Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 996 Turbo -01 ~GT2
<<   1, 2, 3, ... 13, 14, 15   >>
8 besök senaste veckan (163077 totalt)
Puppan
El Stockholmo esta el SVINinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2769



Supramannen skrev:
Fries skrev:
Ska inte hymla om att det är Puppan och Rickard som är skyldiga till detta, i samma stund som jag på Mantorprakan gör en omkörning som jag tycker är som ett möte, och plötsligt blir lika svårt omkörd själv av dessa turbobestar. Det var då jag bestämde mig...

/Fries



_________________
###############################
Peter "Puppan" Eriksson
Citera
JohnC
Jönköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1789



Du menar som vid 13:24 i min lilla video från 944S2 tiden.....

https://www.youtube.com/watch?v=n8106EoRU4M

_________________
John Carlsson

________________________


Porsche 944 S2 YTCC 1991
Porsche 996 GT3 Cup 2004
Citera
Fries
Öjersjö
Här sen Aug 2005
Inlägg: 401


Trådstartare
JohnC skrev:
Du menar som vid 13:24 i min lilla video från 944S2 tiden.....

https://www.youtube.com/watch?v=n8106EoRU4M


Precis. Det kan ha vart precis denna dagen som gjorde att jag ändrade mig...

Nu har den i vart fall fått smaka på garaget


Inte lika lätt att veta exakt vad som sitter på bilen, när man inte byggt om den själv...

/Fries

_________________
Henrik Fries
Porsche 996 Turbo
fd Porsche 928 supercharged
"If everything seems under control, you're not going fast enough" ― Mario Andretti
Citera
Fries
Öjersjö
Här sen Aug 2005
Inlägg: 401


Trådstartare
Nu är troligtvis mappningsverktyget utsett. Maestro Tuning Suite 7 (Bosch Motronic)

Verkar kunna komma åt det mesta i originalstyrningen plus att det finns lite extra funktioner för launch Control mm.





http://www.eurodyne.ca/shop/porsche/maestro-tuning-suite-for-porsche-996/

Någon som har erfarenhet av detta system?

MVH
Fries

_________________
Henrik Fries
Porsche 996 Turbo
fd Porsche 928 supercharged
"If everything seems under control, you're not going fast enough" ― Mario Andretti
Citera
Fries
Öjersjö
Här sen Aug 2005
Inlägg: 401


Trådstartare
Små steg framåt så här i juletid, så att man åtminstone vet vad man måste önska sig av tomten. Mycket mäta och tänka just nu.


Nu finns en officiell startvikt, som den står med förare och 1/3 tank. Någon som är erfaren på 996T som kan gissa vart man slutar när man lättat en stund och lagt på 60kg bur?


Det positiva kan kanske vara att jag bara behöver sänka effekten till 470hk för att klassa in i 3.5kg/hk ;-)


Just nu står den på 235/40R18 888:or på en 8.5x18 ET40 OZ Alleggerita fram, med rullade skärmkanter.
Någon som vet hur stort man får på fram som max, utan att skärmbredda?


Funderar på om Tomten kan få med sig bromsar, stol, halvbur, ratt, motorstyr och fälgar om man är så här sent ute, men jag tänkte i vart fall skicka listan.

MVH
Fries

_________________
Henrik Fries
Porsche 996 Turbo
fd Porsche 928 supercharged
"If everything seems under control, you're not going fast enough" ― Mario Andretti
Citera
Puppan
El Stockholmo esta el SVINinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2769



265:or bör gå in!
Köp min front och nya skärmar från RP Glasfiber så får du in 295:or :-)
Min väger 1300KG med lite soppa, utan chaufför med 1 stol!

Mvh
Pete

_________________
###############################
Peter "Puppan" Eriksson
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



265 or går in

ca 1450kg tom med bur om du lättat lite men har kvar 4wd

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
Puppan
El Stockholmo esta el SVINinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2769



Supramannen skrev:
265 or går in

ca 1450kg tom med bur om du lättat lite men har kvar 4wd


Verkar rimligt!

_________________
###############################
Peter "Puppan" Eriksson
Citera
Fries
Öjersjö
Här sen Aug 2005
Inlägg: 401


Trådstartare
Puppan skrev:
265:or bör gå in!
Köp min front och nya skärmar från RP Glasfiber så får du in 295:or :-)
Min väger 1300KG med lite soppa, utan chaufför med 1 stol!

Mvh
Pete


Nu 8.5" fälg med ET45, som verkligen inte ser ut att ha mer marginal utåt.
Innebär det 265 på en 9.5" fälg och ET58, dvs bara bygga inåt mot det jag har, eller vad tror du?

Bortåt 1390kg med förare då med andra ord, dvs jag ska ner 260kg för att kunna lägga dit bur på 60...

Du säljer inte din va, utan jag får köpa en egen..?

/Fries

_________________
Henrik Fries
Porsche 996 Turbo
fd Porsche 928 supercharged
"If everything seems under control, you're not going fast enough" ― Mario Andretti
Citera
Fries
Öjersjö
Här sen Aug 2005
Inlägg: 401


Trådstartare
Supramannen skrev:
265 or går in

ca 1450kg tom med bur om du lättat lite men har kvar 4wd


AWD är redan borta, men jag får väl leta efter reservhjulet och annat löst...
Utan förare och soppa väger den just nu ca 1470kg gissar jag.

/Fries

_________________
Henrik Fries
Porsche 996 Turbo
fd Porsche 928 supercharged
"If everything seems under control, you're not going fast enough" ― Mario Andretti
Citera
Puppan
El Stockholmo esta el SVINinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2769



Fries skrev:
Puppan skrev:
265:or bör gå in!
Köp min front och nya skärmar från RP Glasfiber så får du in 295:or :-)
Min väger 1300KG med lite soppa, utan chaufför med 1 stol!

Mvh
Pete


Nu 8.5" fälg med ET45, som verkligen inte ser ut att ha mer marginal utåt.
Innebär det 265 på en 9.5" fälg och ET58, dvs bara bygga inåt mot det jag har, eller vad tror du?

Bortåt 1390kg med förare då med andra ord, dvs jag ska ner 260kg för att kunna lägga dit bur på 60...

Du säljer inte din va, utan jag får köpa en egen..?

/Fries


Yes bredda inåt till 9,5 totalt.
Jag det är mina gamla grejer jag säljer eftersom jag bygger nytt! Men du behöver komplettera med skärmarna!
Ge ett bud, ju kmer däck desto bättre!!! ;-)

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=97007&sid=41a8f43283b4fe121 . . . .

/Pete

_________________
###############################
Peter "Puppan" Eriksson
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



Läste innan att du skulle montera tbx 4wd..?

Så fall kan du komma ner till 1390-1400kg ca tom.. med bur..

9,5 är perfekt för 265an.. du måste limma den mot fjäderbenet och helst ha 57mm fjäder eller mindre, endel camber kommer behövas med

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
Fries
Öjersjö
Här sen Aug 2005
Inlägg: 401


Trådstartare
Supramannen skrev:
Läste innan att du skulle montera tbx 4wd..?

Så fall kan du komma ner till 1390-1400kg ca tom.. med bur..

9,5 är perfekt för 265an.. du måste limma den mot fjäderbenet och helst ha 57mm fjäder eller mindre, endel camber kommer behövas med


Jo, du har rätt. Har idéer om att också testa AWD på bana och is, men mina isfälgar gick inte på märkte jag idag.. Dessutom mätte jag idag att camber fram nu är 1.1 grad och bak 2.1 grad, och det kommer man ju ingen vart med, så det blir nog Cup-framvagn när det väl ska tävlas 2016. Har du en till salu, så säg till.

/Fries

_________________
Henrik Fries
Porsche 996 Turbo
fd Porsche 928 supercharged
"If everything seems under control, you're not going fast enough" ― Mario Andretti
Citera
Fries
Öjersjö
Här sen Aug 2005
Inlägg: 401


Trådstartare
Puppan skrev:


Yes bredda inåt till 9,5 totalt.
Jag det är mina gamla grejer jag säljer eftersom jag bygger nytt! Men du behöver komplettera med skärmarna!
Ge ett bud, ju kmer däck desto bättre!!! ;-)

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=97007&sid=41a8f43283b4fe121 . . . .

/Pete


Låter onekligen intressant, men vill nog köra en säsong utan att bredda för att sen bestämma exakt vart man sätter in sågen. Kanske får hoppa på RSR stuket direkt då istället. Verkar ju vara det som gäller ;-)

/Fries

_________________
Henrik Fries
Porsche 996 Turbo
fd Porsche 928 supercharged
"If everything seems under control, you're not going fast enough" ― Mario Andretti
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



Fries skrev:
Supramannen skrev:
Läste innan att du skulle montera tbx 4wd..?

Så fall kan du komma ner till 1390-1400kg ca tom.. med bur..

9,5 är perfekt för 265an.. du måste limma den mot fjäderbenet och helst ha 57mm fjäder eller mindre, endel camber kommer behövas med


Jo, du har rätt. Har idéer om att också testa AWD på bana och is, men mina isfälgar gick inte på märkte jag idag.. Dessutom mätte jag idag att camber fram nu är 1.1 grad och bak 2.1 grad, och det kommer man ju ingen vart med, så det blir nog Cup-framvagn när det väl ska tävlas 2016. Har du en till salu, så säg till.

/Fries


Jag håller på och skakar fram en åt dig:)

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
Puppan
El Stockholmo esta el SVINinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2769



Fries skrev:
Puppan skrev:


Yes bredda inåt till 9,5 totalt.
Jag det är mina gamla grejer jag säljer eftersom jag bygger nytt! Men du behöver komplettera med skärmarna!
Ge ett bud, ju kmer däck desto bättre!!! ;-)

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=97007&sid=41a8f43283b4fe121 . . . .

/Pete


Låter onekligen intressant, men vill nog köra en säsong utan att bredda för att sen bestämma exakt vart man sätter in sågen. Kanske får hoppa på RSR stuket direkt då istället. Verkar ju vara det som gäller ;-)

/Fries


Som sagt ge mig ett bud, fronten är klar med Splitter canards osv! :-)
Slipper den ligga här och skräpa! ;-)
Breda däck i fram är det som ger mest. Är sjukt stor skillnad att åka Michi slicks i 270 istället för 250 fram(Samma med Rdäck)... Om du nu funderar på tävlandet! ;-)

Mvh
Pete

_________________
###############################
Peter "Puppan" Eriksson
Citera
Fries
Öjersjö
Här sen Aug 2005
Inlägg: 401


Trådstartare


Kommer ta en stund att vänja mig...

_________________
Henrik Fries
Porsche 996 Turbo
fd Porsche 928 supercharged
"If everything seems under control, you're not going fast enough" ― Mario Andretti
Citera
Fries
Öjersjö
Här sen Aug 2005
Inlägg: 401


Trådstartare
Då kanske man ska tro på Tomten ändå!




/Fries

_________________
Henrik Fries
Porsche 996 Turbo
fd Porsche 928 supercharged
"If everything seems under control, you're not going fast enough" ― Mario Andretti
Citera
Carl R
Göteborg, så klart. Fast nu LA.
Här sen Nov 2002
Inlägg: 392



Kanonval av bil.

Jag kan väl dela med mig att från körkänslehållet är AWD-systemet en total katastrof. Men hjälper ju givetivs i regn och snö men i torka med farten uppe onödig vikt att släpa på.

Bredare framdäck gör styrningen lite degig, men bilen blir som andra nämnt klart snabbare, bromsar senare och styr vanvettigt. Bra för tävling, tråkigt för landsväg.

Sedan var det hur stor skillnad som helst att lägga på ett KW V3-kit istället för PSS9-kitet vad gäller funktion och högfartsstabilitet med möjlighet att justera rebound och kompression separat. Klart att Öhlins om det ligger i budgeten blir ännu roligare.

Vikt på min första 996TT med 2 GT2-stolar, stora original-Bose-systemet, 2WD-konverterad med diffbroms, GT2 aero, original svänghjul, tom reservhjulsbalja, GMG 4-punktbur, 6-punktsbälten, halv tank. 3349 lbs eller 1508kg


[/img]
Citera
Puppan
El Stockholmo esta el SVINinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2769



Carl R skrev:
Kanonval av bil.

Jag kan väl dela med mig att från körkänslehållet är AWD-systemet en total katastrof. Men hjälper ju givetivs i regn och snö men i torka med farten uppe onödig vikt att släpa på.

Bredare framdäck gör styrningen lite degig, men bilen blir som andra nämnt klart snabbare, bromsar senare och styr vanvettigt. Bra för tävling, tråkigt för landsväg.

Sedan var det hur stor skillnad som helst att lägga på ett KW V3-kit istället för PSS9-kitet vad gäller funktion och högfartsstabilitet med möjlighet att justera rebound och kompression separat. Klart att Öhlins om det ligger i budgeten blir ännu roligare.

Vikt på min första 996TT med 2 GT2-stolar, stora original-Bose-systemet, 2WD-konverterad med diffbroms, GT2 aero, original svänghjul, tom reservhjulsbalja, GMG 4-punktbur, 6-punktsbälten, halv tank. 3349 lbs eller 1508kg


[/img]



Lite offtopic

Csrl hur går det på "andra " sidan har du nån styrning inför 2015?
Har för mig att din gt2 blev stulen!

Vore kul om du kunde lägga upp en projekttråd och skriva lite om det du kört eller skall köra nästa år! :-)
Lycka till!!

Med vänlig hälsning,
Pete

_________________
###############################
Peter "Puppan" Eriksson
Citera
Fries
Öjersjö
Här sen Aug 2005
Inlägg: 401


Trådstartare
Carl R skrev:
Kanonval av bil.

Jag kan väl dela med mig att från körkänslehållet är AWD-systemet en total katastrof. Men hjälper ju givetivs i regn och snö men i torka med farten uppe onödig vikt att släpa på.

Bredare framdäck gör styrningen lite degig, men bilen blir som andra nämnt klart snabbare, bromsar senare och styr vanvettigt. Bra för tävling, tråkigt för landsväg.

Sedan var det hur stor skillnad som helst att lägga på ett KW V3-kit istället för PSS9-kitet vad gäller funktion och högfartsstabilitet med möjlighet att justera rebound och kompression separat. Klart att Öhlins om det ligger i budgeten blir ännu roligare.

Vikt på min första 996TT med 2 GT2-stolar, stora original-Bose-systemet, 2WD-konverterad med diffbroms, GT2 aero, original svänghjul, tom reservhjulsbalja, GMG 4-punktbur, 6-punktsbälten, halv tank. 3349 lbs eller 1508kg


[/img]


Kul, ser onekligen lite lika ut...
Vet hur det blir för mig. Tycker inte det ger så mycket att köra på väg, så jag är rätt snart beredd att offra det som gör den bra på väg men inte på bana. Tänker inte fresta budgeten med Öhlins denna vinter, men Tomten har lovat att prata med dem till nästa år.

/Fries

_________________
Henrik Fries
Porsche 996 Turbo
fd Porsche 928 supercharged
"If everything seems under control, you're not going fast enough" ― Mario Andretti
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 996 Turbo -01 ~GT2
<<   1, 2, 3, ... 13, 14, 15   >>
8 besök senaste veckan (163077 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande