Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
MGB GT Mk I 1967 - motorstyrning
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10   >>
10 besök senaste veckan (78057 totalt)
MatsK
Landskrona, Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3353


Trådstartare
En annan milstolpe nåddes i helgen. Var ute på första lilla provturen med bilen - lite ovant att växla med vänsterhanden och även ovant med osynkat etta, men efter ett tag så var det inget problem.



Misstänkte att jag har fel hastighetsmätare i bilen eftersom den visar helt tokigt jämfört med GPS och lyckades inte heller få överväxeln att gå i och när jag lämnade byn för att komma ut på landsvägen utanför för att kunna köra på de högre växlarna så kom jag inte långt förrän det började leva djävel någonstans... Ljudet lokaliserades till växellådan och det lät värst i 3:an och 4:an så jag linkade hem på 2:an och körde in i garaget igen. Väl uppe på pallbockarna så tappade jag ur växellådsoljan och kunde konstatera att små bitar av metall följde med ut. thumbs down Dags att lyfta ut motorn för 3:e gången och jag kan nog släppa tanken på att köra bilen till Sportvagnsmeeting på Knutstorp.

_________________
M a t s K l i n g l ö f

MGB GT 1967
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8017



Känns som du och jag har ungefär samma takt med våra bilar, ett steg frammåt två tillbaka...
Tappa inte sugen!
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12841



Kom igen grabbar. Sätt bilarna på pallbockar så behöver ni inte oroa er för några steg bakåt. thumbs up

Vem behöver solsken när det finns lysrör?


Trist. Lider med er båda, men kämpa på!
Citera
MatsK
Landskrona, Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3353


Trådstartare
Mats Karlsson skrev:
Känns som du och jag har ungefär samma takt med våra bilar, ett steg frammåt två tillbaka...
Tappa inte sugen!


Får erkänna att luften gick ur mig rejält igår, men som tur var så fick jag ju provkört bilen nu och det gav konstigt nog lite extra energi mitt i eländet. Jag har ringt växellådsgurun som hjälpte mig när tvåans växel inte gick i så när jag fått ut motorn och växellådan igen så ska han kolla vad som är fel - han gissar på överväxeln vilket stämmer med att missljudet kommer på 3:an och 4:an där överväxeln kan kopplas in.

Sen väntar jag på en ny fördelare - den som sitter på är till en Morris Minor 1098 cc och den har inte ens i närheten av rätt tändkurva för bilen.

_________________
M a t s K l i n g l ö f

MGB GT 1967
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8017



Sonett7 skrev:
Mats Karlsson skrev:
Känns som du och jag har ungefär samma takt med våra bilar, ett steg frammåt två tillbaka...
Tappa inte sugen!


Får erkänna att luften gick ur mig rejält igår, men som tur var så fick jag ju provkört bilen nu och det gav konstigt nog lite extra energi mitt i eländet. Jag har ringt växellådsgurun som hjälpte mig när tvåans växel inte gick i så när jag fått ut motorn och växellådan igen så ska han kolla vad som är fel - han gissar på överväxeln vilket stämmer med att missljudet kommer på 3:an och 4:an där överväxeln kan kopplas in.

Sen väntar jag på en ny fördelare - den som sitter på är till en Morris Minor 1098 cc och den har inte ens i närheten av rätt tändkurva för bilen.


Jo jag kände likadant när mappningen sket sig men det var 24 timmar med depp och sen bara att kavla upp armarna, Skiten SKA rulla i år....

(Anders du får väl i alla fall bli knuffad runt kvarteret. )
Citera
MatsK
Landskrona, Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3353


Trådstartare
Nu är motorn och växellådan tillbaka i bilen igen. Missljudet från växellådan var högst troligt ett lager till ett av planethjulen i överväxeln som farsan missat att byta när han renoverade lådan vilket gjort att det gnagt i kanten.

Passade även på att forsätta jaga oljeläckor och bytte oljetrågspackningen när motorn ändå var ute. Även en fördelare med rätt tändkurva är nu monterad - den gamla var från en Morris Minor 1098 så det var inte mycket som stämde om man jämför kurvorna.

Den är inte utan att jag undrar vad nästa problem jag inte känner till ännu kommer att bli... Har satt upp ett nytt mål eftersom jag missade Knutstorp och det är att köra MSCC's sportbilsrally den 20:e augusti och det skulle väl vara f-n om jag inte hinner det!

_________________
M a t s K l i n g l ö f

MGB GT 1967
Citera
MatsK
Landskrona, Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3353


Trådstartare
Idag hände det - bilen blev godkänd både vid registreringsbesiktning och kontrollbesiktning och får därmed framföras lagligt i Sverige för första gången på 29 är. Överväxeln fungerar fortfarande inte men för tillfället så är jag nöjd över att bara kunna köra med den. Det var inget problem att rätta till misstaget med det felaktiga chassinumret så numera stämmer även den biten.



Är riktigt nöjd med hur inredningen blev - lite 60-tals boy racer.





Till vintern tänkte jag ge mig på att förbättra väghållningen och även uppgradera frambromsarna med Peugeot-bromsskivorna och bromsoken från Volvo 240. I kväll blir det champagne!

_________________
M a t s K l i n g l ö f

MGB GT 1967
Citera
pillee
kalmar
Här sen Aug 2006
Inlägg: 133



Stort grattis

Mvh Peter

_________________
Peter Infang
Citera
Tord
Ekerö
Här sen Jun 2004
Inlägg: 13202



pillee skrev:
Stort grattis

Mvh Peter


Fantastiskt!

_________________
Tord Ringenha11
Citera
zoddri
Umeå
Här sen Maj 2007
Inlägg: 5165



Underbar bil! thumbs up

_________________
//Jonas Ström
Meganekombi -17
Honda VFR1200F -10 (hoj)
Mellan två banåkabilar..
Citera
Kjell 944
Malmö
Här sen Jan 2006
Inlägg: 1365



Grattis
Riktigt snygg inredning thumbs up

_________________
Niklas Kjellsson

Porsche 964 C4 Såld
BMW 1602 Trackday
Porsche 944 Turbo "Ali ll" Såld
Porsche 997 4S
Citera
vegar
Fredrikstad
Här sen Dec 2007
Inlägg: 152



Gratulerer. Deilig bil med fin farge

_________________
Vegar Johannessen

-84 Autobianchi A112 Abarth - Corsa Italiana
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12841



Grattis! Vilken känsla det måste vara!

Du skulle ju firat med en Guinness eller annat brittiskt.
Citera
MatsK
Landskrona, Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3353


Trådstartare
Tack för gratulationerna.

Idag monterades minstingens bilstol in för en utflykt till farmor - här ser ni en nöjd kille som fick åka där fram!


_________________
M a t s K l i n g l ö f

MGB GT 1967
Citera
Norlin
Vänersborg ich
Här sen Sep 2005
Inlägg: 376



Ge honom en ratt. Skitkul att skrämma medtrafikanter vid rödljus mm.

_________________
Martin W. Norlin

"For a moment, nothing happened. Then, after a second or so, nothing continued to happen."
Citera
Göran.L
Ystad
Här sen Maj 2005
Inlägg: 31



Mycket trevlig tråd och vackert bygge.
Var köpte du de där stolarna?

_________________
Göran Larsson
Citera
Yo-1
Karlskrona
Här sen Sep 2005
Inlägg: 475



Gillar din bil skarpt. Tror jag äger din gamla miata nu, också en kul bil.

_________________
Johan Fredin
Instagram: @electricgt6
Citera
MatsK
Landskrona, Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3353


Trådstartare
Göran.L skrev:
Mycket trevlig tråd och vackert bygge.
Var köpte du de där stolarna?


Jag köpte mina stolar från www.fastcar.se men de verkar inte vara aktiva längre. Samma finns här men till ett mycket högre pris: http://www.scstyling.com/universaldelar/sportstolar/fk-stolar/retro-st . . . .

Vill minnas att jag betalade runt 2600 för ett par.

_________________
M a t s K l i n g l ö f

MGB GT 1967
Citera
MatsK
Landskrona, Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3353


Trådstartare
Yo-1 skrev:
Gillar din bil skarpt. Tror jag äger din gamla miata nu, också en kul bil.


Är det PKA du har köpt? Har du nån tråd om den här på Rejsa?

_________________
M a t s K l i n g l ö f

MGB GT 1967
Citera
Yo-1
Karlskrona
Här sen Sep 2005
Inlägg: 475



Sonett7 skrev:
Yo-1 skrev:
Gillar din bil skarpt. Tror jag äger din gamla miata nu, också en kul bil.


Är det PKA du har köpt? Har du nån tråd om den här på Rejsa?


Jajemen.

_________________
Johan Fredin
Instagram: @electricgt6
Citera
MatsK
Landskrona, Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3353


Trådstartare
Dags att uppdatera tråden lite igen...

Efter förra säsongen som bara innebar allmän buskörning i befintligt skick är det nu dags att förbättra väghållningen till säsongen 2018. Har köpt på mig ett kit med Panhard-stag och fästen och ett Anti-tramp bar kit för att styva upp bakvagnen - original så bestäms bakaxelns position i sidled enbart av bladfjädrarna och det gör att karossen kränger i sidled rätt påtagligt vid kurvtagning.



Exempelbild på Anti-tramp bars från en MG Midget, men principen är samma...


Framvagnen ska begåvas med en grövre krängningshämmare ca 22 mm (7/8") istället för ca 16 mm (5/8") ihop med hårdare bussningar och nya undre bärarmar för att ge 2-3 grader negativ camber (min har nästan positiv camber nu så det behövs verkligen!).

För att hantera den (förhoppningsvis) förbättrade väghållningen så tänkte jag byta ut ekerhjulen i dimension 14x4,5 mot plåtfälgar i dimension 15x6 och för detta så måste jag byta ut naven till varianten för vanliga hjulen. Fälgarna tänker använda är från Hyundai Sonata och har ET46 men för att de ska passa på bilen så måste de ändras till ET20 vilket innebär att jag ska försöka ge mig på att vända centrum på fälgarna. Förhoppningsvis har jag inte lyckats förstöra den första fälgen i mina försök att lära mig hur man får loss centrumet...



Jämfört med vissa andra här på Rejsa så är inte detta mer än 2-3 helgers jobb, men för min del så kommer jag få ligga i om jag inte ska missa starten på säsongen.

_________________
M a t s K l i n g l ö f

MGB GT 1967
Citera
Våra race- och banåkarbilar
MGB GT Mk I 1967 - motorstyrning
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10   >>
10 besök senaste veckan (78057 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande