Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Audi R8 LMS Ultra(light) | << 1, 2, 3 ... 46, 47, 48 ... 52, 53, 54 >> 60 besök idag (503531 totalt) |
Varför vill du sikta på 50/50? _________________ Erik Wedlund Nurburgring 7.14.8 BTG Z06 Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo Mantorp 1.23.7 Carrera S Gelleråsen 1.18.40 M3e36 Gelleråsen 1.11.5 996 turbo |
||||
Min chassiingenjör har räknat på det. |
||||
Efter cirka 3 veckor har jag nu fått svar från SBF vad som gäller för material och dimensioner vid bygge av rörram. De delar upp ramen i 2 delar, burdel och chassidel.
För burdelen gäller samma regler som vid bygge av bur i vilken karossbil som helst, alltså det man kan läsa sig till i TR. Så vill man ha CrMo får man be någon certifierad burtillverkare. De andra rören som utgör chassidelen finns det inga regler för gällande material och dimensionering är "fritt". Dock ska en SBF-besiktningsman godkänna designen så det är nog klokt att involvera en sådan i ett tidigt skede. Så jag får nog koppla in både en certad burtillverkare samt en besiktningsman snarast för att få tummen upp att gå vidare med bygget. Även om jag inte skulle få helsvetsa burdelen själv borde jag kunna bocka till rör samt punkta ihop de förhoppningsvis laserskurna rören som utgör burdelen. |
||||
|
||||
|
||||
Idén om en rörram ligger på is och jag har börjat om helt med designen på en bakre rörram istället, en sk half-back.
Jämför man med LMS så sitter drivlinan 50mm lägre samt 110mm längre fram i min virtuella "bil". Motorn är också framflyttad 205mm ytterligare utöver de 110mm så det blir en ordentlig adapter där sen. Härnäst blir att mäta på den verkliga bilen för att verifiera de punkter som den bakre rörramen kommer fästa in i huvudbågen. |
||||
|
||||
Enda stället man hinner leka nuförtiden, man får passa på att rita lite när lilleman sover.
|
||||
Nyfiken fråga, varför? Blir det inte jobbigare att göra adaptern, du behöver ju dessutom en 205mm "kardan" också? _________________ Mvh /Marcus I garaget: Påffe 944 & Martini Seven |
||||
Viktfördelning. Skulle dock kunna ha det som en framtida optimering om "kardanen" skulle visa sig svår/dyr att få till..
|
||||
God Jul Nej, det har inte hänt något på länge. Kundjobb, småbarn och husbygge tar all tid just nu. |
||||
Underbart galet projekt!
Hoppas du får mer tid till det framöver Två frågor. Har du eller någon annan R8 ägare möjlighet att mäta längden på en R8 dörr, längst ner och under rutan? LMS versionen ser (härligt) bred ut, är det längre bärarmar till den, eller bara bredare fälgar ? _________________ Anders Andersson |
||||
|
||||
Eftersom åren gått, kan du väll uppdatera om hur läget är nu??
Jag har precis fått igång min egna v10 så har koll på vad sim krävs med styrsudtem,och vilka system som löser det idag (läget enklsre äb för 5 år sedan) Hir gick det med chassie, även där har det förändrats, ?! Har en bekant som byggt flera docol r8 chassien senaste åren. _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||||
Läget är i princip oförändrat sedan sist. Haft häcken full med hus- och garagebygge, kundjobb och småbarn. Har flyttat in i mitt egna garage nu men inte kommit iordning än, bara det kommer ta ett tag. Ska rensa ut och sälja av lite prylar här framöver för att kunna bygga vidare på ramen så man får ner den på hjulen så småningom. Sen får vi se vad som händer.. |
||||
|
||||
Haha! Du, det är som en operationssal när man tänder upp 16 st 60x60cm 6000K ledpaneler på drygt 7x9m |
||||
Garagebygge och småbarn, menar du att det tar tid? Är i samma sits själv, svårt att få tid till bilprojektet men nu har jag hittat en outnyttjad timme på kvällen. _________________ A.n.d.e.r.s.:-:.K.l.i.n.g.b.e.r.g AC Cobra 427 S/C Replica Mazda MX-5 NBFL https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=92529 |
||||
Våra race- och banåkarbilar Audi R8 LMS Ultra(light) | << 1, 2, 3 ... 46, 47, 48 ... 52, 53, 54 >> 60 besök idag (503531 totalt) |