Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Patriks V8-räser - modell 2019
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8   >>
11 besök senaste veckan (85676 totalt)
patjo
Boxholm
Här sen Apr 2008
Inlägg: 144


Trådstartare


När jag löst hur en snygg övergång från spridarurtaget ser ut så är det bara kvar att få ut dem ur datorn.

_________________
Patrik Johansson
Patriks V8-bygge
Citera
patjo
Boxholm
Här sen Apr 2008
Inlägg: 144


Trådstartare
Såhär skulle det kunna se ut. Annars lutar jag väl åt en insugslimpa per sida.


_________________
Patrik Johansson
Patriks V8-bygge
Citera
patjo
Boxholm
Här sen Apr 2008
Inlägg: 144


Trådstartare
Har nån skrivit ut liknande bitar i PETG och fått det att hålla? Eller annat ickemetalliskt som tål bensin och rimligt med värme? Nu kör jag i PLA för att reda ut passformen.

På åtta spjällhus gick det bara en gummimuff, annars hade det sett mycket roligare ut nu.


_________________
Patrik Johansson
Patriks V8-bygge
Citera
Mschneberger
sköv de
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1188



patjo skrev:
Har nån skrivit ut liknande bitar i PETG och fått det att hålla? Eller annat ickemetalliskt som tål bensin och rimligt med värme? Nu kör jag i PLA för att reda ut passformen.

På åtta spjällhus gick det bara en gummimuff, annars hade det sett mycket roligare ut nu.



Cassius föreslog PA12 (nylon) då jag lurade på precis samme fråga . Så jag kommer köra aduraX från addnorth (kolfiberarmerad nylon)

_________________
Markus Schneberger
Kommentera gärna

Austin mini 2,8 AWD
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=108448
Leon Cupra 2016
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12839



Nylon är det som gäller som sagt.

Smyga spjällhus! Vad har de för diameter?
Citera
patjo
Boxholm
Här sen Apr 2008
Inlägg: 144


Trådstartare
And ersJepp sson skrev:
Nylon är det som gäller som sagt.

Smyga spjällhus! Vad har de för diameter?


42mm på spjällvingarna. Finns lite fler mått utspridda över trådens förra sida.

Mschneberger skrev:
Cassius föreslog PA12 (nylon) då jag lurade på precis samme fråga . Så jag kommer köra aduraX från addnorth (kolfiberarmerad nylon)


Ser ut att ställa högre krav på skrivaren. Får kolla upp det. Tack!

_________________
Patrik Johansson
Patriks V8-bygge
Citera
Mschneberger
sköv de
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1188



patjo skrev:
And ersJepp sson skrev:
Nylon är det som gäller som sagt.

Smyga spjällhus! Vad har de för diameter?


42mm på spjällvingarna. Finns lite fler mått utspridda över trådens förra sida.

Mschneberger skrev:
Cassius föreslog PA12 (nylon) då jag lurade på precis samme fråga . Så jag kommer köra aduraX från addnorth (kolfiberarmerad nylon)


Ser ut att ställa högre krav på skrivaren. Får kolla upp det. Tack!


Vad har du för printer ?

_________________
Markus Schneberger
Kommentera gärna

Austin mini 2,8 AWD
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=108448
Leon Cupra 2016
Citera
patjo
Boxholm
Här sen Apr 2008
Inlägg: 144


Trådstartare
Mschneberger skrev:
patjo skrev:
And ersJepp sson skrev:
Nylon är det som gäller som sagt.

Smyga spjällhus! Vad har de för diameter?


42mm på spjällvingarna. Finns lite fler mått utspridda över trådens förra sida.

Mschneberger skrev:
Cassius föreslog PA12 (nylon) då jag lurade på precis samme fråga . Så jag kommer köra aduraX från addnorth (kolfiberarmerad nylon)


Ser ut att ställa högre krav på skrivaren. Får kolla upp det. Tack!


Vad har du för printer ?


Jag har tre, men bitarna ovan är utskrivna på en Makerbot Mini. Utöver den har jag en Malyan med uppvärmd platta men jag tror moderkortet brunnit i den. Sen ett sorgebarn till UV-skrivare där jag inte tål licensmodellen på programvaran.

_________________
Patrik Johansson
Patriks V8-bygge
Citera
Mschneberger
sköv de
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1188



patjo skrev:
Mschneberger skrev:
patjo skrev:
And ersJepp sson skrev:
Nylon är det som gäller som sagt.

Smyga spjällhus! Vad har de för diameter?


42mm på spjällvingarna. Finns lite fler mått utspridda över trådens förra sida.

Mschneberger skrev:
Cassius föreslog PA12 (nylon) då jag lurade på precis samme fråga . Så jag kommer köra aduraX från addnorth (kolfiberarmerad nylon)


Ser ut att ställa högre krav på skrivaren. Får kolla upp det. Tack!


Vad har du för printer ?


Jag har tre, men bitarna ovan är utskrivna på en Makerbot Mini. Utöver den har jag en Malyan med uppvärmd platta men jag tror moderkortet brunnit i den. Sen ett sorgebarn till UV-skrivare där jag inte tål licensmodellen på programvaran.


Ah ok. Jag kör nylon i en ender 3 v2
Man vill ha uppvärmd bed . Samt härdat munnstycke och 275 grader på nyöon. Och en filamenttork.

_________________
Markus Schneberger
Kommentera gärna

Austin mini 2,8 AWD
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=108448
Leon Cupra 2016
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12839



patjo skrev:
And ersJepp sson skrev:
Nylon är det som gäller som sagt.

Smyga spjällhus! Vad har de för diameter?


42mm på spjällvingarna. Finns lite fler mått utspridda över trådens förra sida.


Ja, såklart!
Minns det nu när jag läste sidan där igen. Tack för påminnelsen!
Citera
patjo
Boxholm
Här sen Apr 2008
Inlägg: 144


Trådstartare
Mschneberger skrev:


Ah ok. Jag kör nylon i en ender 3 v2
Man vill ha uppvärmd bed . Samt härdat munnstycke och 275 grader på nyöon. Och en filamenttork.


Har du byggt om den nåt? De jag hittar går till 255 grader.

_________________
Patrik Johansson
Patriks V8-bygge
Citera
Mschneberger
sköv de
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1188



patjo skrev:
Mschneberger skrev:


Ah ok. Jag kör nylon i en ender 3 v2
Man vill ha uppvärmd bed . Samt härdat munnstycke och 275 grader på nyöon. Och en filamenttork.


Har du byggt om den nåt? De jag hittar går till 255 grader.


Ombyggd till E3D revo all metal hotend som går upp till 300 grader. Sen har jag annan extruder men för just själva nylonprintandet så är det bara all metal hotend man behöver uppgradea till .

Ender 3 s1 ser ut som en trevlig printer . Uppgraderar man den till all metal så tror jag man klarar sig länge . Köper jag en till så blir det en sånn

_________________
Markus Schneberger
Kommentera gärna

Austin mini 2,8 AWD
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=108448
Leon Cupra 2016
Citera
patjo
Boxholm
Här sen Apr 2008
Inlägg: 144


Trådstartare
Tack. Jag ska nog snacka med tomten inom kort.

_________________
Patrik Johansson
Patriks V8-bygge
Citera
patjo
Boxholm
Här sen Apr 2008
Inlägg: 144


Trådstartare
Årets gapskratt kan ha kommit tidigt. Sökte 8 insugsgummin och 16 slangklammer, båda lite speciella för applikationen. Totalkostnad för Yamaha reservdelar? 8323 kr.

Åtta.

Tusen.

Tre.

Hundra.

Tjugo.

Tre.

Kronor.


För 8 uppsättningar av det här...



_________________
Patrik Johansson
Patriks V8-bygge
Citera
Kolja
08
Här sen Apr 2005
Inlägg: 6101



Sådant köper du till kilopris på aliexpress.

_________________
Tony Jonsson

¤-------------------------------¤
Gracefully understated
Citera
patjo
Boxholm
Här sen Apr 2008
Inlägg: 144


Trådstartare
Jo, men jag hittade bara gummibitarna där. Däremot kommer det förhoppningsvis ett gäng kompletta begagnade uppsättningar från kontinentala Europa i nästa vecka.

_________________
Patrik Johansson
Patriks V8-bygge
Citera
patjo
Boxholm
Här sen Apr 2008
Inlägg: 144


Trådstartare
Raskt marscherat med gummin och klamrar från Nederländerna! Samtliga dessa klamrar är målade svarta men de två som följde med spjällhusbryggan är förzinkade. Märkligt. Andra bryggan som jag börjat rengöra nu också reagerar sämre på ultraljudstvätten. Ytbehandlingen på medbringarna ser tråkig ut och aluminiumet inte mycket roligare.


Men attans vad det börjar te sig!



_________________
Patrik Johansson
Patriks V8-bygge
Citera
patjo
Boxholm
Här sen Apr 2008
Inlägg: 144


Trådstartare
Jag skulle egentligen inte skriva ut alla trattar men plastrullen börjar uppvisa ålderstecken så det är bara att köra slut på den.



Jag har börjat fundera på ECU. Vad är det som gäller idag? Till en början kan nog tändningen återanvändas.

Inventering av ventilbeståndet, samtliga avgasventiler och en insugsventil har tråkig ventiltallrik men det är min lekmannamässiga bedömning. Så gott som samtliga ventilskaft är repiga strax nedanför där knastret sitter.

_________________
Patrik Johansson
Patriks V8-bygge
Citera
patjo
Boxholm
Här sen Apr 2008
Inlägg: 144


Trådstartare
Jag har gjort lite överslagsräkningar på vad mekanisk renovering och konvertering till modern ECU kan kosta och jag börjar redan leta efter genvägar. Tändningen kan återanvändas som den är. Det finns en koppling till insprutet men det det är bara rpm-signal från tändningen. Tändingen behöver dock signal från spjällägesswitchen om spjället är stängt eller ej. Den switchen utgår med det tänkta insprutet som har potentiometer men det är ett mindre problem.
Leker till och med med tanken på att åtminstone tillfälligt använda originalsprutet. Det skulle i allafall underlätta en eventuell registrering. (Tror jag, har ej koll på om regler ändrats.) Återstår hur jag säkerställer att det inte är något skräp kvar inuti. Försegla invändiga ytan?

Jag tycks sakna ett övre fäste till snygg-generatorn. Enligt bilder i verkstadshandboken ska det vara en distans med ett plåtöra i ena änden. Jag minns ingen sådan bit, däremot minns jag att jag tyckte infästningen av generatorn var knapphändig när jag plockade ur motorn. En risk med att ha 13 år mellan isär och ihop. Måste leta rätt på bilderna jag tog då.



Men det kanske löser sig ändå? Snygg-generatorn krockar med snygg-grenrören, original har en annan dragning. Här måste en ny lösning till.


_________________
Patrik Johansson
Patriks V8-bygge
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5735



Som amatörbyggt fordon är det egentligen inte krångligare med eftermarknads motorstyrning.

Mina tankar;

Jag gillar MaxxEcu, det är bra support, bra funktioner, trevlig formfaktor på själva ECU och så är det ju svenskt, lite patriot kan man allt vara.

Originalsprut har absolut sina fördelar men att få bygga en anpassad kabelhärva från grunden med exakt det man behöver är rätt trevligt i mitt tycke.

Påminn mig, hur ser tändningen ut original? Fördelare, separata spolar?

MaxxEcu SPORT kan köra wastespark för en V8 och det är relativt prisvärt (13 400 kr), det klarar E-gas och har tillräckligt mycket in/utgångar för att man ska kunna göra en del skoj saker. Men klarar man sig utan E-gas och färre funktioner är STREET (10 000 kr) ingen dum lösning heller.

MINI (6 400 kr) är superkompakt men utan inbyggd bredbandslambda blir det rätt begränsat.

Alla priser med kabelhärva att bygga av osv.

Sedan finns det förstås en massa andra alternativ och en faktor som alltid är relevant är vilken/vilka mappare du har i närheten och om den personen har några synpunkter. "Alla" kan jobba med "alla" sprut men det
är enklare med något som personen har erfarenhet av.

För mer DIY finns varianter av Speeduino, Megasquirt mm och med rätt insats kan det också fungera bra (jag själv har väl drygt 15 år av Megasquirt bakom mig).

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
patjo
Boxholm
Här sen Apr 2008
Inlägg: 144


Trådstartare
therealpinto skrev:
Som amatörbyggt fordon är det egentligen inte krångligare med eftermarknads motorstyrning.


Det är nånstans i regelverket det hänvisas till "intyg från bromsbänk". Med originalgrejerna har jag 215 pappershästar, ombyggt kanske det letar sig upp mot 300. Jag vill ju inte få straffvikt...

therealpinto skrev:

Mina tankar;

Jag gillar MaxxEcu, det är bra support, bra funktioner, trevlig formfaktor på själva ECU och så är det ju svenskt, lite patriot kan man allt vara.

Originalsprut har absolut sina fördelar men att få bygga en anpassad kabelhärva från grunden med exakt det man behöver är rätt trevligt i mitt tycke.

Påminn mig, hur ser tändningen ut original? Fördelare, separata spolar?

MaxxEcu SPORT kan köra wastespark för en V8 och det är relativt prisvärt (13 400 kr), det klarar E-gas och har tillräckligt mycket in/utgångar för att man ska kunna göra en del skoj saker. Men klarar man sig utan E-gas och färre funktioner är STREET (10 000 kr) ingen dum lösning heller.

MINI (6 400 kr) är superkompakt men utan inbyggd bredbandslambda blir det rätt begränsat.

Alla priser med kabelhärva att bygga av osv.

Sedan finns det förstås en massa andra alternativ och en faktor som alltid är relevant är vilken/vilka mappare du har i närheten och om den personen har några synpunkter. "Alla" kan jobba med "alla" sprut men det
är enklare med något som personen har erfarenhet av.

För mer DIY finns varianter av Speeduino, Megasquirt mm och med rätt insats kan det också fungera bra (jag själv har väl drygt 15 år av Megasquirt bakom mig).

Gustaf


Strålande input! Tackar

Det är två av allt, fördelare, spolar, tändmodul. Även två vevaxelgivare, en som räknar startkranständer och en TDC-lägesgivare som håller koll på två skruvskallar på svänghjulet.



_________________
Patrik Johansson
Patriks V8-bygge
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Patriks V8-räser - modell 2019
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8   >>
11 besök senaste veckan (85676 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande