Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar MGB GT Mk I 1967 - motorstyrning | << 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 >> 19 besök senaste veckan (78116 totalt) |
Tack Jag har portat toppen själv och stoppade i Piper 633 kammar. Fräste sätena 30-45-60. Går att ta upp throat diametern rätt mycket eftersom de har sätesbredd på 2.5 mm original. Jag kör med 1.2 in och 1.5 ut. Tog upp motsvarande där och portade upp resten enligt DVAs instruktioner. Och så har jag Torque Technique 4-2-1 grenrör, 200 cells sportkat och hemmarullad rostfri 2.5" raktigenomdämpare. Och Emerald K6 ecu som är rätt poppis på dessa. Och 52 mm spjällhus istället för 48 mm som är original. Så jag kör med enkelt spjällhus och plastplenumet. _________________ Lars Dahlstedt Lotus Elise S2 -01 Rotrex kompressor Lotus Elite 503 -75 Lotus Europa S2 -68 Lotus Europa S1 -67 och lite annat |
||||||
Ja, läser man där så finns det mycket att göra på den toppen. Får se hur mycket jag orkar göra när det väl kommer så långt - än så länge är det först att bestämma position på motor och växellåda och bygga fästen som gäller. _________________ M a t s K l i n g l ö f MGB GT 1967 |
||||||
Efter en massa mätande, kollande, justerande, mätande, kollande, justerande, mätande, kollande, justerande etc. så tror jag att motorn nu sitter på rätt plats med de ihop-punktade motorfästena. Enda "missen" är att jag glömt att kolla var jag kan sätta oljestickan - den sitter normalt rakt nedanför där höger motorfäste sitter nu.
Motorn hamnade ganska långt ner vilket gör att det inte verkar bli något problem alls att få plats med luftfiltret. Den sticker ner någon cm under framvagnsbalken men bilen har förvånandsvärt bra markfrigång så jag hoppas att det inte ska skapa något problem. Motorn hamnade nästan helt bakom framaxeln! Är det någon som har ett bra tips på var man kan köpa Banjo-kopplingar med 1/2" bsp-gänga? Jag behöver något som bygger minimalt från adaptern för att kunna flytta oljefiltret. Hoppas slippa kapa ur framvagnsbalken mycket mer än jag redan gjort. _________________ M a t s K l i n g l ö f MGB GT 1967 |
||||||
Normalt har dessa motorerna termostaten kopplad på returen från kylaren och är av en typ som öppnar på både tryck och temperatur - detta har visat sig ge en del problem när det kalla vattnet från kylaren plötsligt rusar in i den varma motorn vilket man misstänker är en av anledningarna till att topplockspackningarna brukar ge upp på dessa motorer. Jag har köpt en fristående termostat som jag ska koppla i slangen ut från motorn för att få ett mer gammaldags kylsystem.
I vilket fall som helst så är röret ut från motorn av en design som inte lämpar sig för att ha motorn längsmonterad - första bilden så sitter röret upp och ner vilket gör att portmatchningen är långt ifrån optimal. Hade det suttit rätt hade det krockat rejält med plåten - dessutom blir det svårt att få det avgasgrenröret också. Helst hade jag velat bygga ett nytt utlopp från grunden men eftersom jag inte har möjlighet att svetsa aluminium så fick det bli en lösning baserat på den utrustning jag har i garaget. Jag rotade fram en större bit aluminium ur gömmorna och satte igång... Flänsen mot toppen är vinklad så jag behövde något för att ta bort vinkelfelet och göra det lättare att hålla. Titta - rund och fin. Mycket lättare att spänna fast i chucken! Titta den roterar utan att slå också... Som tur var fanns det gott om material att ta av för att kunna korta röret och svarva en ny fin yta för slangen. Plötsligt gick det mycket lättare att placera motorn där jag ville ha den. _________________ M a t s K l i n g l ö f MGB GT 1967 |
||||||
Är någon som kan tipsa om lämpligt brythjul liknande det på bilden? Vill gärna ha ett med ganska liten diameter - gärna under 50 mm om det finns.
Behöver bli lite uppfinningsrik för att generatorremmen inte ska inkräkta på kamremskåpan. _________________ M a t s K l i n g l ö f MGB GT 1967 |
||||||
_________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 60 |
||||||
Sitter en liten brytrulle för kamremmen på VW's 058 motorer 28mm diameter.
https://bytbildel.se/loprulle-kamrem |
||||||
Jag håller på och klurar på hur jag ska montera generatorn. Kollade efter olika alternativ för en mindre generator och fastnade till slut för 63-614 från Biltema.
Byggde en jigg för att kunna hålla generatorn på plats för att se var den passar ihop med motorfästet, grenröret och karossen på vänstersidan - skönt att bilen är högerstyrd i detta avseende eftersom jag slipper bry mig om detta nu. För att säkerställa att brytrullen blir monterad i våg med generatorn så att den inte ska riskera att styra remmen snett så valde jag att sätta den som en förlängning på generatorns undre fästskruv. Remspänningen kommer att justeras med ett justerbart övre fäste. Med denna dragning så kommer jag att få avlägsna lite material på platskåpan bakom för att remmen ska gå fritt, men annars kan jag inte se något som ser konstigt ut så det återstår bara att hitta en lagom lång rem att prova med. BTW - svängningsdämparen på vevaxeln har en yttre mindre del som är tänkt att driva servopump vilket jag inte har. Denna del sitter innanför gummidelen - innebär det att det är riskfritt att svarva av den eftersom den inte är en del av dämparen? _________________ M a t s K l i n g l ö f MGB GT 1967 |
||||||
Den brukar Elise-folk svarva bort när man ändå vässar. Lättare att komma åt vevbulten då också och den sitter där i onödan om man inte har AC. _________________ Lars Dahlstedt Lotus Elise S2 -01 Rotrex kompressor Lotus Elite 503 -75 Lotus Europa S2 -68 Lotus Europa S1 -67 och lite annat |
||||||
Har haft ett litet uppehåll över sommaren men börjar få upp farten igen. Insåg precis att jag inte visat den färdiga lösningen på generatorfästet.
Jag tänkte försöka behålla original instrument för motortemp och oljetryck. För oljetrycksmätaren blir det till att borra hål och gänga för 1/8 npt-nippel och ansluta en förlängningsslang. För motortemp så blev det lite knöligare eftersom det är en eterfylld givarkropp som är ganska stor. Efter en del sökande så hittade jag en förlängning av 5/8-16 UNF och en förlängningsnippel för givaren. Hade till och med rätt gängtapp i gömmorna efter farsan och kunde borra upp hålet för instrumentgivaren på Rover-motorn och gänga om det. Hittade en lämplig kran till värmepaketet. Original på MGn var detta bara en ventil som öppnade en separat slinga, men på nya motorn så är detta en del av slingan för expansionskärlet så jag behöver en ventil som antingen leder in till värmepaketet eller leder förbi. Originalkylaren är iofs i riktigt bra skick eftersom den fick nytt cellpaket, men in och utlopp stämmer inte med nya motorn. Såg att kylaren till V8-modellen av bilen har rätt in och utlopp så en eftermarknadskylare från Kina beställdes. Monteringen av denna kylare stämmer inte eftersom man flyttade den längre fram på de senaste modellerna och min är en tidig. Detta löstes med två adapterfästen och att utloppet flyttas för att inte krocka med styrväxeln. I samband med detta så modifierade jag även så att övre delen av kylarhållaren är demonterat som på fabrikstävlingsbilarna. _________________ M a t s K l i n g l ö f MGB GT 1967 |
||||||
Lyckade få till en hållare till expansionskärlet för Volvo 240 som jag blev väldigt nöjd med. Med tanke på att karossen gjordes förberedd för både högerstyrt och vänsterstyrt så fanns det lämpliga fästmuttrar för pedalställ som jag kunde använda.
Med den nya motorn så kommer slangarna till oljekylare och sånt att gå på vänstersidan istället för på högersidan där de går original så det blev till att transplantera hålen till rätt sida. Rotade fram de fiffiga små hållarna som farsan gjorde och även om jag inte är nån Ragnar med plåt så blev jag ändå ganska nöjd. Kommer att kräva en del massage innan den ser snygg ut såklart, men det är en början... Nu kan jag börja passa in var oljefilterhållaren och termostaten kan sitta. _________________ M a t s K l i n g l ö f MGB GT 1967 |
||||||
_________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||||||
Den stora te strejken _________________ Johan Schuman PCS #23 Speedlab Crew. Alltid ett projekt för lite. |
||||||
Nej. Med risk för att kapa tråd lite, det var rätt allvarigt på den tiden: https://discovery.ucl.ac.uk/id/eprin Jag hade gärna hittat någon bok som sammanfattar det hela i lite mindre akademisk form. _________________ Pontus Fyhr |
||||||
_________________ Edvin Persson #lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se |
||||||
Våra race- och banåkarbilar MGB GT Mk I 1967 - motorstyrning | << 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 >> 19 besök senaste veckan (78116 totalt) |