Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Jaguar XJS V12 -82 "The Bitch" *SÅLD*
<<   1, 2, 3
7 besök senaste veckan (35660 totalt)
Saabjocke
Sverige
Här sen Jan 2015
Inlägg: 152



Riktigt cool bil! Tycker du ska behålla den och göra en replika på den klassiska vinnar-jaggan!



_________________
Joakim Bernhardsson
Citera
Peter Hällström
Kungsör
Här sen Okt 2008
Inlägg: 35


Trådstartare
Det var precis den jag hade för ögonen när jag fick ideen att jag skulle ha en racebil men nu har det snart gått tre år och jag prioriterar annat hela tiden, det är ju så att man skäms
Tom Walkinshaw på Bathurst är ju inspiration så det räcker liksom:
https://www.youtube.com/watch?v=M9I7GWllPFY

Jag kan ju ge er en ide om vad jag vill ha för bilen, bara ren bil utan sportstolar, Moto-Lita ratt, på plåtfälgar utan alla grejer jag köpt till kostar 20000:-, vill man ha allt inklusive adapterplatta, manuell låda, kjol-kit och allt det andra så är det nog närmare dubbla pengarna som gäller.

_________________
Peter Hällström
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2738



Om du inte behöver utrymmet, och du har en klar bild/dröm av att få ihop den finns det enligt mig ingen anledning att sälja nu.

Jag själv köpte 2004 en Opel Kadett. Jag var egentligen på jakt efter en Escort MK1 men.. Kadetten är ju också liten, lätt och bakhjulsdriven! Planen var redan innan köpet att bygga en mer stripp orienterad bil.
Nåväl, bilen kördes som vinterhäck en säsong, sommaren efter inköpet rasade motorn, en annan fixades ihop och efter lite stök gick den igenom besiktningen en gång till. Men runt nyår då ville jag ha nått "modernare" så jag köpte en -87 Celica (jag var vid de tillfället blotta 19 år gammal).

Kadetten ställdes av och de hände inte så mycke mer än att planer las upp i 1,5 år ca. Sen togs den fram, isär med allt och nästan ihop med en 2 liters CIH motor på 110hk. Det stoppade på att batteriet jag försökte starta med visade bra volt men inte hade någon urladdningskapacitet kvar.. Bilen blev stående igen (batteriproblemet upptäckte jag först senare). 2009 dammade jag av åbäket igen, skruvade isär precis allt, blästrade och fixade under vintern 2010. När sommaren kom så var karossen väl igenomgången och i fint skick! Planen var att till nästa år besikta med en CIH 2.4 så SFRO 1 gjordes.

Sen kom jag in på högskola.. 120 mil hemifrån.. Och då kändes det inte logiskt att ha en Audi 100 2.8Q som sommarbruks (5000:- i trafik, 0,95 blandad körning, skatt på 2500/år då) när jag väl var hemma, så den såldes och det som var tänkt som nästa projekt (en 1971 Manta SR) rostlagades, sommaren 2011 fixades resten till, de sattes in en 2.2 CIH med insprut, 5 växlad låda, bättre chassie, lackning etc och besiktning och vips hade jag en billig sommarbruks, skattebefriad och allt!

Sen gick åren... Kadetten stog och skämdes under ett skynke. Sambon jag för tillfället hade ifrågasatte ständigt varför jag hade planer för den och inte "nån vettig eller cool bil"... (De hade hon gjort ända sen 2007) Sen tog det förhållandet slut. Jag träffade en ny tjej som Inte ifrågasatte mina hopplösa ideér och tids nog kom skynket av från Kadetten igen! Nu är vi framme i 2016.. Sen har jag trixat och fixat och lagt ~3-4 veckor per år på att åka hem till norrland och köra mekmaraton. Även om de inte endast blivit Kadett.. Motorn jag tänkt dit satt i ett 2 tons as som jag också fått planer för, en sån bil man inte gärna knuffar runt. Så dom sista 2 gångerna jag varit hem har de varit den jag fixat med istället.

Nästa gång dock, då blir de Kadett! En Kadett som idag, 13 år efter inköp, snart 12 år efter avställning, och "typ" 10 år försenat är lackad och till största del ihopsatt. Alla delar jag vill ha dit finns hemma mer eller mindre. Kvar är att få in en annan bakaxel, motor+låda, fästen för stolarna, skruva på breddarna samt installera ett sprut. Inte direkt "lite jobb" men det närmar sig!

Under dessa år har jag varit inne på att sälja den måååånga gånger. t.o.m lagt ut den på annons 2 ggr! Men jag har alltid ångrat mig, och jag är verkligen glad över att jag gjort det!

Så som sagt, har du bara möjligheten! Spara den, motivationen kommer med tiden och när motivationen väl kommer så prioriterar man också därefter. Även om de bara blir en dag varje månad, så kommer den och när du väl är klar kommer ingen vara mer nöjd än du själv

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
Peter Hällström
Kungsör
Här sen Okt 2008
Inlägg: 35


Trådstartare
Jag förstår vad du menar men mitt problem är väl just utrymmet, har ingenstans att ställa den under ett skynke tills inspirationen kommer tillbaks men hittar jag ingen som vill ta över så får den stå kvar

_________________
Peter Hällström
Citera
sir_daniel
Tungelsta
Här sen Mar 2006
Inlägg: 76



Hur har det gått Peter? Såld eller har du kvar den i gömmorna?

_________________
Daniel Landström
Citera
Peter Hällström
Kungsör
Här sen Okt 2008
Inlägg: 35


Trådstartare
Den såldes för typ 2,5 år sedan, har inte bestämt mej för om jag ska ångra mej eller inte :-)
Idag har jag mer plats än jag hade då så nu skulle jag kunna hantera den igen men sånt är livet.....

_________________
Peter Hällström
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Jaguar XJS V12 -82 "The Bitch" *SÅLD*
<<   1, 2, 3
7 besök senaste veckan (35660 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande