Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Peugeot 306 GTi -97
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6
1 besök senaste veckan (34112 totalt)
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

Citat:
Meeeen jag vet inte riktigt vad jag ska göra med datan..

Kontra fråga, vad har du egenfrekvänserna till? (bak/fram)

Mitt svar jag har egenfrikvänserna för att sätta upp vertikla fjädringen.
Krängarna sen är att kolla balansen mellan bak och fram kommer i bollplanket rätt.
Kanske läsvärt, se
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=107332

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Alex H
Farhult
Här sen Feb 2009
Inlägg: 350


Trådstartare
Jag tror ändå jag är något på spåren, krängaren får jag läsa in mig på sen.

Har provmonterat Öhlinsen, de är specialbeställda av en herre som hade dem på sin Partner, identisk framvagn med 306. Nackdelen just nu är att de är lite för långa, dvs upphissad utan fjäder så är däck och skärmkant i samma nivå typ. Hur många procent i fjädring behöver man egentligen? Den statiska sjunkningen är ca 28mm, klarar jag mig på 30mm(ca100%)? 50mm(ca 160%)? Innan genomslagsgummit slår i då. Total slaglängd är ca 140mm.


Bild visar 75mm till bump stop.. måste hitta något sätt att flytta upp topplagring eller ner fjäderbenet i spindeln.

Fördelen med Öhlins tillsammans med 307-spindlar är att jag har 10-15mm extra frigång mot fjäderbenet, grejerna breddar bara någon mm så jag har vunnit lite plats. Plus att jag har bättre vinkel på länkarmen, måste beställa så jag kan justera vinkeln på styrstaget och justera bump steer.




Annars är lådan delad, hittade en hel del skador i lådan. Visade sig att jag kört utan olja. Stressmekade ihop den för 2 år sedan efter att den varit nerplockad i ca 3-4år. Att fylla på växellådsolja hade fallit ur minnet. Nu var det inte det som skapade problemet (mer än kanske att växeln hoppade ur)
Jag har nog råkat växla fel. Höll på att varva ur femman, växeln hoppade ur och ska trycka in femman igen, men får i trean. Innan jag får upp kopplingen så sprängs lamellen. De där stålpinnarna som syns sitter i synkningen och håller föraren i mellanläget, så just nu ramlar den bara runt.

Svänghjulet är räddningsbart, någon triggertand har fått en liten smäll, lamell och tryckplatta finns. Nya lager och packningar ska beställas. Motorn startar så den har inte tagit stryk. Framdäcken är skrot, låste hjulen och just på det stället är det mjukt som skumgummi.

Det är en dryg månad till jag planerar köra kinnekulle igen, denna gång med tracklife, jag ska ha revansch!




_________________
Alex H-e-d-s-t-r-ö-m

Tesla Model Y Performance -22
Peugeot 306 GTi -97
195hk@7900 195Nm@6500
VW 1500 baja -69 ( www.instagram.com/alexbajabug/ )
Citera
Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2903



Alex H skrev:
Jag tror ändå jag är något på spåren, krängaren får jag läsa in mig på sen.

Har provmonterat Öhlinsen, de är specialbeställda av en herre som hade dem på sin Partner, identisk framvagn med 306. Nackdelen just nu är att de är lite för långa, dvs upphissad utan fjäder så är däck och skärmkant i samma nivå typ. Hur många procent i fjädring behöver man egentligen? Den statiska sjunkningen är ca 28mm, klarar jag mig på 30mm(ca100%)? 50mm(ca 160%)? Innan genomslagsgummit slår i då. Total slaglängd är ca 140mm.

https://rejsa.nu/im/user/18274/2021-06-28-22-42-55_7b6a8899-0ea3-4a3a- . . . .
Bild visar 75mm till bump stop.. måste hitta något sätt att flytta upp topplagring eller ner fjäderbenet i spindeln.



Kul bygge, udda att nån beställer Öhlinare till en Partner

Går att demontera fjäderbenen genom att släppa muttern i botten. Då kan du svetsa fast fästöronen högre upp på fjäderbenen men du riskerar nog frigångsproblem mot drivknuten om du flyttar för mycket.

Jag hade nog undersökt möjligheten att flytta upp lagret i topplagringen.

Jag har 59mm infjädring till bumpstopp med nya spindlarna och 111mm utfjädring ifrån rideheight, har inte kört bana men funkar fint på gata iaf. Skulle kunna ha mindre infjädring än så om man har ganska hårda fjädrar, bumpstopp är ju inte stenhårt men ska skydda däcket från att ta i nått i hjulhuset

_________________
Bromsar bäst som bromsar sist...
Renault 5 GTE -88
Citera
Alex H
Farhult
Här sen Feb 2009
Inlägg: 350


Trådstartare
Andreas Millbro skrev:

Kul bygge, udda att nån beställer Öhlinare till en Partner

Går att demontera fjäderbenen genom att släppa muttern i botten. Då kan du svetsa fast fästöronen högre upp på fjäderbenen men du riskerar nog frigångsproblem mot drivknuten om du flyttar för mycket.

Jag hade nog undersökt möjligheten att flytta upp lagret i topplagringen.

Jag har 59mm infjädring till bumpstopp med nya spindlarna och 111mm utfjädring ifrån rideheight, har inte kört bana men funkar fint på gata iaf. Skulle kunna ha mindre infjädring än så om man har ganska hårda fjädrar, bumpstopp är ju inte stenhårt men ska skydda däcket från att ta i nått i hjulhuset


Ska ringa och kolla om de har kortare dämpare och hur mycket fattigare jag skulle bli.. spar iaf kostnaden för en renovering 😆
Då kan jag kapa av öronen och den nedersta biten på fjäderbenen och svetsa på det igen. Kruxet är att jag vill att den ska bottna 15-20mm högre upp bara så vill försöka hitta andra ställen först.

Jag skulle kunna klara mig på ett par dämpare som är 20mm kortare i komprimerat läge för att få till rätt mått för genomslag. Just nu sticker dämparna upp 30-35mm ovanför fjäderbenshylsan/dammtätning. Men åter igen, fråga om pengar..

Annars skulle jag kunna kapa öronen och flytta upp dem ca 10mm och ha ett par millimeter mellan stötdämparen och damasken.

Skulle också kunna svarva ner distanshylsan några mm som sitter mellan övre fjäderskålen och mitt sväriska lager.
Annars är jag rädd för att jag inte kan göra så mycket annat

_________________
Alex H-e-d-s-t-r-ö-m

Tesla Model Y Performance -22
Peugeot 306 GTi -97
195hk@7900 195Nm@6500
VW 1500 baja -69 ( www.instagram.com/alexbajabug/ )
Citera
sirhiss
Danmark
Här sen Jan 2011
Inlägg: 874



Side 3 nede i bunden der laver jeg spacere til stoddæmpere.
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85081&postdays=0&postor . . . .

God dag

_________________
Flemming Malchau
Peugeot 206 WRC- replica 210hk - 220 nm
Sonett mk.3- rwd - turbo
Corrado VR6
Golf 2 GTI
200SX - S13
Skyline R33
Citera
sirhiss
Danmark
Här sen Jan 2011
Inlägg: 874




et mere færdigt


_________________
Flemming Malchau
Peugeot 206 WRC- replica 210hk - 220 nm
Sonett mk.3- rwd - turbo
Corrado VR6
Golf 2 GTI
200SX - S13
Skyline R33
Citera
bmw_ixen
Spring farm
Här sen Nov 2004
Inlägg: 826



sirhiss skrev:



Den lösningen gillar jag. Men hur har du fäst ringen i fjädertornet? Med skruv underifrån? Har du en grövre "ring" som fördelar belastningen på skruvarna?
Har du kapat/borrat upp stora centrumhålet?

_________________
S te fan Be ck er

BMW 320i -06
BMW 2002 Tii -75
BMW 2002 Tii -73 SÅLD
BMW 2002 Projekt -74 SÅLD
BMW 320d -06 SÅLD

SVGK 639
BMWCS 2722
Citera
sirhiss
Danmark
Här sen Jan 2011
Inlägg: 874



Den bliver holdt af 4stk 8mm bolte nedefra med store skiver på, har ikke ændret på tårnet/karosseri men skal have rykket det bagud for mere caster. God weekend

_________________
Flemming Malchau
Peugeot 206 WRC- replica 210hk - 220 nm
Sonett mk.3- rwd - turbo
Corrado VR6
Golf 2 GTI
200SX - S13
Skyline R33
Citera
Alex H
Farhult
Här sen Feb 2009
Inlägg: 350


Trådstartare
Det har nu snart gått två månader sedan raset på Kinnekulle. Jag hade förhoppning att bilen skulle ihop för snart en månad sedan men föll lite på mållinjen. Stod med alla grejerna och skulle montera ihop växellådan med ettans växel borttagen men märkte då att hylsan bara höll växelföraren på plats men att jag behövde något som återställde synkringen efter tvåan varit i ingrepp annars blev det osynkad tvåa.

Jag accepterar att jag inte får ut bilen till Tracklife's event på Kinnekulle. Det var trots allt på fredag kväll jag insåg allt detta och eventet var på söndagen. Det fanns inte tid att fixa en lösning på lördagen och smacka ihop allt.

I helgen hade Peugeot Sport Club sin årliga träff på Hultsfreds flygplats där vi kör en typ av kopia av Superstage och målet var att få ihop bilen till dess istället. Mycket mer rimlig tidsram när i stort sett allt fanns utom någon lösning för att återställa synkringen.

Bild 1-5 visar hylsan som ersätter kugghjulet och som gör att inte kan lägga i ettan, det fysiska stoppet. Har ingen bild på ringen som jag fick tillverkat som pressades på hylsan för att stoppa synkringen. Bild 5 ser ni att synkringen inte återställs efter ingrepp.








Jag och min far tog oss i kragen och bytte bakbromsar på vår gamla F6 biltransport, en vecka fick läggas på det men sen gick den igenom med en villkorstvåa, EU reflerna bak var slitna.

Nya bromstrummor, nytt slitagematerial på backarna, en ny hjulcylinder på varje hjul och två hjulcylindrar blev renoverade.
Ett bättre begagnat drivhjul skaffades också fram för hade bara tre 10R22.5 hemma.




Tillverkning av ringen till ersättningshylsan



Växellåda ihop, tyvärr inga bilder eller film på ringen+hylsan ihop.



Bilen lastad på lastbilen redo för att köra till Hultsfred. Under täcket står en 205 Dimma Turbo 4x4 som är min fars.



Lite bilder från söndagen när det bjöds på uppehåll. På sista bilden syns min fars 205.





Inför helgen så fick bilen ny kamrem, det är 5 år som gäller på dessa bilarna. Fick stora flatspots på de däcken jag hade så ett par bättre begagnade Kumho V70A 225/50-15 skaffades fram från min lillebror och bilen fick 205/50-15 bak.

Svänghjulet fick riktade triggertänder och en liten runda i svarven, nya muttrar till topplagringen tillverkade också då de gamla blev gängade med dubbla stigningar efter en tabbe från en polare.

Kopierar in rapporten jag skrev på PSC här:

Citat:
Nu är vi också hemma!
En intressant helg med lite mek. Börjar med att jag inte får min kopplingswire från Mekonomen pga deras 25%-kväll. Fick sms på lördag morgon att den fanns att hämta men då var vi redan uppe.
Hade med mig kopplingswire från vår 306 GTI -99 som hade en lite annorlunda kopplingspedal, hade tagit med mig pedalen också. Men lyckas hjälpligt på lördag morgon att få dit wiren så det fungerar och kan köra. Att köra dogleg, dvs utan ettan är inga alls problem. Inte ens vid lastning på lastbilen.
Massor med regn på lördagen och V70A tillsammans med mycket bromsbalans fram så var det svårt med bromspunkter. Avsaknaden av värme och fläkt inne i kupén hjälpte inte heller med sikten.
Söndagen var bättre, fint väder och det hade torkat upp. Åkte ut och justerade bromsbalansen så den låser alla hjulen ungefär samtidigt och sen direkt ut för att sätta tid, två rundor och hade det sjukaste adrenalinpåslaget när jag kom in.
1:32 blev tiden, en tid jag inte slog under dagen.
Blev ett par mindre fadäser, delar av avgaset ramlade ner, blev av med en av gummiupphängningarna också. Min epoxilagning av insuget höll inte måttet och i slutet började det låta troligen från generatorn när den var varm. Fick ett riktigt kas också så det var bara att köra rakt ut i gräset istället för att ev retur gjorde att jag kom på tvären ut.
Men sjukt nöjd med hur bilen beter sig fast jag inte litar på den ännu, den bara går dit man svänger och känns ändå väldigt förutsägbar!


Bilen är ihop, har lite smågrejer att fixa plus bättra på förtroendet för bilen.
Just nu blir det kanske körning med TimeAttacknu.se på Mantorp 17 sep eller Tracklife veckan efter (tror jag det var). Känner jag vill ha revange på Kinnekulle

Öhlinsen ligger fortfarande bredvid. Innan jag kan använda dem så måste de kortas ner på något sett. Vinterns problem

Laddar upp lite film från helgen i veckan.

Video från PSC facebook:



_________________
Alex H-e-d-s-t-r-ö-m

Tesla Model Y Performance -22
Peugeot 306 GTi -97
195hk@7900 195Nm@6500
VW 1500 baja -69 ( www.instagram.com/alexbajabug/ )
Citera
Alex H
Farhult
Här sen Feb 2009
Inlägg: 350


Trådstartare
Fått ut videon nu!
Vi kör en spegelvänd typ kopia av Emmaboda Superstage. Måtten är väl inte helt 100 och lite anpassning till Hulsfred görs. Tror inte ens vi skulle kunna jämföra tider mellan åren ens.

Andra varvet för dagen gav snabbaste tiden, 1:32.xx. Hade lite fadäser som sagt som luftbox som gick sönder igen, avgas som ramla de av och ett lager i generatorn som började tjuta.

Synd man inte drar ur den mer, men jag fegar lite. Hade bara kört den lite i regnet dagen innan. Satte ihop det sista på lördag morgon på plats


_________________
Alex H-e-d-s-t-r-ö-m

Tesla Model Y Performance -22
Peugeot 306 GTi -97
195hk@7900 195Nm@6500
VW 1500 baja -69 ( www.instagram.com/alexbajabug/ )
Citera
Daniel Engström
Stockholm / Huddinge
Här sen Nov 2006
Inlägg: 3679



Kul att du är ute med fungerande bil igen efter haveriet i Time Attack. thumbs up

Men nu kör du alltså utan första växeln? Tycker den går riktigt bra i alla fall.
Men banan ser ut att premiera motorstarka bilar och hög toppfart. Hade det inte varit så långt hade det varit ett kul evenemang att komma på.

_________________
Daniel Engström

Nu: Porsche 944S & 106 Rallye
Ex: Porsche 944, 2x 968 & 911 Targa -68
Ex: Clio Sport -01
Ex: Ginetta G34 -98

ÖSK #243 PCS #8724
Citera
Alex H
Farhult
Här sen Feb 2009
Inlägg: 350


Trådstartare
Daniel Engström skrev:
Kul att du är ute med fungerande bil igen efter haveriet i Time Attack. thumbs up

Men nu kör du alltså utan första växeln? Tycker den går riktigt bra i alla fall.
Men banan ser ut att premiera motorstarka bilar och hög toppfart. Hade det inte varit så långt hade det varit ett kul evenemang att komma på.


Yes! Kör utan första växeln. Försöker jag lägga i den så är där en vägg som om den aldrig funnits. Och jag är positivt överaskad hur lätt det är att vänja sig att den inte finns, lika så att det är så lätt att köra iväg också. Men pga slutväxeln resulterar det ändå bara i en maxhastighet i tvåan på runt 95km/h vid 8200 rpm. Original slutväxel ger 81km/h så det är knappt någon skillnad
Jag körde nog med marginal snabbast, tror inte polaren med sin Carrera4s körde :P Tror nästsnabbaste bilen körde runt 1.35, 205 GTI med 306 GTI-motor (163hk) och R888R.
Nu har jag ingen hastighetsmätare eller körde med logger men min bror (106 Rallye S2, 105hk) hade nog runt 140-145km/h på "rakan" och jag uppskattar att jag körde kanske i 160-165, bara baserat på uppskattat varv i sexans växel. Magnus Thome verkar ha haft runt 178-180 på Emmaboda med sin M2.
Så, så snabbt går det inte ändå, den var byggd efter denna länk: https://rejsa.nu/bana_info.asp?emmaboda

Vi är där alltid lördag och söndag, kan göra det lite mer värt! Vissa år har vi landningsbanan båda dagarna, andra år har vi den bara ena dagen och taxirakorna den andra dagen.
Och det är närmre till Hultsfred än Emmaboda från Stockholm Får se till att prata med klubben så vi kan slänga ut en inbjudan på rejsa med ett par platser inför nästa år kanske.




Står just nu och väger mellan att köra TimeAttacknu.se's "King of Mantorp Light" eller Tracklife's Kinnekulle-event.

_________________
Alex H-e-d-s-t-r-ö-m

Tesla Model Y Performance -22
Peugeot 306 GTi -97
195hk@7900 195Nm@6500
VW 1500 baja -69 ( www.instagram.com/alexbajabug/ )
Citera
Alex H
Farhult
Här sen Feb 2009
Inlägg: 350


Trådstartare
Hade tankar på att köra King of Mantorp Light, men kom aldrig ifrån jobb.
Tracklife hade en körning en vecka senare på en söndag (i söndags på Kinnekulle) så det passade bättre.

Behövde ändå byta generatorn för det började låta något när bilen blivit varm efter jag var i Hultsfred. Låter som något lager som maler lite.
Åker ut för att återskapa ljudet, ljudet finns kvar och för att säkerhetsställa att ljudet kommer från generatorn så river jag av remmen och startar upp igen. Döm till min förvåning så är ljudet kvar. Bara att stänga illa kvickt och beställa hem en ny kamremssats med vattenpump..

Tror jag får inse att säsongen är över nu och ställa in den och börja skriva upp vad som ska göras i vinter. Än så länge står detta på schemat:

    Byte kamrem
    Fixa nya spännare till luftboxen
    Täta runt kylaren, det läcker luft runt kylaren och bilen går varm
    Stummontera motorn
    Köpa en tablet så jag kan se info från sprutet
    VINGE!

Har haft en vinge från BYC liggandes i 3 år nu som nu äntligen ska på.

Önskvärt:

    Öhlins
    Plangolv

Plangolv hade varit nice men det kommer senare, tror inte jag hinner i vinter. Öhlinsen om ekonomin tillåter.

Har tagit hem bubblan så Peugeoten står ute och skäms nu. Så dags att flytta bubblan till någon annan typ av vinterförvaring


_________________
Alex H-e-d-s-t-r-ö-m

Tesla Model Y Performance -22
Peugeot 306 GTi -97
195hk@7900 195Nm@6500
VW 1500 baja -69 ( www.instagram.com/alexbajabug/ )
Citera
Alex H
Farhult
Här sen Feb 2009
Inlägg: 350


Trådstartare
Det står inte helt stilla här. Rev av remmen till servo och generator men det var fortfarande oljud så det blev inget Kinnekulle förra året. En ny kamremssats med vattenpump har inhandlats och ska bytas om några veckor.

Blev med en ny bruksbil nu när jag tänkt göra mig av med BMWn för att få loss lite kapital. Det blev en Citroën C2 VTS. Liten rolig sak ändå med 1.6 liter 16v på 125 ps/123 hk.



Håller på att göra ett vingfäste till bilen och tänkte passa på att ta in lite tankar och ideer från er.
Ska man ha vingen så långt bak som möjligt?

Reglemetet i TAnu säger max 40mm över taket och inte bakom bakersta punkten på bilen. Är det den positionen som är önskvärd? Försöker ha ett reglement i baktanke när jag bygger så det inte blir allt för många ombyggnationer eller dispenser om man skulle vilja köra.
Just nu har jag inte lagt in rätt end plates och ska ut och måtta av infästning och end plates på vingen jag har liggandes.

En bild säger mer än tusen ord så här är första skissen från igår:


_________________
Alex H-e-d-s-t-r-ö-m

Tesla Model Y Performance -22
Peugeot 306 GTi -97
195hk@7900 195Nm@6500
VW 1500 baja -69 ( www.instagram.com/alexbajabug/ )
Citera
Alex H
Farhult
Här sen Feb 2009
Inlägg: 350


Trådstartare
Satt lite mer igår kväll, la in rätt mått på end plates och själva plåten runt vingen så nu får man en bättre känsla.



_________________
Alex H-e-d-s-t-r-ö-m

Tesla Model Y Performance -22
Peugeot 306 GTi -97
195hk@7900 195Nm@6500
VW 1500 baja -69 ( www.instagram.com/alexbajabug/ )
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Peugeot 306 GTi -97
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6
1 besök senaste veckan (34112 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande