Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Audi R8 LMS Ultra(light) | << 1, 2, 3, 4 ... 52, 53, 54 >> 13 besök senaste veckan (503439 totalt) |
Ja alltså ganska "billigt" tycker jag.. Det tillkommer ju lite utgifter att fixa till den också.. Jämför jag med den enda karossen på Ebay så blir min billigare även inkl reparation.. tror jag.. |
||||||||||||||
Slettet.
|
||||||||||||||
Så säger inte mina papper. Men lättast är ju öppna locket så du vet Tråkigt nog är diffbromsen om den nu har en inte den stöddigaste inte som på g50 _________________ Mvh/Rickard Cornacchini Porsche 997 RSR GT2 |
||||||||||||||
|
||||||||||||||
Ja det finns. Inte så billigt bara för en bra lamell diff _________________ Mvh/Rickard Cornacchini Porsche 997 RSR GT2 |
||||||||||||||
|
||||||||||||||
Äntligen
stort lycka till. Jag följer & kommer med dumma idéer som sätter griller i skallen på dig _________________ B "barre" Mårtensson Audi urquattro -85 Audi 80 GTE quattro -86 _______________________ SLC Kalmar, ORM AB, Astanders Eng, Kalmar Bläster & lack |
||||||||||||||
Jäklar vilket projekt.
Som många andra hade jag bara skakat på huvudet och gått vidare om jag hade sett den karossen. Så en eloge till dig för att du ger dig på det. _________________ Robert Briby ______________________________________ pugaction.se |
||||||||||||||
|
||||||||||||||
|
||||||||||||||
Det ser jag fram emot, börjar bli kallt nu! |
||||||||||||||
Jag funderar lite på hur jag ska lösa motorstyrningen..
Jag vill gärna ha kvar motorn så org som möjligt för att slippa bygga om en massa, dock kan jag tänka mig att skippa vissa grejer. Till exempel prylar som sitter på för att få ner bränsleförbrukningen. Direktinsprutningen borde väl styras på samma sätt som man styr en vanlig spridare? Högtrycksbränslepumparna drivs ju av kammarna och det är ju mekaniskt så den biten är ju lugn. Eller..? Sitter som ett spjäll i runnersen som jag antar har med hög-/låglast (förbrukning) att göra, kan nån bekräfta eller dementera? Borde väl gå att låsa i öppet läge..?! Ni ser det uppe till vänster på videon nedan. https://www.youtube.com/watch?v=YzIIoP2dz8E |
||||||||||||||
Dom är nog bara att tabort finns färdiga delete kit till 2.0 Tfsi
http://www.stertman.com/ui/templates _________________ Sebastian Steiner Vw golf Mk5 cup Vombsmotorsport |
||||||||||||||
Hej Christian, Tyvärr är det inte så enkelt, men det finns system som löser komplexiteten med dubbel E-gas, 4 VVT samt två högtryckspumpar och 8 st DI-injektorer. Pumpen är kamaxeldriven men är reglerad genom återkoppling från en en tryckgivare på railen. Så det behövs en reglering med framkoppling per bank då motorn har två pumpar. Två H-bryggor, två rail-sensorer och två PIDar. Typiskt komplext. Hmm, det kanske inte behövs en H-brygga till pumpstyrningen, någon som vet? Olaf? Life Racing har ett tillägg för styrningen i sina så verkar tycka att man ska ha H-brygga. DI-injektorer behöver specialla drivsteg. Dessa finns dels externa och dels interna. Jag tror, och hoppas för egna projekt, att de externa drivstegen klarar sig med en vanlig injektorsignal. De externa jag kikat på har även pumpstyrning, dock har jag inte sett någon extern som klarar 8 cylindrar så det blir att köra två st då. Spjället i insuget kan du ta bort med gott samvete. Audi har ju länge försökt köra stratifierat, dvs snålare än lambda 1. Detta för att spara bränsle. Så vitt jag vet så har de inte lyckats så bra med det då det är ganska svårt. Ett av problemen är rök och jag tror att dessa spjällen försöker minska röken genom ökad swirl eller tumble. Det kan också vara en feature för att få stabilare förbränning när de kör snålt. Motec har två alternativ, M142 och M182. Väldigt fina system och de känns som Motec leder utvecklingen nu genom sitt öppna CAN-nät bla. Väldigt smidigt att lägga till andra märken i sitt system. Life Racing F88 ska klara quad cam, quad VVT, 8 DI, två E-gas etc. Syvecs har ett ganska prisvärt alternativ. Dock bara för fyra cylindrar men de skriver att de kan lösa upp till 12 cylindrar. Mitt tips är att läsa på vad som finns och avvakta. Det borde dyka upp fler externa drivsteg då nya motorer har den här typen av utrustning. Samt be Olaf vara motorstyrningsansvarig så kollar han upp vad du behöver! _________________ Erik Fyrk 997 turbo on Syvecs. Professionell motorkalibratör. |
||||||||||||||
kul projekt.
Motec bygger ju bult on steg till många oem. men om motorn skall vara original så är det nog enklast att ta hjälp av en kunnig firma och få bort allt onödigt. och köra med original styrlada. antar att motorn har med17 och då skall det mesta vara öppet. om du byter till eftermarknads sprut och skall mappa från scratch blir det nog riält mycket svårare att mappa en direktinsprutad motor med, lägg på en faktor 10 på det jobbet jämfört med en pfi. det finns säkert audi trimmare som kan ge dig caldata från en org styrlada och i en motec m182 så borde det gå att lägga in utan för mycket strul men tänk på att det säkerligen kostar en slant. spjällen är såkallade tumble spjäll och används för att få till acceptabel homogenisering på laster med låg gasrörelse i cylindern. detta kan man inte utan vidare ta bort då motorn kommer gå som en påse skit. det är ju helt klart en grymball motor att bygga på men det finns enligt min mening inget som försvarar det ekonomiskt eller tidsmässigt. vore annat om du hade en motor med kablage och styrdon liggande och hade allt det elektriska från en rs6 v10. eftersom du förmodligen inte kan använda något av det originala kablaget med den motorn och inte har tänkt att gatregga den så tänker jag att du säkert kan komma undan 50-100k mindre om du tex tar en RS6 V8 och bygger på. då är skillnaden i pris på motorn inräknad. för 50-100k kan du lätt bygga en ball rs6 v8 med 600+ hästar men barriärer är ju till för att brytas. så helt klart tummen upp om du väljer att bygga på v10 motorn _________________ Truls Herland |
||||||||||||||
Tack för mkt bra info!
1. Spjällen i insugen ryker då, ett bekymmer mindre. 2. Får anlita Olaf som motorstyrningsansvarig! 3. Kollade lite på de alternativen som nämnts; -Life Racing F88 tar endast 8cyl tyvärr som du skrev -Syvecs hade varit bra alternativ men det, som jag förstod, behövdes kombineras med S12 och då blir det dyrare än. -Motec M182 som tar 12cyl DI och är vad jag kan hitta/förstå billigaste alternativet, även om det kostar 50k.. Tur man fick motorn skapligt billigt iaf! |
||||||||||||||
Jag skulle i ditt fall skippat direktinsprutningen helt å hållet å byggt om till nåt eftermarknadssprut med spridare i insugsrör osv.
För du behöver väl ändå bygga om hela elsystem osv Jag tycker det är dyrt med prylar till mitt högtryckssystem på A3'an...du behöver ju dubbelt av allt _________________ M @ g n u s k @ l i n Golf sportscombi vw passat gtr 280 RS4 4.2 raggarbil |
||||||||||||||
Det är också ett alternativ men att få plats med spridarna nånstans på insugsröret är lättare sagt än gjort.. Elsystemet blir helt nytt är tanken. |
||||||||||||||
Som sagt så räcker det till en bit över 700hk och de brukar få ut bortåt 900Nm så det räcker för mig.
|
||||||||||||||
Våra race- och banåkarbilar Audi R8 LMS Ultra(light) | << 1, 2, 3, 4 ... 52, 53, 54 >> 13 besök senaste veckan (503439 totalt) |