Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Honda Civic -00 Kunde slutat som aska... Gälar nitade. | << 1, 2, 3 ... 5, 6, 7 ... 9, 10, 11 >> 24 besök senaste veckan (77551 totalt) |
Dessa råkade komma med hem en dag...
8" med 225-45-15, dock bara två, att ha fram. Slutväxeln är bytt. Väntar bara på ett par nya packboxar och ingående lager i lådan. Lika väl att byta när det är isär. Vtec-novtec ventilkåpan är tillbaka från lack. Färgkod: Suzuki Båtmotor ála 1991. Tyvärr va B16a1 LMD/LMA inte helt friska trots få mil, nya luder LMD på väg. Såja, då va så långt jag har bilder och uppdateringar på. Mer har hänt, men har inte tagit bilder än.. Så nästa gång är det realtid _________________ Fredrik Heijel www.hondaklubben.com Civic -00 BilsportSS 1.24.12 Civic FK8 Type R -19 Subaru Outback Summit 2,0D -17 |
||
Motorn är så gott som klart, lite el fix och lambdamutter kvar bara.
Växellådan är klar. Börjat riva i bilen. Men fick hem damasker till drivaxlarna, så då fick jag ju snygga till dom lite. en yttre knut kärvade. Men satte den innersta delen, den med splines, i svarven och putade med miljonvarvaren tills den inte kärvade i kulhållarhylsan längre. Och för att kulorna ska få "ny" yta att trycka på, bytte jag sedan plats på höger och vänster yttre knut. Jävla vibrationsdämparen honda satte på axlarna, där äter rosten fort! Upp i svarven efter blästringen, putsa till ytan. Den med grov grop under dämparen, där svarvade jag det till en radie, så där inte finns någon skarp kant som skapar en brottanvisning. Diametern i den "gropen" blev 0,8mm mindre än vad axeln är där spåret till damasken. Tror det kommer hålla. En vända i blästern till med allt. På med grund, färg, damasker, fett och knutar. _________________ Fredrik Heijel www.hondaklubben.com Civic -00 BilsportSS 1.24.12 Civic FK8 Type R -19 Subaru Outback Summit 2,0D -17 |
||
_________________ Fredrik Heijel www.hondaklubben.com Civic -00 BilsportSS 1.24.12 Civic FK8 Type R -19 Subaru Outback Summit 2,0D -17 |
||
Händer det något här, mycket imponerande bygge!
En fundering som jag kanske missat svaret på, varför slaktade du VTIn istället för att bygga vidare på den istället, skulle man inte besparat sig en del jobb då? I övrigt hur funkar det med trumbromsar bak, känns inte helt optimalt _________________ Tobias Eriksson |
||
Jo ja...
alltså, mellan drivaxelfixet och 25maj, började jag riva ut motorn på civicen. Den hängde i tre skruvar den 25maj. 01,50 den 26maj bestämde sig vår dotter för att komma till världen veckan efter det, fick jag hem 1400 löpmeter virke... 30 plintar, 3 pallar med mursten, en pall med marksten... April till sista juli typ var det varit sjukt mycket på jobbet oxå så inte riktigt haft ork... Sedan semester... och då kombinerades familjetid med 3500 skruvar... Så vi har nu återställt altanen på baksidan av huset och byggt en entre, med trapp och vindskydd på framsidan... Men, i fredags va jag på tippen och slängde spill från altanerna och städade upp runt bilen. Tanken är att börja skruva igen på kvällarna! Så det kommer! Anledning till slakt va många. Den kostade 4400kr i skatt, dyr försäkring, våldtagen av stereobyggen tidigare, kabelhärvorna va så man ville gråta.. Och dessutom ganska tung... 1480kg tjänstevikt... Trummor funkar, när man bara har 90hk... Från kombi vti:n har jag dock tagit hela bakre trailingarmen, så blir skivor till nästa säsong _________________ Fredrik Heijel www.hondaklubben.com Civic -00 BilsportSS 1.24.12 Civic FK8 Type R -19 Subaru Outback Summit 2,0D -17 |
||
Riktigt schysst tråd! Kul lösningar och riktigt snygga svetsjobb. Skruvburen med fästen blev ruskigt bra!
En vacker dag ska jag nog också sätta i bur, då blir det skruvbur i samma stil. Ang. biltemas mätare. Fick du samma färg på dem? De finns i LED, Glödlampa samt "Ljuset funkar inte" Längst ner på sidan kan du se vad jag menar http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=80736&start=90 _________________ Victor Hofmeijer |
||
Nämen då får man gratulera till den nya familjemedlemmen . Tycker du har varit ytterst produktiv som småbarnsförälder
_________________ Edvin Persson #lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se |
||
Tjo!
Kanske en liten uppdatering om livet Lilltjejen som kom till världen sist jag uppdatera här fyller ju 3 om några månader, och den store börjar skolan efter sommaren... hua vad tiden går fort... Slutade konstruera blästermaskiner i början på september 2016. Arbetsbrist, så arbetsbefriad med lön i ett halvår. Såg till att ha ett jobb direkt när det va slut, vilket blev som konsult, i 1½år som konstruktör på BorgWarner (gamla Haldex Traction) Sitter nu och ritar golfbollsautomater Altaner och hus har det hänt en del på. Bilen har det hänt massor med! Uppdaterade bilderna i sista inlägget precis. Funderar på om jag kanske skulle ta tag och fixa resten oxå och sedan i lagom "FastForward" komma fram till dagtid. Är det önskvärt? _________________ Fredrik Heijel www.hondaklubben.com Civic -00 BilsportSS 1.24.12 Civic FK8 Type R -19 Subaru Outback Summit 2,0D -17 |
||
Börjar så smått att fixa gamla bilderna.
Alla bilder på denna sidan ligger nu på rejsa _________________ Fredrik Heijel www.hondaklubben.com Civic -00 BilsportSS 1.24.12 Civic FK8 Type R -19 Subaru Outback Summit 2,0D -17 |
||
_________________ Edvin Persson #lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se |
||
_________________ Fredrik Heijel www.hondaklubben.com Civic -00 BilsportSS 1.24.12 Civic FK8 Type R -19 Subaru Outback Summit 2,0D -17 |
||
Sådär
Nu är alla bilderna i tråden uppdaterade och ligger på rejsa! Eftersom jag körde 1,24,12 i Bilsport Superstage i höstas, så kan man väl säga att det hänt en del. I morgon blir det kanske en första uppdatering som tar oss lite framåt. _________________ Fredrik Heijel www.hondaklubben.com Civic -00 BilsportSS 1.24.12 Civic FK8 Type R -19 Subaru Outback Summit 2,0D -17 |
||
Haha, underbar film Fredrik.
_________________ Per Axblom |
||
_________________ Fredrik Heijel www.hondaklubben.com Civic -00 BilsportSS 1.24.12 Civic FK8 Type R -19 Subaru Outback Summit 2,0D -17 |
||
Nä, någon roterande trinangel lär det inte bli..
Men då börjar vi resan mot dagen skepnad på bilen. Jag kopierar in från min projekttråd på hondaklubben och ändrar lite och lägger bilderna på rejsas server. Vi är alltså i Oktober 2016, och tittar tillbaka till Maj 2016. 25 maj, gamla motorn hänger bara i tre motorfästen, redo att lyftas ur. 26 maj kom vår fina dotter till världen. 27 maj fram till semestern, jobba röven... semestern blev hattig, in o jobba 1,5 dag bara... trodde jag det skulle bli.. blev 47,5h på fyra dagar.. sen semster, bygga två altaner och lite annat smått.. sen tillbaka till jobbet i 2 dagar, och då blev vi uppsagda. Så jag har gått hemma sedan 31 augusti. vad har jag gjort? Först fixa massa småsaker jag inte hunnit mer senaste åren... Lister här o där i huset och annat skit.. Leka massor med barnen!! Sen, fick jag äntligen tummen ur att ta tag i bilen! Nu kör vi! Ur med motorn. Bort med det mesta. Rost i rutans nederkant. 4!! lager rostig plåt. Sådär ja. Inte så farligt för snart 29000 mil. Rätt lätt ställen att fixa på. Hörnet framför förardörren. Även här ett par lager plåt... På alla ställen körde jag i princip: Ny plåt med typ POR15 på insidan. Svetsa, slipa, grunda, kitta, grunda och sedan färg eller bodyspray. Små extra hål borrade och in med tunnflytande rostskydd. Motorrum och hjulhus tvättade med SPAM. Fjädertornen punktsvetsade. Har länge stört mig på att det inte går att ta bort denna delen som på de gick på gamla 88-91.. vinkelslip fixar. Plåtar här med svetsade muttrar. Svetsa igen lite onödiga hål. Lite blästring, lite glasfiberspackel, lite slipning, lite finspackel, lite slipning och sen lite färg CR-V helkyl kräver nya undra fästen. Lätt att smida till så man kunde fortsätta använda original gummi. Två nya övre fästen oxå.. Nya framskärmen provmonterad och justeras/riktas lite. Tajt är fint Sen fick jag tips av scotte att när jag ändå kapar o har mig, fixa till fjädertornen. Kör man lågt och gärna med eftermarknads övre armar så krockar de med fjädertornen. Fram med kap och geniknölarna guggades igen.. Såhär någonting blir nog lagom. Lite högre än original och framförallt är de jämnbreda, inte som en kon som original va. Gjorde först mallen i svetstråd, och en jigg att pressa dom i. lite svets... osså lite grundfärg... Detta skedda alltså under oktober 2016! lite mer har hänt, men nu får det va nog för idag. _________________ Fredrik Heijel www.hondaklubben.com Civic -00 BilsportSS 1.24.12 Civic FK8 Type R -19 Subaru Outback Summit 2,0D -17 |
||
Tack, ja det går att få rätt bra fart på dom
Fege som bjöd in mig har ju klippt till med 1,20 med sin civic.... Vi kör på. November-december 2017 Gick fortfarande hemma med full lön.. Hjulhusen tvättade med SPAM och sedan Carosol Bodyspray. Den blir stenskottstålig, och framförallt, torr. Inget kladd i hjulhusen på en räser tack. Efter allt slipande och spacklande i motorrummet va det dags för färg. 2 komponents, blandat på sprayburk av lokala lackfirman. Måste provmontera lite för att se Solid grå. RAL7000. Lätt att bättra på om det behövs någon gång. Ja, hela bilen ska lackas i denna kulören, dock inte i år. Sen va det dags att fixa en kabelhärva till motorn. B18c4 (donatorbilen) är inget kul, delad härva och passar dåligt på bilen. Så jag tog 1,4 sunkmotorns härvan, öppna upp den, tog bort vevaxelgivaren, en kabel extra till fördelaren, och till vtec och lite så. Strumpor och krympslang på allt. Kunde inte hålla mig, så blev att göra om kabelstammen till framlamporna oxå... Expansionskärlet till kylarvätskan behövde lite kärlek... Före: Efter: Lite mer tvätt. Självklart tvättat med: Detta lagret hade jag helt glömt köpa nytt. Honda kör NTN... Men lokala industrileverantören (en leverantör till mitt fd jobb.) hade SKF hemma för några tior.. Ner med motorn ut stativet. Upp med den ur källaren och i bilen. Lätt jobb tänkte fixxe... Nehe... Hade ju tagit alla fästena från MC2an, donatorbilen. Enligt engelsmännen passar dom. Blästrat, fyllt med sikaflex, blästrat igen, lackat... Och hur många av dom passade??? INGET!! Men, växellådsfästet från 1,4an passade. I med det. Torque fästena i rambenen passade efter lite brickor. Då satt ju motorn på typ rätt ställe. Så kapa och korta bakre T-fästet ca 30mm.... Bygg ihop lite plåtar och lacka, till motorfästet vid kamremmen. Och vips satt motorn på rätt ställe med 4 av de fyllda fästena! _________________ Fredrik Heijel www.hondaklubben.com Civic -00 BilsportSS 1.24.12 Civic FK8 Type R -19 Subaru Outback Summit 2,0D -17 |
||
Tolkar tysnaden som att jag inte gjort något helt tokigt, mer än att det är en Honda
Mars 2017. Uppsagd direkt efter semestern 2016 Arbetsbefriad med lön fram till mitten på januari. stämplat lite, och fått jobb som konstruktör på en konsultfirma, alltså kommer vara uthyrd. Mitt första uppdrag BorgWarner i Landskrona! Men tillbaka till den här sophögen till bil jag har här hemma.. Lite mer svetsporr på grenrörsfläns och flexröret Kamremsfästet på plats Nytt fäste på växellådan oxå så jag kan använda mina sikaflex fyllda fästen. och på plats Nu sitter motorn på rätt ställe, med 5st sikaflex 521FC fyllda motorfästen 28000 mil huvlås tvättat med SPAM såklart 3" insug. Har ett AEM dry filter hemma oxå. Oljekyl på plats Ett fäste till Hondata S300. Ska snygga till kablarna lite sen Tvättad lite där bak inför soppacatchtanken. Förvånandsvärt lite rost här! Tog ner soppatanken för att få dit slangarna till catchtanken. Men det va ju bara att slänga på tippen och beställa en ny. Nya fick ett lager Carosol Bodyspray Men 28000mil åretruntkörning hade visst lämnat lite rost här oxå.. Bara att fixa Ordentligt notchat på allt som ska tigas. Detta är anslutningen på catchtanken, där soppan kommer från originaltanken Här hamnade den. Velade en del. Ville gärna ha den utanför bilen helt. Och visst, krockar man kanske den gå sönder, men då håller sig soppan på utsidan av cupen i alla fall. Och en walbro extern pump hamna här. Samma ställe som jag hade pumpen på crxen Tvätta stötfångaren på insidan först. Sedan fram med lasern... Sen lite kapa och dit med den. egna laserskurna rostfria flänsar. Rostfria Simons 2,5" rör raka rör rostfri dämpare i mitten Appledämparen längst bak (är dock inte rostfri) Dags att svets avgas! _________________ Fredrik Heijel www.hondaklubben.com Civic -00 BilsportSS 1.24.12 Civic FK8 Type R -19 Subaru Outback Summit 2,0D -17 |
||
Våra race- och banåkarbilar Honda Civic -00 Kunde slutat som aska... Gälar nitade. | << 1, 2, 3 ... 5, 6, 7 ... 9, 10, 11 >> 24 besök senaste veckan (77551 totalt) |