Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Peugeot 306 GTi -97
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6   >>
9 besök senaste veckan (34107 totalt)
Alex H
Farhult
Här sen Feb 2009
Inlägg: 350


Trådstartare
Pontus Fyhr skrev:
Vad roligt med uppdatering! Dessa snabba Peugeots vore det onekligen trevligt med fler av, hoppas du vinner en TA plats.

Jag tror det lär behövas en "andra projekttrådar" tråd på den där bubblan med?


Det är väl inte mycket att skriva om, den där bubblan.
Rostlagad i i golvet, 32hk motor, sänkt, avsmalnad framvagn och breddade plåtfälgar runt om i år ska den rulla på 195/65 eller 205/65 istället för 195/55 ☺️


Fixxe skrev:
Äntligen händer det lite gubben!

Ja, det har dröjt för länge. Skyller på hus och barn

_________________
Alex H-e-d-s-t-r-ö-m

Tesla Model Y Performance -22
Peugeot 306 GTi -97
195hk@7900 195Nm@6500
VW 1500 baja -69 ( www.instagram.com/alexbajabug/ )
Citera
Alex H
Farhult
Här sen Feb 2009
Inlägg: 350


Trådstartare
Har börjat skissa på en ny växelspak då original som jag förlängt (i båda ändar) har knäckts två gånger, ett slag på över 100mm och att känslan är inte så tight som jag öskar.

CAE har riktigt fina växelspakar/spakställ men jag har tyvärr svårt att motivera priset på 14000kr! Wirena kostar 2000kr och med tanke på att detta är en stor del av mitt jobb till vardags så är det bara att börja CADa och göra samma sak, ta inspo från de etablerade märkena.
Det finns coolerworx, RTD mfl som har likande grejer och jag har inte hittat något till 306

Självcentrerande vid spaken, kolfiberspak, har hittat bronsbussningar jag tänkt använda och lite andra standardkomponenter. Pianotråd är inhandlat så jag kan köra min egen "torsion spring" (vridfjäder?).

Det som jag har svårast att hitta just nu är kabel med kort slaglängd, får max vara 50mm men gärna mindre. Detta då från infästning till spak blir för lång med över 50mm.
Någon som har tips? Sista utvägen blir nog att köpa CAE-kablar faktiskt..


_________________
Alex H-e-d-s-t-r-ö-m

Tesla Model Y Performance -22
Peugeot 306 GTi -97
195hk@7900 195Nm@6500
VW 1500 baja -69 ( www.instagram.com/alexbajabug/ )
Citera
Himlar
Linköping
Här sen Mar 2007
Inlägg: 1496



Intressant! Jag har också tittat på att bygga eget spakställ, eftersom CAE inte riktigt känns motiverbart och allra helst inte om man måste modifiera delarna innan de passar i bilen. Men hur är det, har du vajrarna/stagen ovanpå eller inuti "kardantunneln" i 306an?

_________________
MVH/ Fredrik Henriksson

"But this car is full of my two least favorite things: rust and electrical issues." / _\_(ツ)_/_ Dork @ GRM Forum
Citera
Alex H
Farhult
Här sen Feb 2009
Inlägg: 350


Trådstartare
Himlar skrev:
Intressant! Jag har också tittat på att bygga eget spakställ, eftersom CAE inte riktigt känns motiverbart och allra helst inte om man måste modifiera delarna innan de passar i bilen. Men hur är det, har du vajrarna/stagen ovanpå eller inuti "kardantunneln" i 306an?


Staget (det är bara ett stag) sitter under bilen i avgastunneln. Ska sätta wirarna inne i bilen och gå genom torpedvägg eller ut i framkant av tunneln.

Någon som läser tråden och har CAE, visst kör de stålpinne rakt i alublocken utan bussning? Just nu har jag designat för bussning men det kanske är lite overkill? Blir iofs bara 5 bussningar tror jag så priset gör mindre skillnad.

_________________
Alex H-e-d-s-t-r-ö-m

Tesla Model Y Performance -22
Peugeot 306 GTi -97
195hk@7900 195Nm@6500
VW 1500 baja -69 ( www.instagram.com/alexbajabug/ )
Citera
Alex H
Farhult
Här sen Feb 2009
Inlägg: 350


Trådstartare
Det visade sig i morse att jag kammade hem utlottningar av en plats som wildcard i timeattacknu.se
Då bilen är helt strippad på el och motorhärvan har fått lite provisorisk plusmatning så var det dags att fixa sladdar till den yttre belysningen ikväll. Sagt och gjort, letar fram dem gamla härvan och klipper ner den så det finns kablar för halvljus, parkeringsljus, blinkers runt om, bakljus och bromsljus.
Nu ligger det märkt och redo att kopplas in i säkrings/reläboxen. Hoppas jag klarar mig på en box och inte behöver utöka med en till.

No pics today

Listan inför tävlingen är längre än jag önskade men jag ska nog ro ihop det!
Släpet som jag brukar låna fanns tillgängligt den helgen tack och lov. Sen var nästa problem en dragbil, som får dra 1500 kg, för jag har bara B och C-kort. Lastbilen är nerplockad för bromsrenovering så den kan jag inte ta.
Det visade sig att mamma och pappas Peugeot 508 får dra 1500-släpet. Klarar sig in precis med 1999kg i totalvikt på bilen och över 1500kg i tjänstevikt! Trodde det skulle vara en omöjlighet att hitta en bil som inte var en gammal V70 eller 406..

_________________
Alex H-e-d-s-t-r-ö-m

Tesla Model Y Performance -22
Peugeot 306 GTi -97
195hk@7900 195Nm@6500
VW 1500 baja -69 ( www.instagram.com/alexbajabug/ )
Citera
tommy karlsson
Bengtsfors
Här sen Feb 2008
Inlägg: 252



https://midwestcontrol.com/shop/
Detta hittade jag när jag gick i spakställstankar.

MVH Tommy

_________________
Tommy Karlsson
Citera
sirhiss
Danmark
Här sen Jan 2011
Inlägg: 874



Cool med en gammel 306 i timeattack.......Jeg har kort 2 biler med CAE skifter de virker ok men mit skifte i rallybilen (206) skifter 110% perfekt og det var meget billigere end CAE, prov at kigge på. https://www.satchellengineering.co.uk/satchshifts/306-zx-satchshift.ht . . . .
De korer ikke med kabler så du skal kore med hårde motorophæng men det gor du nok allerede, har også set flere der skal skifte kablerne i CAE hvis de har fået for meget varme.

_________________
Flemming Malchau
Peugeot 206 WRC- replica 210hk - 220 nm
Sonett mk.3- rwd - turbo
Corrado VR6
Golf 2 GTI
200SX - S13
Skyline R33
Citera
Alex H
Farhult
Här sen Feb 2009
Inlägg: 350


Trådstartare
tommy karlsson skrev:
https://midwestcontrol.com/shop/
Detta hittade jag när jag gick i spakställstankar.

MVH Tommy


Har kollat på den sidan innan men problemet är att de är 3" i slag.
Det gör att avståndet från kulled till infästning blir för lång och inte hanterbart i motorutrymmet. Spakstället skulle behöva förlängas 50mm

_________________
Alex H-e-d-s-t-r-ö-m

Tesla Model Y Performance -22
Peugeot 306 GTi -97
195hk@7900 195Nm@6500
VW 1500 baja -69 ( www.instagram.com/alexbajabug/ )
Citera
Alex H
Farhult
Här sen Feb 2009
Inlägg: 350


Trådstartare
sirhiss skrev:
Cool med en gammel 306 i timeattack.......Jeg har kort 2 biler med CAE skifter de virker ok men mit skifte i rallybilen (206) skifter 110% perfekt og det var meget billigere end CAE, prov at kigge på. https://www.satchellengineering.co.uk/satchshifts/306-zx-satchshift.ht . . . .
De korer ikke med kabler så du skal kore med hårde motorophæng men det gor du nok allerede, har også set flere der skal skifte kablerne i CAE hvis de har fået for meget varme.

Jag har haft ögonen på satchshift länge men det fungerar inte med mitt grenrör har jag kommit fram till tyvärr

_________________
Alex H-e-d-s-t-r-ö-m

Tesla Model Y Performance -22
Peugeot 306 GTi -97
195hk@7900 195Nm@6500
VW 1500 baja -69 ( www.instagram.com/alexbajabug/ )
Citera
Alex H
Farhult
Här sen Feb 2009
Inlägg: 350


Trådstartare
Får bli en skriftlig uppdatering igen.

Jag har dragit kablar för alla ljus nu, saknar kontakt till bromsljuskontakten nu men det ska jag fixa i helgen eller i nästa vecka. Så snart ska det kopplas in till säkringsboxen och det vare ljus!

Lite som står på min to-do är:

Byte batterilåda då de kräver sluten batterilåda
Svetsa fast nytt stolsfäste i karossen
Fixa dörrsidor
Köpa lite grejer hos hovleverantören, som strömbrytare, batterilåda och ljuddämpningsmatta

Ljuddämpningsmattan tänkte jag sätta på glasfiberluftboxen i hopp om att det skulle kunna få ner insugsljudet något enstaka db. Jag ligger idag närmre 95 db och jag har fått problem när jag inte är ensam vid mätpunkten och jag vet faktiskt inte om problemet är i fronten eller där bak faktiskt..

_________________
Alex H-e-d-s-t-r-ö-m

Tesla Model Y Performance -22
Peugeot 306 GTi -97
195hk@7900 195Nm@6500
VW 1500 baja -69 ( www.instagram.com/alexbajabug/ )
Citera
sirhiss
Danmark
Här sen Jan 2011
Inlägg: 874



Jeg har en kompis som korer race i en 306 med 2,3ltr xu10 og 48mm spjældhuse, han korer også med MAXI indsugning og har haft problemer med for meget stoj , han har klistret bitumen plader på indsug. boksen det hjalp, han har 2 potter på men på Knutstorp skulle der en ekstra på alligevel.


God dag

_________________
Flemming Malchau
Peugeot 206 WRC- replica 210hk - 220 nm
Sonett mk.3- rwd - turbo
Corrado VR6
Golf 2 GTI
200SX - S13
Skyline R33
Citera
Alex H
Farhult
Här sen Feb 2009
Inlägg: 350


Trådstartare
sirhiss skrev:
Jeg har en kompis som korer race i en 306 med 2,3ltr xu10 og 48mm spjældhuse, han korer også med MAXI indsugning og har haft problemer med for meget stoj , han har klistret bitumen plader på indsug. boksen det hjalp, han har 2 potter på men på Knutstorp skulle der en ekstra på alligevel.
[img]BILD[/img]

God dag


Har fått svartflagg en gång på knutstorp som det är just nu. Det jag gjorde för att "lösa problemet" då var att jag satte en snurrade ihop en tygbit och tejpade fast den för 1/3 av bredden av insuget, sen klarade jag mig resten av dagen.

Jag blev svartflaggad på andra eller tredje passet vill jag minnas så det är bara problem tillsammans med andra

_________________
Alex H-e-d-s-t-r-ö-m

Tesla Model Y Performance -22
Peugeot 306 GTi -97
195hk@7900 195Nm@6500
VW 1500 baja -69 ( www.instagram.com/alexbajabug/ )
Citera
Victor.
Lund
Här sen Dec 2003
Inlägg: 1825



Alex H skrev:
Det visade sig i morse att jag kammade hem utlottningar av en plats som wildcard i timeattacknu.se

Kul! Peugeot 307 var favoriten när man läste Bilsports GTi-test, 167 hk var ju lite mer än de flesta samtida förutom Clio Sport, och den snyggaste karossen. Hoppas du får ihop prylarna i tid thumbs up

Alex H skrev:

Listan inför tävlingen är längre än jag önskade men jag ska nog ro ihop det!
Släpet som jag brukar låna fanns tillgängligt den helgen tack och lov. Sen var nästa problem en dragbil, som får dra 1500 kg, för jag har bara B och C-kort. Lastbilen är nerplockad för bromsrenovering så den kan jag inte ta.
Det visade sig att mamma och pappas Peugeot 508 får dra 1500-släpet. Klarar sig in precis med 1999kg i totalvikt på bilen och över 1500kg i tjänstevikt! Trodde det skulle vara en omöjlighet att hitta en bil som inte var en gammal V70 eller 406..


En parentes är att tjänsteviktsregeln är skrotad sedan ett antal år (2013), enbart 3500 kg totalviktsumma som styr B-kortsbegränsningen numera. Så för att dra ett 1500 kg-släp räcker det att totalvikt på bilen är max 2000 kg (och att den får dra 1500 kg tekniskt sett då, men det ger "bara" överlast och inte olovlig körning).

_________________

Porsche Cayman S "3400 RT" -09
Grocery Getter: Volkswagen Golf 1,6 -06
Citera
Alex H
Farhult
Här sen Feb 2009
Inlägg: 350


Trådstartare
Victor. skrev:

Kul! Peugeot 307 var favoriten när man läste Bilsports GTi-test, 167 hk var ju lite mer än de flesta samtida förutom Clio Sport, och den snyggaste karossen. Hoppas du får ihop prylarna i tid thumbs up

En parentes är att tjänsteviktsregeln är skrotad sedan ett antal år (2013), enbart 3500 kg totalviktsumma som styr B-kortsbegränsningen numera. Så för att dra ett 1500 kg-släp räcker det att totalvikt på bilen är max 2000 kg (och att den får dra 1500 kg tekniskt sett då, men det ger "bara" överlast och inte olovlig körning).


Jo, men det är en rätt schyst grundbil. Bakvagnen är väl en begränsning men på en originalbil gör bakvagnen att bilen är ruskigt kul att köra.

Ja, se där.. sådär gammal är jag och att jag helt ouppdaterad. Sen kanske det inte är så vanligt att en lätt bil har dragvikt som är mycket högre än tjänstevikten ändå.
Tack för uppdateringen!

_________________
Alex H-e-d-s-t-r-ö-m

Tesla Model Y Performance -22
Peugeot 306 GTi -97
195hk@7900 195Nm@6500
VW 1500 baja -69 ( www.instagram.com/alexbajabug/ )
Citera
Briby
Västerås
Här sen Okt 2004
Inlägg: 832



Alex H skrev:
sirhiss skrev:
Cool med en gammel 306 i timeattack.......Jeg har kort 2 biler med CAE skifter de virker ok men mit skifte i rallybilen (206) skifter 110% perfekt og det var meget billigere end CAE, prov at kigge på. https://www.satchellengineering.co.uk/satchshifts/306-zx-satchshift.ht . . . .
De korer ikke med kabler så du skal kore med hårde motorophæng men det gor du nok allerede, har også set flere der skal skifte kablerne i CAE hvis de har fået for meget varme.

Jag har haft ögonen på satchshift länge men det fungerar inte med mitt grenrör har jag kommit fram till tyvärr


Vi har väl likadana grenrör?
Jag har filat lite på mitt satchshift och hoppas på att det ska funka.

_________________
Robert Briby
______________________________________
pugaction.se
Citera
Alex H
Farhult
Här sen Feb 2009
Inlägg: 350


Trådstartare
Briby skrev:

Jag har haft ögonen på satchshift länge men det fungerar inte med mitt grenrör har jag kommit fram till tyvärr


Vi har väl likadana grenrör?
Jag har filat lite på mitt satchshift och hoppas på att det ska funka. [/quote]

Jo, men vi har olika bilar

Vare ljus! Imorgon har jag bromsljus också.
Stora punkter kvar:
Plåt på dörrsidorna
Svetsa fast stolsunderrede då jag inte gillade de gamla plus ny stol



_________________
Alex H-e-d-s-t-r-ö-m

Tesla Model Y Performance -22
Peugeot 306 GTi -97
195hk@7900 195Nm@6500
VW 1500 baja -69 ( www.instagram.com/alexbajabug/ )
Citera
Emil Jönsson
Ängelholm
Här sen Jun 2005
Inlägg: 895



Ja gillar monteringen av regskylten bak..

_________________
Emil Jönsson
Citera
Alex H
Farhult
Här sen Feb 2009
Inlägg: 350


Trådstartare
Kopierar in texten från Peugeot Sport Club

Helgen och Timeattack - inte som planerat och ras

Fredagen tog saker och ting längre tid än planerat. Däcken på släpet skulle läggas om och jag skulle sätta en aluplåt som dörrsida. Men det blev klart och helt klart godkänt!

Lasta, packa och upp i sägnen vid 22-23-tiden. Problemet är dock att jag ska vara uppe på Kinnekulle om 8-9h så det blir inte mycket sömn. Sätter klockan på 2 och sover igenom det, frugan väcker mig 3.10 och jag får panik! Ner i duschen, ut och släng av laddaren från batteriet och bränner iväg.
Kommer iväg runt 3.30 och det ska ta 4h enligt GPSen men jag har släp så jag har räknat med 5h att köra upp. Besiktningen stänger 8. Jag är riktigt efter i schemat. Så det är bara att lägga farthållaren på vad skyltarna visar och hoppas farbror blå håller sig borta.

Upp till Gbg, hämtar upp Peder på vägen, vidare till Kinnekulle, kommer dit ungefär 7.30 vilket blev perfekt för besiktning.
Lasta av, kör bort till bes, ett hål i golvet behöver tejpas.

Av en slump parkerar bredvid Eddie som kör 206 RC.
Förbereder det sista inför warm up. Sätter ljuddämpningsmatta på insuget för att minska resonans.

Kör bort till lineup och checkar in. Sjukt nervös ändå. Ut på banan och redan efter första svängen växer hornen fram, det är här bilen ska vara, det är här det är kul! (Körde bilen i veckan men det var inte alls kul att köra den på gatan, det blev lite av en antiklimax)
Bygger lite värme i däcken, den greppar bra men jag har aldrig kört Kinnekulle så vid ett par tillfällen svängde banan lite mer än jag räknade med. Tog apex helt fel men nästkommande varv blev bättre. Släpper förbi en 135i för jag tar det fortfarande lugnt. Ut på långa rakan nu ska det gasas! 135i kör ifrån och jag är ikapp i den långa högersvängen efter bron. Ligger BMWn i röven nästan hela varvet och den drar ifrån på rakan igen. Efter start-mål hoppar växeln ur och det rasslar till. Jag panikbromsar, låser hjulen och slänger mig till kanten.

Bilen går inte just nu att rubba, varken fram eller bak för hand så hjullastaren åker fram och jag får åka skämsplåten. Men inget oljespill så det var skönt iaf.

Väl på min plats igen börjar vi felsöka lite, lägger den i växel och drar bilen bakåt, bilen rullar och motorn gick baklänges. Men det låter lite från motorn så det var bara att börja leta om man hittar några hål. Jodå! Där tittar lamellen ut! Och det är färdigkört för dagen. (Kollar ni på videon så hör ni när det går sönder)

Det blev en kort visit, två fulla varv med 1.07.5 som bäst på andra varvet. Denna bilen har lätt 5 sekunder att kapa efter ett par pass och med rätt spårval ska nog närmre minuten gå att nå.

Jag fick mersmak, jag vill ha mer. Jag vill ha revansch!
Har en rasad låda hemma med rasad trea. Så ska bygga ihop de två lådorna till en ny.

Frågan är om jag ska köra lättat svänghjul med originaltyp av koppling eller om jag ska kolla lite på flerskivig koppling på mindre diameter.
Lär behöva köpa in nytt svänghjul och koppling ändå.

Tack till alla som kom fram och sa hej!








_________________
Alex H-e-d-s-t-r-ö-m

Tesla Model Y Performance -22
Peugeot 306 GTi -97
195hk@7900 195Nm@6500
VW 1500 baja -69 ( www.instagram.com/alexbajabug/ )
Citera
Torkel K
Byarum, Vaggeryd, Småland, Sverige
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1762



Ska man rasa, så ska man göra det ordentligt! Imponerande. thumbs up

Bra attityd: kämpa på!

_________________
/Torkel Kristensson
#90 i Roadsport C, SPVM
"Best bad idea ever!"

KHmotorsport.se
GMAB
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41494

Forumägare
Forumägare

Ajajaj. Men klockrent att du fick känna på och bli taggad att fortsätta! Jag kom jättesent på lördag och då hade du antagligen dragit sen länge, såg iaf ingen 306 GTI i den klassiska guldfärgen (provkörde och suktade efter just en sån när det begav sig)

_________________
Magnus Thomé
Citera
Fixxe
Halmstad
Här sen Okt 2004
Inlägg: 1272



kul att du kämpade ihop bilen!
Synd på tittut lamell

_________________
Fredrik Heijel
www.hondaklubben.com
Civic -00 BilsportSS 1.24.12
Civic FK8 Type R -19
Subaru Outback Summit 2,0D -17
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Peugeot 306 GTi -97
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6   >>
9 besök senaste veckan (34107 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande