Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Crosskart XTREME 600cc
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10   >>
14 besök senaste veckan (130056 totalt)
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Torkel K skrev:
Magnus Thomé skrev:
Var kul att köra igen igår!

Har ett problem med karten. När den är varm så vill den inte starta alls. När den är kall så startar den alltid men går ojämnt som attan i någon minut eller två. Sen går den perfekt på alla varv.
Är det förknasare eller insprutning på motorn?


Det är en Honda CBR600F1 från 2001 med insprutning.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Klingan75 skrev:
...
Lyssnade på Podcasten där de intervjuade dig häromdan, som förövrigt var väldigt trevlig, men det var ju det här med intresset för att skruva själv
...


Mer såhär än såhär



_________________
Magnus Thomé
Citera
Torkel K
Byarum, Vaggeryd, Småland, Sverige
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1752



Magnus Thomé skrev:
Torkel K skrev:
Magnus Thomé skrev:
Var kul att köra igen igår!

Har ett problem med karten. När den är varm så vill den inte starta alls. När den är kall så startar den alltid men går ojämnt som attan i någon minut eller två. Sen går den perfekt på alla varv.
Är det förknasare eller insprutning på motorn?


Det är en Honda CBR600F1 från 2001 med insprutning.
Då har jag inte mycket att komma med... Lycka till.

_________________
/Torkel Kristensson
#90 i Roadsport C, SPVM
"We are here to fuck shit up and have a good time!"
Citera
uffarn
billingsfors
Här sen Sep 2009
Inlägg: 206



Den bör vara så ny att ni kan koppla dator o läsa ut felkoder, tempgivare som har frispel gissar jag på

_________________
ulf edgren
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Thornado Racing skrev:
En liten filmsnutt till från helgen som var




Den här hade jag alldeles missat


Kul thumbs up


Synd isen "tog slut" under dan när vi körde upp/bort den liksom

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Igår var vi ute o körde för tredje gången, den här gången på ren asfalt utan is. Större delen av banan var torr o fin eller bara lätt fuktig. På två tre ställen var det mer vatten och där var det snorhalt

Karten går att köra preciiiiiis lika brett o kul på asfalt som med isdäcken de två tidigare gångerna men jösses man får motion om man kör en stund Intressant att balansen i karten är finfin så länge det åtminstone finns lite grepp, bara att flicka till lite och gå på gas så tar man sig runt med fin balans förutom just där det var snorhalt, där kunde man tokploga eller snurra lite beroende på hur man gjorde, jag prövade båda varianterna

Enda strulet var att kopplingspedalen kärvade lite, den är hydraulisk och huvudcylindern behöver nog få nya packningar. Stort tack till dagens mekar som fick det att fungera med några nödfjädrar och skruvande, ni vet vem ni är, TACK!

_________________
Magnus Thomé
Citera
uffarn
billingsfors
Här sen Sep 2009
Inlägg: 206



Löste sig start problemen ? Är de orginal elhärva till motorn så du har obd uttaget för felsökning o kan koppla dator?

_________________
ulf edgren
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
uffarn skrev:
Löste sig start problemen ? Är de orginal elhärva till motorn så du har obd uttaget för felsökning o kan koppla dator?

Ser ut att vara original härva, vi kikade runt i servicemanualen och man får ut servicekoder genom att koppla ihop två stift i en kontakt (som vi inte hittat ännu). När man kopplar ihop de två så blinkar lampan koder och sen så är det bara att slå upp i manualen vad de betyder. Vi måste bara hitta kontakten som sitter under sitsen på bågen original, gu vet var på karten

_________________
Magnus Thomé
Citera
Nikel
Uddevalla
Här sen Aug 2005
Inlägg: 15465



Magnus Thomé skrev:
uffarn skrev:
Löste sig start problemen ? Är de orginal elhärva till motorn så du har obd uttaget för felsökning o kan koppla dator?

Ser ut att vara original härva, vi kikade runt i servicemanualen och man får ut servicekoder genom att koppla ihop två stift i en kontakt (som vi inte hittat ännu). När man kopplar ihop de två så blinkar lampan koder och sen så är det bara att slå upp i manualen vad de betyder. Vi måste bara hitta kontakten som sitter under sitsen på bågen original, gu vet var på karten


Ingen Power Commander på den?

Isf så kan felet vara en Map som inte fungerar som den ska.

_________________
Nik las Hjel te Söde rros
ZX6R BTG 8.47.3
https://amzn.to/3WLy5Vo
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Nikel skrev:
Ingen Power Commander på den?

Isf så kan felet vara en Map som inte fungerar som den ska.


Ingen power vadåförnått


Jag har googlat om den däringa kontakten och det verkar finnas en tvåpolig och en fyrpolig variant beroende på årsmodell. Och man verkar kunna koppla in en eftermarknads växellägesindikator på just den kontakten, och en sån indikator sitter det på karten. Så jag ska leta efter kabeln från den thumbs up


Jag är ju mer av den här kalibern än den här som sagt

_________________
Magnus Thomé
Citera
Barrdahl
Bromölla
Här sen Apr 2009
Inlägg: 425



Tycker de där startproblemen påminner om ventiljusteringsbehov..... Brukar bli likadant på fyrtaktcrossar när man varvat mycket ett tag, då behövs de justeras ventiler .... Bör ju vara något liknande uppbyggnad av dessa motorer kan man tycka.

_________________
Peter Barrdahl

Peter @ norreskog . com
Citera
Nikel
Uddevalla
Här sen Aug 2005
Inlägg: 15465



Piddan skrev:
Tycker de där startproblemen påminner om ventiljusteringsbehov..... Brukar bli likadant på fyrtaktcrossar när man varvat mycket ett tag, då behövs de justeras ventiler .... Bör ju vara något liknande uppbyggnad av dessa motorer kan man tycka.


Jodå.
Ventiler ska kollas på varannan service.
Dom brukar vandra upp i toppen med åren.

Men jag hade inga startsvårigheter med min när spelet var för litet så jag tror inte det har med det att göra.

_________________
Nik las Hjel te Söde rros
ZX6R BTG 8.47.3
https://amzn.to/3WLy5Vo
Citera
Kurre86
Strängnäs
Här sen Jun 2012
Inlägg: 64



Min erfarenhet av CBR 600 ventilspel är att man brukar få plåga motorerna bra hårt under långa perioder för att få ventilspelet att krypa iväg; de flesta gathojar vi fick in när jag jobbade på hondaverkstad var det på sin höjd en eller två ventiler som behövde justeras en liten liten aning efter 2400mil... Kommer man bara åt så är det ju dock inte så svårt att kolla (betydligt mer jobb om man faktiskt behöver shimsa...).

Knasig tempgivare skulle nog var min gissning också...

_________________
Kurre Källkvist
Citera
Barrdahl
Bromölla
Här sen Apr 2009
Inlägg: 425



Motorn på crosskarten går ju på betydligt mer varvstopp än en cbr600 på gata , de kan jag ta gift på
Vet inte hur mycket Magnus plågat ännu men tidigare ägare lär väl ha gasat endel också kan jag tro

_________________
Peter Barrdahl

Peter @ norreskog . com
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
3DBlaster skrev:
Så fick man då äntligen dra på sig overallen detta år och fick testköra Magnus Crosscart.

Ja vad säger man?
Påminner inte om något annat man kört, gjorde misstaget att gå ut och känna på "bilen" som om jag körde typ en gokart - resultat = thumbs down kramp i både händer och armar när jag äntligen körde carten som den ska köras! Med högerfoten ja då var det för sent krampen i händerna ville inte släppa och när jag äntligen fått in känslan ja då var det för sent bara gå in i depån och vänta på att armarna och händerna skulle sluta krampa.
Nästa körning gjorde jag inte om det misstaget och gled runt banan med hjälp av högerfoten och inte armarna thumbs up
Jag var så glad där bakom ratten att jag trodde jag var Chris Harris för en sekund (ja sa trodde och bara en sekund)
Hoppas verkligen detta inte var sista gången.
Tack igen MT


_________________
Magnus Thomé
Citera
NBC2

Här sen Dec 2007
Inlägg: 270



Hur går det?

_________________
SO Johansson
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
NBC2 skrev:
Hur går det?


Axeln som bakre drevet sitter på (en liten kort drivaxel som sitter i mitten istället för diff) gick av Jag har fått hjälp att få en ny gjord och hjälp med att räta ut det som det bakre drevet krokade i när axeln gick av. Utan verktyg och med tummen mitt i handen så blir jag löjligt hjälplös när det måste skruvas o bankas lite Frågan är om jag tagit mig vatten över huvet

_________________
Magnus Thomé
Citera
NBC2

Här sen Dec 2007
Inlägg: 270



Det här fixar du!
Ingen har fötts till mekaniker, alla har fått lära sig på ett eller annat sätt.
Det viktiga är att man har viljan och intresset (samt lite jävlaranamma), och det tror jag du har.
Kämpa på!
Jag tror det är fler än jag som vill se dig ha kul med Carten!

_________________
SO Johansson
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Nygjord mellanaxel. Den här lär hålla för allt

Uppladdad med Rejsas Android-app.

_________________
Magnus Thomé
Citera
NiklasFalk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2465



Magnus Thomé skrev:
Nygjord mellanaxel. Den här lär hålla för allt
[img]bild[/img]

Nice!

Vore kul att se den in-action någon gång. thumbs up

_________________
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
På söndag ska det gasas på Malmby

_________________
Magnus Thomé
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Crosskart XTREME 600cc
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10   >>
14 besök senaste veckan (130056 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande