Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Audi R8 LMS Ultra(light) | << 1, 2, 3 ... 44, 45, 46 ... 52, 53, 54 >> 8 besök senaste veckan (503434 totalt) |
Reglerna för rör-material som gäller från 2017 vid bygge av nya burar:
Man kan bygga själv enligt A som jag beskrev tidigare. Enligt SBF beskrivning av material: "Olegerat stål får maximalt innehålla 1,7 % mangan och 0,6 % andra ämnen" enligt FIA: "For unalloyed steel, the maximum content of additives is 1.7 % for manganese and 0.6 % for other elements". Varsågoda, överlåter till metallurgerna på Resja att avgöra vilka rör som faller inom ramen.. Om tidigare materialbenämningar ev är otillåtna från 2017 så finns det säkert en välgrundad anledning (Aluminium förbjöds för ett par decennier sedan som exempel). Sedan finns det säkert nya material som inte är godkända (ännu), vad vet jag? |
||||||||||||||||
Ja kanske var otydlig, när jag syftar på ett Crmo bygge menar jag självklart att man bygger i crmo tjockleken på rör som en SBF licens svetsare får bygga med, annars är det ju ingen vinst.. man vill ju komma åt lättast möjligt och det ska man inte få bygga själv om man inte gör nån habrovink som Håkan nämner i Röris bygge.. ja syfta på kaross bilar
_________________ Mvh/Rickard Cornacchini Porsche 997 RSR GT2 |
||||||||||||||||
Vänligen sluta snacka skit om andra serier. |
||||||||||||||||
Snacka skit, En super skum motor combo är det skit snack..? _________________ Mvh/Rickard Cornacchini Porsche 997 RSR GT2 |
||||||||||||||||
Din definition av vad som är kaross resp. chassi överenstämmer inte riktigt med SBF (vars regler är det som diskuteras). Vad säger att de får bygga i tunnare material än vad som beskrivs? Skröna? Det är främst burens utformning de har vissa friheter inom. |
||||||||||||||||
Jag och Christan vars tråd du skriver massa skit i ..Christan har samma upfattning som jag och fattar exakt vad jag menar och vi båda vet om problemet _________________ Mvh/Rickard Cornacchini Porsche 997 RSR GT2 |
||||||||||||||||
Vad är superskum motorcombo? Att man får välja fritt? |
||||||||||||||||
Att man måste ha typ 2-3 liter om man vill åka överladdat,Sprut, e85 och 6.8 eller 10a _________________ Mvh/Rickard Cornacchini Porsche 997 RSR GT2 |
||||||||||||||||
Det påståendet stämmer inte. Hade du istället skrivit att SSK och Modsport är fritt chassi men kör efter vikt/hk förhållande som gör att det är svårt att komma med vilken motor som helst med 800+ hk så håller jag med, för då blir bilen astung iom att effekten generar en minimivikt. |
||||||||||||||||
Orbajseri.. Christan gillar effekt om han inte ändrat sig.. han har ägt v10 med dubbel turbo osv innan och det är org med v10 i dessa bilar, om han stoppar i en 4 cyl turbo i denna så annser jag han kör en skum motor combo.. _________________ Mvh/Rickard Cornacchini Porsche 997 RSR GT2 |
||||||||||||||||
Det är smart att bygga bilen efter flera klasser, vill man sedan begränsa sig genom att vilja köra stor motorvolym och överladdat och E85 och fritt chassie och fri vikt så finns det knappt 1.. [U]. Med det sagt: Christian; mycket frän bil du bygger och materialiseras rörramsritningen dessutom så tror jag den passar in och är välkomnas i alla de klasser som tillåter rörramsbyggen. |
||||||||||||||||
Ja nu hittade Håkan-bråkan fram igen, den mest ödmjuka av dem alla. Jag ber hemskt mycket om ursäkt om du uppfattade mina frågor/uppfattningar som en messerschmitterkommentar. Det var inte menat så. Jag säger å ödmjukast att jag då defenetivt inte är expert. Faktum är att jag aldrig suttit bakom ratten eller ägt en tävlingsbil. Så jag VET defenetivt inget. Jag enbart redogjorde för hur jag uppfattade det jag läst mig till. Men hur man än vrider på saken så är det som jag försöker påvisa en bedömningssak som granskas olika beroende på vad bilen byggs för. Dvs inget jag någonsin brytt mig om då jag inte är det minsta intresserad av tävling eller tävlande. Det enda man kan veta SÄKERT är att du har minsann alltid rätt. Tom när du har fel, har du antagligen rätt ändå. Och den andra saken som är säker är att det är att det finns bara ett rätt sätt att uppfatta saker eller göra saker på, vilket såklart alltid är Rikards sätt, finns det 7 olika alternativ. Så är det alltid Rikards som är det mest rätta av de rätta sätten. Såklart. Om jag har trampat någon på tårna när jag lägger fram min uppfattning, så ber jag hemskt mycket Om ursäkt för det då det inte är menat så. För det sista jag vill, är att framstå som lika självgod översittare som håkanbråkan och herr supermann _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||||||||||||||||
Mitt sista inlägg får bli att jag tycker TS ska bygga ramen exakt så som han vill, med det material och dimensioner han är mest bekväm med. Och lägger sbf åt sidan. Reglerna kan hinna ändras och skulle det ändå bli så att tävling blir aktuellt. Så är det inte på något vis omöjligt att byta eller ändra om något enstaka rör skulle sätta käppar i hjulen
_________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||||||||||||||||
Vad var det du läste nu ...,? Det var ja dej jag höll med.... _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||||||||||||
Här var det livat!
Tanken med Modsports regler vad gällande motor/vikt-förhållandet är väl att ingen ska nån klar fördel så att det blir ett jämnt startfält? Det stämmer att jag tidigare haft en V10 med dubbelturbo, dock såldes den då jag tyckte den blev onödigt avancerad samt tung. Kommer nog satsa på en LS3 då det är en enkel, pålitlig och relativt billig motor. Kommer dock behöva vikta upp bilen om jag ska köra modsport... |
||||||||||||||||
Sorry. Jag läste för hastigt. Och innan middagen, helt fel tillfälle att skriva
Jag uppfattade det som att ni tyckte jag babblade rappakalja om sådant jag bara spekulerade i, och utgav det för sanning. Vilket jag inte alls gör. Jag har som sagt ingen aning om vad som är rätt eller fel. Troligen finns inget rätt eller fel utan bara olika tolkningar. Hur som helst, jag vill poängtera att jag tycker det är ett intressant ämne som jag gärna vill ge mig in i för att lära mig mer om. Däremot tycker jag det kan vara en aning otydliga budskap från er bägge, många ggr som åtminstone jag, har svårt att tolka. Och många ggr uppfattar jag en tråkig attityd, säkert är det inte mening så många ggr. men läser man klantigt och vid fel tillfälle kommer grodor. Även från mig uppenbarligen _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||||||||||||||||
Men en ecoboost då? V6a låter kanske inte lika fräckt, men det är ju ändå en modern motor med mängder av tillgängliga delar. Dessutom är den byggd för boost. Om man utgår från en fritt trimmad överladdad motor i Modsport får man: 2700cc med överladdning = 405hk => 1269kg i Mod2 och 1013kg i Mod1 3500cc med överladdning = 525hk => 1313kg i Mod1 (för mycket pulver för mod2) Jag vet inte vissa ser reglementet i Modsport som restriktivt mot överladdade motorer. 405hk ur en fritt trimmad turbomotor på 2,7L, det är ju inte direkt svårt att krama fram. Men LS3an blir nog en enklare, mer pålitlig lösning och säkert även lite mera lättkörd. _________________ /Torkel Kristensson #90 i Roadsport C, SPVM "Best bad idea ever!" KHmotorsport.se GMAB |
||||||||||||||||
När det handlar om att vikta upp närmare 300kg så blir det lite jobb.. 🙈 |
||||||||||||||||
Många blytackor blir det... _________________ /Torkel Kristensson #90 i Roadsport C, SPVM "Best bad idea ever!" KHmotorsport.se GMAB |
||||||||||||||||
Våra race- och banåkarbilar Audi R8 LMS Ultra(light) | << 1, 2, 3 ... 44, 45, 46 ... 52, 53, 54 >> 8 besök senaste veckan (503434 totalt) |