Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Audi R8 LMS Ultra(light)
<<   1, 2, 3 ... 45, 46, 47 ... 52, 53, 54   >>
80 besök senaste veckan (503427 totalt)
Christian Hedblom
Borås
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1802


Trådstartare
Vart får man tag på blyvikter? 🤔

_________________
Christian Hedblom

Raceproof Creations

Tekniker
Volvo HPG
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124



Bly behövs inte. Räcker att känna någon på lämplig plåtskärning och be om hjälp att skära fram nya golvbitar att tex bygga distanser till stolarna med, i typ 50 mm plåtar går det fort thumbs up

Eller så är det väl bara att bygga buren i hydraulrör efter sbf regler så är du hemma

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



knotan skrev:


.....................Eller så är det väl bara att bygga buren i hydraulrör efter sbf regler så är du hemma




_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Magnus Bengtsson
Karlstad å lite Falkenberg
Här sen Jul 2007
Inlägg: 1173



Ser att Torkel varit i USA för länge, dags att komma hem och uppdatera sig.

I Modsport kan man välja att köra med standard motor eller trimmad.
För 2019 och framåt så skall en bil med standard LS3 (430 hk) med egna headers väga 993 kg inkl.förare med tilltänkt jämförelsetal, i "värsta" fall 1128 kg med nuvarande jämförelsetal

Med trimmad LS3 och 6600rpm 1129 kg, annars 1282 kg
I trimmat utförande påverkas effektuttaget av varvtal (och laddtryck om man kör överladdat)

Christian, vad för minimilvikt inkl förare är det som eftersträvas?

_________________
Magnus Bengtsson
www.spvm.se
Citera
Christian Hedblom
Borås
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1802


Trådstartare
Tanken med ram i CrMo är att man ska bli konkurrenskraftig i andra serier också, inte bara i Modsport.

Det tilltänkta jämförelsetalet, är det ett förslag?
Det hade ju varit perfekt om det blev så, då en standard LS3 med egna headers var tanken.
Visste inte att föraren räknades in i den vikten, då försvinner ju 100kg ballast.

Jag räknar med att hamna nånstans runt 900-950kg inkl förare.

_________________
Christian Hedblom

Raceproof Creations

Tekniker
Volvo HPG
Citera
Magnus Bengtsson
Karlstad å lite Falkenberg
Här sen Jul 2007
Inlägg: 1173



Christian Hedblom skrev:
Tanken med ram i CrMo är att man ska bli konkurrenskraftig i andra serier också, inte bara i Modsport.

Det tilltänkta jämförelsetalet, är det ett förslag?
Det hade ju varit perfekt om det blev så, då en standard LS3 med egna headers var tanken.
Visste inte att föraren räknades in i den vikten, då försvinner ju 100kg ballast.

Jag räknar med att hamna nånstans runt 900-950kg inkl förare.

CrMo är inget hinder i Modsport om SBF godkänner, SPVM hänvisar konstruktion till deras bedömning.
Torde vara samma för andra SBF serier.
Jo föraren är inkluderad i minimivikt (målgångsvikt), så man kan utnyttja extra bränsle eller egen extra "komfortvikt" som ballast.

_________________
Magnus Bengtsson
www.spvm.se
Citera
sx-pojken
Hallstahammar
Här sen Mar 2014
Inlägg: 227



Christian Hedblom skrev:
Vart får man tag på blyvikter? 🤔


guld har ju dubbla densiteten mot bly...

investera några tackor..

mvh

_________________
Tobias Hedlund
Citera
Torkel K
Byarum, Vaggeryd, Småland, Sverige
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1762



Regeln för minimivikt säger att ekipaget inte får väga mindre någon gång under racet. Rimligtvis är ekipaget som lättast vid målgång, så det är efter racet du vägs. Du rullar av banan och direkt upp på vågen, med förare och bil precis som den tog målflagg. Kanske uppenbart men: tänk på att ha lite marginal till minimivikten. Det skiljer lite mellan vågarna på olika banor. Och en dag när du gör ditt livs race och vinner, med lite soppa kvar i bilen, uttorkas kropp och fel planeter i fas, då är det klart snopet att bli diskad bara för att man var för viktkåt.

_________________
/Torkel Kristensson
#90 i Roadsport C, SPVM
"Best bad idea ever!"

KHmotorsport.se
GMAB
Citera
Christian Hedblom
Borås
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1802


Trådstartare
Ritade på skoj upp rörramen i de SBF-godkända dimensionerna för amatörbyggare för att se viktskillnaden.
44kg tyngre än den andra i CrMo med tunnare gods. Nu är det inte säkert det blir just så som jag ritat men ändå intressant att det skiljer så pass mycket i vikt.

_________________
Christian Hedblom

Raceproof Creations

Tekniker
Volvo HPG
Citera
Christian Hedblom
Borås
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1802


Trådstartare
Kontaktade närmaste certifierade burtillverkare och de i sin tur tog kontakt med buransvarig på SBF angående min bil.
Fick svar att de inte kan certifiera min rörram då de "bara" är certifierade för skyddsbur monterad i serietillverkad kaross.
Har nu kontaktat SBF och väntar svar från dem, återkommer när jag vet mer.

_________________
Christian Hedblom

Raceproof Creations

Tekniker
Volvo HPG
Citera
Aerodynamic
Alingsås
Här sen Sep 2005
Inlägg: 856



Christian Hedblom skrev:
Ritade på skoj upp rörramen i de SBF-godkända dimensionerna för amatörbyggare för att se viktskillnaden.
44kg tyngre än den andra i CrMo med tunnare gods. Nu är det inte säkert det blir just så som jag ritat men ändå intressant att det skiljer så pass mycket i vikt.



Vad använder du för program när du ritar burar?

_________________
Per Axblom
Citera
Aerodynamic
Alingsås
Här sen Sep 2005
Inlägg: 856



Christian Hedblom skrev:
Ritade på skoj upp rörramen i de SBF-godkända dimensionerna för amatörbyggare för att se viktskillnaden.
44kg tyngre än den andra i CrMo med tunnare gods. Nu är det inte säkert det blir just så som jag ritat men ändå intressant att det skiljer så pass mycket i vikt.



Vad använder du för program när du ritar burar?

_________________
Per Axblom
Citera
Christian Hedblom
Borås
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1802


Trådstartare
Aerodynamic skrev:
Christian Hedblom skrev:
Ritade på skoj upp rörramen i de SBF-godkända dimensionerna för amatörbyggare för att se viktskillnaden.
44kg tyngre än den andra i CrMo med tunnare gods. Nu är det inte säkert det blir just så som jag ritat men ändå intressant att det skiljer så pass mycket i vikt.



Vad använder du för program när du ritar burar?


SolidWorks

_________________
Christian Hedblom

Raceproof Creations

Tekniker
Volvo HPG
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

Hmm nu skall jag typ gnälla lite

Crom molly och typ vattenledings rör har ca samma elasisitets modul.
Vad som skiljer är hur mycket de kan typ böja sig innan de deformeras, flyter.
Sen finns det andra faktorer också, nu är jag på hal is.
Men för tun godstjocklek så blir det som att kliva på en cola-burk.
Mao kolappsar, haverar fullständigt, lättare.
Hmm lättare är nog fel ord men mer totalt är kanske mer rätt.
Många grunkor på ett spett

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Lissjos
Malung, Dalarna
Här sen Mar 2006
Inlägg: 422



Intressant diskussion, gällande reglementen för banracing har jag inget att tillföra men lite inom dragracing kan jag.

Docol R8 är godkänt att bygga Top fuel dragsters så det är ju rätt sjukt att det inte är ett godkänt mtrl inom banracing ännu.

I ett ProMod chassie 25.1E som är för dörrbilar med fjädring som går 402m i de snabbaste fallen runt 5.6X sekunder så åtgår det ungefär 120m rör i ett sådant chassie med dubbelram.

_________________
Patrik Lissjos
Citera
Christian Hedblom
Borås
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1802


Trådstartare
Skissar vidare på vad som skulle kunna bli en rörram...
Motorn är framflyttad så långt det går, lådan likaså. Får bli nån specialare till drivningen om man ska ha paketet så långt fram.


_________________
Christian Hedblom

Raceproof Creations

Tekniker
Volvo HPG
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124



Suttit å bläddrat lite i tråden.

Förstår Jag rätt att du har två r8?

Den första köptes krockad. Som du sedan riktat upp.
Sen köptes en till komplett du har relativt std Och tävlat med?

Men röramen du skissar på nu. Är till den första som du redan har riktat upp /byggt bur i, men Det är det chassiet du nu överväger att byta ut helt istället??

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
TPR
Göteborg/Nödinge
Här sen Feb 2005
Inlägg: 2479



Hoppas du är vig, Christian...
Triangulering är naturligtvis bra men fundera på om hålet man ska ut genom är tillräckligt stort, det är svårt att avgöra på ett foto.
Att behöva slå knät i pannan varje gang man ska få ut benen kan vara lite tröttsamt.

_________________
T h o m a s P i h l

Mazda MX-5 Miata -99
#78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C
Fd ERCup #98 - Caran Racing
Citera
Christian Hedblom
Borås
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1802


Trådstartare
knotan skrev:
Suttit å bläddrat lite i tråden.

Förstår Jag rätt att du har två r8?

Den första köptes krockad. Som du sedan riktat upp.
Sen köptes en till komplett du har relativt std Och tävlat med?

Men röramen du skissar på nu. Är till den första som du redan har riktat upp /byggt bur i, men Det är det chassiet du nu överväger att byta ut helt istället??


Den röda har inget med detta att göra.

Antingen byta ut den blåa eller kanske t.o.m. ytterligare en..?
Finns ju inget som säger att jag måste göra mig av med den blå bara för att jag bygger en rörram

_________________
Christian Hedblom

Raceproof Creations

Tekniker
Volvo HPG
Citera
Christian Hedblom
Borås
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1802


Trådstartare
TPR skrev:
Hoppas du är vig, Christian...
Triangulering är naturligtvis bra men fundera på om hålet man ska ut genom är tillräckligt stort, det är svårt att avgöra på ett foto.
Att behöva slå knät i pannan varje gang man ska få ut benen kan vara lite tröttsamt.


Det som skiljer mot R8 LMS är hjälmkrossarstaget, det har jag bara kastat in.
Annars ska buren vara mer eller mindre identisk med GT3-bilen och den går det ju att ta sig i och ur ganska bra..

Det är en stor bil, ingen Miata här inte

_________________
Christian Hedblom

Raceproof Creations

Tekniker
Volvo HPG
Citera
Christian Hedblom
Borås
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1802


Trådstartare
Drivlinan sitter cirka 250mm längre fram och 15mm lägre än vad den gör original i R8an.
Hoppas på att få till 50/50 viktfördelning.

_________________
Christian Hedblom

Raceproof Creations

Tekniker
Volvo HPG
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Audi R8 LMS Ultra(light)
<<   1, 2, 3 ... 45, 46, 47 ... 52, 53, 54   >>
80 besök senaste veckan (503427 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande