Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Audi R8 LMS Ultra(light) | << 1, 2, 3 ... 50, 51, 52, 53, 54 >> 14 besök senaste veckan (503441 totalt) |
Du har fel.
Bilen fanns. Växellåds kod DPV. Prata med en renoverings firma som beskrev den som super-rare. Mvh Eric _________________ Bygger: Ferrari F40 LM Pausad: Lotus ExigeM42R Byggde: VW polo WRC replica -10 Eric Johansson Eskilstuna |
||
Har skruvat lite...
Motorn väger 147,25kg så som den är på bilderna Lådan väger 58,55kg Grenrören vägde ca 4,5kg/st Insug/plenum tillkommer med ca 7-8kg Svänghjul/koppling saknas dock Landar troligtvis under 240kg komplett sen 👍🏻 |
||
Du saknar även motorfästen och hela oljefilter hållaren med vatten/olje kylaren och generator fästet, sen generator, startmotor, multirem med spännare osv.
Har sätt att dom anger vikten till 200kg på en komplett 40v motor utan växellåda. (det är tråkigt när bilskrotarna plockar bort så mycket från motorn och säljer det separat) OM det är en DPV låda ? Så satt den på A6 2.7t 99-00 fwd _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||
Saknar och saknar, jag skruvade bort allt.. 🙂 vägde med allt sånt innan jag skruvade bort 200kg är väl med AC- och servopump m.m Generator blir nåt mindre än det som satt org Funderar även på en extern oljekylare istället för det som sitter där org, går ju flytta oljefiltret om det skulle behövas då också |
||
Sorry, ser nu att på bilderna på förra sidan så satt det mesta med
Men vägde du motorn innan du plockade bort allt? Går ju att ta hela "oljefilterhållaren" från en RS6 så har du både intern vatten kyld och extern luftkyld olje kylare utgång. Men o andra sidan kan du nog skippa värmeväxlaren och bygga eget för att spara vikt som du tänkt och generatorn kan du sätta en mindre på andra sidan som jag och andra gjort. Insug kan du också använda ett RS6 så slipper du dubbel plenum osv. om du inte nu ska bygga ett helt eget? Blir intressant att följa dina ideer och lösningar _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||
184kg vägde den innan jag började skruva bort prylar men då saknades: Startmotor Generator AC-pump Servopump |
||
Var och köpte en ny (för mig) svets i helgen så var tvungen att testa på lite prylar jag haft liggande ett tag som skulle svetsas. Man är ringrostig märker man ju när man inte svetsat på ett tag så resultatet blev därefter också.. men men det håller ihop.
|
||
|
||
Tack!
Delarna har legat i minst 3 år på hyllan i väntan på att bli svetsade, nu var det tydligen dags |
||
|
||
|
||
Kolla med dessa: https://www.bluemarine.se/ Tror det är f.d JaraPlast i tuve, å de var grymma på tillbehör för gjutning mm. _________________ Johan Carlsson Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92 VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA |
||
När jag byggt formar har jag använt Easy Composites Uni-Mould system. Det är med vinylester och framtaget för att krympa så lite som möjligt. Det har fungerat bra men det finns säkert billigare alternativ. _________________ Revline 968 GT1 Gustaf Burström. |
||
Det vete katten om BlueMarine hänger ihop med Jaraplast. Ingen av Jaraplasts ägare är delaktiga i bolaget i alla fall. Men det hindrar inte att det kan vara ett bra företag ändå.
Man kan använda vilken (polyester)plast som helst om man ska vara ärlig. När jag gjutit har jag faktiskt alltid använt precis samma till formarna som jag använt till den färdiga produkten. Fast jag gissar att du är inne på kolfiber för dina färdiga produkter. Ska du gjuta många delar i formen? Man kan köpa plasten på Biltema om man vill, den fungerar utmärkt. Men ska man ha lite större mängder är 5 liter så är det billigare att kontakta någon annan. De kan leverera större volymer och till bättre pris. Som Gustav skriver finns del alternativ som åtminstone påstås minimera effekter som att det krymper. Ska du ha en större batch kan det vara ett alternativ så prata med leverantören om vad som blir bäst för dig. Det finns även speciell formgelcoat. Men det är inte heller något som du egentligen behöver bekymra dig om. Att vända sig till en leverantör som jobbar mycket mot båtindustrin är ett bra tips! Eller vill du göra det enkelt och handla på mer udda tider så åk till Erlandssons brygga, Seasea eller Hjertmans. Man behöver inte göra det onödigt svårt för sig. _________________ Göran Hackman TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967 Sunbeam Alpine Mk III, 1963 |
||
Jag ska gjuta av oem motorlucka och gjuta nya till både den röda och GT3an. Sen om det är nån mer som vill spara ca 15kg på sin R8 så skadar det ju inte att ha en form.
Jag har redan formgelcoat och glasfibermatta/-väv så behöver bara polyester/vinylester. Ingen aning om hur mycket det kommer gå åt.. tittar på Erlandssons, de har 20Kg förp. Det kanske räcker? Tack för tipsen förresten, ska kolla upp dem! |
||
Svårt att gissa hur mycket du gör över med. Man kan räkna på hur mycket som går åt när man använder ett en viss area med en viss tjocklek på matta. Googla lite på det så hittar du det nog ganska snabbt.
Men, kan väl ta ett exempel. Förra vintern gjorde jag ett "luckgarage" till båten. Gjöt av ett existerande och gjorde sen ett nytt i formen. Uppskattningsvis ca 75x75 cm ungefär. Då gick det åt 10 kg till både form och den färdiga delen. Men, då gjorde jag ju delen ganska tjock eftersom vikt inte är ett problem på båten. Bättre att den var stadig. Formen var även den ganska tilltagen för att det inte skulle slå sig. Hade man velat viktoptimera hade det nog snarare varit 10 kg till form och 3 kg till den gjutna delen. Så 20 kg till både motorlucka och färdig produkt för en huv är nog inte orimligt. _________________ Göran Hackman TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967 Sunbeam Alpine Mk III, 1963 |
||
|
||
|
||
Våra race- och banåkarbilar Audi R8 LMS Ultra(light) | << 1, 2, 3 ... 50, 51, 52, 53, 54 >> 14 besök senaste veckan (503441 totalt) |