Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Sparade trådar/FAQ
Matrial i bottenskivan ?
1, 2   >>
8903 besök totalt
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545


Trådstartare
Jag ska bygga spoiler fram på Novan.
Grunden ska vara en tunn skiva som fästes i framvagnsbalkens underkant som sedan ska sticka ut 2 dm framför bilen.

Är det någon som har förslag på matrial.
Har fundetat på plywood.........men det verkar lite yxigt. Aluminiumplåt vill jag inte ha.....risk att det skär sönder däcken , om jag kör av....

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Daniel Båge
Jkpg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1467



Polycarbonat-plast borde väl fungera? Jag skall göra en ny airsplitter till M3an av 4mm PCskiva.
Den håller för allt möjligt hårdhänt hanterande. Den är dock lite repkänslig.

_________________
Wer später bremst, fährt länger schnell...
Citera
Karl B.
Täby
Här sen Dec 2002
Inlägg: 984



Hård Plywood som du klär översidan på med kol/glasfiber för att dölja det yxiga??

_________________
Karl Brag
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Tom F1-killarna har ju trä. Ok, detta för att ngn bestämt så, fast ändå...

PCR:s lösning kan kanske vara melodin. Om man inte gör hela en i CoooOOOOLfiber som de säger vid glasskiosken...

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Daniel Nihlén
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1347



PCR skrev:
Hård Plywood som du klär översidan på med kol/glasfiber för att dölja det yxiga??


Då tycker jag man lika gärna kan löpa linan ut om man ändå ska kosta på sig fiber.

Skaffa en tunn divinycellskiva (Hör med Pär Hylander ), bered denna och lägg ett eller två lager tunn korsvävd kolfiber. Använd ett bakningssystem med en ugn, en vakuumpump, en plastpåse och övriga nödvändiga dukar för att få ur överflödig matris.

Använder du epoxi så tänk på hur extremt allergiframkallande detta är och använd rejält med skydd och ha verktyg (rollers med mera) som bara används till epoxi.

mvh
Daniel

_________________
Daniel Nihlén
Porsche 964 C2 såld...
PCS 8040
"Porsche motoring is and always will be driving in its purest form." Ferry Porsche
Citera
Karl B.
Täby
Här sen Dec 2002
Inlägg: 984



DanielB skrev:

Då tycker jag man lika gärna kan löpa linan ut om man ändå ska kosta på sig fiber.

Skaffa en tunn divinycellskiva (Hör med Pär Hylander ), bered denna och lägg ett eller två lager tunn korsvävd kolfiber. Använd ett bakningssystem med en ugn, en vakuumpump, en plastpåse och övriga nödvändiga dukar för att få ur överflödig matris.


Du bör nog ha en form att gjuta emot i sådana fall, annars lär resultatet bli nog så yxigt...

Budgetvarianten är att du vaxar upp en glasskiva av lämplig storlek och gjuter på ett lager eller två och ersätter vacuumpumpar, peelply, absorbenter, ugnar, besvär och annat dyrt med att du rollar bort överflödig polyester/epoxi med en skumroller...
Sen bryter du loss, beskådar den tokblanka ytan, skär till o limmar mot plywooden.
Lite mindre komplext och när du kört slut på plywooden så skär du loss fibern och byter plywood thumbs up

_________________
Karl Brag
Citera
Daniel Nihlén
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1347



PCR skrev:
DanielB skrev:

Då tycker jag man lika gärna kan löpa linan ut om man ändå ska kosta på sig fiber.

Skaffa en tunn divinycellskiva (Hör med Pär Hylander ), bered denna och lägg ett eller två lager tunn korsvävd kolfiber. Använd ett bakningssystem med en ugn, en vakuumpump, en plastpåse och övriga nödvändiga dukar för att få ur överflödig matris.


Du bör nog ha en form att gjuta emot i sådana fall, annars lär resultatet bli nog så yxigt...

Budgetvarianten är att du vaxar upp en glasskiva av lämplig storlek och gjuter på ett lager eller två och ersätter vacuumpumpar, peelply, absorbenter, ugnar, besvär och annat dyrt med att du rollar bort överflödig polyester/epoxi med en skumroller...
Sen bryter du loss, beskådar den tokblanka ytan, skär till o limmar mot plywooden.
Lite mindre komplext och när du kört slut på plywooden så skär du loss fibern och byter plywood thumbs up


Men ska det vara lätt och starkt eller tungt och snyggt?

_________________
Daniel Nihlén
Porsche 964 C2 såld...
PCS 8040
"Porsche motoring is and always will be driving in its purest form." Ferry Porsche
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



DanielB skrev:


Men ska det vara lätt och starkt eller tungt och snyggt?


1-0!

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Karl B.
Täby
Här sen Dec 2002
Inlägg: 984



DanielB skrev:


Men ska det vara lätt och starkt eller tungt och snyggt?


Lätt är troligtvis rätt hög prio...men med tanke på i vart fall min racebudget så behåller jag hellre fungerande downforce varje tävling till priset av ett hekto eller så, änhar en tarsig lätt fiberbit på garagegolvet med tom (lätt) plånbok...
Skulle gärna autoklavgjuta hela bilen och lite till men sist jag kollade så räckte inte pengarna riktigt till vare sig till det eller vindtunneln med rullande golv jag önskat mig i flera födelsedagar i rad...

_________________
Karl Brag
Citera
Daniel Nihlén
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1347



PCR skrev:
DanielB skrev:


Men ska det vara lätt och starkt eller tungt och snyggt?


Lätt är troligtvis rätt hög prio...men med tanke på i vart fall min racebudget så behåller jag hellre fungerande downforce varje tävling till priset av ett hekto eller så, änhar en tarsig lätt fiberbit på garagegolvet med tom (lätt) plånbok...
Skulle gärna autoklavgjuta hela bilen och lite till men sist jag kollade så räckte inte pengarna riktigt till vare sig till det eller vindtunneln med rullande golv jag önskat mig i flera födelsedagar i rad...




Visst är det trist att inte ha tillgång till en stor och fin autoklav! >

Det går faktiskt att lösa problemen ganska enkelt. Om man åker till någon firma för begagnade elprylar kan man ju alltid köpa ett begagnat torkskåp. Detta placerar man på golvet liggandes och förlänger det vid behov. Trimma det genom att montera in en extra värmeslinga + en termostat (termometer och potentiometer) så att det klarar upp till 100-120 grader C och är kontrollerbart.

Vacuumpumpar går att få tag på hyfsat billigt det med. Det blir inte lika bra som i en autoklav, men klart mycket bättre än att handrolla och lufthärda utan vacuum.

mvh
Daniel

_________________
Daniel Nihlén
Porsche 964 C2 såld...
PCS 8040
"Porsche motoring is and always will be driving in its purest form." Ferry Porsche
Citera
Karl B.
Täby
Här sen Dec 2002
Inlägg: 984



DanielB skrev:
Det går faktiskt att lösa problemen ganska enkelt. Om man åker till någon firma för begagnade elprylar kan man ju alltid köpa ett begagnat torkskåp. Detta placerar man på golvet liggandes och förlänger det vid behov. Trimma det genom att montera in en extra värmeslinga + en termostat (termometer och potentiometer) så att det klarar upp till 100-120 grader C och är kontrollerbart.

Vacuumpumpar går att få tag på hyfsat billigt det med. Det blir inte lika bra som i en autoklav, men klart mycket bättre än att handrolla och lufthärda utan vacuum


Självklart är det bättre, tyvärr är det väl så att förutom budgetbrist så lider i princip varenda racertok av lika mycket tidsbrist...
Men tanken har faktiskt slagit mig...om inte annat vacuumbiten då jag fortfarande är för snål för att använda epoxy...

_________________
Karl Brag
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Vet att en av landets "kändisar" inom komposittillverkning har köpt en begagnad steriliseringsugn från ett sjukhus och satt en sug på. Tydligen inte jääääättedyrt, vad det nu innebär...

Funkar iaf!

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
johan..
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2463



AL skrev:
Vet att en av landets "kändisar" inom komposittillverkning har köpt en begagnad steriliseringsugn från ett sjukhus och satt en sug på. Tydligen inte jääääättedyrt, vad det nu innebär...

Funkar iaf!


Vi har Autoklaver i produktionen (läkemedel), men det är kanske inte så poppis när man kommer insläpande med sina kolfiberprylar i ren zon för att göra grejor till räsern

_________________
J0hanC@rlström

Mini Cooper JCW -19
BMW i4 M50
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545


Trådstartare
AL skrev:
Tom F1-killarna har ju trä. Ok, detta för att ngn bestämt så, fast ändå...

PCR:s lösning kan kanske vara melodin. Om man inte gör hela en i CoooOOOOLfiber som de säger vid glasskiosken...



Grejen är ju att inte ramen ska kröka sig om man kör på något. helst ska hela skiten ramla av om det smäller ordentligt

Så maskerad träskiva är nog inte så dumt thumbs up

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545


Trådstartare
PCR skrev:
Hård Plywood som du klär översidan på med kol/glasfiber för att dölja det yxiga??


Självhäftande kolfibertejp...........

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545


Trådstartare
Många bra synpunkter...... .......Bra att ni finns thumbs up

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Daniel Nihlén
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1347



ButterflyRacing skrev:
AL skrev:
Tom F1-killarna har ju trä. Ok, detta för att ngn bestämt så, fast ändå...

PCR:s lösning kan kanske vara melodin. Om man inte gör hela en i CoooOOOOLfiber som de säger vid glasskiosken...



Grejen är ju att inte ramen ska kröka sig om man kör på något. helst ska hela skiten ramla av om det smäller ordentligt

Så maskerad träskiva är nog inte så dumt thumbs up


Kolfibervarianten jag föreslog är iofs ungefär böjstyv som plywood varianten, men skörare än en plywood. Om du kör emot något pajar kolfiber varianten utan att skada så mycket annat, medans jag tror plywoodvarianten är tillräckligt slagtålig för att paja fästen mm mm.

Inget jag räknat på men min strukturberäkningsintuition säger mig detta.
mvh
Daniel

_________________
Daniel Nihlén
Porsche 964 C2 såld...
PCS 8040
"Porsche motoring is and always will be driving in its purest form." Ferry Porsche
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Du glömde Daniel!

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Daniel Nihlén
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1347



Ska tänka på det nästa gång AL!

Men åter till varianten med plywood. För att skona allt annat så gör fästen som är svagaste länk vid krockar, så inte något annat i karossen pajar.

Eller låt bli att köra på något!

mvh
Daniel

_________________
Daniel Nihlén
Porsche 964 C2 såld...
PCS 8040
"Porsche motoring is and always will be driving in its purest form." Ferry Porsche
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 9852

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

när bpr-serien var på anderstorp i mitten på 90-talet, så fick jag en liten närmare visning av gulf-mclaren. jag säger bara k-plyfa rules.
hela splitten inkl skiva under framvagn var av detta material.
jag frågade en av mekarna hur dom kom fram till detta materialval.
han svarade att det inte fanns något alternativ till trä som hade samma eller bättre egenskaper för ändamålet.
fast dom satt dit lite kolfiber på ovansidan för hitech looken.
själv har jag sedan ett par år åkt med k-plyfa (12mm) och det har räddat underrede och hjulupphängningar ett antal gånger.

_________________
Dodge pickup -58
Dodge Dart -67
Plymouth Cuda -71
Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
Tomas Hall
Sthlm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 88



Hallå

om skivan skall vara helt plan är väl ett Hexellaminata det enda "raka"

Uppfyller alla krav, mycket starkt och lätt samt dyrt.

Tomas

_________________
Tomas Hall
Citera
Sparade trådar/FAQ
Matrial i bottenskivan ?
1, 2   >>
8903 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande