Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Honda Civic -00 Kunde slutat som aska... Gälar nitade.
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 9, 10, 11   >>
18 besök senaste veckan (77527 totalt)
Modj
Grästorp
Här sen Jul 2004
Inlägg: 1288



Fixxe skrev:
Tack!

Ses vi i helgen Lars?


Jag tror inte det, har inte fått tummen ur och beställt breddare än så jag har inte fått på dom nya hjulen :/
Och dom som sitter på är rätt slitna.
Men förra veckan rullade den igenom med blankt papper iaf

_________________
Lars Gustavsson
www.carboncossie.com
Citera
Fixxe
Halmstad
Här sen Okt 2004
Inlägg: 1272


Trådstartare
Synd!

Som vanligt med en honda genom besiktningen då thumbs up

_________________
Fredrik Heijel
www.hondaklubben.com
Civic -00 BilsportSS 1.24.12
Civic FK8 Type R -19
Subaru Outback Summit 2,0D -17
Citera
Roggaman
Örnsköldsvik
Här sen Okt 2004
Inlägg: 758



Snygga länkarmar!

Praktiska prov ska inte underskattas, lättare få en känsla för om det håller.

_________________
Roger Näslund

Datsun 240Z -73 Blivande banbil
Datsun 280ZX -80 Sommarbil
Ford Probe GT -93 Såld
Citera
Fixxe
Halmstad
Här sen Okt 2004
Inlägg: 1272


Trådstartare
Mantorp i söndags.
Höll länkarmarna?
Ja det gjorde dom!

Blev ovanligt många långa stopp i körningen, vilket vi tidigare år på alla våra körningar varit ganska befriade från.
Tråkigt, men sånt som händer.

Kör mässigt för mig gick det sådär, även fast bilen skötte sig som den skulle.

Första vändan ut, hann jag 1 uppvärmingsvarv, 2 i bra tempo, men nya coilovers, nya r-däck och länkarmarna bak..
Jag trodde att de skulle gå av i varje sväng.. haha :lol:
4de varvet va det rödflagg, följt av lång sanering av start och mål...

Andra vändan ut, 1 uppvärming, 4 i hyffsat tempo och började lita på bilen.
Understyrd in i svängarna, och lätt överstyrd efter apex ungefär..
3dje varvet så körde jag 1,44,8, vilket är 1 sec snabbare än förra året, och detta va innan jag litade på bilen, uppskattningsvis hade jag 4-5sekunder kvar att hämta.
Råkade jag gå på gas för tidigt och sedan släppa gasen igen lite, så kom röven. Så en 360 ut på start och mål gjorde jag, och ett par ordentliga driftingar i mjölby och ut på start o mål..

Åkte med lite högt däcktryck bak upptäckte jag lite för sent...
Så lite justerande med däcktryck, kanske lite camberjustering och mjuka till dämparna bak så är beteendet nog på rätt väg sen.

Men sen på 6te varvet, va det sanringsdags igen I princip hela långa rakan hade en 50cm bred oljesträng...

sista passet innan ösregnet kom, körde jag 14varv, men det duggade, och va fuktigt och ibland ganska blött och halt...
Dock lyckades jag, i det fuktiga, ändå köra 1,45,2.. alltså nästan lika snabbt som i det torra på förmiddagen, tror jag började lärda mig bilen lite.

Känns kul att va tillbaka i gemet! Och till nästa år är där minst 100hk till!

En bild från Bowtie Production


_________________
Fredrik Heijel
www.hondaklubben.com
Civic -00 BilsportSS 1.24.12
Civic FK8 Type R -19
Subaru Outback Summit 2,0D -17
Citera
Ulf Sanden
Hemmeslöv
Här sen Dec 2011
Inlägg: 1195



Grattis! Skönt det fungerade!

_________________
Ulf Sanden
Miata NB
Citera
Aerodynamic
Alingsås
Här sen Sep 2005
Inlägg: 856



Gött att länkarmarna höll. Har du kollat dom med så dom är raka å fina?

Sen det där med stenhårda fjädrar bak. När jag körde min Honda funderade jag mycket på det och diskuterade en del med.
Jag åkte bakom Benci på kullen vet jag å han snurrade på det mest märkliga sätt framför mig då var beslutet lätt.
Jag valde att gå ner å köra lite mjukade setup i bak kompenserade att få ut bakvagnen med minskad camber.
På det sättet få jag en lugnare bil och mer förutsägbar.

Är väldigt avis på er som körde Mantorp i helgen men väntar när jag skriver detta på att åka till BB

Lycka till Med vänlig hälsning, Per

_________________
Per Axblom
Citera
Fixxe
Halmstad
Här sen Okt 2004
Inlägg: 1272


Trådstartare
Tack Uffe! Vi kan nog hoppa fler FE-analyser, praktiska provet från i söndags får anses som tillräckligt thumbs up

Per, Japp det har jag. Inte en tillstymmelse till krokiga eller vridna.
När va det du åkte bakom honom? För 2011 gick även han över till hårdare.
Och även med begränsad utfjädring...

från hans tråd...
Citat:
Nya fjädrar, fram 12kg (gammla på 6kg), bak 10kg (gammla var progressiva, ca 4kg) <- 2011-juli
Dropstop för bakvagnen, 25mm utfjädring <- 2014 mars-april


dessutom är ju crxen 230mm kortare hjulbas, vilka gör de ganska lynniga i rumpan i vanliga fall...

Jag tror att hitta rätt däcktryck och lite dämparjusteringar så kommer den bli som jag vill

Har det blivit något BB än?

_________________
Fredrik Heijel
www.hondaklubben.com
Civic -00 BilsportSS 1.24.12
Civic FK8 Type R -19
Subaru Outback Summit 2,0D -17
Citera
Aerodynamic
Alingsås
Här sen Sep 2005
Inlägg: 856



Yes varit på BB å fått leverans av en liten kille. ☺

Fixxe skrev:
Tack Uffe! Vi kan nog hoppa fler FE-analyser, praktiska provet från i söndags får anses som tillräckligt thumbs up

Per, Japp det har jag. Inte en tillstymmelse till krokiga eller vridna.
När va det du åkte bakom honom? För 2011 gick även han över till hårdare.
Och även med begränsad utfjädring...

från hans tråd...
Citat:
Nya fjädrar, fram 12kg (gammla på 6kg), bak 10kg (gammla var progressiva, ca 4kg) <- 2011-juli
Dropstop för bakvagnen, 25mm utfjädring <- 2014 mars-april


dessutom är ju crxen 230mm kortare hjulbas, vilka gör de ganska lynniga i rumpan i vanliga fall...

Jag tror att hitta rätt däcktryck och lite dämparjusteringar så kommer den bli som jag vill

Har det blivit något BB än?

_________________
Per Axblom
Citera
Fixxe
Halmstad
Här sen Okt 2004
Inlägg: 1272


Trådstartare
Grattis Per!


Lite uppdatering...

Efter mantorp va det dags att koncentrera sig på huset igen..
Köksbyte i somras tog en del energi..

Men blev två gånger på vårgårda flygfält med hondaklubben!
Vi hyr den två gånger per år ungefär, och sätter upp en konbana som är en kopia på bilsportsuperstage, men lite kortare då vårgårda flygfält är kortare än emmaboda.

Första gången, näst snabbast!! Sjukt kul! Sjukt varmt!
Jag va nog enda på R-däck vilket hjälpte mycket tror jag!
Fick skruvat mycket på dämparna tills jag hittade rätt setup! Men då jäkla greppade den!

AerodynamicPer, din Hopel va lite slö

1. Tommy "The lightning" - Porsche 911 - 1,17,0
2. Fixxe - Civic EJ9 "The Underdog" - 1,18,0
3. Martin - S2000 "Tzatziki s2000" - 1,18,5
4. Jens "JDMJens" - Intregra DC5 - 1,18,7
5. Per - Opel speedster K24 "Hopeln" - 1,20,2
6. Andres - Civic EP3 Kompressor - 1,20,8
7. Ash - S2000 "Bomben" - 1,21,5
8. Jonas "The outsider" - M3 E36 "HitlerKälke" - 1,22,2
9. Halil - ITR Dc2 "The Screamer - 1,22,8
10. Reaz - S2000 Kompressormaffian - 1,24,0
11. Mikson "Brother of Lightning" - Seat "Orginalaren" - 1,26,0
12. Stenka - S2000 "Den med de goa ljudet" - 1,26,9



Andra gången, va där mer bilar med fart i kurvorna, och fler som åkte r-däck och en M3E36 på slicks...

1. Fast Ash - S2000 "Bomben" - 1:15,1
2. Jonas "Mr.Slicks" - M3 E36 "HitlerKälke" - 1:17,1
3. Martin - S2000 "Tzatziki s2000" - 1,18,3
4. Hammerin - Black Teg DC2 - 1:18,6
5. Fixxe - Civic EJ9 "The Underdog" - 1:18,7
6. Björn nr1 - Civic EG9 B18 "Familjeracer" - 1:19,5
7. BrokeDown Brox - Civic tööboooo - 1:20,2
8. Johan - EP3 kompressor "Missilen" - 1:20,4
9. Michael - ITR Dc2 "JDM as fuck" - 1:20,5
10. Halil - ITR Dc2 "The Screamer - 1:21,3
11. Reaz - S2000 Kompressormaffian - 1:22,3
12. Björn nr2 - S2000 - 1:26,1


"Bara" 5a... Men betydligt snabbare bilar/förare där denna gången!
Dessutom va jag 0,7 sec långsammare än förra gången... Hade jag haft samma tid hade jag tagit mig till pallplats..

Satte iPhonen i framrutan på ett av varv två, vilket i regel va 2sec långsammare än varv tre.
http://www.youtube.com/watch?v=SIMEeA9Kk2M


Sen då... Jo växellådan och koppling sjunger på sista versen... Och jag menar verkligen bokstavligt att det sjunger om den....

Mer kommer, mer har hänt thumbs up

_________________
Fredrik Heijel
www.hondaklubben.com
Civic -00 BilsportSS 1.24.12
Civic FK8 Type R -19
Subaru Outback Summit 2,0D -17
Citera
Fixxe
Halmstad
Här sen Okt 2004
Inlägg: 1272


Trådstartare
Mätar swap!

EJ9 original suger. Blå ful rand runt om, och för liten varvräknare. Och ny motorn ska ju varva 8500-8700 ungefär dessutom..


MC2an fick släppa från sig mätarhuset.
Hittar ingen som gjort detta tidigare, men WSM från både MC2an och EJ9 så va det bara att pilla om alla pinsen.
Sedan lite justering av instrumentpanel med roterande filen så satt den där.


Den gamla sparco EVOn från CRXen har hittat hem igen.
Nytt tyg fixade Streetperfomance! Blir som ny igen! Adam godkände den.


Sedan är bilen framtung...
Batteriet ska såklart bak... Men 85kg förare... varför inte flytta bak honom lite?
Då behövs bara lite rattförlängare, växelombygge och ett pedalställ...
Detta är i planeringsstadiet ännu... Blir kanske efter motorsappet.

_________________
Fredrik Heijel
www.hondaklubben.com
Civic -00 BilsportSS 1.24.12
Civic FK8 Type R -19
Subaru Outback Summit 2,0D -17
Citera
Fixxe
Halmstad
Här sen Okt 2004
Inlägg: 1272


Trådstartare
MC2an slaktad, och pressad till en kub. Allt av värde ligger i garaget

Fixade till så ABS lampan på clustret funkade som den ska, och sedan slank jag genom besiktningen i fredags, med en 1a på varningstriangeln :lol:

Samlat lite nya och begagnade delar..
Antenntäckplatta, Pivo shiftligth, Skunk2stage2, kamdrev, ventilfjädrar, retainers, Ry-wire härva, ny CR-V kylare, Mfactory 4,928, kamrem, toppsats, bottensats, fördelarlock, rotor, soppafilter, urtrampningslager, oljetemp, oljetryck, Mocal oljekyl, apple ljuddämpare, ~400cc spridare, slimfanfläkt, ny sparco Evo stolklädsel, nya sparco handskar..
Ja det är väl i korta drag vad som skaffats..



Motorn va rätt skitigt, så först en tvätt, följde tipset om ett mirakelmedelt SPAM, och det va precis så bra som det utlovades.
sedan ner i källaren och börja skruva lite, gudar vilken sinnesro det ger 8)






Sotiga kolvar?
Spraya på lite, borsta en minut med pensel.



Torka av och vips



Samma med toppen. 5 spray och ca 3 minuter med pensel



Sedan va det dags att börja skruva, den gamla FACOM bågen äger.

_________________
Fredrik Heijel
www.hondaklubben.com
Civic -00 BilsportSS 1.24.12
Civic FK8 Type R -19
Subaru Outback Summit 2,0D -17
Citera
Volksmk1
Borås
Här sen Feb 2014
Inlägg: 11



Hur går det här då? Precis läst igenom hela tråden och vill gärna se mer hehe

_________________
Emil Nilsson
Citera
Fixxe
Halmstad
Här sen Okt 2004
Inlägg: 1272


Trådstartare
Hehe, det finns mer, en hel del till och med......

ska se om jag kan få tummen ur och uppdatera lite...

_________________
Fredrik Heijel
www.hondaklubben.com
Civic -00 BilsportSS 1.24.12
Civic FK8 Type R -19
Subaru Outback Summit 2,0D -17
Citera
Fixxe
Halmstad
Här sen Okt 2004
Inlägg: 1272


Trådstartare
Får blir lite bakåt i tiden, något som verkar poppis....

2 december:

Bland annat resulterade BlackFriday i stålomspunna bromsslangar, lite fler oljefilter och ett par nya handskar.
Adam gillade dom också.


Så då saknade jag bara lite oljor, en kylarfläkt, och lite så för att kunna skruva ihop allt.. (trodde jag då i alla fall... )
Toppen skulle blåsas av med hetvatten en sväng, sedan in på planing.

Men problemet för att skruva då, va att jag hade lite svårt att komma in på infarten, så bilen stod på annan ort...
Detta är baksidan, men såg lika fint ut på infarten...

_________________
Fredrik Heijel
www.hondaklubben.com
Civic -00 BilsportSS 1.24.12
Civic FK8 Type R -19
Subaru Outback Summit 2,0D -17
Citera
Fixxe
Halmstad
Här sen Okt 2004
Inlägg: 1272


Trådstartare
16 december..

Men dräneringen är klar, och civicen är hemma igen

Lite blandat som blästrats och lackats.


Toppen lämnades på planslipning. Totalt är det taget 0,65mm nu, så kompet ska va 10,4:1.
Eftersom detta är ett budgetbygge, så fanns det inte utrymme för att lämna in för ventilslipning eller sätesslipning (så det är original sätesvinklar.) CRXen körde jag radie plus vinkel.

Såhär har jag lärt mig att man slipar ventiler... Rätt eller fel?
Gör rent toppen först. Jag körde på SPAM, sedan avfettning en sväng, sedan hetvattentvätt, och sist lite tryckluft för att torka.

Man behöver slippasta, helst både grov och fin och en sugpropp på pinne.
Båda dessa finns på biltema för småpengar.

På med pasta på ventilen. Snåla inte, men ta inte massor, då blir det bara en jäkla massa kladd.


På med sugpropp och snurra.


Jag kör tills det byter ljud.. Pastan jobbar sig utåt och helt plötsligt blir det ett annant ljud, då är pastan borta från ventil och säte. Jag brukar lyfta och börja om, då får man med sig lite pasta igen.
Två gånger med grovt, och en eller två gånger med fin pasta brukar bli bra. Man får prova sig fram.
Mellan slipningarna, torka både ventil och säta med torr trasa.
Sedan ur med ventilen och torka bort allt med fuktig trasa och sedan med en torr trasa.

http://www.youtube.com/watch?v=djaAwBV9p14

såhär blir det efteråt. Lys med en ficklampa på sätet och se så där inte någon liten liten gropp. Är där det är det bara att köra ett varv till med grov och fin.




Vill man kolla så det är tätt, skruva i ett tändstift, fyll förbränningsrummet med något lättflyktigt, tex T-röd, och vänta en stund, kolla i portarna om det läckt genom något.
Det tar väl ett par timmar men nästan gratis!
Små pengar på biltema för grejjerna, 1500-2000 för 16 ventiler om man lämnar in jobbet och får kvitto.

_________________
Fredrik Heijel
www.hondaklubben.com
Civic -00 BilsportSS 1.24.12
Civic FK8 Type R -19
Subaru Outback Summit 2,0D -17
Citera
Fixxe
Halmstad
Här sen Okt 2004
Inlägg: 1272


Trådstartare
17 december

Lite mer tips när vi ändå är igång...

Ska åka gamla Skunk2Stage2 kammar, Crower begagnade ventilfjädrar köpte jag i bagageluckan av robin på ljungbyhed förra året, men retainers har jag letat efter begagnade eller billiga nya sedan dess, utan att hitta..
Men så hittade jag det bästa alternativet någonsin!

Helt nya, kvalitetssäkrade, cromolly retainers för under 1000kr!
B16a1 till vänster, nya till höger
Art nr bakom om någon mer behöver! Alltså K20 type R motorn kommer de från.


När du komprimerat fjädern och ska ha dit knasterna och inte har alla de fancy verktygen motorverkstaden har..
Lägg lite fett på knastret, och lite fett på tippen av en skruvmejsel.
Lätt att pilla dit det, och det stannar kvar. Ta ett fett som är oljelösligt.


När du satt i allt och är nöjd, ta en träbit, och rappa till varje ventil.
Då öppnar och stänger ventilen en gång, och man kan va säker på knasterna sitter rätt.
Se till så du slår på ventilen och inte tallriken.

_________________
Fredrik Heijel
www.hondaklubben.com
Civic -00 BilsportSS 1.24.12
Civic FK8 Type R -19
Subaru Outback Summit 2,0D -17
Citera
Fixxe
Halmstad
Här sen Okt 2004
Inlägg: 1272


Trådstartare
Blev rätt lungt över jul o nyår..

Det gamla gamla grenröret hade fått rätt bra smällar när jag körde det på B16 motorn..
Men ett par rörstumpar och lite svets så va det lite rundare igen.


och när tigen ändå va igång, så blev det ett par bafflar i tråget..



Sedan skruvades toppen på och lite så, och börja grada kammar..
Men fick fan inte ihop det.. Kan va så att det inte är Skunk2 stage2 kammar, dels pga graderna inte går att få ihop.
Samt att de saknar skunk2:s gravering i ändan.

Citat:
SKUNK2 STAGE II SPECS:
INTAKE: DURATIoN @1mm 266º LIFT @ 0" lash: 0.485(12.3mm)
OPENING @1mm: 37º BTDC
CLOSING @1mm: 49º ABDC

EXHAUST: DURATIoN @1mm 262º LIFT @ 0" lash: 0.466(11.8mm)
OPENING @1mm: 61º BBDC
CLOSING @1mm: 21º ATDC


Gradade på insugkammarn.
Den öppnar 6º BTDC !!! Det är ju för fan 31 grader fel! Kan inte ens justera så mycket på dreven ju..
Den stänger 40º ABDC alltså 9 grader fel..
Felar det 31grader på öppning ska det ju fela 31 grader på stängninen oxå...


_________________
Fredrik Heijel
www.hondaklubben.com
Civic -00 BilsportSS 1.24.12
Civic FK8 Type R -19
Subaru Outback Summit 2,0D -17
Citera
Fixxe
Halmstad
Här sen Okt 2004
Inlägg: 1272


Trådstartare
Kammarna va inte skunk2 utan något originalliknande fast jag vet inte vad..
Nya fixades på hondaklubben.

Städat verkstaden och bänken så i väntan på kammar mm kan jag börja med växellådan.

Gjort en växelspaksknopp.
Lagom lätt, och riktigt skön yta fick jag till!


Tog med tråget till jobbet och blästrade och lackade det.
Tråget grundat, men glömde nippel till tempgivaren..


På tal om tempgivaren...
Biltemas instruktion sa, koppla in signalen på tråden på givaren... kul när givaren har två trådar..
Snabbt test så hitta jag rätt, den ena skulle jordas.


Enkla, snygga (enligt mig) mätare för oljetemp och tryck. Självklart av bästa kvalitet! :lol:


Svängde ihop ett stativ till växellådan, på hjul.


http://www.youtube.com/watch?v=GWKQwrYpgQE

På med SPAM och diskborste...


1/8 npt nippel tigad på plats och tråget lackat.


Bort med lite bevis... H rök oxå... Dock lämnades texten, ifall besiktnignen skulle börja tvivla på vilket märke motorn är..


Redo för lack.
Självklart blästrad! Men inte en enda kula kunde leta sig in i kåpan.


Tyvärr kom kammarna på lite villovägar, men efter en mellanlandning i göteborg på vägen från norrköping kom de till slut.
Så en stämningsbild från igår eftermiddag..
Växellådan har jag kört av lite lätt för hand med stålborste för att bli av med ärgen.

(nej, det är inte blå packningssilikon mellan tråg och motor, det är jag som missade när jag lackade tråget svart från det blåa)

_________________
Fredrik Heijel
www.hondaklubben.com
Civic -00 BilsportSS 1.24.12
Civic FK8 Type R -19
Subaru Outback Summit 2,0D -17
Citera
Fixxe
Halmstad
Här sen Okt 2004
Inlägg: 1272


Trådstartare
Fraktbolag slutar sällan förvåna.. Men till slut va kammarna på rätt väg...

Eftersom jag inte kunde göra mer på motorn va det bara att ta tag i växellådan.
Faktum är att jag aldrig haft isär en låda tidigare, men WSM och lite telesupport med gud, så fick jag lite goda tips om vad som skall kollas.





Denna sync såg sämst ut, vilket ändå jag klassar som ok.


Har mätt spel mellan dreven och allt är perfekt.
Bara byta slutväxeln och va glad


Men en dag kom äntligen kammarna!

Korrekt märkning är antingen H08 i änden handgraverat (då är kammarna från före Mars 2011) eller så ser de ut såhär om de är från efter Mars 2011
[size=65](nej, det är inget hack i nocken precis till vänster om Mk13, det är fett)[/size]


Ingradade och klara:



Och ifall jag själv söker i framtiden lägger jag in specen här.
I mitt fall fick jag vrida fram insugskammen 2 grader och avgas 2,5-3 grader. (alltså 4 och 5 grader på veven.)
Då stämde det sånär som på att insug stänger vid 48,5grader.

Intake:
PRIMARY: DURATION 215º LIFT .366"(9.3mm)
Vtec: DURATION @1mm 266º LIFT @ 0" lash: 0.485(12.3mm)
OPENING @1mm: 37º BTDC
CLOSING @1mm: 49º ABDC

Exhaust:
PRIMARY: DURATION 216º LIFT .358"(9.1mm)
Vtec: DURATION @1mm 262º LIFT @ 0" lash: 0.466(11.8mm)
OPENING @1mm: 61º BBDC
CLOSING @1mm: 21º ATDC

_________________
Fredrik Heijel
www.hondaklubben.com
Civic -00 BilsportSS 1.24.12
Civic FK8 Type R -19
Subaru Outback Summit 2,0D -17
Citera
Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5082



Imponerande flit, men du det är snart maj, har inte frugan saknat dig om du vart instängd i garaget i nästan 2 månader?

_________________
Pontus Fyhr
Citera
Fixxe
Halmstad
Här sen Okt 2004
Inlägg: 1272


Trådstartare
Nja hon somnar ju framför tv vid 20 i alla fall
För tanken va klar till mantorp 1 maj med hondaklubben...
Men hon lura in mig i sänghalmen i höstas, och jag tänkte inte mig för vad saker o ting skulle krocka..
Beräknade till början av maj...

_________________
Fredrik Heijel
www.hondaklubben.com
Civic -00 BilsportSS 1.24.12
Civic FK8 Type R -19
Subaru Outback Summit 2,0D -17
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Honda Civic -00 Kunde slutat som aska... Gälar nitade.
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 9, 10, 11   >>
18 besök senaste veckan (77527 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande