Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
4906 besök totalt |
Hjälp med bilval! Kluven Bmw eller bmw.
Tjenare. Vet inte alls om jag har gjort denna tråden i rätt forums del men jag hoppas det. Jag har idag en bmw 525 e34 som är turbokonventerad, har uppgraderat bromsarna, coilovers runtom (visst inget speciellt mer än D2 men bättre än det där var) osv. Jag har kört bana med den en gång, på Knutstorp och det var väldigt svårt att försöka hålla den på bana pga för mycket effekt och mest hjulspinn (har kört bana med några andra bilar också men märkena håller jag för mig själv.. ;D) Då till min fråga jag står mellan att ha kvar turbon och fortsätta bygga den lite mer optimerad för bana alt köpa mig antingen en M3 E36 eller M3 E46 och kunna köra på gatan och bana. Det jag helt enkelt behöver ha är lite synpunkter på vad ni själva hade gjort och vilken bilmodell av M3 orna som ni känner skulle passa bäst och varför osv. Är tacksam för alla svar jag får. Mvh Rasmus _________________ Rasmus Andersson Bmw 525 92 Turbo Bmw M3 97 https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1362722#1362722 |
||||||
Oavsett om du väljer e36 eller e46 så byt för hundan, det r bara ett fåtal tokar som med framgång kör e34 på bana och då moddas det rätt friskt. Själv pratar jag mig gärna varm för e36 som bjuder på massor av bil till vettiga pengar. Det finns ett galet stort utbud av delar och massor av erfarenhet här och på andra ställen.
E46 är såklart en modernare bil på alla vis och med en härlig motor. Vilken du skall väjla vete tusan men försök hitta en färdig bil eller en orörd, många av dom i mitten är bara stylade med massa bling som unte tillför nåt ute på det svarta. Andra tycker kanske annat än mig men jag önskar dig lycka till i valet! ![]() _________________ ![]() NS 349/7.51.80/9.07.00 |
||||||
Re:
Du har fel! ![]() Nämen, det går ju inte att komma ifrån att en M3 E36 eller E46 kommer att vara snabbare och smidigare. Samt att det finns mer åkafortdelar till såna ![]() Själv skulle jag nog satsa på en E36 i så bra skick som möjligt, jag tycker de är trevligare att köra aktivt med samt att prisnivån är attraktivare. Men hittar du en E46 till bra pris så är det ju bara att slå till. Fast samtidigt så.. Det är ju inte omöjligt att få en E34 att gå hyfsat bra. Men du kommer att behöva fippla en hel del med bakvagnen för att få till en bra inställning. Och så kan det ju vara skäl att se över mappningen för att så långt som möjligt undvika ketchupeffekt, det är inte kul när sånt slår till varje gång du ska ut ur en kurva. Publikfriande javisst men.. Inte så effektivt ![]() _________________ //Jonas Ström Meganekombi -17 Honda VFR1200F -10 (hoj) Mellan två banåkabilar.. |
||||||
Nu är ju jag kanske lite partisk.
Min e34:a, originalbromsar, kina coilovers, lite vässad m50b25(~220hk). Original bakvagn! Dock en massa vikt bortplockad. Den rattade jag runt knutstorp på 01,10,11 på skeva fälgar med slitna r-däck. Se till att motorn inte ställer till de och plocka bort allt som är löst, sen fortsätter du med det som inte är löst! Det viktigaste är ju att man har skoj! _________________ Tobias Ohlsson |
||||||
Jag är också partisk
![]() Men jag tycker att du ska köpa dig en färdigbyggd BMW m3 E36. Mer och snabbare bil får du inte för pengar idag. ![]() _________________ Mikael Blixt BMW M3 3,2 -98 2016 - 2:a BMW CUP Special 2015 - 3:a BMW CUP Special 2015 - Årets Rookie BMW CUP |
||||||
|
||||||
Skulle jag kolla efter en bimmer skulle jag nog sikta mot nån preppad e36 m3, dyker upp välbyggda såna med jämna mellanrum.
Verkar vara mest bang for the buck _________________ M @ g n u s k @ l i n Golf sportscombi Vw Arteon sb RS4 4.2 raggarbil...såld |
||||||
BMWs biltillverkning peak:ade med E46 (och E39). Nu är det mest tröjor och dekaler och necessärer...
![]() En M3E46 kommer (helt otroligt nog trots att så många tillverkades) bli en collectors-item. I alla fall så länge man kan köpa fossilbränsle. Även i alla andra avseenden är M3E46 är det bästa valet! (Säger jag som kör E36) ![]() _________________ Mvh/Micke Regnell ![]() |
||||||
Re:
Pontiacförare.. ![]() ![]() ![]() ![]() Jag känner att just en E46 är betydligt nyare och tilltalar mig lite mer även fast jag egentligen gillar kantiga bilar. Men frågan är om det inte är lättare att hitta en fin E46. Och har tänkt mig en budget runt 140-150k så det borde man ju hitta en fin bil för. Alt hitta en fin e36 men dom växer ju inte på träd direkt. Vill ju helst kunna använda bilen lite utanför banan också för med facit i hand så blir det ju oftast mer körning på gatan än på banan. Har några månader på mig att tänka, dock är en sak säker att turbon ska säljas för att skruva så mycket som man får göra med dom vet jag inte om jag tycker det är värt det. Har för många andra intressen för att lägga för mycket tid på att skruva. ![]() Tackar så mycket för responsen här! Mvh / Rasmus _________________ Rasmus Andersson Bmw 525 92 Turbo Bmw M3 97 https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1362722#1362722 |
||||||
Re:
Han har väl andrig kört Pontiac. Den bara står där. ![]() |
||||||
Jag vet om en jäkligt fin e46 m3a med ca 7k mil på mätaren som snart kan vara till salu för dem pengarna!
_________________ Erik Wedlund Nurburgring 7.14.8 BTG Z06 Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo Mantorp 1.23.7 Carrera S Gelleråsen 1.18.40 M3e36 Gelleråsen 1.11.5 996 turbo |
||||||
Kul att du fått tillbaka lite inspiration Rasmus!
![]() Nu kommer jag som inte BMW-tok med lite andra frågor, typ om du ska bygga på motorn och om du ska hur mycket är integrerat med varandra? Besiktning (helbilsgodkänd och skit) och sånt om den blir rensad, bur och så vidare. Ge det en fundering i alla fall ![]() Jag själv gillar e36 bättre idag. För 5 år sedan var det e46 men det handlar bara om det estetiska för mig. Jag håller mig fortfarande till mina baguetter ![]() Tycker du ska hålla ögonen öppna efter båda modellerna och kolla igenom olika projekttrådar och få lite mer inspiration _________________ Alex H-e-d-s-t-r-ö-m Tesla Model Y Performance -22 Peugeot 306 GTi -97 195hk@7900 195Nm@6500 VW 1500 baja -69 ( www.instagram.com/alexbajabug/ ) |
||||||
Re:
Haha är väl kanske bäst för oss alla ![]() Jag blev med en Bmw e36 M3 3,2L 4 dörrars =) _________________ Rasmus Andersson Bmw 525 92 Turbo Bmw M3 97 https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1362722#1362722 |
||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
4906 besök totalt |