_________________
Fredrik Torkildsen

Porsche 924 TURBO (Carrera GT replica)
Citera
GREYHOUND
Norrköping
Här sen Okt 2005
Inlägg: 480



Jag har besiktat utan el...inga problem thumbs up

_________________
Mikael Ståhling
Citera
NIzmo
Söderköping
Här sen Jun 2007
Inlägg: 401



GREYHOUND skrev:
Jag har besiktat utan el...inga problem thumbs up


Däremot vill jag minnas att vi fick en icke godkänd pga att elen ej var monterad en gång, handlar då iof mest om det vanliga som vem som besiktigar

_________________
Daniel Ollikkala
200sx rs13 - Mantorp 1:34.56 (2011) Sviestad 1:05.15 (2012)
Honda Civic Type-R - Mantorp 1:34.293 (2018) Sviestad 1:05.67 (2019)
Citera
Per F
Hässleholm typ
Här sen Mar 2004
Inlägg: 369



Jag har en bil med uttag för elbroms. Vore väldigt roligt att se hur dom skulle testa det

_________________
Per Ferm
Citera
Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5070



Ni som monterat dragkrok, vad har ni valt för tillverkare och vilka good-to-knows har ni tagit med er från processen att montera?

_________________
Pontus Fyhr
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19425



Pontus Fyhr skrev:
Ni som monterat dragkrok, vad har ni valt för tillverkare och vilka good-to-knows har ni tagit med er från processen att montera?
Det är ett d_vla skit att skarva in sig på canbussen uppe under ratten.

Kplla över elschemat för monteringen och välj nån som inger förtroende.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
steffe
Stockholm N
Här sen Feb 2003
Inlägg: 11743

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Niklas Falk skrev:
Pontus Fyhr skrev:
Ni som monterat dragkrok, vad har ni valt för tillverkare och vilka good-to-knows har ni tagit med er från processen att montera?
Det är ett d_vla skit att skarva in sig på canbussen uppe under ratten.

Kplla över elschemat för monteringen och välj nån som inger förtroende.


På ett flertal märken så är det förberett att stoppa in en modul för el till dragkroken
Kolla med dragkrokstillverkaren är mitt tips, gör en förstudie och undersök vad din bilmärkesförsäljare monterar.....

_________________
/mvh Stefan Björklund
Fear is lack of knowledge. Your problem, my profit!
F1-bärgare
Citera
Professorn
Eken
Här sen Jun 2021
Inlägg: 121



Kan jag köpa en EU godkänd kula och bulta fast i bakre krockbalken? Bara börja dra utefter max släpvagnsvikt i regpapper?

_________________
Tim Törnblom

Franken - Subaru Impreza GT3 H6
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5735



Professorn skrev:
Kan jag köpa en EU godkänd kula och bulta fast i bakre krockbalken? Bara börja dra utefter max släpvagnsvikt i regpapper?


Om du har en typgodkänd, helfordonsgodkänd inom EU, bil som har en angiven "Max släpvagnsvikt" i regbeviset, så kan du köpa ett drag som är typgodkänt för den bilen och börja dra.

Du kan inte bara skruva dit något eget eller universal.

Är det en äldre bil som inte är helfordonsgodkänd, eller en import från tredje land krävs registreringsbesiktning.

Om det är en helfordonsgodkänd bil som INTE har uppgift om "Max släpvagnsvikt" i regbeviset så är den inte godkänd för att dra med alls.

Om du delar med dig av regnummer eller en skärmdump på vad som finns under "Kopplingsanordning och bromsar" när du slår regnumret på https://fu-regnr.transportstyrelsen.se/extweb/UppgifterAnnatFordon/For . . . . så kan vi hjälpa dig svara exakt.

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Figgz
Göteborg
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6488



Pontus Fyhr skrev:
Ni som monterat dragkrok, vad har ni valt för tillverkare och vilka good-to-knows har ni tagit med er från processen att montera?


HAr monterat relativt många, krok spelar ingen större roll men jag gillar Westfalias avtagbara då de monteras underifrån och hålet är dolt när kroken inte används.
Westfalia är oriignal på ex Audi/VW innan svängbar krok samt Tesla idag.

Elsats är favoriten Jaeger, de fungerar väldigt bra med bilens elektronik. Har testat någon annan tillverkare och inte alltid fått rätt funktionalitet trots omprogrammering, bytt till Jaeger och det funkade direkt.


På Svärfars bil köpte jag en Westfaliakrok men elen blev Volvo Original fast från skroten, då kunde lokala Volvohandlaren aktivera dragläge för några hundralappar och allt funkar som det var tänkt med

Är det till Jaggan?

_________________
Fredrik Boivie


Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster
Citera
Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5070



Figgz skrev:
Pontus Fyhr skrev:
Ni som monterat dragkrok, vad har ni valt för tillverkare och vilka good-to-knows har ni tagit med er från processen att montera?


HAr monterat relativt många, krok spelar ingen större roll men jag gillar Westfalias avtagbara då de monteras underifrån och hålet är dolt när kroken inte används.
Westfalia är oriignal på ex Audi/VW innan svängbar krok samt Tesla idag.

Elsats är favoriten Jaeger, de fungerar väldigt bra med bilens elektronik. Har testat någon annan tillverkare och inte alltid fått rätt funktionalitet trots omprogrammering, bytt till Jaeger och det funkade direkt.


På Svärfars bil köpte jag en Westfaliakrok men elen blev Volvo Original fast från skroten, då kunde lokala Volvohandlaren aktivera dragläge för några hundralappar och allt funkar som det var tänkt med

Är det till Jaggan?


Det blir nog till Audin tillslut.
Får studera inkopplingsmanualer.

_________________
Pontus Fyhr
Citera
Figgz
Göteborg
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6488



Pontus Fyhr skrev:
Figgz skrev:
Pontus Fyhr skrev:
Ni som monterat dragkrok, vad har ni valt för tillverkare och vilka good-to-knows har ni tagit med er från processen att montera?


HAr monterat relativt många, krok spelar ingen större roll men jag gillar Westfalias avtagbara då de monteras underifrån och hålet är dolt när kroken inte används.
Westfalia är oriignal på ex Audi/VW innan svängbar krok samt Tesla idag.

Elsats är favoriten Jaeger, de fungerar väldigt bra med bilens elektronik. Har testat någon annan tillverkare och inte alltid fått rätt funktionalitet trots omprogrammering, bytt till Jaeger och det funkade direkt.


På Svärfars bil köpte jag en Westfaliakrok men elen blev Volvo Original fast från skroten, då kunde lokala Volvohandlaren aktivera dragläge för några hundralappar och allt funkar som det var tänkt med

Är det till Jaggan?


Det blir nog till Audin tillslut.
Får studera inkopplingsmanualer.


Inga konstigheter, har monterat utan problem 10st dragkrokssatser på VAG-bilar från den generationen och uppåt. Med Jaeger har det aldrig varit problem thumbs up
Är Audin dragkroksförberedd med så brukar det vara extra lätt att koppla in.

_________________
Fredrik Boivie


Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster
Citera
Allmänt banåkaforum
dragkroksmontering kräver inte längre omregistering.
<<   1, 2
2 besök senaste veckan (8929 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande