Svara på inlägget  Forumlista  ->  Våra race- och banåkarbilar
Toyota GT86-13 Pro Street. Broms fundering
189 besök senaste veckan (210208 totalt) << Föreg. ämne | Nästa ämne >>
<<Föreg  1, 2, 3 ... , 29, 30, 31  Nästa>>
   
Fricke.w
Söderhamn



Här sen Dec 2008
Inlägg: 994


Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  07 Mar 2018 15:28     Re: Citera

Wärhner skrev:
Fricke.w skrev:
Wärhner skrev:
Fricke.w skrev:
Wärhner skrev:
Kristofer Å skrev:
Sådär ja! Blev lite orolig när du började mumla om överladdad FA
Håll liv i tråden nu för det här vill vi följa!


+1

Hur ser tidsplanen ut? Själv tycker man att det börjar närmar sig säsong och känner stressen trots att man bara ha en kväll eller två i garaget för att få klart bilen.


Jag la redan denna säsong mer eller mindre på hyllan, redan efter föra årets var klar.
Tid är det ont om nu för tiden, men planen är att försöka göra schake down med bilen i slutet av säsongen och kör full säsong i gen 2019 thumbs up


Låter rimligt och sunt.

Hoppas ändå se dig på plats några av tävlingarna även om det är utan bil, du har ju teamkollegorna på plats.


Alla gånger, jag kommer närvara på så många tävlingar som möjligt och även lovat att hjälpa till thumbs up
Så mig sliper ni inte (för utom på knutan)


Ähh, fegis! Anderstorp är ju i runda slängar 65mil, vad är 15mil till :P

Börja åka nu så är du framme lagom till premiären ;-)


Ha ha ja det är så det känns ungefär.


_________________
Carl-Fredrik Wernboe'
Kör Toyota GT86
Tanu Club challange 81#
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Fricke.w
Söderhamn



Här sen Dec 2008
Inlägg: 994


Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  07 Mar 2018 15:33     Citera

Hur svårt ska de va
Inte mycket tydligen.
Som jag fick för mig och "trodde" så var det ju faktist så, misströsta alldrig livlig fantasi

Motorn passar mycket riktigt mot svepet på Asin lådan, den passar också rakt av i motorfästen thumbs up
Och tro på fan att alla kylsystem anslutningar också lirar med bilens original kylare och värmepaketet.
Där sparade vi en jäkla massa tid och huvud bry
Så nu särar jag de sista på motorn och beställer delar.

















_________________
Carl-Fredrik Wernboe'
Kör Toyota GT86
Tanu Club challange 81#
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Cammo
Västervik



Här sen Mar 2006
Inlägg: 4307



Tipsa Facebook   Inlägg  08 Mar 2018 14:04     Citera

Kul att det kan gå bra ibland


_________________
Henrik Ryberg

BMW Z4 med N54B30 Sponsrad av: www.motorsportshop.nu www.maxxtuning.se www.gikturbo.se
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Anton-Dekorteknik
KISA



Här sen Aug 2009
Inlägg: 485



Tipsa Facebook   Inlägg  09 Mar 2018 08:29     Re: Citera

Cammo skrev:
Kul att det kan gå bra ibland


Det där är ju inte långt ifrån din "swap"


_________________
Anton Svensson

Ägare av DekorTeknik.com
Vi gör bl.a dekaler, Print och klädtryck.
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Fricke.w
Söderhamn



Här sen Dec 2008
Inlägg: 994


Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  09 Mar 2018 23:48     Re: Citera

Cammo skrev:
Kul att det kan gå bra ibland


Kändes lite för bra för att vara sant
Så väntar väl nå troll på andra ställen.


_________________
Carl-Fredrik Wernboe'
Kör Toyota GT86
Tanu Club challange 81#
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Fricke.w
Söderhamn



Här sen Dec 2008
Inlägg: 994


Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  09 Mar 2018 23:49     Re: Citera

Anton-Dekorteknik skrev:
Cammo skrev:
Kul att det kan gå bra ibland


Det där är ju inte långt ifrån din "swap"


Ha ha ja de var ju inte direkt hassle free


_________________
Carl-Fredrik Wernboe'
Kör Toyota GT86
Tanu Club challange 81#
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Fricke.w
Söderhamn



Här sen Dec 2008
Inlägg: 994


Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  24 Maj 2018 21:17     Citera

Nu har det varit tyst alldeles för länge i gen.
Inte hänt jättemycket men lite i alla fall i form av spenderande av pengar

Köpte lite delar till motorn av Stefan på Japtuning, riktigt bra och snabb service till schysta priser thumbs up
De vart en ny saltbadad och härdad vev, i stället för original induktions härdad ner gådd dito, nya 99,75 CP kolvar med 9:0.1cr, eagel stakar, acl ram och vev lager samt lite hårdare Brian crower ventilfjädrar med TI retainers.
Så nu kan jag skicka blocket på borrning och topparna till O.Glad för lite portning och in slipning av ventil spel
En BW EFR full race turbo har också inhandlats, så snart blir det ju äntligen lite riktig skruva också.

En tanke bara, säg att jag mäter in lager spel med plastigage, ska jag för säkerhets skull lägga typ hylomar mellan blockhalvorna, för att få exakt rätt värde vid motor i hop?
Har funderat på de där och känns ju som ända rätta då det blir en micro skillnad att göra så, i stället för att dra i hop blocket med o packade ytor och mäta, kannske jag som tänker i onödan, men lite skillnad borde det ju bli?

Pick for notice






Ända bilden jag hade på turbon tydligen?


_________________
Carl-Fredrik Wernboe'
Kör Toyota GT86
Tanu Club challange 81#
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Cammo
Västervik



Här sen Mar 2006
Inlägg: 4307



Tipsa Facebook   Inlägg  27 Maj 2018 08:08     Citera

Det borde ju inte skilja i lagerytan. Då kan de ju inte garantera toleranser? Jag har ingen erfarenhet alls av boxer, men tänker lite bara.


_________________
Henrik Ryberg

BMW Z4 med N54B30 Sponsrad av: www.motorsportshop.nu www.maxxtuning.se www.gikturbo.se
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Fricke.w
Söderhamn



Här sen Dec 2008
Inlägg: 994


Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  27 Maj 2018 10:26     Re: Citera

Cammo skrev:
Det borde ju inte skilja i lagerytan. Då kan de ju inte garantera toleranser? Jag har ingen erfarenhet alls av boxer, men tänker lite bara.


Ja jag vet inte ja?
Blocket består ju som sagt av 2 delar med halva ramlagerbanan i varje halva, sen smäller man ju i hop dom med tätning på ytorna, så lite konstigt blir det nog inbillar jag mig.


_________________
Carl-Fredrik Wernboe'
Kör Toyota GT86
Tanu Club challange 81#
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Fricke.w
Söderhamn



Här sen Dec 2008
Inlägg: 994


Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  14 Aug 2018 23:56     Citera

Fick samtal under slutet på semestern att blocket var klart, så glad i hågen drog jag till Ljusdal och hämtade hem det
Nu är det ju slut på semestern och latande, så har lyckats fått den andra halvan att förstå, att nu är det slut på gullande och tid i garaget prioriteras, gick smidigare än vad jag trot och sagt och gjort så har jag lagt nån time efter jobbet dena vecka i går och i dag.
Har mätt ventilspel som var i sin ordning och hunnit plocka isär topparna för ordentlig rengöring och förberedelse för hårdare ventilfjädrar.
Har även insett att ett sett med nya kammar nog är på sin plats, för att kunna varva något högre och få ut det bästa av efr6758 turbon, men ingen hejare på att läsa ut vad jag behöver?
Så frågan är ju vad som skulle passa för ett effektivt effektband till låt säga 7200r/min? Och funkar med 9:0.1cr och turbon i fråga.
Hur fan räknar på sånt?
Vet att det går att hitta hyfsat rätt om man gör nå beräkningar på slaglängd/borr typ?/TDC kanske?/ ventil area mm mm, rena grekiskan i mina öron just nu, men man kan säkert sätta sig in i de





_________________
Carl-Fredrik Wernboe'
Kör Toyota GT86
Tanu Club challange 81#
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Erik Nilsson
Köping



Här sen Jun 2014
Inlägg: 308



Tipsa Facebook   Inlägg  15 Aug 2018 20:52     Citera

Kul att det är på gång igen!


_________________
/ Erik Nilsson
Kör en Impreza WRX STi PSE
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Fricke.w
Söderhamn



Här sen Dec 2008
Inlägg: 994


Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  19 Aug 2018 21:19     Re: Citera

Erik Nilsson skrev:
Kul att det är på gång igen!


Japp ÄNTLIGEN!!!! Så att säga


_________________
Carl-Fredrik Wernboe'
Kör Toyota GT86
Tanu Club challange 81#
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Fricke.w
Söderhamn



Här sen Dec 2008
Inlägg: 994


Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  19 Aug 2018 22:21     Citera

Vart lite garage time i dag.
Mer rengöring av det sista till AVCS systemet, här hade Fuji heavy industris varit kloka och satt små filter likt dom till turbo banjon och utvändigt till AVCS historian.







Kom ganska fort på varför jag lämnat i väg topp arbetet för
Ventiltätningarna gick som en dans och de har väl mycket att göra med det korta miltalet och gatkörning på nya motorn.
Men ventilknaster är ju en jäkla pain in the as minst sagt, men bara att göra skiten de.
Fick en top klar med nya BC0600 ventilfjädrar och ti retainers i dag

[img]https://rejsa.nu/im/user/17913/2018-08-19-23-19-10_ad144b33-5dc9-44bf-af83-
905a5c8c187b.jpeg[/img]





_________________
Carl-Fredrik Wernboe'
Kör Toyota GT86
Tanu Club challange 81#
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Fricke.w
Söderhamn



Här sen Dec 2008
Inlägg: 994


Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  19 Aug 2018 22:28     Citera

Just ja, en av olje styrnings ventilerna till AVC systemet, ser plasten ut att vara smält på och man ser in till lindningen?
Frågan är ju om man ska ge fan i att chansa och köpa en ny direkt?
Vet ej funktion på den, då jag köpte motorn med rasade vev lager.








_________________
Carl-Fredrik Wernboe'
Kör Toyota GT86
Tanu Club challange 81#
Senast ändrad av Fricke.w, 19 Aug 2018 22:32, ändrad totalt 1 gång
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Wärhner
Huddinge



Här sen Nov 2002
Inlägg: 3089



Tipsa Facebook   Inlägg  19 Aug 2018 22:31     Re: Citera

Fricke.w skrev:
Just ja, en av olje styrnings ventilerna till AVC systemet, ser plasten ut att vara smält på och man ser in till lindningen?
Frågan är ju om man ska ge fan i att chansa och köpa en ny direkt?
Vet ej funktion på den, då jag köpte motorn med rasade vev lager.



Det där ser mer ut som det suttit en kontaktstycke där som man slagit av ism demontering av motorn eller nått?


_________________
/Peter Wärhner

Nu: 997.2 turbo PDK 2010
Tidigare: 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01 RHD, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Fricke.w
Söderhamn



Här sen Dec 2008
Inlägg: 994


Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  19 Aug 2018 23:54     Re: Citera

Wärhner skrev:
Fricke.w skrev:
Just ja, en av olje styrnings ventilerna till AVC systemet, ser plasten ut att vara smält på och man ser in till lindningen?
Frågan är ju om man ska ge fan i att chansa och köpa en ny direkt?
Vet ej funktion på den, då jag köpte motorn med rasade vev lager.



Det där ser mer ut som det suttit en kontaktstycke där som man slagit av ism demontering av motorn eller nått?


Det där är baksidan på magnet ventilen och kontakten sitter på andra sidan som tur är thumbs up
Om man tittar på den i verkligheten och vrider å vänder, så ser man att det är brända ytor i plasten (typ som det skulle ha blivit så varmt så det smält ett hål just där!!!)
Kan vara ett fabrikations fel kanske från fabrik?


_________________
Carl-Fredrik Wernboe'
Kör Toyota GT86
Tanu Club challange 81#
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
erikjakan
Sockholm



Här sen Dec 2004
Inlägg: 5826



Tipsa Facebook   Inlägg  20 Aug 2018 07:08     Citera

Den där är bara att byta!


_________________
Erik Wedlund

Mantorp 1.26.8 BMW 330xi
Mantorp 1.27.4 Ascona A
Kinnekulle 1.00.2 Ascona A
Gotland Ring 1.33.6 Ascona A
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Wärhner
Huddinge



Här sen Nov 2002
Inlägg: 3089



Tipsa Facebook   Inlägg  20 Aug 2018 08:34     Re: Citera

Fricke.w skrev:

Det där är baksidan på magnet ventilen och kontakten sitter på andra sidan som tur är thumbs up
Om man tittar på den i verkligheten och vrider å vänder, så ser man att det är brända ytor i plasten (typ som det skulle ha blivit så varmt så det smält ett hål just där!!!)
Kan vara ett fabrikations fel kanske från fabrik?


Ok, oavsett så skulle jag inte chansa med den där.


_________________
/Peter Wärhner

Nu: 997.2 turbo PDK 2010
Tidigare: 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01 RHD, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Fricke.w
Söderhamn



Här sen Dec 2008
Inlägg: 994


Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  20 Aug 2018 09:09     Citera

Då byter vi helt enkelt 👍🏻


_________________
Carl-Fredrik Wernboe'
Kör Toyota GT86
Tanu Club challange 81#
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Erik Nilsson
Köping



Här sen Jun 2014
Inlägg: 308



Tipsa Facebook   Inlägg  22 Aug 2018 19:27     Citera

Jag skulle också byta, kan ju vara något fel på den så den eldar på med lite för mycket kräm och därmed smält tänker jag


_________________
/ Erik Nilsson
Kör en Impreza WRX STi PSE
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Fricke.w
Söderhamn



Här sen Dec 2008
Inlägg: 994


Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  19 Jun 2019 10:12     Citera

Saxar då jag inte orkar skriva om

Som updates from the quiet garage finally.
First a new engine management is finally sorted out and bought through a new partner Auto-Gruppen, big thanks to Nader ho helped me and searched out wat I was asking for, the new brain onboard will be Emtron KV8.

Second I have a really enthusiastic and brilliant man how will team up and help me make a hole new aero package in a sponsor deal, designed in CFD for the 86.
This will be so f***ing awesome on a hole outer level.




_________________
Carl-Fredrik Wernboe'
Kör Toyota GT86
Tanu Club challange 81#
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Svara på inlägget  Forumlista  ->  Våra race- och banåkarbilar
Toyota GT86-13 Pro Street. Broms fundering
189 besök senaste veckan (210208 totalt) << Föreg. ämne | Nästa ämne >>
<<Föreg  1, 2, 3 ... , 29, 30, 31  Nästa>>






Från request till första response:
sec (varav server render 0.139 sec)
Webbrowser render:
sec