Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
MGB GT Mk I 1967 - motorstyrning
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10   >>
11 besök senaste veckan (78097 totalt)
Rikard L
Stockholm - Rönninge
Här sen Mar 2004
Inlägg: 2145



Fin bil!

Såg de här fälgarna på Blocket https://www.blocket.se/kronoberg/Image_Classic_falgar_till_Jaguar__MGB . . . .
Kanske kunde vara något istället för att byggga om till fyrbult. De fälgarna verkar dock sakna centrumen och kanske lite stort med 16X7 på en MGB? Snygga annars, samma design som på gamla Dunlop racing (om man målar om dem silver). Har sett begagnade Minilite knock-offs någon gång också, men de är dyra nya.

_________________
Rikard Lundberg
Citera
Sonus
Trondheim, Norge
Här sen Dec 2007
Inlägg: 178



Husk at bakakselen for eikefelger smalere enn den for plåt/stålfelger

_________________
Niels Christian Nielsen
'17 BMW 340i M-Sport
'67 TVR Vixen med Daimler Hemi V8
`04 TVR T350
Citera
MatsK
Landskrona, Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3356


Trådstartare
Rikard L skrev:
Fin bil!

Såg de här fälgarna på Blocket https://www.blocket.se/kronoberg/Image_Classic_falgar_till_Jaguar__MGB . . . .
Kanske kunde vara något istället för att byggga om till fyrbult. De fälgarna verkar dock sakna centrumen och kanske lite stort med 16X7 på en MGB? Snygga annars, samma design som på gamla Dunlop racing (om man målar om dem silver). Har sett begagnade Minilite knock-offs någon gång också, men de är dyra nya.


Har sett dem också men tänkte att det troligen inte skulle gå att få in i skärmarna utan problem så jag skrotade idéen från början - har dock kontaktat säljaren nu...

_________________
M a t s K l i n g l ö f

MGB GT 1967
Citera
MatsK
Landskrona, Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3356


Trådstartare
Sonus skrev:
Husk at bakakselen for eikefelger smalere enn den for plåt/stålfelger


Jo jag vet det - men det gör också att jag kan köra lägre ET utan att det riskerar att ta emot skärmkanten bak så i detta fall är det en fördel! thumbs up

_________________
M a t s K l i n g l ö f

MGB GT 1967
Citera
MatsK
Landskrona, Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3356


Trådstartare
Som vanligt så kom motivationen lite sent så allt är inte färdigt för säsongen ännu...

Ramlade över en uppsättning begagnade men helt oanvända plåtfälgar till Volvo S40 (första generationen) - de hade tillhört en bil där ägarna valde att köra på sina "året-runt-däck" vilket gjorde att sommardäcken med dessa plåtfälgarna blev liggande. Förutom att de är i perfekt skick så hade de den positiva fördelen att de dessutom väger nästan 1,5 kg mindre per fälg!

Jag köpte ett framnav från en Hyundai Atos för några hundralappar på skroten för att ha när jag skulle mäta in fälgbanan efter att jag monterat tillbaka dem på centrumet. Fick slöjda till några rejäla brickor för att spänna ihop hjullagret med eftersom det tidigare gjordes av den numera obefintliga drivaxeln.



För att få loss centrumet på fälgarna så ritsade jag en linje precis under svetsarna i fälgarna så jag hade något att följa när jag försiktigt (eller i alla fall så försiktigt man nu kan kapa med en vinkelslip) kapade igenom plåten.



När detta var gjort placerades fälgarna i garagepressen där de övertalades att släppa taget med en kombination av några tons tryck och en handslägga.



Därefter så slipades det rent och sedan vände jag på fälgbanan och pressade tillbaka dem mot ett mothåll som gjorde att de istället för ET46 landar runt ET6 vilket enligt mina mätningar ska passa bra på bilen. Därefter sattes de upp i mitt Hyundai-nav för att kontrolleras och justeras så att de håller sig inom originalspecifikationen som var ungefär 0,5 mm variation både axiellt och radiellt.



Eftersom min bil har ekerhjul så kapade jag till en bit 3" avgasrör att ha som distans för att kunna provmontera dem på bilen - känns bättre att kunna mäta på plats innan de svetsas. De ser ut att passa både bak och fram! thumbs up



Längre än så har jag inte kommit med fälgarna - ska justera och dubbelkolla alla igen innan svetsen åker fram.

Jag köpte på mig en kraftigare krängningshämmare (7/8" dvs ca 22 mm) begagnad från England som jag snyggat till. Original så sitter krängningshämmarstagen i en gummibussning men jag svarvade till en hylsa som jag pressade på plats för att kunna använda moderna stag istället. Original så sitter det en klämma på krängningshämmaren som glider mot bussningen och ska se till att krängningshämmaren inte glider i sidled i bussningen - eftersom original inte passar längre så fick jag svarva till nya istället. Återstår lite filande till innan jag är nöjd eftersom jag inte vill att de ska ligga och gnaga i balken vid körning.









I samband med detta så monterade jag även undre bärarmar som är längre än original för att gå från positiv camber till negativ camber.


Denna helgen har jag provmonterat fästena som behövs för att få dit det Panhard-stag jag också köpte på mig. Detta stag ska hjälpa till att hålla bakaxeln på plats under bilen vid kurvtagning - original så sköts detta enbart av bladfjädrarna vilket gör att karossen flyttar sig väldigt mycket när man försöker köra inspirerat. Eftersom jag ska montera bredare fälgar som dessutom kommer att ha litet ET så krävs detta stag om jag inte ska ha problem med att fälgarna tar i hjulhusen bak.










Tanken just nu är att "driftsätta" bilen i detta skick och sedan jobba vidare med fälgarna och naven som behövs för att gå från ekerfälgar till de nya plåtfälgarna under säsongen. När allt är färdigt är det ganska enkelt att byta naven och under tiden kan jag vänja mig vid den (förhoppningvis) förbättrade väghållningen.

_________________
M a t s K l i n g l ö f

MGB GT 1967
Citera
Sonus
Trondheim, Norge
Här sen Dec 2007
Inlägg: 178



Dette blir bra!

Kontroller om du har en bakaksel som er forskjovet til en side. Ryktene sier at jiggen for bakakselen ble veltet på fabrikken og deretter var 1/4-1/2" forkjovet til en side

_________________
Niels Christian Nielsen
'17 BMW 340i M-Sport
'67 TVR Vixen med Daimler Hemi V8
`04 TVR T350
Citera
MatsK
Landskrona, Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3356


Trådstartare
Sonus skrev:
Dette blir bra!

Kontroller om du har en bakaksel som er forskjovet til en side. Ryktene sier at jiggen for bakakselen ble veltet på fabrikken og deretter var 1/4-1/2" forkjovet til en side


Min bakaxel ligger väldigt centrerad - skiljer bara någon mm mellan höger och vänster sida!

_________________
M a t s K l i n g l ö f

MGB GT 1967
Citera
MatsK
Landskrona, Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3356


Trådstartare
Nu har jag äntligen blivit färdig med konverteringen från ekerfälgar till vanliga plåtfälgar. Förutom själva bytet av nav på bilen så har jag nu blivit klar med modifieringen av fälgarna - lite svårt att få en bra uppfattning om hur det blev i garaget men uppfattningen hittills är jag väldigt nöjd med! Efter att ha justeras in fälgbanan både axiellt och radiellt så det ligger inom fabriksspecen så landade ET på ca 5 (slår som mest 1 mm mellan minst och mest med ca 0,5 mm mellan fälgarna). Eventuellt kommer jag att montera spacers bak för att få ut hjulen lite mer men eftersom jag även monteras nya fjädrar bak så vill jag först se hur mycket de sjunker.




Ursäkta den smutsiga bilen - att slipa och måla i samma utrymme som bilen förvaras i har sina nackdelar...



Nu väntar jag bara på bättre väder så jag kan provköra den också...

_________________
M a t s K l i n g l ö f

MGB GT 1967
Citera
bop
Valla
Här sen Maj 2018
Inlägg: 333



Snyggt! thumbs up

_________________
Fredrik van Lienden
Citera
Ellac
Furulund
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1188



Riktigt bra!

_________________
Calle Olsson
Citera
Anders Carlsson
Stenungsund
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1045



snygga däck. vad heter dom och vad är det för mått?

Hittade, ecowing gissar jag, fanns dock inte i 13" tyvärr.

_________________
/Anders C
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41501

Forumägare
Forumägare

Feta plåtfälgar

_________________
Magnus Thomé
Citera
Svante
Åstorp
Här sen Jul 2004
Inlägg: 3436



Attans vad snyggt det blev..

thumbs up thumbs up

_________________
Svante Hoberg

No turbos , no superchargers, just pure petrolhead heaven!!!
Citera
MatsK
Landskrona, Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3356


Trådstartare
I helgen blev det lämpligt väder för att provköra vinterns modifieringar. Skillnaden att köra med 185/65-15 på 6" breda fälgar istället för 185/70-14 på 4,5" som ekerfälgarna var är enorm! När inte däcken flexar så ligger den väldigt fint på vägen även när man pressar på lite (nåja, det är fortfarande bara ca 90 hästar). Nästan så jag börjar fundera på att planera in en trackday under säsongen...



Bilen har fortfarande vinterns damm över sig, men jag kör hellre än tvättar!

_________________
M a t s K l i n g l ö f

MGB GT 1967
Citera
Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5082



Riktigt fräsigt!

Kanske Lotusklubbens trackday på Knutstorp kan passa?

_________________
Pontus Fyhr
Citera
Benny s
Karlskrona
Här sen Sep 2007
Inlägg: 57



Snyggt

//Nuvarande ägare PKA5**

_________________
Benny Svensson
Roadsport C #86
Mazda Mx-5
Saab 96-63
Gti 16V -86
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4089



Det ser riktigt bra ut thumbs up

Bättre däck/fälgar och panhard, helt rätt väg att gå!

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
blixten
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1495

Namndispens
Namndispens

Plåtfälgars skönhet är nuförtiden klart underskattad! Snyggt jobb thumbs up

/Johan B

_________________
Johan B
Citera
MatsK
Landskrona, Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3356


Trådstartare
Nu börjar det bli dags att ta tag i motor/växellådsbytet! Efter att ha gått igenom tråden så insåg jag att det är 4,5 år sedan jag köpte den motor och växellåda jag skulle byta till. Har tingat en 1.8-litersmotor som ska få fylla två syften - dels tömmas på innanmäte för att lättare lyftas i och ur när jag ska bygga motorfästen, dels förhoppningsvis bjuda på vevaxel och kolvar/vevstakar för att få en 1.8-litersmotor istället (både 1.6 och 1.8 har samma cylinderdiameter). Till detta så har jag köpt ett OMEX 600-sprut som har den fördelen att den kan använda det udda mönstret till vevaxelgivaren som Rovers K-motor har.

Planen just nu är en "flerstegsraket" där tanken är att använda vinterhalvåren till att bygga motor och motorfästen/växellådsfästen i bilen. När våren kommer så tänkte jag sätta tillbaka originalmotorn för att inte vara utan hobbybil till sommaren. På detta sätt gör det inget om det tar 2 eller 3 vintrar...

Originalmotorn ja... farsan sparade pengar när han renoverade motorn men tanken att det ändå inte blir så många mil på en säsong med en bil som denna och jag misstänker att cylindrarna är för slitna och att den därmed bränner för mycket olja. Jag tog nämligen bilen på dess första längre körning sedan den blev klar vilket var en tur på ca 40 mil och på denna sträcka så behövde jag fylla på ca 1 liter olja så motorbytet är inte fel av den orsaken heller.

Har dock lovat mig själv att inte börja med detta förrän jag städat i garaget och fått bättre ordning så det blir steg 1...

_________________
M a t s K l i n g l ö f

MGB GT 1967
Citera
elCrillo
Öland
Här sen Okt 2011
Inlägg: 2264



Hejsan!
Efter gammelSaabar och Alfa Romeo så sneglar jag på en MGB GT...! Är det nåt att ha, har den själ om du förstår vad jag menar? Jag är inte på jakt efter ett fartvidunder utan en bil jag blir glad av, som är rolig att köra även som original. Jag har hittat en bil som jag är sugen på men gillar inte ekerfälgar - hur bökig och dyr blev din konvertering!? Är det svårt och dyrt att få tag i delar, bilen som lockar är från 66 och saknar bla innertak. Svårt med pris men tycker att 49' verkar billigt, vad är haken!?

http://www.bilmarknaden.net/inventory/mgb-gt-overdrive-nybesiktigad/

_________________
Crister Borg

Alfa Romeo 155 TS -95, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=119773
SAAB 96 Ninja, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1744165#1744165
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4089



elCrillo skrev:
Hejsan!
Efter gammelSaabar och Alfa Romeo så sneglar jag på en MGB GT...! Är det nåt att ha, har den själ om du förstår vad jag menar? Jag är inte på jakt efter ett fartvidunder utan en bil jag blir glad av, som är rolig att köra även som original. Jag har hittat en bil som jag är sugen på men gillar inte ekerfälgar - hur bökig och dyr blev din konvertering!? Är det svårt och dyrt att få tag i delar, bilen som lockar är från 66 och saknar bla innertak. Svårt med pris men tycker att 49' verkar billigt, vad är haken!?

http://www.bilmarknaden.net/inventory/mgb-gt-overdrive-nybesiktigad/


Rostar så in i helsike, har en krånglig tröskelkonstruktion som är svår att bedöma skicket på, har en hylla i innerskärmen fram som effektivt samlar gojs.

Hade en 66:a många år men blev inte färdig med renoveringen och bilen såldes när vi köpte hus. Jag hann göra det mesta av plåtrenoveringen.

Körde en del MGB GT-69 som en dåvarande kompis hade, mysig känsla på något vis

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Våra race- och banåkarbilar
MGB GT Mk I 1967 - motorstyrning
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10   >>
11 besök senaste veckan (78097 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande