Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
MGB GT Mk I 1967 - motorstyrning
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10   >>
13 besök senaste veckan (78060 totalt)
MatsK
Landskrona, Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3354


Trådstartare
Jag har fortsatt att grotta med kylsystemet... Skickade en ganska rejäl beställning till Do88 på slangar, kopplingar och klämmor men fick ändå komplettera två gånger - det är inte helt lätt att bygga ett helt kylsystem "i luften" och få rätt på alla vinklar etc...

När jag började dubbelkolla så insåg jag att hållaren till expansionskärlet som jag var så nöjd med blev för låg - skulle ha varit tvungen att ha nivån på max hela tiden för att kylaren skulle vara full så den kommer jag behöva höja...

Annars tror jag att det kommer att bli ganska bra. Här ser man ungefär hur kylvattnet kommer att gå ut från toppen till min externa termostat och med anslutning för vattentempgivare och slingan till expansionskärlet och värmepaketet.


På andra sidan så blir anslutningen till vattenpumpen lite märklig med det är för att jag behövde använda en del av original vattenrör.


Bestämde mig för placeringen av ventilen för värmepaketet - passar fint med var original reglage för värme kommer ut från kupén, behöver bara kortas lite.


När jag var och rotade i dessa delarna av motorrummet så noterade jag att det såg märkligt ut bredvid pedalstället - där ska inte vara skrynkellack!? Hittade att det var huvudcylindern till kopplingen som läckte och eftersom den är renoverad av min pappa så gjorde jag antagandet att den troligen var för långt gången så en ny köptes.





Jag vågade inte bestämma den slutgiltiga placeringen av utloppet från kylaren med min "dummy-motor" eftersom den saknar vevaxel med remhjul och alla kåpor över kamrem, vattenpump etc. Alltså lyfte jag ut den och flyttade över motorfästen etc på det som ska bli den slutliga motorn när allt är färdigt - små skillnader men det känns mer verkligt med denna... Den skarpögde jag se att jag kapat bort den oanvända delen av remhjulet och man kan även se adapterplattan för att få olja ut och tillbaka till motorn.



Bestämde plats för oljefilterhållaren och det ser ut att fungera med den tänkta dragningen av oljeslangen utan att det blir veck på slangen vidare till termostat och oljekylare. thumbs up Perfekt utformning på sidan av motorrummet för att placera oljefilter på.


Med den riktiga motorn ihop med växellådan så kunde jag för första gången provmontera startmotorn - riktigt smidig variant där man kan rotera flänsen för att få solenoiden på en plats där den är mest ur vägen. På denna plats så hoppas jag att den bäst går att skydda från grenrörets strålningsvärme som annars går hårt åt startmotorn. Normalt sitter dessa med solenoiden högst upp under grenröret (lånad första bild) . men med försiktigt lite slipande på strategiska ställen på blocket kunde jag placera den längst ner och förhoppningsvis mer skyddat från värme - speciellt med ett skydd utanpå också... (De mer tillyxade "justeringarna" är gjorda av någon tidigare ägare till motorn för att efterlikna det Caterham gjorde för att kunna ha startmotorn på denna sida - dessa kommer att snyggas till längre fram)




Motorn snart redo att lyftas i igen!

_________________
M a t s K l i n g l ö f

MGB GT 1967
Citera
Ford33
Skåne
Här sen Dec 2009
Inlägg: 636



Roligt när man kommer så långt att det är tid att stoppa i spisen igen - gott jobbat!

_________________

Reynard Inverter-såld
Super 7 med R1 motor-såld
Ford -33 Coupe i plåt
Citera
dvorak
Göteborg
Här sen Nov 2007
Inlägg: 2079



Snyggt! Det ser ju ut att bli riktigt riktigt fint i det motorrummet! thumbs up thumbs up thumbs up

_________________
Peter Sundström
Datsun 280Z, MGB GTS V8, BMW M2
297 varv på Nordschleife
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5560



Visst är det en Ford typ-9 vxl låda.


//Nisse

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
MatsK
Landskrona, Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3354


Trådstartare
super7 skrev:
Visst är det en Ford typ-9 vxl låda.


Precis - V6-varianten från Capri 2.8 så liiite starkare och liiite roligare utväxling. Svänghjulskåpan är från Caterham som använde denna kombination (motor/växellåda) i vissa av sina modeller.

_________________
M a t s K l i n g l ö f

MGB GT 1967
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5560



Sonett7 skrev:
super7 skrev:
Visst är det en Ford typ-9 vxl låda.


Precis - V6-varianten från Capri 2.8 så liiite starkare och liiite roligare utväxling. Svänghjulskåpan är från Caterham som använde denna kombination (motor/växellåda) i vissa av sina modeller.

thumbs up

Köp en stålspak om du inte redan har det


_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
MatsK
Landskrona, Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3354


Trådstartare
Jag har en enkel variant av Short shift som innebär att man monterar en spacer på 10 mm och ändrar spakens kula uppåt lika mycket. Känns vettigt så här långt. Kommer behöva svetsa om spaken lite också men det blir längre fram. Blir det inte bra då får jag titta på en annan lösning då.

_________________
M a t s K l i n g l ö f

MGB GT 1967
Citera
MatsK
Landskrona, Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3354


Trådstartare
Kvällen igår användes till att finlira med inpassningen av inlopp och utlopp till kylaren. Dessutom ska det tidigare utloppet svetsas igen.







Tyvärr har jag varken utrustning eller kunskap för att svetsa aluminium så jag letar efter någon som mot ersättning kan tänka sig att göra ett sånt här jobb - gärna längs Skånes västkust.

Har ni några tips så tar jag gärna emot dem.

_________________
M a t s K l i n g l ö f

MGB GT 1967
Citera
Guson
Uppsala
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1250



Det är väl på gränsen till västkusten men JAI Weld håller i alla fall på med liknande verksamhet. http://www.jaiweld.se/fordon/

Guson

_________________
Tomas Gunnarsson
Citera
MatsK
Landskrona, Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3354


Trådstartare
Guson skrev:
Det är väl på gränsen till västkusten men JAI Weld håller i alla fall på med liknande verksamhet. http://www.jaiweld.se/fordon/

Guson


Tack för tipset! thumbs up

_________________
M a t s K l i n g l ö f

MGB GT 1967
Citera
Mschneberger
sköv de
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1188



Va e det för startmotor ? Såg liten å smidig ut . Hur lång e den . Från fläsnmå bakåt ?

_________________
Markus Schneberger
Kommentera gärna

Austin mini 2,8 AWD
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=108448
Leon Cupra 2016
Citera
Ford33
Skåne
Här sen Dec 2009
Inlägg: 636



Sonett7 skrev:
Guson skrev:
Det är väl på gränsen till västkusten men JAI Weld håller i alla fall på med liknande verksamhet. http://www.jaiweld.se/fordon/

Guson


Tack för tipset! thumbs up


Mats - hör av dig till mig - jag kan svetsa det till dig vid tillfälle. Jag kör ju Alu också - närmare än så blir det väl inte..

_________________

Reynard Inverter-såld
Super 7 med R1 motor-såld
Ford -33 Coupe i plåt
Citera
MatsK
Landskrona, Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3354


Trådstartare
Mschneberger skrev:
Va e det för startmotor ? Såg liten å smidig ut . Hur lång e den . Från fläsnmå bakåt ?


Det är en Hitachi PGMR - kolla under Caterham och LMS430 här:
http://www.wosperformance.co.uk/products/starter-motors/applications/

Jag kollar måttet och återkommer.

_________________
M a t s K l i n g l ö f

MGB GT 1967
Citera
MatsK
Landskrona, Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3354


Trådstartare
Ford33 skrev:
Mats - hör av dig till mig - jag kan svetsa det till dig vid tillfälle. Jag kör ju Alu också - närmare än så blir det väl inte..


Perfekt - då får jag chansen att kolla in dina byggen också! thumbs up

_________________
M a t s K l i n g l ö f

MGB GT 1967
Citera
Ford33
Skåne
Här sen Dec 2009
Inlägg: 636



Sonett7 skrev:
Ford33 skrev:
Mats - hör av dig till mig - jag kan svetsa det till dig vid tillfälle. Jag kör ju Alu också - närmare än så blir det väl inte..


Perfekt - då får jag chansen att kolla in dina byggen också! thumbs up


Du är välkommen thumbs up

_________________

Reynard Inverter-såld
Super 7 med R1 motor-såld
Ford -33 Coupe i plåt
Citera
MatsK
Landskrona, Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3354


Trådstartare
Först och främst ett stort tack till Gabbe som hjälpte mig att svetsa in och utlopp på min kylare - allt skött Covid-19-säkert som hemliga agenter med lämnande och upphämtning av paket och "betalning" på förutbestämda platser och kryptiska meddelande när och var överlämningen kunde ske. Helt utan att vi möttes personligen!

Dessvärre hade jag måttat fel på nån mm så jag fick "justera" röret något för att det inte ska ta i styrväxeln vilket jag upptäckte när jag väl kunde provmontera den. Annars är jag väldigt nöjd!





Som bilderna ovan visar så har jag gjort en "kåpa" för montering av kylfläkten och förbättra kylningen när fläkten går. Blev en 13" Spal-fläkt som bara är 51 mm djup och det var bra för med denna monterad så har jag bara ca 10 mm över innan den skulle ta i motor. Blir nog en eller två hål med gummiduk över på högersidan om fläkten för att släppa igenom fartvinden men som sedan stängs när fläkten suger genom kylaren.










Jag har även fått pressat slangarna till oljefilterhållare, oljetermostat och oljekylare. Slutgiltiga placeringen av filterhållaren och termostaten är inte bestämd ännu - får bli när jag har monterat allt med rätt brickor och packningar.





Eftersom denna motor är så pass mycket lättare än original så köpte jag framfjädrar som är 35 mm lägre från Frontline i UK som, innan de gick över till att stoppa i drivlina från Mazda MX5, använde samma motor som jag nu monterar i deras byggen.




För att säkerställa att motorn skulle få kall luft så gjorde MG's tävlingsavdelning ett fäste i grillen för att via en slang ta in luft som inte värmt upp av kylare först och detta är både användbart och lite styling med 60-talskänsla så det ville jag också ha.

Ungefär här blir bra - då kommer luften förbi stötfångarhornet också.



Grillen demonterades och kanten på plåten veks in med hjälp av en metallstång med en sågad skåra i som jag använde till att lite åt gången böja plåten tills jag var nöjd innan den popnitades på plats.



Därefter så använde jag epoxi till att limma en bit av ett 100 mm aluminiumrör på insidan av plåten.



Resten av aluminiumröret monteras här för att leda luften genom hållaren till kylaren - dock kommer jag att göra om just denna biten för den blev jag inte nöjd med.



Färdiga resultatet!




_________________
M a t s K l i n g l ö f

MGB GT 1967
Citera
Ford33
Skåne
Här sen Dec 2009
Inlägg: 636



MatsK skrev:
Först och främst ett stort tack till Gabbe som hjälpte mig att svetsa in och utlopp på min kylare - allt skött Covid-19-säkert som hemliga agenter med lämnande och upphämtning av paket och "betalning" på förutbestämda platser och kryptiska meddelande när och var överlämningen kunde ske. Helt utan att vi möttes personligen!

Dessvärre hade jag måttat fel på nån mm så jag fick "justera" röret något för att det inte ska ta i styrväxeln vilket jag upptäckte när jag väl kunde provmontera den. Annars är jag väldigt nöjd!

https://rejsa.nu/im/user/383/2020-12-20-13-11-19_img_20201217_135606.j . . . .

https://rejsa.nu/im/user/383/2020-12-20-13-11-19_img_20201217_135633.j . . . .

Som bilderna ovan visar så har jag gjort en "kåpa" för montering av kylfläkten och förbättra kylningen när fläkten går. Blev en 13" Spal-fläkt som bara är 51 mm djup och det var bra för med denna monterad så har jag bara ca 10 mm över innan den skulle ta i motor. Blir nog en eller två hål med gummiduk över på högersidan om fläkten för att släppa igenom fartvinden men som sedan stängs när fläkten suger genom kylaren.

https://rejsa.nu/im/user/383/2020-12-20-13-11-19_img_20201217_135545.j . . . .

https://rejsa.nu/im/user/383/2020-12-20-13-11-19_img_20201217_155756.j . . . .

https://rejsa.nu/im/user/383/2020-12-20-13-11-19_img_20201217_154814.j . . . .

https://rejsa.nu/im/user/383/2020-12-20-13-11-19_img_20201217_155723.j . . . .


Jag har även fått pressat slangarna till oljefilterhållare, oljetermostat och oljekylare. Slutgiltiga placeringen av filterhållaren och termostaten är inte bestämd ännu - får bli när jag har monterat allt med rätt brickor och packningar.

https://rejsa.nu/im/user/383/2020-12-20-13-11-19_img_20201124_210559.j . . . .

https://rejsa.nu/im/user/383/2020-12-20-13-11-19_img_20201124_210603.j . . . .

Eftersom denna motor är så pass mycket lättare än original så köpte jag framfjädrar som är 35 mm lägre från Frontline i UK som, innan de gick över till att stoppa i drivlina från Mazda MX5, använde samma motor som jag nu monterar i deras byggen.

https://rejsa.nu/im/user/383/2020-12-20-13-11-19_img_20201201_204142.j . . . .


För att säkerställa att motorn skulle få kall luft så gjorde MG's tävlingsavdelning ett fäste i grillen för att via en slang ta in luft som inte värmt upp av kylare först och detta är både användbart och lite styling med 60-talskänsla så det ville jag också ha.

Ungefär här blir bra - då kommer luften förbi stötfångarhornet också.

https://rejsa.nu/im/user/383/2020-12-20-13-11-19_img_20201218_155313.j . . . .

Grillen demonterades och kanten på plåten veks in med hjälp av en metallstång med en sågad skåra i som jag använde till att lite åt gången böja plåten tills jag var nöjd innan den popnitades på plats.

https://rejsa.nu/im/user/383/2020-12-20-13-11-19_img_20201219_120043.j . . . .

Därefter så använde jag epoxi till att limma en bit av ett 100 mm aluminiumrör på insidan av plåten.

https://rejsa.nu/im/user/383/2020-12-20-13-11-19_img_20201220_111604.j . . . .

Resten av aluminiumröret monteras här för att leda luften genom hållaren till kylaren - dock kommer jag att göra om just denna biten för den blev jag inte nöjd med.

https://rejsa.nu/im/user/383/2020-12-20-13-11-19_img_20201219_155240.j . . . .

Färdiga resultatet!

https://rejsa.nu/im/user/383/2020-12-20-13-11-19_img_20201220_114005.j . . . .

https://rejsa.nu/im/user/383/2020-12-20-13-11-19_img_20201220_114023.j . . . .



Glädjande att höra att det passade så bra - alltid roligt att kunna hjälpa till! Roligt att se att det fortskrider som det gör - det blir finfint!

_________________

Reynard Inverter-såld
Super 7 med R1 motor-såld
Ford -33 Coupe i plåt
Citera
MatsK
Landskrona, Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3354


Trådstartare
Ford33 skrev:


Glädjande att höra att det passade så bra - alltid roligt att kunna hjälpa till! Roligt att se att det fortskrider som det gör - det blir finfint!


Glömde meddela att jag kollade svetsarna med T-röd och de verkar täta och fina! thumbs up

_________________
M a t s K l i n g l ö f

MGB GT 1967
Citera
Ford33
Skåne
Här sen Dec 2009
Inlägg: 636



MatsK skrev:
Ford33 skrev:


Glädjande att höra att det passade så bra - alltid roligt att kunna hjälpa till! Roligt att se att det fortskrider som det gör - det blir finfint!


Glömde meddela att jag kollade svetsarna med T-röd och de verkar täta och fina! thumbs up


Toppen! Då är det som det skall vara, och du:tack själv!

_________________

Reynard Inverter-såld
Super 7 med R1 motor-såld
Ford -33 Coupe i plåt
Citera
dvorak
Göteborg
Här sen Nov 2007
Inlägg: 2079



Snyggt jobbat!

Det luftintaget ser helrätt ur, perfekt thumbs up

_________________
Peter Sundström
Datsun 280Z, MGB GTS V8, BMW M2
297 varv på Nordschleife
Citera
MatsK
Landskrona, Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3354


Trådstartare
Original hastighetsmätare drivs av en vajer från originalväxellådan men den nya växellådan är begåvad med pulsgivare för elektronisk hastighetsmätare så även med de bästa intentionerna så blir det svårt att få detta att fungera. Det finns fina nya Smiths hastighetsmätare i original-stil som hade varit enklast att använda men jag trålade lite på nätet och hittade en billig elektronisk hastighetsmätare för mindre än 1/10-del av priset för Smiths-mätaren så jag tänkte ge mig på ett litet projekt...





Den gamla mätaren har ett mått på 100 mm och den nya 85 mm och enligt mitt ögonmått så ser det ut som om båda dessa har ett svep på 270 grader och då tänkte jag helt enkelt(!) transplantera innehållet från den nya mätaren i det gamla skalet. Har jag riktig tur så går det kanske att placera odometern synlig även i det gamla huset. Den nya mätaren har precis dubbla skalan (i km/h) som den gamla har i MPH och tanken är att antingen skriva ut en ny skala på lämpligt papper och klistra i den gamla mätaren eller om det går att få gjort för rimliga pengar hitta någon som kan göra det på klistermärke.

Finns det någon som vet ett passande program där man kan försöka designa detta? Jag misstänker att jag kommer att behöva skapa siffror, cirkelbåge etc själv.

[Edit]Hittade ett gratisprogram som heter Inkscape som jag kom på att jag använt tidigare - får se om det räcker. [/Edit]

_________________
M a t s K l i n g l ö f

MGB GT 1967
Citera
Våra race- och banåkarbilar
MGB GT Mk I 1967 - motorstyrning
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10   >>
13 besök senaste veckan (78060 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande