Våra race- och banåkarbilar
Audi R8 LMS Ultra(light)
205 besök senaste veckan (492641 totalt)
<<   1, 2, 3 ... 49, 50, 51, 52, 53   >>
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 5375



Bara bildgooglade lite nyfiket, ser svårt ut att få ned en m113.960 nära marken , speciellt i kombination med corvette transaxel. (Antar att det är c5/c6 typ?)

Som minst lär man väll få bygga nytt oljetråg å flytta pickupen. Samt luta paketet uppår/bakåt

Men det borde väll vara hanterbart thumbs up

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
Christian Hedblom
Borås
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1767


Trådstartare
knotan skrev:
Bara bildgooglade lite nyfiket, ser svårt ut att få ned en m113.960 nära marken , speciellt i kombination med corvette transaxel. (Antar att det är c5/c6 typ?)

Som minst lär man väll få bygga nytt oljetråg å flytta pickupen. Samt luta paketet uppår/bakåt

Men det borde väll vara hanterbart thumbs up


Japp, blir nog till att vinkla upp lådan i bakänden för att få lite mindre vinkel på drivaxeln.
Som sagt blir det nog att se över tråget också isf, det får man ju göra oavsett vilken motor man väljer i princip

Det enda kruxet med den motorn är att oljefiltret sitter väldigt högt upp vänster fram, borde väl gå att flytta på nåt sätt? Stjäl ju rätt många centimetrar på längden där..
Hittade lite vikter också, ganska så mycket lättare än Audis V8 om det nu stämmer

_________________
Christian Hedblom

Raceproof Creations

Tekniker
Volvo HPG
Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 5375



Vikterna på nätet brukar inte va alls att lita på, olika mängder prylar som sitter på. Start, svänghjul, generator, ac-kompressor osv.
Inte så mycket att bry sig om heller, det är ju en aluminium motor, men en stor motor/V8 blir aldrig "lätt" men förhoppningsvis innebär det stark/driftsäker.

Oljefilterburken ser ut som det va på min audimotor. Bara skruva bort, fräsa en fläns och gänga slangnipplar till att placera nytt någonannanstans. Borde vara obefintligt problem.
thumbs up

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
Christian Hedblom
Borås
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1767


Trådstartare
knotan skrev:
Vikterna på nätet brukar inte va alls att lita på, olika mängder prylar som sitter på. Start, svänghjul, generator, ac-kompressor osv.
Inte så mycket att bry sig om heller, det är ju en aluminium motor, men en stor motor/V8 blir aldrig "lätt" men förhoppningsvis innebär det stark/driftsäker.

Oljefilterburken ser ut som det va på min audimotor. Bara skruva bort, fräsa en fläns och gänga slangnipplar till att placera nytt någonannanstans. Borde vara obefintligt problem.
thumbs up


Vikten jag hittade på mercamotorn var enligt uppgift med allt påskruvat, 187kg.
Det var nån privatperson som vägt den.

känns hyfsat lätt för en såpass stor motor ändå

Det var min tanke också att bara flytta på filtret, borde gå att lösa

_________________
Christian Hedblom

Raceproof Creations

Tekniker
Volvo HPG
Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
Töre
Göteborg
Här sen Dec 2020
Inlägg: 1

Ny på att skriva
inlägg i forumet


Om jag fattat saken rätt så har M113 sina rötter i M119 som Sauber använde som utgångsläge i C11. Underbar sång i den med dubbelturbo! Lite inspiration:

https://www.youtube.com/watch?v=WeWD90gkezM


All M113s have aluminum engine blocks and aluminum SOHC cylinder heads. The cylinders are lined with silicon/aluminum, and the heads have 3 valves per cylinder. Other features include SFI fuel injection, fracture-split forged steel connecting rods, a one-piece cast camshaft, and a magnesium intake manifold. The M113 E50 is a 5.0 L (4966 cc) version bored to 97 mm and stroked slightly more than the E430 at 84.1 mm. Output is 306 hp (228 kW) at 5600 rpm with 339 ft.lbf (460 Nm) of torque at 2700 to 4250 rpm. Active Cylinder Control variable displacement technology is optional.



The M119 5.0 L (4973 cc) version produced 326 PS (322 hp/240 kW) at 5700 rpm and 354 ft·lbf (479 N·m) at 3900 rpm. Later engines had the full throttle enrichment removed and power was a little less, nearer 315 PS (311 hp/232 kW). The M119 was was a double overhead cam design with 4 valves per cylinder and variable valve timing on the intake side. It was replaced by the 3-valve M113 starting in 1999.

_________________
Jonas Töreskog
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
erki87
Eskilstuna
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1243



Har du kollat på Ferrari F136 motor?

4.2L

Torrsump

400HP org

Org varvstopp på 7000RPM

Port insprutad

Finns för 38 k på Bildelsbasen. =)



_________________
Bygger: Ferrari F40 LM

Pausad: Lotus ExigeM42R

Byggde: VW polo WRC replica -10

Eric Johansson
Eskilstuna
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
Johan H

Här sen Jun 2003
Inlägg: 684

Namndispens
Namndispens

erki87 skrev:
Har du kollat på Ferrari F136 motor?
4.2L
Torrsump
400HP org
Org varvstopp på 7000RPM
Port insprutad
Finns för 38 k på Bildelsbasen. =)


Fantastisk motor! Jag älskar min
Fint motorljud med flatplane, har kamkedja, driftsäker.
Inte så dåligt ljud med crossplane heller.

Man bör notera att F136 finns i ganska många versioner.
F136 monterade i Ferrari F430 har 4,3L, flatplane-vev, torrsump och 8500 rpm varvstopp, 490 hk.
F136 i Ferrari 458 skiljer sig rätt mkt från F430.

F136 i Maserati & Alfa finns som 4,2L och 4,7L, har inte flatplane-vev, den har en vanlig crossplane, finns med både torr och våtsump beroende på modell den satt i.

_________________
Johan H
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
Christian Hedblom
Borås
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1767


Trådstartare
Det hände en grej...





_________________
Christian Hedblom

Raceproof Creations

Tekniker
Volvo HPG
Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
Jovani
Göteborg
Här sen Mar 2003
Inlägg: 3157



Vad är det för motor? Har svårt att avgöra vem som gjort den?

_________________
Johan Carlsson

Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 5375



Audi a8 4.2l 40v. Typ 340 hkr? Gissningsvis vvt på ena kammen?

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
Wiell
i hok utanför jönköping
Här sen Jul 2008
Inlägg: 178



knotan skrev:
Audi a8 4.2l 40v. Typ 340 hkr? Gissningsvis vvt på ena kammen?


bör det vara.

Undra om spjällen in insugen är något att behålla? om man har nytt av vid tex bankörning

Den lådan bör vara den med de förbättrade synkringarna med.

_________________
Fredrik Wiell
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4858



knotan skrev:
Audi a8 4.2l 40v. Typ 340 hkr? Gissningsvis vvt på ena kammen?


Nej, fel

A6 eller S6 4.2l 40v och då 299 eller 340 hkr

_________________
Roland Johansson
Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4858



Wiell skrev:
knotan skrev:
Audi a8 4.2l 40v. Typ 340 hkr? Gissningsvis vvt på ena kammen?


bör det vara.

Undra om spjällen in insugen är något att behålla? om man har nytt av vid tex bankörning

Den lådan bör vara den med de förbättrade synkringarna med.


Ja, spjällen är användbara även vid bankörning. De gör väldigt mycket på registret, och det kommer tillfällen då du vill låta bli att växla i en sväng etc.
Ett längre register ger dig möjligheten att gå igenom på 'fel' växel utan att tappa...

_________________
Roland Johansson
Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 5375



Tveksamt , med tanke på att man får ut mer effekt totalt med nytt/riktigt insug. Även om jag förstår resonemanget och funktionen så tror jag mer av den effekten sitter i Kammaxelns position och mappning i övrigt.

Skulle påstå att det är främst en bränslebesparande och därmed utsläppsbesparande funktion.

Ska man köra orginal styrsystemet så lår man väll ha det kvar.
Byter man styrsystem så är nog nytt insug bättre utan

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
Christian Hedblom
Borås
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1767


Trådstartare
Motorn heter ANK och kommer från S6 med 340hk 420Nm

Lådan kommer från S6 med V6 2.7 biturbo fwd bensin

_________________
Christian Hedblom

Raceproof Creations

Tekniker
Volvo HPG
Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
erki87
Eskilstuna
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1243



Åh va smidigt o bara skruva ihop.

_________________
Bygger: Ferrari F40 LM

Pausad: Lotus ExigeM42R

Byggde: VW polo WRC replica -10

Eric Johansson
Eskilstuna
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
gasekke
Umeå
Här sen Sep 2011
Inlägg: 697



Christian Hedblom skrev:
Motorn heter ANK och kommer från S6 med 340hk 420Nm

Lådan kommer från S6 med V6 2.7 biturbo fwd bensin


Vad är det för totallängd på drivlinan? Ser ut som ca 130-140 cm om.jag killgissar från palllängden.

_________________
Erik Persson
Lönnmeckande Umeå bo
kartongtrimmare..(ibland iaf)
snickrat på 4wd turbo starlet
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
SevenEight
Sävar
Här sen Feb 2012
Inlägg: 1008



Christian Hedblom skrev:


Lådan koer från S6 med V6 2.7 biturbo fwd bensin


Huh? S6 fanns inte fwd, hade aldrig 2,7T - A6 hade 2,7T men fanns inte heller med fwd.

_________________
Henrik Eriksson

Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
Jovani
Göteborg
Här sen Mar 2003
Inlägg: 3157



Tror att det suttit en fördelningskåda på höger sida av lådan som nu är bortagen

_________________
Johan Carlsson

Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 7645



Jovani skrev:
Tror att det suttit en fördelningskåda på höger sida av lådan som nu är bortagen


Nej nej, du blandar ihop det med andra fabrikat, Audi har inte haft något sånt på dessa lådor utan detta är en ren FWD låda, vet dock ej från vilken bil, men går ju att söka på med hjälp av dom 3 bokstäverna under lådan vid ena medbringaren.
(det är i alla fall inte en S6 låda, men kan vara från någon framhjulsdriven A6)

Men helt rätt och smart motorpaket enligt mig om du vill ha ett billigt paket, dock lär du behöva en turbo så det blir lite fart i bilen.

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
Christian Hedblom
Borås
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1767


Trådstartare
gasekke skrev:
Vad är det för totallängd på drivlinan? Ser ut som ca 130-140 cm om.jag killgissar från palllängden.


117,5cm från remskivan till bakkant på lådan. Remskivan är 4cm så det blir ju 113,5cm då typ

_________________
Christian Hedblom

Raceproof Creations

Tekniker
Volvo HPG
Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Audi R8 LMS Ultra(light)
205 besök senaste veckan (492641 totalt)
<<   1, 2, 3 ... 49, 50, 51, 52, 53   >>


Stöd Rejsa.nu genom att hälsa på hos annonsörerna för att se vad de har att erbjuda. Se alla annonser här > >