Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
MGB GT Mk I 1967 - motorstyrning
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10   >>
11 besök senaste veckan (78097 totalt)
MatsK
Landskrona, Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3356


Trådstartare
Några timmar senare så har jag lyckats krysta fram denna design. Nu börjar det bli dags att plocka ut den gamla hastighetsmätaren och göra testutskrifter i papper.




Började fundera på bränslesystemet också... Original så har MGB två 6V batterier placerade i fack framför bakaxeln men min bil har ett mindre 12V batteri istället vilket gör att ett fack blir över. Har i gömmorna en gammal catch-tank med extern bränslepump men det blev för trångt om jag skulle klämma ner det där. Såg att den fanns smidiga tankar där man kunde montera en pump internt som skulle passa i detta utrymme.

https://www.l-m-r.se/p/universal/bransle-an-kopplingar-slangar/tankar/ . . . .

Senare såg jag samma tank inkl AN6-kopplingar och en "044-bränslepump" (kopia såklart) på eBay från Kina för klart lägre pris så jag chansade på att det inte skulle dröja för länge att få hem den.

https://www.ebay.com/itm/2L-Black-Aluminum-Fuel-Surge-Tank-Pot-AN6-Wit . . . .

Beställde 6/1 och igår 11/1 landade den vid ytterdörren intullad och klar - verkligen imponerad av hur snabbt det gick att få hem den! Passar dessutom fin-fint där jag tänkt ha den.


_________________
M a t s K l i n g l ö f

MGB GT 1967
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11239



MatsK skrev:


Hur hög blir den med pumpen monterad?

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
MatsK
Landskrona, Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3356


Trådstartare
Marcus Gustafsson skrev:
Hur hög blir den med pumpen monterad?


Jag fick det till ca 24.5 cm men då saknas banjo ut från pumpen så säg 25 cm?

_________________
M a t s K l i n g l ö f

MGB GT 1967
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8030



Det kan vara värt att ta hastighetsmätartavlan till ett tryckeri och få den printad på material som är UV-beständigt.
Citera
steffe
Stockholm N
Här sen Feb 2003
Inlägg: 11744

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Mats Karlsson skrev:
Det kan vara värt att ta hastighetsmätartavlan till ett tryckeri och få den printad på material som är UV-beständigt.


Har du tavlan på nån cad eller .svg fil så kan jag testa att skära ut den i vinyl, iofs så är den lite plottrig så 50mm mätare går fetbort, 80mm och större kan gå.

_________________
/mvh Stefan Björklund
Fear is lack of knowledge. Your problem, my profit!
F1-bärgare
Citera
MatsK
Landskrona, Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3356


Trådstartare
steffe skrev:
Mats Karlsson skrev:
Det kan vara värt att ta hastighetsmätartavlan till ett tryckeri och få den printad på material som är UV-beständigt.


Har du tavlan på nån cad eller .svg fil så kan jag testa att skära ut den i vinyl, iofs så är den lite plottrig så 50mm mätare går fetbort, 80mm och större kan gå.


Jag är inte färdig med den ännu men kommer nog behöva få den tryckt med tanke alla små detaljer.

_________________
M a t s K l i n g l ö f

MGB GT 1967
Citera
Wankelsport
Kungälv
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1979



När du väl är klar och allt är perfekt så passa på att skriva ut en extar till mig! För jag har en sån mätare liggande som jag tänkte stoppa in i TVR:en.
Fast min ska nog iofs inte gå till 240 km/h....

_________________
Göran Hackman
TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967
Sunbeam Alpine Mk III, 1963
Citera
MatsK
Landskrona, Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3356


Trådstartare
Det är själva mätaren som avgör i mitt fall, bilen gör sig inte för de hastigheterna heller - handlar mer om kortare tid upp till önskad hastighet.

Det lär bli några extra när jag ändå ska fixa tavlorna så det fixar vi! 👍

_________________
M a t s K l i n g l ö f

MGB GT 1967
Citera
Wankelsport
Kungälv
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1979



Sant, så är det. Man får anpassa efter hårdvaran.

Jag får gräva fram min mätare (eller om jag t o m har två) och kolla vad den är märkt med för "utväxling". Det är mph mätare så man får göra lite räkneövningar. Sen är ju frågan vilka drev som sitter i växellådan på bilen också. Fast det borde i mitt fall vara standard för Volvo 140 med OD kan man tycka.
Jag kollade på detta för några år sedan men har hunnit glömma var jag antecknade.

_________________
Göran Hackman
TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967
Sunbeam Alpine Mk III, 1963
Citera
MatsK
Landskrona, Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3356


Trådstartare
Jag försökte beställa ett 2" avgassystem från UK innan Brexit men de hade redan drabbats av materialbrist och kunde inte leverera. Så lösningen blev att försöka göra det själv med lösa delar från Biltema och V-band för att lätt kunna demontera vid behov - har fått allergi mot de vanliga flänsarna med åren.

Byxröret kapade jag upp för att komma åt att förbättra flödet igenom.




Därefter placerade jag ljuddämparna ungefär där jag ville ha dem och byggde rören mellan. Problemet på MGB är att avgassystemet har väldigt lite plats och hänger lågt så jag fick snirkla rören för att få upp ljuddämparna maximalt.





Passformen blev riktigt OK, kanske lite väl tight på något ställe men överlag är jag nöjd. Nu hoppas jag bara att det kommer att låta bra också.





I vilket fall som helst har arbetet gjort att jag inte längre uppfattar välgjorda avgasystem som dyra, med tanke på hur mycket jobb det är att bygga ett från grunden.

_________________
M a t s K l i n g l ö f

MGB GT 1967
Citera
Jk95
MOSS(NORWAY)
Här sen Jul 2021
Inlägg: 256



Hur blev ljuden från bränslepumpen i catchtanken? Jag har externmonterad just nu, och tycker den låter mycket.

_________________
Johan Kristian Stjern
Norwegian trackday noob
Citera
carl.josefsson
Göteborg
Här sen Jul 2008
Inlägg: 1216



MatsK skrev:
Jag försökte beställa ett 2" avgassystem från UK innan Brexit men de hade redan drabbats av materialbrist och kunde inte leverera. Så lösningen blev att försöka göra det själv med lösa delar från Biltema och V-band för att lätt kunna demontera vid behov - har fått allergi mot de vanliga flänsarna med åren.

Byxröret kapade jag upp för att komma åt att förbättra flödet igenom.
https://rejsa.nu/im/user/383/2021-07-28-09-03-25_img_20210321_145633.j . . . .

https://rejsa.nu/im/user/383/2021-07-28-09-03-25_img_20210321_153149.j . . . .

Därefter placerade jag ljuddämparna ungefär där jag ville ha dem och byggde rören mellan. Problemet på MGB är att avgassystemet har väldigt lite plats och hänger lågt så jag fick snirkla rören för att få upp ljuddämparna maximalt.

https://rejsa.nu/im/user/383/2021-07-28-09-03-25_img_20210418_163538.j . . . .

https://rejsa.nu/im/user/383/2021-07-28-09-03-25_img_20210613_191556.j . . . .

Passformen blev riktigt OK, kanske lite väl tight på något ställe men överlag är jag nöjd. Nu hoppas jag bara att det kommer att låta bra också.

https://rejsa.nu/im/user/383/2021-07-28-09-03-25_img_20210711_145504.j . . . .

https://rejsa.nu/im/user/383/2021-07-28-09-03-25_img_20210711_145952.j . . . .

I vilket fall som helst har arbetet gjort att jag inte längre uppfattar välgjorda avgasystem som dyra, med tanke på hur mycket jobb det är att bygga ett från grunden.


fasiken så snyggt det blev

/C

_________________
Carl Josefsson

Porsche Cayman S 2011
Mazda MX-5 2002 - Såld
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1763213#1763213
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4090



Snyggt jobbat med avgassystemet!
Ja, det är ett drygt jobb att bygga något från scratch, jag gjorde det på en kompis camaro-75 för några månader sedan, tror det landade på 20 arbetstimmar totalt men det var samma tänk som du har, allt ska upp tight och inte förstöra markfrigången.

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
MatsK
Landskrona, Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3356


Trådstartare
Jk95 skrev:
Hur blev ljuden från bränslepumpen i catchtanken? Jag har externmonterad just nu, och tycker den låter mycket.


Jag vet inte eftersom jag dessvärre fortfarande är långt ifrån att starta bilen. Internet säger ju att den blir tystare om man monterar den i tanken så jag hoppas på det - eller att avgassystemet låter högre... I mitt fall så kommer catchtanken sitta under bilen med först en plåt/lock över vilket har matta över och över det ännu ett golv/träskiva så jag hoppas det ska räcka. Letade upp en lågtryckspump som verkar vara tystare än den Facet-pump jag först tänkt ha, men vid test så låter den som en slagborr.

Blev denna istället:



_________________
M a t s K l i n g l ö f

MGB GT 1967
Citera
MatsK
Landskrona, Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3356


Trådstartare
Har funderat på bränslesystemet ett tag nu och i helgen skred jag äntligen till verket... Eftersom bilen från början hade förgasare så behövs det fixas en retur till tanken när man gå över till insprutning. Sen har jag önskemålet att göra så få ingrepp i bilen som möjligt - och de ingrepp som görs ska vara på delar som lätt kan bytas ut. Funderade på att göra hål i tanken och sätta en AN6-tankgenomföring men det kändes inte lockande att borra i en tank dels med tanke på var spånorna hamnar, dels med bensinångorna ihop med de tidigare nämnda spånorna.

Lösningen blev att bygga bränslereturen i tankpåfyllningsröret - enkelt att ta loss/byta och ingen risk för explosion.

Kapa upp ett hål.



Slöjda till en plåtbit för att täppa till hålet och placera en AN svetsanslutning ungefär i mitten.



Böj till ett kopparrör så det passar.



Dubbelkolla höjden så det går att få på den gummifläns som ska täta mot karossen.



Löd fast kopparröret (silverlod) i svetsanslutningen och svetsa fast alltihop och slipa ner svetsarna (grinder and paint makes me the welder I ain't )



Satte dit ett litet plåtbleck för att hålla fast röret så att det inte ska slamra eller vibrera och utmattas.



Gott om plats för att kunna fylla med bensin även efter ombyggnaden.



Provmontering visar hur det blir på plats i bilen.


_________________
M a t s K l i n g l ö f

MGB GT 1967
Citera
MatsK
Landskrona, Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3356


Trådstartare
Jag har även bestämt mig för placering av bränsletrycksregulatorn - det blir precis bredvid bränsle-catchtanken och sedan ett "dead head" system till motorn dvs bara en slang fram till motorn.



Tanken (ha ha) är att använda PTFE-slang från bränslepumpen till motorn och för bränslereturen tillbaka till huvudtanken. Dessvärre har PTFE-slangen minsta böjradie på 102 mm jämfört med 63 mm för gummislang och jag är lite orolig för dragningen mellan catchtanken och bränsletrycksregulatorn, men tänkte chansa på att det går att lösa med val av rätt kopplingar för att göra så mjuka böjar som möjligt.

_________________
M a t s K l i n g l ö f

MGB GT 1967
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8030



Snygga lösningar thumbs up
Citera
MatsK
Landskrona, Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3356


Trådstartare
Kom på att jag inte uppdaterat tråden på länge...

Har i alla fall blivit klar med bränslesystemet nu. Gjorde ett fäste för lågtryckspumpen och bränslefiltret som använder samma fästpunkter som original SU-pumpen - återstår dock att se om den klarar att suga från tanken, men enligt specen så ska det gå. Pumpen är från Edelbrock och ska enligt internet vara en av de tystare på marknaden.



Det var ganska svårt att få till dragningen av PTFE-slangen med tanke på att den är så styv, men det blev bra till slut. Med denna placering så ska det gå att justera bränsletrycket underifrån bilen även om det givetvis hade varit enklare i motorrummet.

Original har bilen 5/16" kopparrör under bilen så jag valde att gå på samma dimension i AN6-alurör för att kunna använda samma dragning under bilen. Dessa rören var en ren njutning att arbeta med - lätta att böja för hand och blev riktigt prydligt om jag får säga det själv.










Efter detta så tog jag fram vevaxeln för att kontrollmäta ram- och vevlager-ytorna - satte upp den i min lilla svarv för att det var enklare att rotera den och även för en lättare polering av ytorna. Alla måtten var inom specifikationen så det känns skönt.






När jag synade 5:e ramlagret hittade jag dock två konstiga märken i ytan. Kollade med en känd trimmare av denna motortypen - Dave Andrews på DVA Power - och han misstänkte att detta var från tillverkningen av vevaxeln och inte en spricka och att det med stor säkert skulle fungera att köra med utan problem. Troligen är det något som lossnat under slipningen av ytan med tanke på "komet-svansen" som uppkommit. Ska se om jag kan hitta en annan vevaxel i bra skick för rimliga pengar, annars blir det eventuellt till att glömma att jag sett det...




Nästa händelse var att jag plockade fram ett extra topplock jag köpte på mig och började träna portning enligt instruktioner från tidigare nämnda Dave på DVA Power's hemsida http://www.dvapower.co.uk/ och denna film på Youtube där han beskriver hur han gör:
https://youtu.be/MwYT844xql4

Hittade ett billigt och prisvärt verktyg för ventilfjädrarna på Amazon för ca 200 kr - lite klent kanske men genom att chocka kansterna med en plastklubba så lossnade de fint.



Tillverkade en förlängare för att kunna montera roterande filar i en vanlig borrmaskin för att ha bättre kontroll över hur snabbt materialet avverkas i toppen, med tryckluftsverktyget går det verkligen undan! Stopskruven är inte inskruvad på bilden - i skarpt läge sticker den inte upp ovanför ytan.



Här är lite bilder av mina övningskanaler. Borde göra någon förbättring även om jag behåller original ventilstorlek som dessvärre aldrig ändrades från det att motorn gick från 1.4 till 1.8 liter. Har svarvat ner ventilerna från denna toppen till de olika måtten som rekommenderas på de olika ställena och använder de för att kontrollera att jag inte tar för mycket eller för lite. Avslutar sedan med sliprullar för att jämna till ytan.



Här ser man skillnad på insugskanalen före och efter.




_________________
M a t s K l i n g l ö f

MGB GT 1967
Citera
DJ
NL
Här sen Maj 2004
Inlägg: 10624



Har du slipat ner ventilstyrningarna också, eller ska de ändå bytas sen?

_________________

Ny kulbil i garaget.
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4090



Det är kul att porta topplock!

Siames ger mig retrovibbar från min Triumph

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
MatsK
Landskrona, Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3356


Trådstartare
DJ skrev:
Har du slipat ner ventilstyrningarna också, eller ska de ändå bytas sen?


Ja, enligt DVA så är den återstående längden tillräcklig.

The valve guide and boss protrude quite a way into the port, once again worsening flow, these can be cut/ground away since there is plenty of guide length to support the valves without these bosses.


[Edit]
På en annan plats på hans hemsida står följande:
The guides as fitted to K-series heads are of acceptable quality in standard applications, but when valve lift and acceleration are high they can wear at a fairly rapid rate.


Har själv haft funderingar kring detta och om det rört sig om en bil som jag misstänkte skulle köras mycket så hade jag nog monterat nya efter portning, men det blir inte många hundra mil per år om jag ska utgå ifrån hur mycket det blivit tidigare.
[Edit]Dessutom är de kammarna jag kommer att köra med inte något speciellt vilt i fråga om lyft så det borde fungera - har slängt ut en fråga till andra som trimmar dessa motorer ändå för att kolla.[/code]

_________________
M a t s K l i n g l ö f

MGB GT 1967
Citera
Våra race- och banåkarbilar
MGB GT Mk I 1967 - motorstyrning
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10   >>
11 besök senaste veckan (78097 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande