Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Audi R8 LMS Ultra(light) | << 1, 2, 3 ... 45, 46, 47 ... 52, 53, 54 >> 80 besök senaste veckan (503427 totalt) |
|
||||
Bly behövs inte. Räcker att känna någon på lämplig plåtskärning och be om hjälp att skära fram nya golvbitar att tex bygga distanser till stolarna med, i typ 50 mm plåtar går det fort
Eller så är det väl bara att bygga buren i hydraulrör efter sbf regler så är du hemma _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||||
_________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
Ser att Torkel varit i USA för länge, dags att komma hem och uppdatera sig.
I Modsport kan man välja att köra med standard motor eller trimmad. För 2019 och framåt så skall en bil med standard LS3 (430 hk) med egna headers väga 993 kg inkl.förare med tilltänkt jämförelsetal, i "värsta" fall 1128 kg med nuvarande jämförelsetal Med trimmad LS3 och 6600rpm 1129 kg, annars 1282 kg I trimmat utförande påverkas effektuttaget av varvtal (och laddtryck om man kör överladdat) Christian, vad för minimilvikt inkl förare är det som eftersträvas? |
||||
Tanken med ram i CrMo är att man ska bli konkurrenskraftig i andra serier också, inte bara i Modsport.
Det tilltänkta jämförelsetalet, är det ett förslag? Det hade ju varit perfekt om det blev så, då en standard LS3 med egna headers var tanken. Visste inte att föraren räknades in i den vikten, då försvinner ju 100kg ballast. Jag räknar med att hamna nånstans runt 900-950kg inkl förare. |
||||
CrMo är inget hinder i Modsport om SBF godkänner, SPVM hänvisar konstruktion till deras bedömning. Torde vara samma för andra SBF serier. Jo föraren är inkluderad i minimivikt (målgångsvikt), så man kan utnyttja extra bränsle eller egen extra "komfortvikt" som ballast. |
||||
Regeln för minimivikt säger att ekipaget inte får väga mindre någon gång under racet. Rimligtvis är ekipaget som lättast vid målgång, så det är efter racet du vägs. Du rullar av banan och direkt upp på vågen, med förare och bil precis som den tog målflagg. Kanske uppenbart men: tänk på att ha lite marginal till minimivikten. Det skiljer lite mellan vågarna på olika banor. Och en dag när du gör ditt livs race och vinner, med lite soppa kvar i bilen, uttorkas kropp och fel planeter i fas, då är det klart snopet att bli diskad bara för att man var för viktkåt.
_________________ /Torkel Kristensson #90 i Roadsport C, SPVM "Best bad idea ever!" KHmotorsport.se GMAB |
||||
Ritade på skoj upp rörramen i de SBF-godkända dimensionerna för amatörbyggare för att se viktskillnaden.
44kg tyngre än den andra i CrMo med tunnare gods. Nu är det inte säkert det blir just så som jag ritat men ändå intressant att det skiljer så pass mycket i vikt. |
||||
Kontaktade närmaste certifierade burtillverkare och de i sin tur tog kontakt med buransvarig på SBF angående min bil.
Fick svar att de inte kan certifiera min rörram då de "bara" är certifierade för skyddsbur monterad i serietillverkad kaross. Har nu kontaktat SBF och väntar svar från dem, återkommer när jag vet mer. |
||||
Vad använder du för program när du ritar burar? _________________ Per Axblom |
||||
Vad använder du för program när du ritar burar? _________________ Per Axblom |
||||
SolidWorks |
||||
Hmm nu skall jag typ gnälla lite
Crom molly och typ vattenledings rör har ca samma elasisitets modul. Vad som skiljer är hur mycket de kan typ böja sig innan de deformeras, flyter. Sen finns det andra faktorer också, nu är jag på hal is. Men för tun godstjocklek så blir det som att kliva på en cola-burk. Mao kolappsar, haverar fullständigt, lättare. Hmm lättare är nog fel ord men mer totalt är kanske mer rätt. Många grunkor på ett spett _________________ Johan Sjölinder |
||||
Intressant diskussion, gällande reglementen för banracing har jag inget att tillföra men lite inom dragracing kan jag.
Docol R8 är godkänt att bygga Top fuel dragsters så det är ju rätt sjukt att det inte är ett godkänt mtrl inom banracing ännu. I ett ProMod chassie 25.1E som är för dörrbilar med fjädring som går 402m i de snabbaste fallen runt 5.6X sekunder så åtgår det ungefär 120m rör i ett sådant chassie med dubbelram. _________________ Patrik Lissjos |
||||
Skissar vidare på vad som skulle kunna bli en rörram...
Motorn är framflyttad så långt det går, lådan likaså. Får bli nån specialare till drivningen om man ska ha paketet så långt fram. |
||||
Suttit å bläddrat lite i tråden.
Förstår Jag rätt att du har två r8? Den första köptes krockad. Som du sedan riktat upp. Sen köptes en till komplett du har relativt std Och tävlat med? Men röramen du skissar på nu. Är till den första som du redan har riktat upp /byggt bur i, men Det är det chassiet du nu överväger att byta ut helt istället?? _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||||
Hoppas du är vig, Christian...
Triangulering är naturligtvis bra men fundera på om hålet man ska ut genom är tillräckligt stort, det är svårt att avgöra på ett foto. Att behöva slå knät i pannan varje gang man ska få ut benen kan vara lite tröttsamt. _________________ T h o m a s P i h l Mazda MX-5 Miata -99 #78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C Fd ERCup #98 - Caran Racing |
||||
Den röda har inget med detta att göra. Antingen byta ut den blåa eller kanske t.o.m. ytterligare en..? Finns ju inget som säger att jag måste göra mig av med den blå bara för att jag bygger en rörram |
||||
Det som skiljer mot R8 LMS är hjälmkrossarstaget, det har jag bara kastat in. Annars ska buren vara mer eller mindre identisk med GT3-bilen och den går det ju att ta sig i och ur ganska bra.. Det är en stor bil, ingen Miata här inte |
||||
Drivlinan sitter cirka 250mm längre fram och 15mm lägre än vad den gör original i R8an.
Hoppas på att få till 50/50 viktfördelning. |
||||
Våra race- och banåkarbilar Audi R8 LMS Ultra(light) | << 1, 2, 3 ... 45, 46, 47 ... 52, 53, 54 >> 80 besök senaste veckan (503427 totalt) |