Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Nybörjarsvängåkaforum Val av förstabil! < 60.000 sek | 4831 besök totalt |
Tjena!
Precis som ämnet lyder; jag skall ta mitt livs beslut. Vilken bil kommer bli min första? Jag har vuxit upp med Europeiska bilar så hjärtat ligger åt det hållet. Priset kan inte överstiga 60.000 sek. Jag har tillgång till varmgarage, verktyg och kunskap hos min far. Jag är intresserad utav en bil som med rätt utrustning hade gått bra på bana, inte bara en raksträcka. Bilen skall vara i ett bra skick, utan/minimalt med rost. Bilar med bur undanbedes ej. Det är inte jättetydligt vilken bil jag är ute efter men något i stil med Porsche 924/944. Har ni några idéer på vilka andra bilar som eventuellt hade passat in? Skriv gärna uppskattat pris _________________ Tobias Rafstedt Lilja |
Om det måste vara Tyskt så finns det väl ett antal tillfixade E36or med bur för de pengarna.
Du har glömt driftskostnaden också. Det kan skilja några gånger mellan olika lösningar (däck/bromsar framförallt). Lättare bil, mindre kostnader/problem. Om du inte ska välja ett höghus så blir det ofta platsproblem i de smäckrare bilarna, men det mesta går att fixa till (2 meter i Miata kräver lite kreativitet, men det går). |
_________________ David Johansson BMW 335i E92 (Alpinweiss) BMW CS Motorsport |
Nu ska du få världens tråkigaste råd. Om du inte redan gjort det så gör en budget för första året med bilen. Räkna på att behöva reparera diverse prylar, försäkra, skatta, byta däck samt avgifter för de trackdays du vill köra. Inget är mer tragiskt än en cool track day bil som man inte har råd att använda.
Sedan, när du gjort din budget och gråtigt klart, kan du köpa en Miata. Den bilens "Varvtid&körgladje vs kostnad" är ytters svår att slå. _________________ /Torkel Kristensson #90 i Roadsport C, SPVM "We are here to fuck shit up and have a good time!" |
En fundering är ju om det inte borde gå bra att hitta en hyfsat fin högerstyrd M3 för de pengarna?
Men annars håller jag med om att det är bra att vara tråkig och räkna pengar. Finns inget som suger hårdare än att ha en potentiell banåkabil stående i garaget för att man underskattat driftskostnaderna _________________ //Jonas Ström Meganekombi -17 Honda VFR1200F -10 (hoj) Mellan två banåkabilar.. |
Försök att hitta en bil som är någorlunda preppad för det du skall använda den till om din plånbok har en gräns, de flestas har det.
Köper man en standardbil med lagom lite lagom slitna dämpare, bussningar och annat tar det inte lång tid innan man vill fixa och då brukar det bli dyrt i börsen. Köp en bil som är vanlig som banåkarbil, typ Miata, BMW e36/46, då finns det chans för att det finns mycket delar i både nytt och begagnat. Men som sagt tidigare i tråden så är driftsbudgeten alltid det som kostar. Men kul är det, väldigt kul _________________ Anders F@lk 993 C2 944 KULRÄSERN 997.2 GT3 3.8 GT4 2016 Ex. 964RS HÄRLIGT RÖD Ex. BMW M3 e46 Ex. Be yourself, everyone else is allready taken |
www.alfaromeo.org/KöpSälj/Radannonse
Färdig att gasa med? Alla delarna han skriver är helt rätt, är den frisk så är det helt rätt om du vill ha en sån bil. _________________ Björn Ågren 75räser "stödlänk": https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=52875&start=0 156an https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74988&highlight= |
Nybörjarsvängåkaforum Val av förstabil! < 60.000 sek | 4831 besök totalt |