Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Patriks V8-räser - modell 2019
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8   >>
11 besök senaste veckan (85676 totalt)
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18555



Två!
Drivknuten styr med fettkoppen mot ett hål i bromsskivan. Så det är rätt lugnt.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
patjo
Boxholm
Här sen Apr 2008
Inlägg: 144


Trådstartare
Tre månader, vart tog de vägen??

Verkar som jag hittat långtidsförvaring för sommar-Alforna, har i övrigt inte hänt nåt. Kanske innebär detta att jag får plats att göra nåt i verkstan?

_________________
Patrik Johansson
Patriks V8-bygge
Citera
patjo
Boxholm
Här sen Apr 2008
Inlägg: 144


Trådstartare
Det nyss inledda stambytet ska plötsligt ta bakvägen genom lägenhetsförrådet in i badrummet. Verktygsbältespatrullen kräver åtkomst och eftersom det är uppåt till vindsförrådet men nedåt till återvinningskontainern så finner sig bland annat fyra Konsum-kassar med biltidningar från 80 och 90-tal plötsligt vara överflödiga. De flesta, de utan nåt intressant på omslaget, går vidare utan behandling men några bläddras snabbt igenom. När jag håller på med en av de sista tidningarna så slår det mig att "det vore kul om någon skrivit nåt om Theman..." och nästan i samma ögonblick *Boom!* Headshot! Där är den! Automobil Nr7 1986. 19:80 Kr. Robert Petersson skriver om uppståndelsen vid lanseringen på Turin-salongen och om ett pladaskartat fall för dess anonyma elegans.

Till skillnad från många andra texter om 8.32:an så förekommer flera uppgifter jag känner igen från egna iakttagelser, det är bara knacksensorn och de andra kolvarna jag inte kan kännas vid.

Så utan ytterligare krusiduller, en gammal artikel om donatorbilen:




_________________
Patrik Johansson
Patriks V8-bygge
Citera
patjo
Boxholm
Här sen Apr 2008
Inlägg: 144


Trådstartare
Lagom till att det ska vända och börja ljusna igen så är sommarbilarna äntligen undanställda för vintern. Förhoppningsvis kommer det innebära att det ljusnar lite i den här tråden också då det nu finns plats att röra sig i verkstan när bilarna inte står där längre.

För att ytterliggare toppa formen så har jag, också äntligen, en förfrågan ute på en styrväxel.

-Har du kommit nånvart med adapterplattan då?

Oj, rakt på sak. Nej men jag har en mental bild av hur den ska se ut. Blir troligen en tvådelad historia. En del som skruvas på motorn som mest blir distans och hållare för startmotor och svänghjulsgivarna och en del som svetsas på växellådan. Det kändes rätt när jag tänkte på det.

_________________
Patrik Johansson
Patriks V8-bygge
Citera
patjo
Boxholm
Här sen Apr 2008
Inlägg: 144


Trådstartare
Jag har även börjat bygga om min CAD-modell för att framöver kunna se hur långa A-armar jag kan ha. Återigen, inga mått eller placeringar har verklighetsanknytning än.



_________________
Patrik Johansson
Patriks V8-bygge
Citera
UlrikR

Här sen Dec 2015
Inlägg: 1

Ny på att skriva
inlägg i forumet




Har smugit runt här på Rejsa ett bra tag utan att skaffa konto, men nu vart jag tvungen. När du bestämmer dig för vad du ska bygga för bil runt din Lanciamotor måste du ju veta att det fanns en grupp-C bil med samma motor, Lancia LC2. Snabbare över ett varv än de annars så dominanta porscharna.

_________________
Ulrik Rydén
Citera
patjo
Boxholm
Här sen Apr 2008
Inlägg: 144


Trådstartare
Kul att kunna locka fram någon ur skuggorna

Jomenvisst. Nu har jag inte fastnat för dess yttre formgivning men det är alltid intressant att titta på under-huven-bilder.

_________________
Patrik Johansson
Patriks V8-bygge
Citera
patjo
Boxholm
Här sen Apr 2008
Inlägg: 144


Trådstartare
Tomten har kommit!



Slaglängd: 160 mm

C-C Styrstagsinfärsningar: 50 mm

Rattuttslag: 3 varv

Max hjulvinkel på innerhjul med Alfa 75 spindlar och 1,6 grad toe in: 30 grader

Då ingår slingrig vibrationsdämpare i gummi och rattstångsled i Saab-aluminium.



60 grader över 3 varv kanske borgar för armsvätt när det börjar svänga? Planen är att köra utan servo. Värre är att änden på styrväxeln tar i hjulet. ET är iofs bara grovt uppskattad och jag har inte mätt bredden (längden?) på styrväxeln så noga.

Spontant känns 60 grader lite klent, både som siffra och som synintryck i CAD-modellen.

Synpunkter?

_________________
Patrik Johansson
Patriks V8-bygge
Citera
matfo
Stockholm / Älvsjö
Här sen Mar 2005
Inlägg: 1536



Jag har ingen aning ang styrvinkel men denna info / diskussion kanske är intressant: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1411464#1411464

_________________
Mats Forssén
Mondial T
Citera
patjo
Boxholm
Här sen Apr 2008
Inlägg: 144


Trådstartare
patjo skrev:
Gör om, gör rätt.

Jag mätte på höger spindel men ritade vänster spindel, inte undra på att det såg fel ut. Nu är det mindre fel.


Del 2. Nåt har blivit generalfel när jag mätt/ritat mina spindlar, KPI är omvänd. Nu kanske jag blir motiverad att bygga en mer riktig mätfixtur?

Halvrelaterad fråga: Finns det några tumregler eller andra husmorsknep för att undvika att det knäcker över vid p-änden?

_________________
Patrik Johansson
Patriks V8-bygge
Citera
patjo
Boxholm
Här sen Apr 2008
Inlägg: 144


Trådstartare
Jag tror jag lyckats justera mina spindelmodeller men jag ska nog lägga tiden på att mäta in dem igen.

Iallfall, med ET justerad för verklig distans mellan hjulinnersida och nedre spindelled vid original hjuldimension för spindelns donator så finns det plötsligt genant gott om plats mellan hjul och styrväxel vid fullt rattutslag.


_________________
Patrik Johansson
Patriks V8-bygge
Citera
patjo
Boxholm
Här sen Apr 2008
Inlägg: 144


Trådstartare
För att det ska bli mindre akademiskt så slog jag till på ett par grenrör, modell 348.

Idolbild:


Referensbild:


Jag är osäker på värmesköldarnas framtid. Det har brunnit i donatorn och jag vill försäkra mig om skicket, både täthet och eventuellt kvarvarande isolerings egenskaper. Dock är det sköldarna det står Ferrari på, inte rören.

Och nej, det är inte 180-graders rör när de sitter på denna motor. De lär dock bli bättre än nåt jag möjligen skulle lyckas vrida till själv och det blir inte sämre än samtliga andra V8:or utan 180-graders rör.

_________________
Patrik Johansson
Patriks V8-bygge
Citera
patjo
Boxholm
Här sen Apr 2008
Inlägg: 144


Trådstartare
När jag ändå är och kryper runt motorn...



Vid den gula pilen finns bara en styrhylsa, inga jängor. Växellådskontruktionen tillät ingen skruv där. Det skulle kännas mycket bättre om det gick att ha en skruv där också. Svetsa i blocket känns otrevligt. Jättehelicoil? Andra tankar?

Vid den blå pilen tänker jag att det borde gå att slå i en nippel för oljereturen från toppen, istället för att ha returen i änden på packboxhållaren som muppar sig med min tänkta adapterlatta. Se denna bild från sidan 3...



Jag har fortfarande inte hittat de förlagda täcklocken...

_________________
Patrik Johansson
Patriks V8-bygge
Citera
patjo
Boxholm
Här sen Apr 2008
Inlägg: 144


Trådstartare
I stället för att vara i början av en produktiv vintersäsong så har jag nyss klarat av första månaden utan verkstad. Värden behövde ytan till den egna verksamheten. Lite trist men samtidigt tvingades jag gallra hårt och hänsynslöst bland allt onödigt jag sparat på mig under mina tio år där. Motor och planer finns dock kvar, söker lite halvhjärtat efter garage med hus.

_________________
Patrik Johansson
Patriks V8-bygge
Citera
c311
Värmland (fd Ekerö)
Här sen Jan 2015
Inlägg: 405



Det är lite delar utlagda nyligen till 8.32 motorn på tyska ebay.
Säljaren är från Slovenien.

Med vänlig hälsning
Thomas

_________________
Thomas Alsterfalk
BMWCS # 04660
Citera
patjo
Boxholm
Här sen Apr 2008
Inlägg: 144


Trådstartare
Tack för tipset thumbs up

Såg att säljaren jag köpte packningar och annat av för 4-5 år sen håller på fortfarande. Han har ett av locken jag saknar men inte det andra...

_________________
Patrik Johansson
Patriks V8-bygge
Citera
c311
Värmland (fd Ekerö)
Här sen Jan 2015
Inlägg: 405



patjo skrev:
Tack för tipset thumbs up

Såg att säljaren jag köpte packningar och annat av för 4-5 år sen håller på fortfarande. Han har ett av locken jag saknar men inte det andra...


Vissa 308 med våtsump kan ha samma lock som du söker om det ska vara oljeretur på dem.
Annars är det bara enkla lock som går att få tillverkade om du ska köra utan fördelare.
Ferrari "Dino" V8:an är i princip lika i blocket 1974-2004. Topparna skiljer.
Eventuellt är axiallaget för vevaxeln olika placerat om det är 90 eller 180 graders vevaxel.
Bultdelningen för svänghjulet är samma på alla produktions V8 vevaxlar fram till 2015.

Med vänlig hälsning
Thomas

_________________
Thomas Alsterfalk
BMWCS # 04660
Citera
patjo
Boxholm
Här sen Apr 2008
Inlägg: 144


Trådstartare
Ja, riktigt enkla lock. Det stör mig bara något fantastiskt att de är spårlöst borta. Jag trodde de skulle dyka upp när jag rensade verkstan men icke.

Annars går det mesta att få tag på, i princip allt invändigt är ju 308 QV. Grenrören hittade jag ett par från en 348. Passade rakt på.

_________________
Patrik Johansson
Patriks V8-bygge
Citera
c311
Värmland (fd Ekerö)
Här sen Jan 2015
Inlägg: 405



patjo skrev:
Ja, riktigt enkla lock. Det stör mig bara något fantastiskt att de är spårlöst borta. Jag trodde de skulle dyka upp när jag rensade verkstan men icke.

Annars går det mesta att få tag på, i princip allt invändigt är ju 308 QV. Grenrören hittade jag ett par från en 348. Passade rakt på.


Leta efter smådelar som gömmer sig nånstans i verkstan är bekant.
Nu är det lite bättre sorterat än tidigare när det var mindre lokalyta.
Sånt som man höll på med för över 10 år sedan är det värre med.

Vevaxel och kammar är annorlunda i Ferrarivarianterna pga tändföljd.
Annars är resten som en QV. Är din en tidig utan kattar har den högre komp.
Den har rejäl effektpotential om man har en välfylld plånbok.
Den största Dino V8:an utan överladdning har 3960 cc och 515 hkr.

Investera i torrsump, tank och tråg om du hittar något till 348-355.
Gör lite för effekten också. Pumpen sitter inne i tråget.
Motorn kommer ner en bit men inte lika lågt som den större V8:an.

Med vänlig hälsning
Thomas

_________________
Thomas Alsterfalk
BMWCS # 04660
Citera
patjo
Boxholm
Här sen Apr 2008
Inlägg: 144


Trådstartare
348-sumpen passar inte och jag gissar att det är lika med 355 men båda de motorerna är nog ett bättre utgångsmaterial än den jag har, till att börja med sitter de ju redan på rätt håll.

_________________
Patrik Johansson
Patriks V8-bygge
Citera
c311
Värmland (fd Ekerö)
Här sen Jan 2015
Inlägg: 405



patjo skrev:
348-sumpen passar inte och jag gissar att det är lika med 355 men båda de motorerna är nog ett bättre utgångsmaterial än den jag har, till att börja med sitter de ju redan på rätt håll.


Då har den det gemensamt med 308QV och 328.
Tidiga 308 2v motorer med torrsump har blivit sällsynta.

Med vänlig hälsning
Thomas

_________________
Thomas Alsterfalk
BMWCS # 04660
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Patriks V8-räser - modell 2019
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8   >>
11 besök senaste veckan (85676 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande