Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Honda Civic -00 Kunde slutat som aska... Gälar nitade.
<<   1, 2, 3, 4 ... 9, 10, 11   >>
18 besök senaste veckan (77527 totalt)
Ulf Sanden
Hemmeslöv
Här sen Dec 2011
Inlägg: 1195



Väldigt snyggt du gör men länkarmanas styrka ligger väl i materialet i topp och botten ?

_________________
Ulf Sanden
Miata NB
Citera
Fixxe
Halmstad
Här sen Okt 2004
Inlägg: 1272


Trådstartare
Tack alla.

Erik, ja vi får hoppas de håller bättre än ditt höger fram på asconan på mantorp 2012... då bajsade jag på mig lite kan man säga...

Eddie: Tubemiter, jag har skrivit ut och klippt och tejpat ihop alla vinklar 20-90 med 5graders intervall.
Ca 4-5 minuter för att få rätt passform thumbs up

Uffe: ja styrkan ligger ju lite i hela alltet.. Men man kan ju säga att det är ett väl lättat 50x20x3 kvadratrör...

_________________
Fredrik Heijel
www.hondaklubben.com
Civic -00 BilsportSS 1.24.12
Civic FK8 Type R -19
Subaru Outback Summit 2,0D -17
Citera
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3116



Fixxe skrev:
Tack alla.

....
Eddie: Tubemiter, jag har skrivit ut och klippt och tejpat ihop alla vinklar 20-90 med 5graders intervall.
Ca 4-5 minuter för att få rätt passform thumbs up

...


Tubemiter is da shit thumbs up men här ser vi skillnaden på en som är skicklig och en som försöker vara...

_________________
Edvin Persson
#lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7723



Äsch det var ju lugnt jue :P

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12855



Fixxe skrev:
Tar sig...


Tänkte på det där. Planerar du att fästa bälten i hålen du borrat på röret närmst i bilden.
Läs lite bältestrådar här på forumet i så fall. Tvärstag direkt bakom stolarna är att rekommendera, dels pga sträckningen i bältet och höjden på infästningen.

och ladda upp bilderna på rejsa istället för att använda dropbox-kontot. Det är så tråkigt när trådar dör och bilderna försvinner. thumbs up
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7961



Sedan brukar man väl vilja sätta t.ex skruvade öglor 90 grader mot dragriktningen.
Detta då öglebulten är starkare än själva gängan.

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19481



Lillen skrev:
Sedan brukar man väl vilja sätta t.ex skruvade öglor 90 grader mot dragriktningen.
Detta då öglebulten är starkare än själva gängan.
Problemet är att en exempelbild i TR ser ut exakt på det viset med drag i gängorna...

SBF/FIA fokuserar på minimikraven, och verkar rädda för att förmedla kunskap om nivåer "över" det, eftersom det då skulle bevisa kunskap om bättre metoder (och då kan man behöva försvara varför inte minimikraven höjts vid utredning). Min snabbanalys och grund för lite frustration.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Ulf Sanden
Hemmeslöv
Här sen Dec 2011
Inlägg: 1195



Fixxe skrev:
Tack alla.

Erik, ja vi får hoppas de håller bättre än ditt höger fram på asconan på mantorp 2012... då bajsade jag på mig lite kan man säga...

Eddie: Tubemiter, jag har skrivit ut och klippt och tejpat ihop alla vinklar 20-90 med 5graders intervall.
Ca 4-5 minuter för att få rätt passform thumbs up

Uffe: ja styrkan ligger ju lite i hela alltet.. Men man kan ju säga att att det är ett väl lättat 50x20x3 kvadratrör...


Jag menar nog du gjort fel.

_________________
Ulf Sanden
Miata NB
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7961



Niklas Falk skrev:
Lillen skrev:
Sedan brukar man väl vilja sätta t.ex skruvade öglor 90 grader mot dragriktningen.
Detta då öglebulten är starkare än själva gängan.
Problemet är att en exempelbild i TR ser ut exakt på det viset med drag i gängorna...

SBF/FIA fokuserar på minimikraven, och verkar rädda för att förmedla kunskap om nivåer "över" det, eftersom det då skulle bevisa kunskap om bättre metoder (och då kan man behöva försvara varför inte minimikraven höjts vid utredning). Min snabbanalys och grund för lite frustration.


Så kan ju vara så klart.
Du som tävlar har kanske mer erfarenhet i ämnet.
Det var en som brukar besikta som sade så vid fråga inom RC.
Men det beror helt säkert på som du säger att de läser reglerna som står.

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
Fixxe
Halmstad
Här sen Okt 2004
Inlägg: 1272


Trådstartare
Oj, här händer det grejjer.
Jag använder inte dator på helger pga sitter vid en 7-16 var dag på jobbet...


erikjakan skrev:
Äsch det var ju lugnt jue :P

Nej precis.....

And ersJepp sson skrev:

Tänkte på det där. Planerar du att fästa bälten i hålen du borrat på röret närmst i bilden.
Läs lite bältestrådar här på forumet i så fall. Tvärstag direkt bakom stolarna är att rekommendera, dels pga sträckningen i bältet och höjden på infästningen.

och ladda upp bilderna på rejsa istället för att använda dropbox-kontot. Det är så tråkigt när trådar dör och bilderna försvinner. thumbs up


Jodå, har läst trådarna...
Men jo där är svetsat O20 L50 med 7/16UNF gänga redan.
Kommer sitta lågt i bilen, vinkel på bältena blir 11-12º.
Inget stag direkt bakom stolen så högt pga jag vill kunna komma åt "baksätet". Är ca 650mm mellan fästena och stolen ungefär.
Bilen är en gatbil i första hand, skjutsa grabben till förskolan, köra o köpa mjölk och köpa glass.. Banåkarbil i andra hand (Den kommer reggas med halvburen, helbilsgodkänd, därför bara halv.)
Kompromisser helt enkelt...

hondaklubben är mitt primära ställe för bilen, blir mycket extrajobb att ladda upp bilderna på två ställen då rejsas inte går att använda någon annanstans....

Angående att hylsorna sitter på det hållet gjorde jag som SBFs TR2015...
Närmare eftertanke, ja brytade istället för dragande... Men nu är det svetsat och klart, och skulle jag vända det blir det i princip hela bakre delen ny... Det finns det inte utrymme för.

Eddie Varvstopp skrev:

Tubemiter is da shit thumbs up men här ser vi skillnaden på en som är skicklig och en som försöker vara...

Äsch, övning ger färdighet. Första gången jag höll i en vinkelslip va nog bara 15 år sedan, så jag är ung i gemet än.
Kan någon annan kan jag. (så brukar jag tänka )

Uffe24 skrev:

Jag menar nog du gjort fel.

Då får du nog förklara hur du tänker.

Vridning av länkarmen är minimal. Det är ju trailingbakvagn, och vridningen är ju beroende på infjädringen.
Bak kommer det ligga på 3,9 Hz, har inte räknat hur mycket det kommer fjädra men vridningen kan inte bli många 0,XX º.
Vid inbromsningn tar rotationspunkten för trailingarmen upp det största kraften.
Så sidokrafterna är de största som påverkar länkarmen. Men jag har inte tänkt försöka räkna eulers knäckning på den...

_________________
Fredrik Heijel
www.hondaklubben.com
Civic -00 BilsportSS 1.24.12
Civic FK8 Type R -19
Subaru Outback Summit 2,0D -17
Citera
Fixxe
Halmstad
Här sen Okt 2004
Inlägg: 1272


Trådstartare
Men i helgen blev det lite mer gjort

Smida till ett par fästen till och svetsa dit. Det är alltså nere vid fötterna, där golvet möter torpeden.
Inte världens snyggaste svetsar kanske
Svårt att inte sömpunkta åt sidorna och uppåt då där är så satans tunn plåt. Nedåt är dock i två tryckningar på "squirtgunnen". Gäller att vandra frammåt i fina små "e"..


Burskarvarna blev bra!


dit med röret och punkta.


Sådär ja!
Tvärstaget i huvudbågen och dörrstagen sitter ganska lågt. Ca 250mm från golvet.



Nu står buren i svetsrummet och skall TIGas lite på bara, sen är den klar för färg!

Halvbur pga bilen är helbilsgodkänd, och skall besiktigas. Därför är dörrsträvan enkelt demonterbar.

_________________
Fredrik Heijel
www.hondaklubben.com
Civic -00 BilsportSS 1.24.12
Civic FK8 Type R -19
Subaru Outback Summit 2,0D -17
Citera
Fege
Kalmar
Här sen Jun 2005
Inlägg: 61



Kul bygge och följa thumbs up Det finns en del Hondafantaster även här

_________________
Fredrik Gehammar

Kör: Honda Civic -91 n/a
TimeAttackNu Club Challenge 1:a 2021 och 2019
Superstage: 1.18.17 r-däck
Citera
Ulf Sanden
Hemmeslöv
Här sen Dec 2011
Inlägg: 1195



Fixxe skrev:
Oj, här händer det grejjer.
Jag använder inte dator på helger pga sitter vid en 7-16 var dag på jobbet...


erikjakan skrev:
Äsch det var ju lugnt jue :P

Nej precis.....

And ersJepp sson skrev:

Tänkte på det där. Planerar du att fästa bälten i hålen du borrat på röret närmst i bilden.
Läs lite bältestrådar här på forumet i så fall. Tvärstag direkt bakom stolarna är att rekommendera, dels pga sträckningen i bältet och höjden på infästningen.

och ladda upp bilderna på rejsa istället för att använda dropbox-kontot. Det är så tråkigt när trådar dör och bilderna försvinner. thumbs up


Jodå, har läst trådarna...
Men jo där är svetsat O20 L50 med 7/16UNF gänga redan.
Kommer sitta lågt i bilen, vinkel på bältena blir 11-12º.
Inget stag direkt bakom stolen så högt pga jag vill kunna komma åt "baksätet". Är ca 650mm mellan fästena och stolen ungefär.
Bilen är en gatbil i första hand, skjutsa grabben till förskolan, köra o köpa mjölk och köpa glass.. Banåkarbil i andra hand (Den kommer reggas med halvburen, helbilsgodkänd, därför bara halv.)
Kompromisser helt enkelt...

hondaklubben är mitt primära ställe för bilen, blir mycket extrajobb att ladda upp bilderna på två ställen då rejsas inte går att använda någon annanstans....

Angående att hylsorna sitter på det hållet gjorde jag som SBFs TR2015...
Närmare eftertanke, ja brytade istället för dragande... Men nu är det svetsat och klart, och skulle jag vända det blir det i princip hela bakre delen ny... Det finns det inte utrymme för.

Eddie Varvstopp skrev:

Tubemiter is da shit thumbs up men här ser vi skillnaden på en som är skicklig och en som försöker vara...

Äsch, övning ger färdighet. Första gången jag höll i en vinkelslip va nog bara 15 år sedan, så jag är ung i gemet än.
Kan någon annan kan jag. (så brukar jag tänka )

Uffe24 skrev:

Jag menar nog du gjort fel.

Då får du nog förklara hur du tänker.

Vridning av länkarmen är minimal. Det är ju trailingbakvagn, och vridningen är ju beroende på infjädringen.
Bak kommer det ligga på 3,9 Hz, har inte räknat hur mycket det kommer fjädra men vridningen kan inte bli många 0,XX º.
Vid inbromsningn tar rotationspunkten för trailingarmen upp det största kraften.
Så sidokrafterna är de största som påverkar länkarmen. Men jag har inte tänkt försöka räkna eulers knäckning på den...


Det är nog jag som inte har koll.

Edit:

Med risk att jag inte kan situtionen, var inte vridning min första tanke utan rakt moment mellan de tre infästningspunkterna plus en förhållandevis liten vridning.

Då tänker jag att det optimala geometrin borde likna något så här eller ett fyrkantrör tjockväggat uppe och nere och tunnare väggar eller till ochmed ursparningar mitt på livet som här.

http://shop.j-spec.se/sv/artiklar/nedre-lankarmar-bak-crx-_-civic-88-9 . . . .

Är jag ute och reser? I vilket fall som helst, mycket snyggt arbete!

_________________
Ulf Sanden
Miata NB
Citera
Alex H
Farhult
Här sen Feb 2009
Inlägg: 350



Har en svag aning att detta skrivits/frågats tidigare, men har du tillgång till beräkningsprogram eller räknar på annat sätt?

_________________
Alex H-e-d-s-t-r-ö-m

Tesla Model Y Performance -22
Peugeot 306 GTi -97
195hk@7900 195Nm@6500
VW 1500 baja -69 ( www.instagram.com/alexbajabug/ )
Citera
Fixxe
Halmstad
Här sen Okt 2004
Inlägg: 1272


Trådstartare
Här är lite om länkarmarna:
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=98149&sid=85910658aa2b4fa6d . . . .

Uffe: ja de du länkat till är som en I-balk fast de är i alu, och min konstruktörshjärna mycket extra gods pga utmattningsrisk.
Jag har ju "byggt" ett lättat kvadratrör...
Momentmässigt är ju sidorna som tar stora delar av kraften, momentet bidrar ju meddrag och tryck på de övre..

Fege: Ja vi finns kvar har du slutat köra bilorientering med Hans majestät konungen och börjat köra på riktigt än?

Glömmer aldrig när jag gav dig crxen på superstage...
Jag hade nött halva dagen och hade 1,28,00 som bäst, du tog två varv med mig som passagerare och klippte till med 1,27,7....

_________________
Fredrik Heijel
www.hondaklubben.com
Civic -00 BilsportSS 1.24.12
Civic FK8 Type R -19
Subaru Outback Summit 2,0D -17
Citera
Ulf Sanden
Hemmeslöv
Här sen Dec 2011
Inlägg: 1195



Nu fattar jag lite bättre. Som jag tänker skulle jag ha hel topp och botten och kanske ännu tunnare väggar. Högre sektion på mitten?

Har du sat modeler eller nåt?

_________________
Ulf Sanden
Miata NB
Citera
Fixxe
Halmstad
Här sen Okt 2004
Inlägg: 1272


Trådstartare
Hade ju ändå inte helsvetstsat, då hade den blivit något i stil med en banan...
Därför gjorde jag revbenen.

Har du möjlighet att göra en FeA?

Kan fixa vilket format som.
Ska den va en enda solid? För den är ritad som ett gäng olika components.

_________________
Fredrik Heijel
www.hondaklubben.com
Civic -00 BilsportSS 1.24.12
Civic FK8 Type R -19
Subaru Outback Summit 2,0D -17
Citera
Ulf Sanden
Hemmeslöv
Här sen Dec 2011
Inlägg: 1195



kan prova i alla fall! PM

_________________
Ulf Sanden
Miata NB
Citera
Fixxe
Halmstad
Här sen Okt 2004
Inlägg: 1272


Trådstartare
Länkarmarna ligger lite på is, mycket annat att göra..
Dessutom efter lite FEA (tack uffe för hjälpen) och verklig förstörande provning, måste jag tänka om lite...


I lördags va det kallt när jag gick upp.
Så ut med slägga och stämjärn och börja jobba!
http://www.youtube.com/watch?v=NBl0HQqqiqE

2 ICA kassar, 12kg.
Även lite fästen för baksätet åkte, med hjälp av borrmaskinen till svetspunkterna.
Så nu är det dags för Biltemas Lable-off och sedan färg!

_________________
Fredrik Heijel
www.hondaklubben.com
Civic -00 BilsportSS 1.24.12
Civic FK8 Type R -19
Subaru Outback Summit 2,0D -17
Citera
Fixxe
Halmstad
Här sen Okt 2004
Inlägg: 1272


Trådstartare
Från detta:


till detta:


på ca 10-15 minuter.

Biltemas Label-Off får följande betyg:
Löser asfaltmatta 5/5
Skapar fnissiga-fixxe 4/5
Huvudvärk efter 30 minuter 3/5
Härlig citrusdoft 4/5
Sammantaget betyg 4,5/5

_________________
Fredrik Heijel
www.hondaklubben.com
Civic -00 BilsportSS 1.24.12
Civic FK8 Type R -19
Subaru Outback Summit 2,0D -17
Citera
fricke.w
Söderhamn
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1099



Biltemas label off är inte att underskatta, riktigt dunder medel
Används flitigt i garaget, tog till och med bort sånt där svart sattyg på patron tub, kan de hetta Lima och täta/ pl600 eller liknande? Vart då i alla fall grymt imponerad när jag fick bort de från lacken på evo8

_________________
Carl-Fredrik Wernboe'
Kör Toyota GT86
Tanu Club challange 81#
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Honda Civic -00 Kunde slutat som aska... Gälar nitade.
<<   1, 2, 3, 4 ... 9, 10, 11   >>
18 besök senaste veckan (77527 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande