Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Toyota GT86-13 Pro Street. S65B40 swap
<<   1, 2, 3 ... 26, 27, 28 ... 31, 32, 33   >>
7 besök senaste veckan (218135 totalt)
henrikm
Färila
Här sen Maj 2016
Inlägg: 133



Fina fälgar Blir det bredare däck nu eller vad är tanken?

_________________
Henrik Markusson

Volvo 850 T-5R
Renault Megane RS
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare

Fricke.w skrev:

Tack!
Kul att någon läser tråden thumbs up

"Tråden läst 130 tusen gånger" thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
fricke.w
Söderhamn
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1093


Trådstartare
henrikm skrev:
Fina fälgar Blir det bredare däck nu eller vad är tanken?


Blir 245 även på dessa fälgar, är inte mycket extra dom breddar mot 9" ändå

_________________
Carl-Fredrik Wernboe'
Kör Toyota GT86
Tanu Club challange 81#
Citera
fricke.w
Söderhamn
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1093


Trådstartare
Magnus Thomé skrev:
Fricke.w skrev:

Tack!
Kul att någon läser tråden thumbs up

"Tråden läst 130 tusen gånger" thumbs up


Ha ha sant

_________________
Carl-Fredrik Wernboe'
Kör Toyota GT86
Tanu Club challange 81#
Citera
Erik Nilsson
Köping
Här sen Jun 2014
Inlägg: 327



Jag läser också
Följer med intresse!

_________________
/ Erik Nilsson
Körde en Impreza WRX STi PSE
Drömmer nu om en supersjua istället.
Citera
fricke.w
Söderhamn
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1093


Trådstartare
Erik Nilsson skrev:
Jag läser också
Följer med intresse!


Dig kan man lita på Erik

_________________
Carl-Fredrik Wernboe'
Kör Toyota GT86
Tanu Club challange 81#
Citera
MarcusKarlsson
Katrineholm
Här sen Jul 2005
Inlägg: 77



Jag læser också. Men tänker inte skriva något för då har vi inget att prata om tävlingarna

_________________
Marcus Karlsson - Katrineholm
Citera
fricke.w
Söderhamn
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1093


Trådstartare
MarcusKarlsson skrev:
Jag læser också. Men tänker inte skriva något för då har vi inget att prata om tävlingarna


thumbs up

_________________
Carl-Fredrik Wernboe'
Kör Toyota GT86
Tanu Club challange 81#
Citera
fricke.w
Söderhamn
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1093


Trådstartare
Orkar inte skriva om en gång till, så här kommer den på engelska.

Race recap R2 Mantorp park.

Arrived early afternoon and began to setup race camp, Rolle inspected the cars and gave them the ok after som extra attention to my wet condition tiers (new to this race) do he was concerned that I had bought illegal tiers or threaded them my self, but everything vas in order do it's the same tier as my dry setts V70A only difference a soft compound K22.

Friday practice...........
The car felt ok but it would soon be clear that my ignorance regarding the fuel starvation on the car was even worse on Mantorp park ☹️
I thought that maybe going 4th gear or en 5th gear on some places, would work as it did on Kinnekulle ring, but that was a big mistake, every lap going left hand turn after start/finish straight I got fuel starvation half way in too the turn and som times even as fast 1/3 of the turn, same goes for the left hand after Mjölby over the crest, and in some cases even the left hand turn out on start/finish straight?
And that's with full tank of gas down to 3/4 of gas, after that it happens even in other turns 😥
But best time at practice in dry 01:31.5xx so that 01:30.xxx that was the goal for this year didn't seem that far off, and that's whit instead of hammering 4th gear efter goal straight left hander I was forced to throw in 5th gear because that did prolong the fuel starvation too the end off the turn, but it sacrifices acceleration on a 235hp car that's for sure 🙄
Man kan ju inte låta bli att fundera på vad fixat av detta kommer att spara i tid, för det känns ju verkligen som att kliva på bromsen ganska hårt flera gånger innan man har haltat sig ner till parisern.

In the afternoon the rain came and I was cheering 😄 YES!!!!! Finally I get to test som tiers better suited for the task 👍🏻👍🏻👍🏻👍🏻👍🏻

First pass was scrubbing the tiers in wet 😂 but it was no difficult and holly smoke watt a grip in the end off the pass 😮

Going out on 1,7bar could and 2,2bar when I hit the pits.

Second pass in wet it was time to start feeling for the edges off gripping, but I can hands down admit that I am no way near exploring the edges on grip for this tiers in wet and a best time of 01:44.xxx is I think at least some seconds of pace if I just learn to thrust the grip.

Saturday/race day.
A very cloudy but warm weather.

Q1.
From previous experience this is we're you lay down your fastest time, but this race that was not going to happen.
Before we went out on are attempt group 2 club challenge, a car in the previous group 1 hade lost a wheel I think and sub stain some damage, so rescue team was out on the track fixing the problem and towing the car in too the pits, that meant that time from are session was gone.
First out I was trying to pick up som heat in the tiers first lap followed by a attack lap, but unfortunately I had just slightly cold tiers and lost grip going in too Mjölby turn and a massive power slide was the result, ending up that I had to go out in the sand and grass getting control of the car, did a short run on the grass before getting on to the track, to make shore that I left as much sand of the track, on the track again I decided that a fast lap was going to be made, but must have had som debris on the tiers, because the grip wasn't there, and a fastest time of 01:32.2xx was made, that lap was finish flag and we only got one out lap and 2 laps after that, a shame really do I think I could have made a better lap that session 😔

Q2
The diffuser was damaged during q1 so that went off.
Really stressed out about not getting a fast lap in q1 I forgot all about racers line and all, and the reptile brain kicked in "back to Stone Age" just kept hammering that gas pedal and over breaking in the corners going to fast in and breaking too late, in an desperate effort to get that 01:30.xxx but it only ended up me going of the track a second time breaking to late second last corner, and doing everything thing wrong.
And a best time of 01:32.xxx something was made, but that really didn't cut it, was left out off the finals again, and an 11 place finish.

Lessons learned from this race then?
Keep it f***ing together and if in doubt, just relax and really think it through and remind yourself of the apex/breaking points and so on 😡 don't just hammer it and relaying on that aggressiveness is going to make it fast, no!!!!! Smooth is fast and not the other way around.

Second lesson!
Don't relay on that everything is going to do just fine if you have a problem, if you got fuel starvation first race, it ain't going to fix its self going higher gears and losing precious time (and this track that even didn't help ☝🏻)

Third lesson!
Get your shit together!!!! And f***ing drive fast under pressure, and make it fun again!!!
Everything is so much easier and better with a big smile.

For the King of festival things will be sorted out and that 01:30.xxx will be done!!!!

Yesterday I ordered a second fuel pump and hosing, to fix the fuel starvation 👍🏻

Some new wheel alignment will be done, more camber in front an back.
Check up corner weight again, and make it as good as possible.

Finally a Simpson sport hybrid neck restrain is ordered and on its way, safety first 👌🏻😇

That's all for now I think?

A big thanks to my team mates and congrats to Andreas Wiklund how made first place in Club challenge 🥇🏆👌🏻

And congrats to Fredrik Nilsson how made second place in Pro street 🥈🏆👌🏻

And as always really fun that Peter and Ingela is always around and supporting the team, helping with everything and serving food 😃👍🏻











_________________
Carl-Fredrik Wernboe'
Kör Toyota GT86
Tanu Club challange 81#
Citera
Norden
Gnosjö
Här sen Aug 2003
Inlägg: 418



Underhållande läsning! Sånt där Simpson Sport Hybrid har jag ett liggande. Oanvänt...

_________________
Mattias Nordenström
Citera
fricke.w
Söderhamn
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1093


Trådstartare
Norden skrev:
Underhållande läsning! Sånt där Simpson Sport Hybrid har jag ett liggande. Oanvänt...


Och det säger du nu när mitt nya är hemma

_________________
Carl-Fredrik Wernboe'
Kör Toyota GT86
Tanu Club challange 81#
Citera
fricke.w
Söderhamn
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1093


Trådstartare
Då har pump 2 påbörjats i alla fall, efter en dels skruvande med A till B bilarna här hemma.
Gick galant att bara hänga i armaturen och den vände jag åt motsathål, så då borde det i praktiken funka i vänster sväng med den pumpen.
Men jag behöver nog kannske ett relä och säkring till den andra?
El är ju inte min starka sida så tar gärna förslag på vad för typ av relä som duger till uppgiften (typ från biltema) och hur jag kopplar in allt sammans har 2st kablar ut från pump blå och grå
Förklara gärna så en 10åring förstår


_________________
Carl-Fredrik Wernboe'
Kör Toyota GT86
Tanu Club challange 81#
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



Skippa biltema på denna punkt köp ett Bosch relä

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
fricke.w
Söderhamn
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1093


Trådstartare
Supramannen skrev:
Skippa biltema på denna punkt köp ett Bosch relä


Okej thumbs up
Vad är det för relä jag kan tänkas behöva då

_________________
Carl-Fredrik Wernboe'
Kör Toyota GT86
Tanu Club challange 81#
Citera
Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2897



Fricke.w skrev:
Supramannen skrev:
Skippa biltema på denna punkt köp ett Bosch relä


Okej thumbs up
Vad är det för relä jag kan tänkas behöva då


Ett vanligt slutande 4 pinnars bilrelä funkar fint. Används t.ex till extraljus. Har 4 pinnar märkta 85, 86 87 och 30.

Finns två varianter
1. Dra en ny kabel med en säkring ifrån +12v till pin 30 på relät, + matning till den nya bränslepumpen från pin 87 på relät. - på nya pumpen till en jordpunkt. Grena + matningen från den gamla pumpen till pin 85 på relät och jorda pin 86 på relät.

2. Dra en ny kabel med en säkring ifrån +12v till pin 30 på relät, + matning till bränslepumparna från pin 87 på relät, grena gärna denna kabel med en separat säkring till varje pump så stannar inte bägge pumparna om en pump dör och får kortslutning. - på pumparna till en jordpunkt. Använd + matningen från den gamla pumpen till pin 85 på relät och jorda pin 86 på relät.

Jag tycker alternativ 2 är att föredra då du kan dra en grövre kabel till bägge pumparna vilket ger mindre spänningsfall. Men det blir lite mindre ingrepp i bilen med alternativ 1.

_________________
Bromsar bäst som bromsar sist...
Renault 5 GTE -88
Citera
fricke.w
Söderhamn
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1093


Trådstartare
Andreas Millbro skrev:
Fricke.w skrev:
Supramannen skrev:
Skippa biltema på denna punkt köp ett Bosch relä


Okej thumbs up
Vad är det för relä jag kan tänkas behöva då


Ett vanligt slutande 4 pinnars bilrelä funkar fint. Används t.ex till extraljus. Har 4 pinnar märkta 85, 86 87 och 30.

Finns två varianter
1. Dra en ny kabel med en säkring ifrån +12v till pin 30 på relät, + matning till den nya bränslepumpen från pin 87 på relät. - på nya pumpen till en jordpunkt. Grena + matningen från den gamla pumpen till pin 85 på relät och jorda pin 86 på relät.

2. Dra en ny kabel med en säkring ifrån +12v till pin 30 på relät, + matning till bränslepumparna från pin 87 på relät, grena gärna denna kabel med en separat säkring till varje pump så stannar inte bägge pumparna om en pump dör och får kortslutning. - på pumparna till en jordpunkt. Använd + matningen från den gamla pumpen till pin 85 på relät och jorda pin 86 på relät.

Jag tycker alternativ 2 är att föredra då du kan dra en grövre kabel till bägge pumparna vilket ger mindre spänningsfall. Men det blir lite mindre ingrepp i bilen med alternativ 1.


Tackar thumbs up
Då har jag ett hum om hur det funkar, hör av mig om jag stöter på problemas

_________________
Carl-Fredrik Wernboe'
Kör Toyota GT86
Tanu Club challange 81#
Citera
MarcusKarlsson
Katrineholm
Här sen Jul 2005
Inlägg: 77



Jag hade också gått for alternativ nr2.

_________________
Marcus Karlsson - Katrineholm
Citera
fricke.w
Söderhamn
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1093


Trådstartare
Ja vi får se, allternativ 1 låter lättast för o elkunnig
Kommer säkert bli helt makalöst roligt att koppla sprut i vinter thumbs down

_________________
Carl-Fredrik Wernboe'
Kör Toyota GT86
Tanu Club challange 81#
Citera
NIzmo
Söderköping
Här sen Jun 2007
Inlägg: 401



Finns det inga vettiga plug N play till din bil?

Avskyr också el så köpte just ett plug N play så det ända man behöver ändra är från luftmassemätare till MAP sensor bland kablarna.

_________________
Daniel Ollikkala
200sx rs13 - Mantorp 1:34.56 (2011) Sviestad 1:05.15 (2012)
Honda Civic Type-R - Mantorp 1:34.293 (2018) Sviestad 1:05.67 (2019)
Citera
fricke.w
Söderhamn
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1093


Trådstartare
NIzmo skrev:
Finns det inga vettiga plug N play till din bil?

Avskyr också el så köpte just ett plug N play så det ända man behöver ändra är från luftmassemätare till MAP sensor bland kablarna.


Till dax datum finns det inget bra sprut till min bil vad jag vet, dom flesta som kör överladdat gör det faktist på orginal sprut med endera ecutek eller OFT (open source/open flash) som jag har nu.
Men tror att i det långa loppet så är ett motor swap att föredra.
Så efter hundra olika tankar och idéer, tror jag faktist att planen som jag har nu är den bästa thumbs up
Köper helt enkelt en EJ207 eller 257 beroende på vad jag hittar och innehåll i motorerna, sen blir det ett Link G4 extrem att styra med, minst krångel då jag kan använda original motorfästen och bulltmönster för lådan om jag mot förmodan kommer över en drevsats till överkomligt pris, annars svetsa om en ZF, sen blir det en lägre vikt på en ej mot dagens FA motor och det kan ju aldrig vara en dålig grej när man jagar vikt på en race bil tänker jag

_________________
Carl-Fredrik Wernboe'
Kör Toyota GT86
Tanu Club challange 81#
Citera
MarcusKarlsson
Katrineholm
Här sen Jul 2005
Inlägg: 77



Fricke.w skrev:
Ja vi får se, allternativ 1 låter lättast för o elkunnig
Kommer säkert bli helt makalöst roligt att koppla sprut i vinter thumbs down



Skrik till om jag ska peka lite åt dig!

_________________
Marcus Karlsson - Katrineholm
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Toyota GT86-13 Pro Street. S65B40 swap
<<   1, 2, 3 ... 26, 27, 28 ... 31, 32, 33   >>
7 besök senaste veckan (218135 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande