Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Toyota GT86-13 Pro Street. S65B40 swap
<<   1, 2, 3, ... 31, 32, 33   >>
50 besök senaste veckan (218235 totalt)
fricke.w
Söderhamn
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1099


Trådstartare
cirs skrev:
Fricke.w skrev:
Aerodynamic skrev:
Riktigt häftig bil, gillar denna bilen skarp och skulle gärna äga en själv.
Vilken del av avgassystemet är det du byggt själv?
Dina effekt moddar du gör, vet du ungefär vad det kan ge i effekt?

Beskriv gärna hur bilen känns att köra och vad som funkar bra och vad som funkar mindre bra, med tanke
på ban körning.

Gillar dina fälgar skarpt för övrigt.

Lycka till.
Med vänlig hälsning, Per


Har byggt front pipen och från front pipe bak till sissta titan burkarna.
Bilen är helt under bar att köra, är vell de jag skulle vilja säga , sen kan man ju alltid önska att man hade ett KW club sport kitt på den, men man för köra på bc den här sesången, men som sagt tänkte pröva 10kg fjädrar runt om i stället 9/7kg.
Men mer effekt skulle ju inte skada förstås, men faktist så blir man inte så besviken på de i den här bilen, för den är så underhållande och rolig i uppträdandet på bana.
Skulle ju gärna köra en e85 mapp på ecutek, då de ger en del + att bilen skulle gå mycket svalare, känns att den bakar tändningen när den börjar bli riktigt varm efter ett par varv på banan, tappar liksom effekt.


Men som sagt 12.5.1 är ingen dålig grund komp på en fabriks bil, och med ett bra grenrör och övriga suporting mods, är de faktist möjligt att ta ut lite otroliga 30-40whp med övergång till en bra e85 map
Vad mina nuvarande mods ger, antagligen inte många hk?


Ska man vara rädd om den effekten man har är några tips kallluftsintag och kylning. Jag har monterat en 86-88 graders termostat just för att försöka hålla värmen nere så den inte backar tändningen/spikar. Hade velat köra 70 graders men bilen används lika mycket på gata som på bana.
Plus en termostatstyrd oljekyl.


Precis, just av den anledningen jag investerade i termostat styrd olje kylar kitt
Kanske skulle se över en termostat till vatten sidan också, som öppnar lite tidigare, men precis som dig så använder jag ju bilen till vanlig sommar åka också, så de måste ju ligga på en rimlig nivå.

_________________
Carl-Fredrik Wernboe'
Kör Toyota GT86
Tanu Club challange 81#
Citera
fricke.w
Söderhamn
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1099


Trådstartare
Kom på att de måste kollas över en riktig skvalp plåt också till sumpen.

Undrar om inte Moroso skulle kunna vara vinaren.



eller nå annat alternativ Finns ju en del att välja på?
Men Måste helt klart ses över, känns onödigt att chansa även fast FA20 motorn är bättre i de avseendet än EJ serien.

_________________
Carl-Fredrik Wernboe'
Kör Toyota GT86
Tanu Club challange 81#
Citera
fricke.w
Söderhamn
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1099


Trådstartare
Ja och så var de ju de där med broms kylningen.
Tror jag lär behöva de i alla fall, för så här ser beläggen ut i fram, strunta i skivan, tvättade bilen innan jag körde in den på vinter idet


Observera att beläggen fram såg ut som beläggen bak, innan de begav sig, enda skillnaden är att jag kört med hc800+ i fram och 400 i bak.


Har varit riktigt nöjd med hur beläggen presterat, aldrig varit några överraskningar, och när dom väl börjat tappa lite bet i slutet av ett pass, så är de väldigt lite och förutsägbart.

Men man börjar ju fundera, när de ser ut som beläggen fram i princip har brunnit (gummi bälgar och liknande har faktiskt klarat sig, dock blivit lite hårdare tycker jag mig känna, så ett bytte står på listan)

Och i bak ser de nytt ut.
Men enligt dom större forumen för FRS/GT86/BRZ så ska man ju ej blanda belägg på dessa bilar tydligen, utan köra samma bak som fram, då de annars sabbar broms biasen enligt dom som åker FRS cup och TA med dessa bilar?

Som sagt, har ju även gjort klart allt för broms kylningen.
Men nu börjar jag tvivla på att de går att få dit, finns inget bra ställe att dra slangarna förbi innerskärmarna, utan att hjulen tar i, vid fult ratt utslag, eller funkar de ändå tro, om jag skulle platta slangarna lite så går de nog fritt i och för sig, tankar på de?
Lite bilder på dom o lackerade intagen.





Tog tyvärr ingen bild på motsvarande som ska på broms sköldarna.

Annars om de inte skulle funka, så får man vell göra som vissa andra har gjort och köpa sig Porsche gt3 luft skopor till bromsarna, funkar tydligen ganska bra att moda dit dom på armarna.




Eller så gör jag egna helt enkelt, har ju tillgång till en hel del material på jobbet

_________________
Carl-Fredrik Wernboe'
Kör Toyota GT86
Tanu Club challange 81#
Citera
Andreas_S
Göteborg
Här sen Aug 2003
Inlägg: 149



Trevlig tråd och kanonfin bil! Har en själv som jag tänkte preppa lite till våren

_________________
Andreas Sjöström

BTG 07:42
Citera
fricke.w
Söderhamn
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1099


Trådstartare
Andreas_S skrev:
Trevlig tråd och kanonfin bil! Har en själv som jag tänkte preppa lite till våren


Kul
Är du nöjd med bilen

_________________
Carl-Fredrik Wernboe'
Kör Toyota GT86
Tanu Club challange 81#
Citera
Andreas_S
Göteborg
Här sen Aug 2003
Inlägg: 149



Otroligt nöjd måste jag säga. Har ägt den i en vecka så jag har inte kört så mycket ännu... Var håller du hus? Vore kul att se bilen

_________________
Andreas Sjöström

BTG 07:42
Citera
JohnC
Jönköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1789



Har för mig att de här bilarna är ganska lätta från fabrik men jag är nyfiken på vad det går att få ned dem till med fullbur och utan inredning? Något du känner till? Dvs tävlingsvikt.

_________________
John Carlsson

________________________


Porsche 944 S2 YTCC 1991
Porsche 996 GT3 Cup 2004
Citera
fricke.w
Söderhamn
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1099


Trådstartare
Andreas_S skrev:
Otroligt nöjd måste jag säga. Har ägt den i en vecka så jag har inte kört så mycket ännu... Var håller du hus? Vore kul att se bilen


Håller till i Söderhamn, Gävleborgs kusten, så är ju en bit i mellan oss tyvärr
Men kanske hinner på varandra på någon bana i sommar

_________________
Carl-Fredrik Wernboe'
Kör Toyota GT86
Tanu Club challange 81#
Citera
fricke.w
Söderhamn
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1099


Trådstartare
JohnC skrev:
Har för mig att de här bilarna är ganska lätta från fabrik men jag är nyfiken på vad det går att få ned dem till med fullbur och utan inredning? Något du känner till? Dvs tävlingsvikt.


Jo står 1310kg på transport styrelsen, tänkte jag skulle försöka väga min i sommar, och se vart man hamnar med delar man byter ut nu.

Gt86 cup bilarna vägger tydligen in på 1204kg, men dom får ju inte göra så över drivet mycket åt sin vikt, går ju efter reglemente.

och en Toyota 86 cs R3 rally bil, klassar tydligen in på 1080kg.

Finns att skåda här, tycker de är märkligt att inte sverige har intresse av Toyota gt86 cup, verkar ju vara ganska biliga cup och bilar att driva?
http://www.toyota-motorsport.com/motorsport/de/home-de

Annars har du ju Toyota TRDs egna projekt bil, Griffon på 980kg, som för övrigt satte snabbare tid på tsukuba än en ferrari 458 italia körde tydligen 58,407 sek.
http://www.youtube.com/watch?v=G1Tue_zyMQI

_________________
Carl-Fredrik Wernboe'
Kör Toyota GT86
Tanu Club challange 81#
Citera
fricke.w
Söderhamn
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1099


Trådstartare
Fick äntligen ett packet i dag.
De var ganska manhandled kan man ju säga, men plocka upp och inspektera allt och de verkade vara i sin ordning







Setrab kylare och mocal termostat, märks att Perrin är en kvalitets firma och riktigt bra och genomtänkt som vanligt, när man köper något från dom.


Men varför envisas dom med att skicka med dessa stickers, med allt dom säljer





Har man ju lite mer roligt att pyssla med i alla fall

_________________
Carl-Fredrik Wernboe'
Kör Toyota GT86
Tanu Club challange 81#
Citera
fricke.w
Söderhamn
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1099


Trådstartare
Har ju funderingar på att bygga en difuser bak.
Dessa bilar är väldigt slät och inkapslad under till, så frågan är ju om de är värt att göra nå dito vid bak axeln fram till baken på bilen, hade vell mest tänkt mig en krumad Alu plåt med nå små fenor på, för att stänga ute vinden runt bak axeln och ljud dämparna.
Vad tror folket som är lite mer insat i sånt här

_________________
Carl-Fredrik Wernboe'
Kör Toyota GT86
Tanu Club challange 81#
Citera
fricke.w
Söderhamn
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1099


Trådstartare
Ja då har de vell hänt lite i gen, men ska jag vara ärlig, så är de trögt nu.
Har kämpat med tennis armbåge i över ett år och nu på slutet har de blivit olidligt, är inte längre muskler och festen som trilskas utan de är i leden nu mer, också tappar jag känseln i tummen och fingrarna i mellan åt, vet fan inte vad jag ska göra med armen snart, nätterna är värst då jag vaknar hela tiden så fort man rör armen
Och vore inte de nog, så pajade jag vänster knä för 3 gången i veckan, man blir ju så jäkla less så jag vet inte vad, blir förmodligen min femte knä operation thumbs down
A ja nu skiter vi i kroppen en stund och koncentrerar oss på de som faktiskt är roligt thumbs up

Installerade oljekylaren med tillbehör utan nå större motgångar.





Sen passade jag på att även instalera min innovate mtx-d olje tryck och temp mätare, fick göra lite egna lösningar innan jag fick de som jag ville, men de vart bra till slut.





Efter de tog jag mig en titt på hur HKS och den kända egengjorda moden på luft snorkeln kunde kanske göras bättre och visst gick de.
upptäckte fort att original kanaler i krock balken och frigoliten var för att just få upp luften till snorkeln och en ide födes om att göra de lite bättre, så för att få någon så när kvitto på att de funkar, klippte jag väldigt tunna fransar av papper och tejpade över original kanalerna och efter mod och de vart ett större flöde
Så här gjorde ja i alla fall.
på kanten som den tejpade pilen pekar, träffar luft strömmen krock balken original, för att skicka luft upp till snorkeln.






Skar sedan till och limmade i bitarna jag fick över från frigoliten, för att få en slätare passage.






Sen började jag tillverkningen av en alu plåt som bokades i olika sektioner för att styra luften och få lite mer luft ner i från med upp till filtret.






Gjorde sedan en version 2.0 på plåten, som inte var lika illa tilltygad och finare bockat samt även lite längre, moddade även om snorkeln för att passa till de nya.







Började även på en version 2 på catch tankarna till vevhuset och topparna.




De var allt för närvarande

_________________
Carl-Fredrik Wernboe'
Kör Toyota GT86
Tanu Club challange 81#
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7961



Bilderna ÄR GIGANTISKA
Går dåligt att få nån överblick

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



ja hur lyckas du få bilderna så stora, jag ser inget

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
fricke.w
Söderhamn
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1099


Trådstartare
Har faktist ingen anning varför dom blir så satans stora
Använder mig av laddaupp, kanske är där felet ligger.
Någon som är duktig på datorer och kan förklara hur jag får mindre bilder, för jag är allt annat än duktig

_________________
Carl-Fredrik Wernboe'
Kör Toyota GT86
Tanu Club challange 81#
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7961



Ladda upp dem direkt på rejsas server!

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
ThomasT
Nacka - Saltängen
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4685



Lägg upp bilderna här på rejsa, finns en stor knapp märkt "Klicka här för att LÄGGA IN BILDER" när du skriver ditt inlägg.

_________________
driver - Thomas Thuresson
Porsche 964 C2 -90
Citera
fricke.w
Söderhamn
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1099


Trådstartare
Tack så mycket för hjälpen, fan vad jag har krånglat till de för, när de var så smidigt som de var
Nu gäller de bara att göra lika med alla bilderna i min tråd thumbs up

_________________
Carl-Fredrik Wernboe'
Kör Toyota GT86
Tanu Club challange 81#
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



Så ja nu går det ju att läsa tråden

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
fricke.w
Söderhamn
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1099


Trådstartare
Supramannen skrev:
Så ja nu går det ju att läsa tråden


Ha ha japp, tekniken går framåt, även här hemma

_________________
Carl-Fredrik Wernboe'
Kör Toyota GT86
Tanu Club challange 81#
Citera
trocade
Stockholm
Här sen Aug 2008
Inlägg: 706



Fasen vad det byggs thumbs up

Man blir ju sugen på att snickra på brz'an med nu lite på vintern, men får hålla mig till våren då jag iaf ska byta belägg på min

_________________
Niklas Jonsson
LMS Crew
-- VW GTI Clubsport
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Toyota GT86-13 Pro Street. S65B40 swap
<<   1, 2, 3, ... 31, 32, 33   >>
50 besök senaste veckan (218235 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande