Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Audi R8 LMS Ultra(light) | << 1, 2, 3 ... 48, 49, 50 ... 52, 53, 54 >> 14 besök senaste veckan (503441 totalt) |
Vad mäter en sån? Vi snackar halvmeter eller ? Mer? |
||||
V8:an fanns ju med 420 hk dels i RS4 B7 men även i R8, men då är det ju en kamkedje driven motor, dyrare och mer komplicerad, men jag trodde du ville ha turbo så det blir lite drag i bilen?
För en 300hk NA 4.2L med turbo så kan du plocka ur 700hk utan att öppna motorn och byta något. Hittade detta i ett GT40 forum, detta är gamla 32v V8 motorn som fanns före 1999 Total length (Audi ABZ engine + 01X gearbox) = 1200mm Length of engine (front pulley to bellhousing face) = 490mm Length of 01X gearbox (bellhousing to rear casing) =710mm Max width of engine (across exhaust manifolds) = 760mm Max height of engine (sump to idle air valve) = 660mm Drive shaft position (front pulley to drive flange) =690mm (or from gearbox rear casing = 510mm) Den nyare 420hk motorn med kamkedja är lite kortare = 464mm https://www.gt40s.com/threads/audi-e _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||||
Jag personligen skulle, med dagens erfarenhet (från min formelbil)
Valt en så sen 4.2 v8 med kamrem och 32v som möjligt , ihop med en fwd 01e låda. Sen ett BRA styrsystem direkt, som styr kammaxlar, elspjäll , separat insprutning och tändning, abs sensorer på alla hjul plus gps/jaw så man får fullt fungerande antispinn/antisladd redan från start. Separata lastsensorer eller positionsgivare för varje dämpare, dvs aktiv mätning av CW. När man sedan känner att bilen är utprovad och chassie osv inkört plocka isär motorn å sätta i nya lager (renovering) samt lägga till överladdning. Att haka upp sig på att vikt på växelådan hamnar bakåt med tex 01e är allvarligt talat en petitess, det är så väldigt lite vikt det handlar om, så jag vågar påstå att det är absolut inte märkbart, och troligen knappt mätbart sen på den färdiga bilen. Du är hjärtligt välkommen att titta/mäta på min bil med audi v10 och 01e, har även gamla v8an står här bredvid (än så länge) ,så får du se/mäta/känna på hur det ser ut i verkligheten. Det är nog lätt att stirra sig blind på siffror. men jag lovar att när du står bredvid min bil så glömmer du tanken att det skulle vara tungt eller stort ganska fort Lägg sen till att det finns färdigt system för paddle shift till 01e för ganska överkomliga pengar så känns det lite mindre oldschool . Jag tror att även corvette setupen kan bli skithäftig med v6 (jag skulle valt en VR38DETT), MEN jag tänker att det blir en mer komplicerad och betydligt dyrare lösning, till vilken nytta? Bilen kommer inte bli snabbare av det, och inte få ett högre värde heller . Snarare tror jag att den kommer få ett lägre "värde" med att blanda in annat än audi motor/låda. Om man nu inte väljer betydligt exklusivare saker , tex lambo v10+vxlåda, men då är du ju tillbaka på "samma" setup som du redan valt bort. ?? _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||||
Ett påpekande, en gammal 32v har inte ställbara kammar och inte heller elspjäll, så krävs inget avancerat sprut till den Men vill man ha elspjäll så går det ju lätt att montera Men håller med om att det är en billig enkel lösning, sen vet jag flera som köpt sin motor på skroten och bara monterat turbo och sedan kört skiten ur bilen i flera år utan att ens öppna och titta på lager osv. Är ju sällan en A8 med automat och 300hk V8 gått hårt, så bara oljebyten är gjorda så lär den fungera bra även om det gått 30k mil och om den rasar så är det ju bara några tusen lappar för en ny motor = billigare än att renovera motorn _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||||
Hmm.... Måste nog läsa på lite mer. Jag tänkte att "man vill ha" 4v toppar med vvt. Elspjäll tänker jag att man monterar oavsett vad som satt på motorn innan (ett nytt singel el-spjäll)
det är främst FSI jag tänker man vill slippa, dvs ha traditionella spridare/fuelrails/btr. (Detta eftersom det är svårare att ta ut mer effekt än orginal med fsi, (blir dubbla system då som nästan ett måste, alt bygga bort det) _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||||
4v toppar är ju 32v och den har inte vvt Ser inte att man måste ha det om man nu inte vill spoola en stor turbo snabbare eller vill ha lite mer kraft i mellanregistret, men vill man ha ställbara insugskammar så får man gå på 40v motorn/5-ventilers och då får man även el-gas. Eller tvärtom ska det vara el-gas så välj 40v motorn som redan har det, då passar även Rs6 grenrör m.m. om du vill bygga biturbo. Oavsett så finns det mappar för MaxxEcu till både 32v med wire spjäll (från kompisars bilar) och 40v med el-gas (från min bil) som jag kan fixa fram. 32v räcker ett MaxxEcu V1 för 40v blir det enklare med ett Race eller Pro. Ja FSI bör man ju undvika så köp en motor som är äldre än 2005. _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||||
Anledningen till varför jag egentligen vill ha Corvettelådan handlar väl om paketering.
Motorn (oavsett vilken det än blir) måste hamna så långt fram det går, annars kolliderar den med rörramen så som jag ritat den nu. Visst, det går att köra med 01E, R8, Boxter eller liknande låda men då behövs det en lång adapter där emellan samt att ingående axel måste skarvas på något sätt Känns som adapterlösningen kan bli dyr, då kan man hellre lägga de pengarna på att få en lämpligare låda tänker jag. Som ni ser på bilden nedan finns det lite plats bakåt men inte så mycket som krävs för att montera motorn direkt på lådan. Lådan på bilden är också framflyttad lite, kanske skulle gå lite till men går ju inte ha för mycket vinkel på drivaxlarna heller. |
||||
Ca 110cm |
||||
En annan fördel med corvettelådan är att jag kan bygga rörramen smalare och på så sätt i framtiden vidareutveckla aeron. Kanske till och med får plats ett par ordentliga tunnlar..
|
||||
En stor nackdel med 01e lådan är att man måste montera motor paketet så högt pga drivaxelvinkel.
_________________ Erik Wedlund Nurburgring 7.14.8 BTG Z06 Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo Mantorp 1.23.7 Carrera S Gelleråsen 1.18.40 M3e36 Gelleråsen 1.11.5 996 turbo |
||||
Finns en frän 40v RS6 motor på Marketplace med Verdi torrsump och tråg byggt av någon vid namn Dennis Scherman till ett time-attack bygge, men som sen sålde motorn och nuvarande ägare har den nu på annons.
Audi bcy 450hk V8 + Verdi torrsump 35k Audi C5 rs6 bi-turbo V8 450hk BCY motor med Verdi torrsump pump och torrsumptråg. De mesta kablar, kontakter, slangar finns. Aggregaten finns ej. Ny startmotor medföljer. Audi r8 v10 manuell svänghjul. Saknas ju turbos m.m. men skulle passa bra i din R8 https://www.facebook.com/marketplace _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||||
Det är sant! |
||||
51cm lång är ju inte jätte lång. men var ganska bred. Men kollade upp lite priser, och där stack det iväg... _________________ Fredrik Wiell |
||||
jag har satt en 01E i mitt F40 bygge men kommer att åka med vinkel på drivaxlarna likt audi redan gjort i dessa bilar.
Dem har vinklat drivaxlarna bakåt och jag har vinklat dem nedåt. På så sätt har jag kunnat trycka ned lådan så mycket jag bara vågar. jag har inte mer vinkel än Audi har. Se denna bild den är rätt talande. Dem har flyttat fram drivhubben för mindre vinkel på nyare lådor. _________________ Bygger: Ferrari F40 LM Pausad: Lotus ExigeM42R Byggde: VW polo WRC replica -10 Eric Johansson Eskilstuna |
||||
Den faller ju bort på priset. |
||||
Du vill ha corvettelådan och du har redan ritat in en LS motor. Det är ju bara att köra! 👍 _________________ A.n.d.e.r.s.:-:.K.l.i.n.g.b.e.r.g AC Cobra 427 S/C Replica Mazda MX-5 NBFL https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=92529 |
||||
En LS-maskin blir tyvärr för lång om jag ska ha en corvettelåda. På den bilden är det R8-lådan som är inritad. |
||||
Har forskat lite..
Om jag skulle gå för en M113.960 är svepet på lådan bultat vilket innebär att det blir väldigt smidigt att koppla ihop motor/låda. Finns ganska gott om dessa motorer 460Nm i vrid tack vare 5,0L Tack vare 3ventilsteknik och endast en kam/topp så blir den inte så "top heavy" Spjället sitter bakåt på den så den är som gjord att ha mittmonterad Vet dock inga mått eller vikt heller för den delen ännu, nån som vet? |
||||
Våra race- och banåkarbilar Audi R8 LMS Ultra(light) | << 1, 2, 3 ... 48, 49, 50 ... 52, 53, 54 >> 14 besök senaste veckan (503441 totalt) |