Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Peugeot 306 GTi -97
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6   >>
13 besök senaste veckan (34111 totalt)
Alex H
Farhult
Här sen Feb 2009
Inlägg: 350


Trådstartare
Nu börjar det trilla in lite delar också, som jag väntat på dem






_________________
Alex H-e-d-s-t-r-ö-m

Tesla Model Y Performance -22
Peugeot 306 GTi -97
195hk@7900 195Nm@6500
VW 1500 baja -69 ( www.instagram.com/alexbajabug/ )
Citera
S.Hedström
Höganäs
Här sen Feb 2010
Inlägg: 86



Kolvar och hamburgerbröd. Det är livet! Bara resten av grejerna kvar sen ska det skruvas, jag är väl skyldig en och en annan timme

_________________
Simon Hedström
Citera
Kadett4wd
Ludvika
Här sen Dec 2005
Inlägg: 1753



Portarna på avgas vill du ha nån millimeter mindre än primärerna på grenröret.
Men, du tjänar alltid på att runda till de där kanterna.
Opel har liknande i sina 16v, fula kantiga former, jag brukar runda till sånt.

Mvh

_________________
Patrick Wetterskog
Citera
Alex H
Farhult
Här sen Feb 2009
Inlägg: 350


Trådstartare
Kadett4wd skrev:
Portarna på avgas vill du ha nån millimeter mindre än primärerna på grenröret.
Men, du tjänar alltid på att runda till de där kanterna.
Opel har liknande i sina 16v, fula kantiga former, jag brukar runda till sånt.

Mvh


Slutade med att jag beställde grenrör som matchar portarna. Ska lämna iväg en topp sen i sommar och få den totalt vidgjord med portning, överdimensions insugsventiler, ev flytt av ventiler uppåt.

Nuvarande toppen kommer bara matchas mot kolven så inget tar emot när jag lägger kolven direkt på toppen. Förutom quench-ytan då

_________________
Alex H-e-d-s-t-r-ö-m

Tesla Model Y Performance -22
Peugeot 306 GTi -97
195hk@7900 195Nm@6500
VW 1500 baja -69 ( www.instagram.com/alexbajabug/ )
Citera
Alex H
Farhult
Här sen Feb 2009
Inlägg: 350


Trådstartare
Fick svetsat dit ett uttag för avgasgivare vid varje port också. Blir sekventiell styrning av spridarna


_________________
Alex H-e-d-s-t-r-ö-m

Tesla Model Y Performance -22
Peugeot 306 GTi -97
195hk@7900 195Nm@6500
VW 1500 baja -69 ( www.instagram.com/alexbajabug/ )
Citera
Briby
Västerås
Här sen Okt 2004
Inlägg: 832



Blir det nytt sprut eller du har kanske redan ett eftermarknads?

_________________
Robert Briby
______________________________________
pugaction.se
Citera
Alex H
Farhult
Här sen Feb 2009
Inlägg: 350


Trådstartare
Briby skrev:
Blir det nytt sprut eller du har kanske redan ett eftermarknads?


Hade ett ECU-master men det gav jag till min far så han kan få ut sin bil. Just nu står jag utan faktiskt

_________________
Alex H-e-d-s-t-r-ö-m

Tesla Model Y Performance -22
Peugeot 306 GTi -97
195hk@7900 195Nm@6500
VW 1500 baja -69 ( www.instagram.com/alexbajabug/ )
Citera
Briby
Västerås
Här sen Okt 2004
Inlägg: 832



Alex H skrev:
Briby skrev:
Blir det nytt sprut eller du har kanske redan ett eftermarknads?


Hade ett ECU-master men det gav jag till min far så han kan få ut sin bil. Just nu står jag utan faktiskt


Ahh... OK.
Vi kommer ju köra likadana avgas så då får vi väl köra likadana sprut också.

_________________
Robert Briby
______________________________________
pugaction.se
Citera
Alex H
Farhult
Här sen Feb 2009
Inlägg: 350


Trådstartare
Lite motgång får man ha när man håller på.. Hoppas det var den motgången jag skulle ha och allt annat flyter

Vad tror ni? Gjutfel/luftbubbla i blocket eller fel vid borrning? Jag lutar åt det första då ytan inte ser ut att det lossnat en bit





_________________
Alex H-e-d-s-t-r-ö-m

Tesla Model Y Performance -22
Peugeot 306 GTi -97
195hk@7900 195Nm@6500
VW 1500 baja -69 ( www.instagram.com/alexbajabug/ )
Citera
sirhiss
Danmark
Här sen Jan 2011
Inlägg: 874



Fedt med flere Peugeoter i denne Porsche verden......Jeg har selv en rallybil med samme motor/gearkasse så jeg folger med thumbs up Den lyder jo fantastisk på det youtube klip du har sat ind. Glæder mig til at hore/se den nye motor, jeg tror også det er en fejl i stobningen på den blok. Hvor kobte du svinghjul? God weekend

_________________
Flemming Malchau
Peugeot 206 WRC- replica 210hk - 220 nm
Sonett mk.3- rwd - turbo
Corrado VR6
Golf 2 GTI
200SX - S13
Skyline R33
Citera
Alex H
Farhult
Här sen Feb 2009
Inlägg: 350


Trådstartare
sirhiss skrev:
Fedt med flere Peugeoter i denne Porsche verden......Jeg har selv en rallybil med samme motor/gearkasse så jeg folger med thumbs up Den lyder jo fantastisk på det youtube klip du har sat ind. Glæder mig til at hore/se den nye motor, jeg tror også det er en fejl i stobningen på den blok. Hvor kobte du svinghjul? God weekend


Ljudet är helt underbart i denna motorn. En originalmotor med öppet filter låter också riktigt bra

Svänghjulet köpte jag av richW på 306gti6.com, tror jag gav 265 pund inkl frakt till London, så jag tog hem det i handbagaget

_________________
Alex H-e-d-s-t-r-ö-m

Tesla Model Y Performance -22
Peugeot 306 GTi -97
195hk@7900 195Nm@6500
VW 1500 baja -69 ( www.instagram.com/alexbajabug/ )
Citera
sirhiss
Danmark
Här sen Jan 2011
Inlägg: 874



Tak for svar.Ved du hvor mange omdr. man kan kore med de originale hydrauliske loftere i sådan en xu10j4rs ? Der står RS på siden af mit topstykke så jeg vil gå ud fra at min motor er sådan en. Den skulle have 210hk med andre knaster-spjældhuse osv.

_________________
Flemming Malchau
Peugeot 206 WRC- replica 210hk - 220 nm
Sonett mk.3- rwd - turbo
Corrado VR6
Golf 2 GTI
200SX - S13
Skyline R33
Citera
MagnusS
Mönsterås
Här sen Okt 2004
Inlägg: 534



Var köpte du spjällhusen?

_________________
Magnus Strömberg
MR2 AW11
Citera
Alex H
Farhult
Här sen Feb 2009
Inlägg: 350


Trådstartare
sirhiss skrev:
Tak for svar.Ved du hvor mange omdr. man kan kore med de originale hydrauliske loftere i sådan en xu10j4rs ? Der står RS på siden af mit topstykke så jeg vil gå ud fra at min motor er sådan en. Den skulle have 210hk med andre knaster-spjældhuse osv.

Hur mycket varv toppen klarar av? Jag körde min till 8200, och folk säger att 8000 är max. Vissa har kört upp till 8500rpm. Risken är att oljan skummar. Men det går nog bra med strax över 8000rpm om man inte ligger där upp konstant


MagnusS skrev:
Var köpte du spjällhusen?


Unikracing är det köpt hos

_________________
Alex H-e-d-s-t-r-ö-m

Tesla Model Y Performance -22
Peugeot 306 GTi -97
195hk@7900 195Nm@6500
VW 1500 baja -69 ( www.instagram.com/alexbajabug/ )
Citera
Alex H
Farhult
Här sen Feb 2009
Inlägg: 350


Trådstartare
Kommer behöva ta en annan väg med motorn så ska inte göra vid toppen just nu.

Så ska köra med de kammarna jag hade i den gamla motorn tillsvidare. Men då måste jag ha ner kompet lite.. Min fråga är hur mycket klämspalt/squich man vågar köra utan att motorn ska bli för spikkänslig.

Mitt mål var att köra på 0.9mm men nu skulle jag behöva upp emot 1.7mm om inte lite till för att få ner kompet.

Bilder på kolvarna finns tidigare i tråden och toppen ser ut såhär för att få ett hum om squicharea:

_________________
Alex H-e-d-s-t-r-ö-m

Tesla Model Y Performance -22
Peugeot 306 GTi -97
195hk@7900 195Nm@6500
VW 1500 baja -69 ( www.instagram.com/alexbajabug/ )
Citera
Alex H
Farhult
Här sen Feb 2009
Inlägg: 350


Trådstartare
Länge sedan sist nu. I aug 2015 åkte jag till skroten och köpte en originalmotor som jag slängde i bilen tillsammans med grenrör, avgas och spjällhus och mappade den. Backade insugskammen lite också, sen var det mappning.

Levererade 195hk/195Nm, samma vrid som original levererar typ.



Och bilen ställdes undan till i maj i år, då var det dags för ljungbyhed.
Installerade oljekyl, 13 raders tror jag det var. Säger väl inte så mycket egentligen.
Men jag tror nog fan att oljan blir för varm ändå, ska kontrollera kalibreringen av oljetempmätaren först, men är det som jag tror det är så sticker oljetempen i sumpen upp över 130 grader...

Dagen innan ljungbyhed:






En liten film från Ljungbyhed:

https://youtu.be/DciOEIDgJ-o



Bytte ut däcken från Toyo R888 195/50-15 till Dunlop Direzza - något 205/50-15 och körde knutstorp. Passade även på att väga bilen så jag vet vad jag har att arbeta med inför nästa år



Citat:
Knutstorp avklarat! Underbar bana! Måste verkligen köra den fler gånger.
Bästa tid för dagen var 1:11.609 vilket jag får vara rätt nöjd med. Dock störigt att lillebror körde en tiondel snabbare.

Bilen går varm, väldigt ofta.. Så en ännu större oljekyl behövs. Annars får det bli annan lösning. Ska även kalibrera min oljetempmätare för att säkerhetsställa problemet.
Motorn började slamra rätt bra efter lunch, tror det hänger ihop med 8200 rpm, överhettad olja och en motor i okänt skick. Min gissning är tryckarna som strular..

Skitkul att träffa Martin också, många år sedan sist. Plus att man fick kolla in deras 206




Just nu ska jag sätta ihop den gamla motorn på 226hk, göra nytt elsystem till hela bilen och få rätt på hjulinställningarna, det är planen för nästa säsong, samt försöka banta ner den 100kg. (hoppas jag)
Se tråd om hjulinställningar:
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=105988

_________________
Alex H-e-d-s-t-r-ö-m

Tesla Model Y Performance -22
Peugeot 306 GTi -97
195hk@7900 195Nm@6500
VW 1500 baja -69 ( www.instagram.com/alexbajabug/ )
Citera
Alex H
Farhult
Här sen Feb 2009
Inlägg: 350


Trådstartare
Motorn började slamra 2016, visade sig vara en lös kamrem...

Men fram till jag började riva i det så hade hela ensystemet åkt ur, ABS-enheten åkt ur och hela värmepaketet också tillsammans med kylaren.
Bilen parkerades och rördes i stort sätt inte förrän aug 2019. Min son skulle då skolas in och jag såg möjligheten att i nästan 2 veckors tid få några timmar i garaget.

Sagt och gjort, jag kopplade in elen till motorn, bilen fick strömbrytare för tändning, startknapp och en huvudströmbrytare. Tillsammans med en säkrings-/reläcentral så fick jag igång bilen.
Original huvudbromcylinder fick ett T-kors till bakbromsarna och lika så till frambromsarna, tillsammans med en bromsreduveringsventil så fick jag bra balans. Bromsreduceringsventilen kom lagom dagen innan vi skulle till Hultsfreds flygplats för att köra lite konbana med Peugeot Sport Club. Så det sista fick fixas på plats.

Kylaren var en specialbeställd kylare med 205 TD som bas, verkar fungera bra och göra sitt jobb. Värmepaketet förbikopplades bara med en U-böj.

I år är tanken att få några lampor på bilen och försöka komma ut och köra någon enstaka gång iaf.

För övrigt har det köpts hus i Farhult med tillhörande garage. Det är mekbart iaf men jag måste byta all gips i garaget.. Laddar upp några bilder från förra året i nästa inlägg.

_________________
Alex H-e-d-s-t-r-ö-m

Tesla Model Y Performance -22
Peugeot 306 GTi -97
195hk@7900 195Nm@6500
VW 1500 baja -69 ( www.instagram.com/alexbajabug/ )
Citera
Alex H
Farhult
Här sen Feb 2009
Inlägg: 350


Trådstartare
Visar sig att jag inte hade tagit några bilder. Har en video, men den är dåligt filmad, ser mest instrumentbrädan.. Men slänger upp den ändå, alltid kul att höra lite ITB.

https://www.youtube.com/watch?v=OHvgBsTJMU0





Bonusvideo efter att jag spänt kamremmen
https://www.youtube.com/watch?v=qUK5-v7xb50


Annars tog denna bil min tid på våren. Den skulle bli klar till mitt bröllop efter 7 år nerplockad.


_________________
Alex H-e-d-s-t-r-ö-m

Tesla Model Y Performance -22
Peugeot 306 GTi -97
195hk@7900 195Nm@6500
VW 1500 baja -69 ( www.instagram.com/alexbajabug/ )
Citera
Alex H
Farhult
Här sen Feb 2009
Inlägg: 350


Trådstartare
Ännu mer tid har gått sedan 2019 när jag slängde ihop bilen för en körning på Hultsfred Flygplats.
Peugeot Sport Club kommer hyra rakan igen lördag och söndag i slutet på Augusti igen om någon skulle vara sugen. De välkomnar andra bilmärken än Peugeot men medlemmar med Peugeot kör gratis.
Lite mer info: https://fb.me/e/55Icq0PdA


Jag har faktiskt fått lite ökad motivation till att skruva på bilen. Hade väl en tanke bara att byta olja och köra Hultsfred i år men det har blivit lite annat också. Men jag tror nog faktiskt tävlingen om att köra med TimeAttack peppade mig lite.

Jag har börjat byta stolunderredena för de som satt i var för klena och flexade, börjat måtta in stolen och ska köpa hem lite 3mm plåt för att svetsa fast rören med.
Fråga: Vad är förfarandet för att svetsa in plåt i bilen? Tänkte typ bara lägga plåten mot bilplåten och svetsa runt. Ska man låta det vara öppet någonstans eller borra ett litet luftningshål i plåten? Jag får slipa plåtrent men vad gör man för att det inte ska rosta mellan plåtarna?




Jag har även monterat ett stabilisatorstag på framvagnen, mellan de två främre bärarmsinfästningarna. Det ska sägas hjälpa mer än ett övre. Vi får se om jag känner någon skillnad
Staget boxade mig i pannan med ett jack som följd så det får fan göra skillnad nu!




Sen har jag tagit tag i att ta hem mina motordelar från mina föräldrar, dock hade det kommit lite rost på mitt borrade block Hoppas jag klarar mig på att hona om det.

_________________
Alex H-e-d-s-t-r-ö-m

Tesla Model Y Performance -22
Peugeot 306 GTi -97
195hk@7900 195Nm@6500
VW 1500 baja -69 ( www.instagram.com/alexbajabug/ )
Citera
Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5081



Vad roligt med uppdatering! Dessa snabba Peugeots vore det onekligen trevligt med fler av, hoppas du vinner en TA plats.

Jag tror det lär behövas en "andra projekttrådar" tråd på den där bubblan med?

_________________
Pontus Fyhr
Citera
Fixxe
Halmstad
Här sen Okt 2004
Inlägg: 1272



Äntligen händer det lite gubben!

_________________
Fredrik Heijel
www.hondaklubben.com
Civic -00 BilsportSS 1.24.12
Civic FK8 Type R -19
Subaru Outback Summit 2,0D -17
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Peugeot 306 GTi -97
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6   >>
13 besök senaste veckan (34111 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande