Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Audi R8 LMS Ultra(light)
<<   1, 2, 3, 4 ... 52, 53, 54   >>
80 besök senaste veckan (503427 totalt)
Christian Hedblom
Borås
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1802


Trådstartare
RallyQuattro skrev:
Häftigt projekt thumbs up

Men fy fan vilket jobb, antar du fick den riktigt billigt annars skulle det väll varit bättre att importera en krockad okapad kaross ?


Ja alltså ganska "billigt" tycker jag.. Det tillkommer ju lite utgifter att fixa till den också..

Jämför jag med den enda karossen på Ebay så blir min billigare även inkl reparation.. tror jag..

_________________
Christian Hedblom

Raceproof Creations

Tekniker
Volvo HPG
Citera
Christian Hedblom
Borås
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1802


Trådstartare
Slettet.

_________________
Christian Hedblom

Raceproof Creations

Tekniker
Volvo HPG
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



Christian Hedblom skrev:
Supramannen skrev:
Christian Hedblom skrev:
Supramannen skrev:
Christian Hedblom skrev:
Ja, det ska den ha! thumbs up


säker ?

inte ofta dom har det


Japp, LSD på 997 Carrera S.


Finns både med och utan

I220 heter tillägget om den har diffbroms


Enligt vad jag kan googla fram så såldes 997 s gen1 utan LSD, dock bara till USA. Till Europa ska det bara sålts med LSD..
Ska åka förbi och dubbelkolla imorn på lådan när jag åker hem från Norway.


Så säger inte mina papper. Men lättast är ju öppna locket så du vet

Tråkigt nog är diffbromsen om den nu har en inte den stöddigaste inte som på g50

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
Christian Hedblom
Borås
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1802


Trådstartare
...

_________________
Christian Hedblom

Raceproof Creations

Tekniker
Volvo HPG
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



Christian Hedblom skrev:
Supramannen skrev:
Christian Hedblom skrev:
Supramannen skrev:
Christian Hedblom skrev:
Supramannen skrev:
Christian Hedblom skrev:
Ja, det ska den ha! thumbs up


säker ?

inte ofta dom har det


Japp, LSD på 997 Carrera S.


Finns både med och utan

I220 heter tillägget om den har diffbroms


Enligt vad jag kan googla fram så såldes 997 s gen1 utan LSD, dock bara till USA. Till Europa ska det bara sålts med LSD..
Ska åka förbi och dubbelkolla imorn på lådan när jag åker hem från Norway.


Så säger inte mina papper. Men lättast är ju öppna locket så du vet

Tråkigt nog är diffbromsen om den nu har en inte den stöddigaste inte som på g50


Borde väl gå att byta diffen i värsta fall!? Finns väl eftermarknadsdelar?
Har nog några bilder på datorn jag kan kolla kanske..


Ja det finns. Inte så billigt bara för en bra lamell diff

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
Nikel
Uddevalla
Här sen Aug 2005
Inlägg: 15488



Hjälp

_________________
Nik las Hjel te Söde rros
ZX6R BTG 8.47.3
https://amzn.to/3WLy5Vo
Citera
barre
Kalmar
Här sen Okt 2005
Inlägg: 1330



Äntligen






stort lycka till. Jag följer & kommer med dumma idéer som sätter griller i skallen på dig

_________________
B "barre" Mårtensson

Audi urquattro -85
Audi 80 GTE quattro -86
_______________________
SLC Kalmar, ORM AB,
Astanders Eng, Kalmar Bläster & lack
Citera
Briby
Västerås
Här sen Okt 2004
Inlägg: 832



Jäklar vilket projekt.
Som många andra hade jag bara skakat på huvudet och gått vidare om jag hade sett den karossen.
Så en eloge till dig för att du ger dig på det. thumbs up

_________________
Robert Briby
______________________________________
pugaction.se
Citera
Christian Hedblom
Borås
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1802


Trådstartare
barre skrev:
...kommer med dumma idéer...


Shoot man, shoot!

_________________
Christian Hedblom

Raceproof Creations

Tekniker
Volvo HPG
Citera
Modj
Grästorp
Här sen Jul 2004
Inlägg: 1288



Ja det är lite jobb på den där....

Men nu får den snart flytta in i "värmen" iaf

_________________
Lars Gustavsson
www.carboncossie.com
Citera
Christian Hedblom
Borås
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1802


Trådstartare
Modj skrev:
Ja det är lite jobb på den där....

Men nu får den snart flytta in i "värmen" iaf



Det ser jag fram emot, börjar bli kallt nu!

_________________
Christian Hedblom

Raceproof Creations

Tekniker
Volvo HPG
Citera
Christian Hedblom
Borås
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1802


Trådstartare
Jag funderar lite på hur jag ska lösa motorstyrningen..

Jag vill gärna ha kvar motorn så org som möjligt för att slippa bygga om en massa, dock kan jag tänka mig att skippa vissa grejer. Till exempel prylar som sitter på för att få ner bränsleförbrukningen.

Direktinsprutningen borde väl styras på samma sätt som man styr en vanlig spridare? Högtrycksbränslepumparna drivs ju av kammarna och det är ju mekaniskt så den biten är ju lugn. Eller..?

Sitter som ett spjäll i runnersen som jag antar har med hög-/låglast (förbrukning) att göra, kan nån bekräfta eller dementera? Borde väl gå att låsa i öppet läge..?!
Ni ser det uppe till vänster på videon nedan.

https://www.youtube.com/watch?v=YzIIoP2dz8E




_________________
Christian Hedblom

Raceproof Creations

Tekniker
Volvo HPG
Citera
Babbe
Lund
Här sen Jun 2004
Inlägg: 1751



Dom är nog bara att tabort finns färdiga delete kit till 2.0 Tfsi

http://www.stertman.com/ui/templates/ProductDetails.aspx?pid=cts_mk562 . . . .

_________________
Sebastian Steiner
Vw golf Mk5 cup
Vombsmotorsport
Citera
Fyrken
Göteborg
Här sen Nov 2005
Inlägg: 273



Christian Hedblom skrev:
Jag funderar lite på hur jag ska lösa motorstyrningen..
..

Direktinsprutningen borde väl styras på samma sätt som man styr en vanlig spridare? Högtrycksbränslepumparna drivs ju av kammarna och det är ju mekaniskt så den biten är ju lugn. Eller..?

Sitter som ett spjäll i runnersen som jag antar har med hög-/låglast (förbrukning) att göra, kan nån bekräfta eller dementera? Borde väl gå att låsa i öppet läge..?!


Hej Christian,

Tyvärr är det inte så enkelt, men det finns system som löser komplexiteten med dubbel E-gas, 4 VVT samt två högtryckspumpar och 8 st DI-injektorer.

Pumpen är kamaxeldriven men är reglerad genom återkoppling från en en tryckgivare på railen. Så det behövs en reglering med framkoppling per bank då motorn har två pumpar. Två H-bryggor, två rail-sensorer och två PIDar. Typiskt komplext. Hmm, det kanske inte behövs en H-brygga till pumpstyrningen, någon som vet? Olaf? Life Racing har ett tillägg för styrningen i sina så verkar tycka att man ska ha H-brygga.

DI-injektorer behöver specialla drivsteg. Dessa finns dels externa och dels interna. Jag tror, och hoppas för egna projekt, att de externa drivstegen klarar sig med en vanlig injektorsignal. De externa jag kikat på har även pumpstyrning, dock har jag inte sett någon extern som klarar 8 cylindrar så det blir att köra två st då.

Spjället i insuget kan du ta bort med gott samvete. Audi har ju länge försökt köra stratifierat, dvs snålare än lambda 1. Detta för att spara bränsle. Så vitt jag vet så har de inte lyckats så bra med det då det är ganska svårt. Ett av problemen är rök och jag tror att dessa spjällen försöker minska röken genom ökad swirl eller tumble. Det kan också vara en feature för att få stabilare förbränning när de kör snålt.

Motec har två alternativ, M142 och M182. Väldigt fina system och de känns som Motec leder utvecklingen nu genom sitt öppna CAN-nät bla. Väldigt smidigt att lägga till andra märken i sitt system.
Life Racing F88 ska klara quad cam, quad VVT, 8 DI, två E-gas etc.
Syvecs har ett ganska prisvärt alternativ. Dock bara för fyra cylindrar men de skriver att de kan lösa upp till 12 cylindrar.

Mitt tips är att läsa på vad som finns och avvakta. Det borde dyka upp fler externa drivsteg då nya motorer har den här typen av utrustning. Samt be Olaf vara motorstyrningsansvarig så kollar han upp vad du behöver!

_________________
Erik Fyrk

997 turbo on Syvecs.
Professionell motorkalibratör.
Citera
96special

Här sen Okt 2004
Inlägg: 339



kul projekt.

Motec bygger ju bult on steg till många oem.

men om motorn skall vara original så är det nog enklast att ta hjälp av en kunnig firma och få bort allt onödigt. och köra med original styrlada.

antar att motorn har med17 och då skall det mesta vara öppet.

om du byter till eftermarknads sprut och skall mappa från scratch blir det nog riält mycket svårare att mappa en direktinsprutad motor med, lägg på en faktor 10 på det jobbet jämfört med en pfi.

det finns säkert audi trimmare som kan ge dig caldata från en org styrlada och i en motec m182 så borde det gå att lägga in utan för mycket strul men tänk på att det säkerligen kostar en slant.

spjällen är såkallade tumble spjäll och används för att få till acceptabel homogenisering på laster med låg
gasrörelse i cylindern. detta kan man inte utan vidare ta bort då motorn kommer gå som en påse skit.

det är ju helt klart en grymball motor att bygga på men det finns enligt min mening inget som försvarar det ekonomiskt eller tidsmässigt. vore annat om du hade en motor med kablage och styrdon liggande
och hade allt det elektriska från en rs6 v10.

eftersom du förmodligen inte kan använda något av det originala kablaget med den motorn
och inte har tänkt att gatregga den så tänker jag att du säkert kan komma undan 50-100k mindre
om du tex tar en RS6 V8 och bygger på. då är skillnaden i pris på motorn inräknad.
för 50-100k kan du lätt bygga en ball rs6 v8 med 600+ hästar

men barriärer är ju till för att brytas. så helt klart tummen upp om du väljer att bygga på v10 motorn

_________________
Truls Herland
Citera
Christian Hedblom
Borås
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1802


Trådstartare
Tack för mkt bra info!

1. Spjällen i insugen ryker då, ett bekymmer mindre.

2. Får anlita Olaf som motorstyrningsansvarig!

3. Kollade lite på de alternativen som nämnts;

-Life Racing F88 tar endast 8cyl tyvärr som du skrev
-Syvecs hade varit bra alternativ men det, som jag förstod, behövdes kombineras med S12 och då blir det dyrare än.
-Motec M182 som tar 12cyl DI och är vad jag kan hitta/förstå billigaste alternativet, även om det kostar 50k..

Tur man fick motorn skapligt billigt iaf!

_________________
Christian Hedblom

Raceproof Creations

Tekniker
Volvo HPG
Citera
Mange K
stockholm/järfälla
Här sen Apr 2005
Inlägg: 3190



Jag skulle i ditt fall skippat direktinsprutningen helt å hållet å byggt om till nåt eftermarknadssprut med spridare i insugsrör osv.
För du behöver väl ändå bygga om hela elsystem osv

Jag tycker det är dyrt med prylar till mitt högtryckssystem på A3'an...du behöver ju dubbelt av allt

_________________
M @ g n u s k @ l i n

Golf sportscombi
vw passat gtr 280
RS4 4.2 raggarbil
Citera
Christian Hedblom
Borås
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1802


Trådstartare
Mange K skrev:
Jag skulle i ditt fall skippat direktinsprutningen helt å hållet å byggt om till nåt eftermarknadssprut med spridare i insugsrör osv.
För du behöver väl ändå bygga om hela elsystem osv


Det är också ett alternativ men att få plats med spridarna nånstans på insugsröret är lättare sagt än gjort..
Elsystemet blir helt nytt är tanken.

_________________
Christian Hedblom

Raceproof Creations

Tekniker
Volvo HPG
Citera
Mange K
stockholm/järfälla
Här sen Apr 2005
Inlägg: 3190



Ska man köra orginaleffekten kan man väl åka org direktinsprut,hur långt hänger org bränslesystem med?

_________________
M @ g n u s k @ l i n

Golf sportscombi
vw passat gtr 280
RS4 4.2 raggarbil
Citera
96special

Här sen Okt 2004
Inlägg: 339



det hänger med upp åt över 700 hp

_________________
Truls Herland
Citera
Christian Hedblom
Borås
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1802


Trådstartare
Som sagt så räcker det till en bit över 700hk och de brukar få ut bortåt 900Nm så det räcker för mig.

_________________
Christian Hedblom

Raceproof Creations

Tekniker
Volvo HPG
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Audi R8 LMS Ultra(light)
<<   1, 2, 3, 4 ... 52, 53, 54   >>
80 besök senaste veckan (503427 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande