Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Allmänt banåkaforum "New EU law can kill all motorsport" - VNUK | 4889 besök totalt |
VNUK verkar vara en ny EU-lag som kommer redan nästa år där det på nåt sätt kommer ställas samma krav på försäkring under motorsport som i vanlig trafik.
Efter att ha skannat frågan lite kort så har jag dålig koll på vad för konsekvenser det kan eller inte kan få här i Sverige. Jag vet inte om våran strikta uppdelning (och lagkrav på) obligatorisk trafikförsäkring och motorsportförsäkring finns likadant i de flesta länder och hur VNUK påverkar framöver. Sista dag återkoppling tas emot är 20 oktober så sen rullas lagen ut relativt snabbt redan nästa år om jag fattat rätt. Jag sökte på VNUK på SBFs web men fick noll träffar. Google ger desto fler resultat! Nyfiken? Oroad? Finns massa att läsa men jag har än så länge inte blivit så klok _________________ Magnus Thomé |
||||||
Jag har snubblat över text som säger att även tredje parts egendom, ja andras bilar ska vara försäkrade, ja även under racing. Jösses.
Nu vet jag varför lagen kallas Vnuk. Efter herr Vnuk som blev skadad som "tredje man" av en förare på en oförsäkrad traktor på privat mark. Läs gärna på och kom med feedback om ni fattar mer. _________________ Magnus Thomé |
||||||
Motortävlingsförsäkring täcker ju samma som trafikförsäkringen på väg, och nåt mer behöver man ju inte.
3e man är ju täckt (personer du kör på), men vette katten om inventarier (tex räcken, murar, rullande hinder) täcks av motortävlingsförsäkring på samma sätt som brevlådor och staket täcks av trafikförsäkringen. Jag har svårt att se nån påverkan. Nån har ju gjort jobbet så vi i Sverige kan lösa motortävlingsförsäkring på ett enkelt sätt . Utan den möjligheten hade det varit lite svettigare. |
||||||
Enligt intresseorganisationen MIA:
This compulsory, unlimited insurance must cover all third-party damage, e.g. personal injury to other competitors and any damage to their vehicles, damage to property and injury to marshals etc. ... Even if there is some insurance cover in place now, it will not be sufficient in future if: it only covers liability claims for injury to third parties and not cover car-to-car damage claims; or it only covers injury to spectators and marshals and not race competitors; or. it provides less than the Directive's minimum level of EUR6million cover for personal injury claims (n.b. - the National Law in many Member States applies a far higher level); or the National Guarantee Fund is not obliged to pay the claim in the event the insurance obligation hasn't been met www.the-mia.com www.the-mia.com/assets/miascompleteo SBF och SMA täcker ju inte skador på bananläggningen (armco tex). Och skador på andras bilar om vi kör ihop... vem vill sälja den (obligatoriska) försäkringen? Antingen blir den otroligt dyr eller så går försäkringsbolagen fett back. Inget verkligt alternativ någon av dom. _________________ Magnus Thomé |
||||||
Vad är drivkraften???
Har curlinggenerationen kommit upp i ålder så man nu måste vara överförsäkrad så man aldrig kan bli drabbad av nåt? Det blir ju intressanta vållandediskussioner mellan fb efter kontakter som orsakas av bristande friktion från asfalten... Det blir väl att klassa om sporten så den inte kan anses ha nån likhet med trafik. En kollision på väg mellan två enbart trafikförsäkrade fordon, där vållandet bedöms som delat, utbetalas det nåt öht för reparation? |
||||||
Här är en länk där man kan ge sina synpunkter, stänger den 20 Oktober.
https://ec.europa.eu/info/consultati _________________ Niklas Jonsson LMS Crew -- VW GTI Clubsport |
||||||
Jag har bara skummat förslaget men det är nog bra att bidra med synpunkter via länken ovan.
Ska man vara taktisk kan man väl försöka få fram att Sverige har haft ett system för motorsport länge, där man ser till att personerna är försäkrade, men att egendom inte är det - och att det fungerar bra då alla som bygger en tävlingsbana, eller ger sig ut på den, vet vad det innebär. Det är ju inte riktigt samma sak som om en traktor på en gård kör på någon eller något som råkar befinna sig där. Som sista utväg bör man kanske åtminstone göra det möjligt för medlemsstaterna att göra nationella undantag. /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||||
Det är ganska klart vad. En person (herr Vnuk) blir skadad av en oförsäkrad traktor på privat mark. Då bestämmer sig EU att alla fordon som används ska vara försäkrade även om de bara används på avgränsad privat mark tex. Lagen skrivs så brett att den omfattar alla bilar som körs var det än är. Med tanke på vårt befintliga system så kan man kanske tänka sig att Sverige hanterar det på ett vettigt sätt så inga förändringar krävs här. Eller inte. Det vore därför intressant att höra hur SBF lobbat i frågan som högst ansvarig för området så att säga. Eller om man i riksdag/regering/departement har bearbetat frågan och redan är klara på hur det ska hanteras på ett för alla inblandade realistiskt sätt. _________________ Magnus Thomé |
||||||
Nu har jag absolut inte superkoll och är långt ifrån någon expert, men var inte grundproblemet att traktorn faktiskt var försäkrad? Dessutom är det väl inte några nya lagar, utan bara tolkningar av befintliga lagar efter nya domslut?
Som jag förstått det: En person blev skadad när en försäkrad traktor backar på en stege. Försäkringsbolaget hävdar att försäkringen inte gäller eftersom traktorn framförts på privat mark och därför skall betraktas som ett jordbruksredskap. Traktorägaren och den skadade hävdar att de ju enligt lag måste ha en försäkring på traktorn vilket de också har. De vill därför, helt rimligt kan jag tycka, få ut ersättning från försäkringsbolaget. Eftersom det redan finns en lag i EU som kräver att fordon skall vara försäkrade under sin normala användning blir frågan för EU-domstolen om normal användning av en traktor innefattar att backa på en gårdsplan. De finner att så är fallet och det är där vi är nu, alla funderar på vad som egentligen är normal användning av ett fordon. Det finns en intressant sammanställning på https://www.blmlaw.com/publications/ Förhoppningsvis kan det finnas en väg ut i 'Normal use of a vehicle'. Kanske behöver man inte anse att körning på racebana är 'normal use', även om bilen är försäkrad till vardags, men det verkar absolut inte självklart att det skall tolkas så. _________________ Niclas Eriksson |
||||||
Varför begränsa sig till fordon? Det måste ju vara egendomsägarens försäkringar som ger mig ersättning när en trädgren trillar ner och träffar mig i huvudet.
Den sjäkvkörande traktorn som löpt amok... |
||||||
Hmm, kan man kräva intyg från deltagare att idrottsredskapet har försäkringsvärdet noll kronor?
I så fall borde en fullvärdesförsäkring inte vara så blodigt... |
||||||
På trackdays i Sverige så gäller trafikförsäkringen. Det är vad de 4 stora försäkringsbolagen i Sverige meddelat Porsche klubben. Man anser inte att tex Mantorp är tillräckligt inhägnat för att klassas som inhägnatområde.
Det innebär att det skulle kunna bli en vållande utredning mellan två bilar, men det har inte hänt ännu.... Som tur är, för det skulle kunna bli väldigt dyrt för den vållande. Dock så borde räcken mm vara täckta av trafikförsäkringen. _________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo) |
||||||
Frågan gäller allt från minsta övningar till SM-tävlingar. |
||||||
Taskig bonus under ett antal år brukar ju bli det enda ekonomiska "straffet". Annars hade man ju fått praktisera "sikta på nåt billigt" även i trafiken. |
||||||
Nja, det är så försäkringsbolagen tolkar trafikskadelagen inget specifikt för Porsche klubben. _________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo) |
||||||
Falkenberg har ungefär lika mycket inhägnat som Mantorp och där blev det nobben på ersättning i tingsrätten. |
||||||
Det här är helt tvärtom mot vad jag fått höra under åren. Mycket nyfiken på vilka bolag det gäller. Jag vet att turistkörning på ringen faller under exakt ovanstående bedömning som du beskriver (efter en dom i uppmärksammat mål för en bunt år sen där bolaget förlorade, de ville göra gällande att trafikförs. inte gällde), dvs trafikförsäkring tar skador på tex räcken. Men när det gäller trackdays på ringen gäller trafikförsäkringen inte i de fall jag känner till. Självklart kan arrangörer förhandla fram specialavtal på samma sätt som flera arrangörer gör med olika bolag på svenska arrangemang, t.o.m. med vagnskademomentet intakt. _________________ Magnus Thomé |
||||||
Allmänt banåkaforum "New EU law can kill all motorsport" - VNUK | 4889 besök totalt |