Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Audi R8 LMS Ultra(light)
<<   1, 2, 3 ... 48, 49, 50 ... 52, 53, 54   >>
14 besök senaste veckan (503441 totalt)
Christian Hedblom
Borås
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1802


Trådstartare
Jovani skrev:
Mercedes M113, hel alu, 90grader, överladdas gärna.


Vad mäter en sån? Vi snackar halvmeter eller ? Mer?

_________________
Christian Hedblom

Raceproof Creations

Tekniker
Volvo HPG
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124



Audis v8 är 50 cm lång, , v10an är 60cm.
Så rimligen är v6an ungefär 40cm lång.
4.2 an beroende på vart man plockar den ifrån finns från 300 upp till "typ" 400 sughästar.

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8988



V8:an fanns ju med 420 hk dels i RS4 B7 men även i R8, men då är det ju en kamkedje driven motor, dyrare och mer komplicerad, men jag trodde du ville ha turbo så det blir lite drag i bilen?
För en 300hk NA 4.2L med turbo så kan du plocka ur 700hk utan att öppna motorn och byta något.

Hittade detta i ett GT40 forum, detta är gamla 32v V8 motorn som fanns före 1999

Total length (Audi ABZ engine + 01X gearbox) = 1200mm
Length of engine (front pulley to bellhousing face) = 490mm
Length of 01X gearbox (bellhousing to rear casing) =710mm
Max width of engine (across exhaust manifolds) = 760mm
Max height of engine (sump to idle air valve) = 660mm
Drive shaft position (front pulley to drive flange) =690mm (or from gearbox rear casing = 510mm)


Den nyare 420hk motorn med kamkedja är lite kortare = 464mm


https://www.gt40s.com/threads/audi-engine-info.23560/

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124



Jag personligen skulle, med dagens erfarenhet (från min formelbil)
Valt en så sen 4.2 v8 med kamrem och 32v som möjligt , ihop med en fwd 01e låda.

Sen ett BRA styrsystem direkt, som styr kammaxlar, elspjäll , separat insprutning och tändning, abs sensorer på alla hjul plus gps/jaw så man får fullt fungerande antispinn/antisladd redan från start. Separata lastsensorer eller positionsgivare för varje dämpare, dvs aktiv mätning av CW.
När man sedan känner att bilen är utprovad och chassie osv inkört plocka isär motorn å sätta i nya lager (renovering) samt lägga till överladdning.


Att haka upp sig på att vikt på växelådan hamnar bakåt med tex 01e är allvarligt talat en petitess, det är så väldigt lite vikt det handlar om, så jag vågar påstå att det är absolut inte märkbart, och troligen knappt mätbart sen på den färdiga bilen.

Du är hjärtligt välkommen att titta/mäta på min bil med audi v10 och 01e,
har även gamla v8an står här bredvid (än så länge) ,så får du se/mäta/känna på hur det ser ut i verkligheten. Det är nog lätt att stirra sig blind på siffror. men jag lovar att när du står bredvid min bil så glömmer du tanken att det skulle vara tungt eller stort ganska fort


Lägg sen till att det finns färdigt system för paddle shift till 01e för ganska överkomliga pengar så känns det lite mindre oldschool .

Jag tror att även corvette setupen kan bli skithäftig med v6 (jag skulle valt en VR38DETT), MEN jag tänker att det blir en mer komplicerad och betydligt dyrare lösning, till vilken nytta?
Bilen kommer inte bli snabbare av det, och inte få ett högre värde heller . Snarare tror jag att den kommer få ett lägre "värde" med att blanda in annat än audi motor/låda. Om man nu inte väljer betydligt exklusivare saker , tex lambo v10+vxlåda, men då är du ju tillbaka på "samma" setup som du redan valt bort. ??

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8988



knotan skrev:
Jag personligen skulle, med dagens erfarenhet (från min formelbil)
Valt en så sen 4.2 v8 med kamrem och 32v som möjligt , ihop med en fwd 01e låda.

Sen ett BRA styrsystem direkt, som styr kammaxlar, elspjäll , separat insprutning och tändning, abs sensorer på alla hjul plus gps/jaw så man får fullt fungerande antispinn/antisladd redan från start.
När man sedan känner att bilen är utprovad och chassie osv inkört plocka isär motorn å sätta i nya lager (renovering) samt lägga till överladdning.


Ett påpekande, en gammal 32v har inte ställbara kammar och inte heller elspjäll, så krävs inget avancerat sprut till den

Men vill man ha elspjäll så går det ju lätt att montera thumbs up

Men håller med om att det är en billig enkel lösning, sen vet jag flera som köpt sin motor på skroten och bara monterat turbo och sedan kört skiten ur bilen i flera år utan att ens öppna och titta på lager osv.
Är ju sällan en A8 med automat och 300hk V8 gått hårt, så bara oljebyten är gjorda så lär den fungera bra även om det gått 30k mil och om den rasar så är det ju bara några tusen lappar för en ny motor = billigare än att renovera motorn thumbs up

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
sleeper pv
Sundsvall
Här sen Dec 2013
Inlägg: 54



VR6 finns ju som alternativ. Billiga, ganska kompakta och levererar bra med effekt överladdade och har ett sportigt ljud!

_________________
Fredrik Johansson
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124



Hmm.... Måste nog läsa på lite mer. Jag tänkte att "man vill ha" 4v toppar med vvt. Elspjäll tänker jag att man monterar oavsett vad som satt på motorn innan (ett nytt singel el-spjäll)
det är främst FSI jag tänker man vill slippa, dvs ha traditionella spridare/fuelrails/btr. (Detta eftersom det är svårare att ta ut mer effekt än orginal med fsi, (blir dubbla system då som nästan ett måste, alt bygga bort det)

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8988



knotan skrev:
Hmm.... Måste nog läsa på lite mer. Jag tänkte att "man vill ha" 4v toppar med vvt. Elspjäll tänker jag att man monterar oavsett vad som satt på motorn innan (ett nytt singel el-spjäll)
det är främst FSI jag tänker man vill slippa, dvs ha traditionella spridare/fuelrails/btr. (Detta eftersom det är svårare att ta ut mer effekt än orginal med fsi, (blir dubbla system då som nästan ett måste, alt bygga bort det)


4v toppar är ju 32v och den har inte vvt

Ser inte att man måste ha det om man nu inte vill spoola en stor turbo snabbare eller vill ha lite mer kraft i mellanregistret, men vill man ha ställbara insugskammar så får man gå på 40v motorn/5-ventilers och då får man även el-gas.
Eller tvärtom ska det vara el-gas så välj 40v motorn som redan har det, då passar även Rs6 grenrör m.m. om du vill bygga biturbo.


Oavsett så finns det mappar för MaxxEcu till både 32v med wire spjäll (från kompisars bilar) och 40v med el-gas (från min bil) som jag kan fixa fram.
32v räcker ett MaxxEcu V1 för 40v blir det enklare med ett Race eller Pro.


Ja FSI bör man ju undvika så köp en motor som är äldre än 2005.

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Christian Hedblom
Borås
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1802


Trådstartare
Anledningen till varför jag egentligen vill ha Corvettelådan handlar väl om paketering.
Motorn (oavsett vilken det än blir) måste hamna så långt fram det går, annars kolliderar den med rörramen så som jag ritat den nu.
Visst, det går att köra med 01E, R8, Boxter eller liknande låda men då behövs det en lång adapter där emellan samt att ingående axel måste skarvas på något sätt
Känns som adapterlösningen kan bli dyr, då kan man hellre lägga de pengarna på att få en lämpligare låda tänker jag.

Som ni ser på bilden nedan finns det lite plats bakåt men inte så mycket som krävs för att montera motorn direkt på lådan. Lådan på bilden är också framflyttad lite, kanske skulle gå lite till men går ju inte ha för mycket vinkel på drivaxlarna heller.

_________________
Christian Hedblom

Raceproof Creations

Tekniker
Volvo HPG
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124



Då förstår jat bättre, hur långt är det avstånd mellan "brandvägg"/huvudbåge till centrum hjul??

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Christian Hedblom
Borås
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1802


Trådstartare
knotan skrev:
Då förstår jat bättre, hur långt är det avstånd mellan "brandvägg"/huvudbåge till centrum hjul??


Ca 110cm

_________________
Christian Hedblom

Raceproof Creations

Tekniker
Volvo HPG
Citera
Christian Hedblom
Borås
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1802


Trådstartare
En annan fördel med corvettelådan är att jag kan bygga rörramen smalare och på så sätt i framtiden vidareutveckla aeron. Kanske till och med får plats ett par ordentliga tunnlar..

_________________
Christian Hedblom

Raceproof Creations

Tekniker
Volvo HPG
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7731



En stor nackdel med 01e lådan är att man måste montera motor paketet så högt pga drivaxelvinkel.

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8988



Finns en frän 40v RS6 motor på Marketplace med Verdi torrsump och tråg byggt av någon vid namn Dennis Scherman till ett time-attack bygge, men som sen sålde motorn och nuvarande ägare har den nu på annons.

Audi bcy 450hk V8 + Verdi torrsump 35k
Audi C5 rs6 bi-turbo V8 450hk BCY motor med Verdi torrsump pump och torrsumptråg. De mesta kablar, kontakter, slangar finns. Aggregaten finns ej.
Ny startmotor medföljer.
Audi r8 v10 manuell svänghjul.

Saknas ju turbos m.m. men skulle passa bra i din R8

https://www.facebook.com/marketplace/item/4678083035595627/





_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Christian Hedblom
Borås
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1802


Trådstartare
erikjakan skrev:
En stor nackdel med 01e lådan är att man måste montera motor paketet så högt pga drivaxelvinkel.


Det är sant!

_________________
Christian Hedblom

Raceproof Creations

Tekniker
Volvo HPG
Citera
Wiell
i hok utanför jönköping
Här sen Jul 2008
Inlägg: 180



RallyQuattro skrev:
Wiell skrev:
Läser många trådar men skriver sällan.
Men tänkte slänga in en tanke om w12. En sån skulle jag vilja prova att bygga på någon gång.
tror det är mycket spännande maskin med lite överladd.
Slå en kik på en sån :-)

Edit: Från VW Phaeton då


Du kanske missade att han skrev dessa 2 inlägg
Vill ha en kort och kompakt motor gärna med låg tyngdpunkt
Hmm grejen är ju att motorn behöver vara så kort som möjligt

Men om nu en LS3 ryms eller är på gränsen så kommer en Audi V8 passa då den är 10-15cm kortare om jag minns rätt, men vill han ha ännu kortare, ja då får man gå på en V6..


51cm lång är ju inte jätte lång. men var ganska bred.
Men kollade upp lite priser, och där stack det iväg...

_________________
Fredrik Wiell
Citera
erki87
Eskilstuna
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1364



jag har satt en 01E i mitt F40 bygge men kommer att åka med vinkel på drivaxlarna likt audi redan gjort i dessa bilar.

Dem har vinklat drivaxlarna bakåt och jag har vinklat dem nedåt.

På så sätt har jag kunnat trycka ned lådan så mycket jag bara vågar.

jag har inte mer vinkel än Audi har.

Se denna bild den är rätt talande.

Dem har flyttat fram drivhubben för mindre vinkel på nyare lådor.



_________________
Bygger: Ferrari F40 LM

Pausad: Lotus ExigeM42R

Byggde: VW polo WRC replica -10

Eric Johansson
Eskilstuna
Citera
Christian Hedblom
Borås
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1802


Trådstartare
RallyQuattro skrev:
Finns en frän 40v RS6 motor på Marketplace..


Den faller ju bort på priset.

_________________
Christian Hedblom

Raceproof Creations

Tekniker
Volvo HPG
Citera
Klingan75
Frillesåstrakten
Här sen Mar 2009
Inlägg: 1131



Christian Hedblom skrev:
Anledningen till varför jag egentligen vill ha Corvettelådan handlar väl om paketering.



Du vill ha corvettelådan och du har redan ritat in en LS motor. Det är ju bara att köra! 👍

_________________
A.n.d.e.r.s.:-:.K.l.i.n.g.b.e.r.g

AC Cobra 427 S/C Replica
Mazda MX-5 NBFL

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=92529
Citera
Christian Hedblom
Borås
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1802


Trådstartare
Klingan75 skrev:
Du vill ha corvettelådan och du har redan ritat in en LS motor. Det är ju bara att köra! 👍


En LS-maskin blir tyvärr för lång om jag ska ha en corvettelåda.
På den bilden är det R8-lådan som är inritad.

_________________
Christian Hedblom

Raceproof Creations

Tekniker
Volvo HPG
Citera
Christian Hedblom
Borås
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1802


Trådstartare
Har forskat lite..
Om jag skulle gå för en M113.960 är svepet på lådan bultat vilket innebär att det blir väldigt smidigt att koppla ihop motor/låda.
Finns ganska gott om dessa motorer
460Nm i vrid tack vare 5,0L
Tack vare 3ventilsteknik och endast en kam/topp så blir den inte så "top heavy"
Spjället sitter bakåt på den så den är som gjord att ha mittmonterad

Vet dock inga mått eller vikt heller för den delen ännu, nån som vet?

_________________
Christian Hedblom

Raceproof Creations

Tekniker
Volvo HPG
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Audi R8 LMS Ultra(light)
<<   1, 2, 3 ... 48, 49, 50 ... 52, 53, 54   >>
14 besök senaste veckan (503441 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande