Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Alfa Romeo GTV6 -86 Motorbygge eller Motorbyte
1, 2, 3   >>
7 besök senaste veckan (33626 totalt)
johan sv
Sverige
Här sen Jun 2014
Inlägg: 25


Trådstartare
Hej Allihop!

Tänkte lägga upp min bil och planer för denna i detta eminenta forum. Har surfat runt här många timmar så jag vet att det finns många här med enormt mycket kunskap. Tyvärr har jag inte så mycket av vare sig erfarenhet eller kunskap men med envishet och lite efterforskning kommer man rätt långt.

Tror att det är en del som känner igen min bil som jag köpte i våras av en av bröderna som byggt bilen. Rätt häftig bil om jag får säga det själv.

Nu till det tråkiga. Motorn har smällt. Endast en cylinder visar normal kompression!!! Troligtvis krökta avgasventiler på 2 cylindrar. En cylinder har nästan ingen kompression och 2 st är så täta att det verkar som att olja har tätat ihop det. På tal om olja så gjorde jag ett oljebyte strax innan motorn började gå riktigt illa. Kolsvart på 10mil.

Motorn gick inte riktigt bra när jag köpte den heller men hade hoppats att det skulle räcka med en ommappning. Men den blev bara sämre och sämre.

Nu har jag iaf en fråga. Har googlat runt utan att kunna hitta något.

Kan man byta in en 3,2L Busso motor i min GTV6? 3,2 satt ju i framhjulsdrivna 166 och 156 och 146 GTA.

Slutligen vill jag säga att ingen skugga ska falla på tidigare ägare/byggare eftersom många här säkert vet vem det är. En trevlig kille som gjort ett mycket fint bygge.



//Johan

_________________
Johan Svensson
Citera
Håkan Haver
Ingarö
Här sen Okt 2006
Inlägg: 1444



Hej
Den längsmonterade varianten av v6:an som du har, har matning av oljepumpen via kamrem och 24 ventilsvarianterna som tex alfa 164 likaså
När den lite nyare varianten kom som 166 156 147 har så matas oljepumpen via vevaxel med kedja i tråget.
GTA 3,2 maskinen har det. Så om du skall få dit en 3,0 ifrån en 164 så kan du bara flytta över din oljepump och tråg som stämmer med placering av styrväxelns placering.
Om du väljer att slänga i en 3,2 gta maskin (do it) så får du bygga om befintligt tråg och oljepickup.

Kolla här

http://www.alfapower.nu/viewthread.php?tid=27726

Min gissnig är att du utan problem har minst 250 hk i gta maskinen men med roligare insug och ett bra byggt avgas bergis kan få ut 270 (med egenmappat elsystem förstås)

/H

_________________
Håkan Haver / Ingarö
Ex proj / Alfa bertone Iluzione
Ex proj / Mazzarini R/T
Nuvarande P3000E / P1800 driv modernisering
Citera
johan sv
Sverige
Här sen Jun 2014
Inlägg: 25


Trådstartare
hox skrev:
Hej
Den längsmonterade varianten av v6:an som du har, har matning av oljepumpen via kamrem och 24 ventilsvarianterna som tex alfa 164 likaså
När den lite nyare varianten kom som 166 156 147 har så matas oljepumpen via vevaxel med kedja i tråget.
GTA 3,2 maskinen har det. Så om du skall få dit en 3,0 ifrån en 164 så kan du bara flytta över din oljepump och tråg som stämmer med placering av styrväxelns placering.
Om du väljer att slänga i en 3,2 gta maskin (do it) så får du bygga om befintligt tråg och oljepickup.

Kolla här

http://www.alfapower.nu/viewthread.php?tid=27726

Min gissnig är att du utan problem har minst 250 hk i gta maskinen men med roligare insug och ett bra byggt avgas bergis kan få ut 270 (med egenmappat elsystem förstås)

/H


Tack! Ska kolla in länken.

Motorn som sitter i nu är en 3,0 men med en 2,5L vevaxel för kortare slag. Högkomp kolvar, racing kammar, portade toppar specialinsug och vipec sprut. Ball motor på pappret men den behöver antingen individuella spjäll eller snällare kam för att gå ordentligt. Jag hade inte byggt en "gat-motor" på det sättet men det är mycket pengar i motorn. Trots detta är jag nog inne på en 3,2L. Vill ha en motor som funkar helt enkelt med bra körbarhet. Bilen är ju trots allt gatreggad.

//Johan

_________________
Johan Svensson
Citera
t16
Vetlanda
Här sen Jun 2005
Inlägg: 370



Med lite tur är det inget stort fel, varför inte sätta dit separata spjäll och få bättre körbarhet?

underbar bil förresten! En av få alfor som flyttat på gränserna!

_________________
Dennis Mollberg
Citera
GREYHOUND
Norrköping
Här sen Okt 2005
Inlägg: 480



Vem har byggt bilen.....mera bilder tack

_________________
Mikael Ståhling
Citera
König
Tumba
Här sen Jun 2012
Inlägg: 384



Tror att det är en bil från Avesta!
Riktigt snygg och omskriven bil.
De som byggde den är kända i alfa kretsar, min har ägts av Marco.
Många som dreglar över den( jag är en av dem).

_________________
Erik König
Citera
elCrillo
Öland
Här sen Okt 2011
Inlägg: 2272



Citera
johan sv
Sverige
Här sen Jun 2014
Inlägg: 25


Trådstartare
Känner mig som Harry Potter första skoldagen. Kändis utan att veta om det.

Tja vi får väl se om jag kan göra nått vettigt av det.

Hade inte räknat med ett sånt här stort projekt. Ska flytta och renovera nu så detta lär inte bli den mest uppdaterade tråden precis.

Men idag fick jag ur motorn och upp den i stativet. Har inte öppnat den men hoppas kunna göra det innan Jul/Nyårsledigheten är slut.


_________________
Johan Svensson
Citera
t16
Vetlanda
Här sen Jun 2005
Inlägg: 370



Låna en leakdowntest innan du river och kolla kamlägena och ventilspelen kan ge lite ledtrådar.

_________________
Dennis Mollberg
Citera
johan sv
Sverige
Här sen Jun 2014
Inlägg: 25


Trådstartare
t16 skrev:
Låna en leakdowntest innan du river och kolla kamlägena och ventilspelen kan ge lite ledtrådar.


Redan kollat på firman som gjorde komptestet. Såg rätt ut. Så topparna ska av imorgon.

_________________
Johan Svensson
Citera
matfo
Stockholm / Älvsjö
Här sen Mar 2005
Inlägg: 1538



Brutal bil du skaffat dig thumbs up trist med motorproblemet
Vore coolt om du får ordning på motorn som sitter i, den har ju ett trevligt sound och lite udda setup.

OM du av någon anledning inte kommer reparera den motorn så rekommenderar jag att sätta i en 24v.
Det är en hel del jobb men då kan du, som Håkan skriver, få hygglig effekt utan att hårdtrimma.
Finns en del info och länkar till flera projekt här, bla mitt eget där jag stoppade i en 24v från en 164 Q4 i den GTV6 jag då hade: http://www.alfapower.nu/viewthread.php?tid=26289

_________________
Mats Forssén
Mondial T
Citera
johan sv
Sverige
Här sen Jun 2014
Inlägg: 25


Trådstartare
matfo skrev:
Brutal bil du skaffat dig thumbs up trist med motorproblemet
Vore coolt om du får ordning på motorn som sitter i, den har ju ett trevligt sound och lite udda setup.

OM du av någon anledning inte kommer reparera den motorn så rekommenderar jag att sätta i en 24v.
Det är en hel del jobb men då kan du, som Håkan skriver, få hygglig effekt utan att hårdtrimma.
Finns en del info och länkar till flera projekt här, bla mitt eget där jag stoppade i en 24v från en 164 Q4 i den GTV6 jag då hade: http://www.alfapower.nu/viewthread.php?tid=26289


Tack Mats! Och tack för länken! Jag behöver all hjälp jag kan få känns det som.

Jag har väl varit inne på en 3,2 24V hela tiden känns det som. Den nyvarande motorn ska enligt uppgift aldrig ha gått riktigt bra så det är mer än en renovering som krävs. Det skulle krävas individuella spjäll. Eller så sätter man in en 3,0L vev och en snällare kam. Men jag vill ha en motor som bara funkar, till så små pengar och tid som möjligt. Sen vill man ju ha minst 250 hästar också!

Så då känns 3,2 24V som det bästa alternativet. Sen är det ju fina grejer som sitter i denna motorn men förhoppningsvis är det någon annan som kan nyttja dessa bättre än vad jag kan.

Men jag vill först veta vad som hänt med den motorn jag har nu. När jag drog runt motorn på stativet så hördes ett märkligt kluckande ljud. Jag plockade av topparna och såg att en av kolvarna vickade på sig när den vände riktning. Mätte kolvspelet som hastigast uppifrån med bladmått. 0,6mm gick in på samtliga kolvar/cylindrar. Nu är det säkert smidda högkompressionskolvar och det är möjligt att de ska ha lite större spel. Men det känns inte riktigt rätt. Samtliga cylindrar har repor som är djupa nog för att en fingernagel fastnar i kolvarnas "vickningsriktning", dvs mot insug och avgasriktningen.

Har som sagt bara börjat rota i detta. Har inte kollat ventilerna. Ska googla lite samt maila min motorbyggare. Tips och åsikter tas gärna emot!



_________________
Johan Svensson
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2533



3.2 motorn är ju betydligt svårare/dyrare att få tag på medans 3.0 från 166 med 224hk finns för småpengar. är dom extra 16hk (på pappret...) värda prisskillnaden ?

köp en rostig gammal 166 för några tusen. byt lager och kolvringar.
byter du sprutet och mappar den hårdare på tändningen än orginal lär effekten stiga också.

_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
GREYHOUND
Norrköping
Här sen Okt 2005
Inlägg: 480



vad skiljer i vrid på 3,0 och 3,2?

_________________
Mikael Ståhling
Citera
elCrillo
Öland
Här sen Okt 2011
Inlägg: 2272



275 vs 289 nm...

_________________
Crister Borg

Alfa Romeo 155 TS -95, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=119773
SAAB 96 Ninja, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1744165#1744165
Citera
Matz
Göteborg
Här sen Sep 2005
Inlägg: 213



Super frän bil du har skaffat dig ☺
Trist med motorn men det löser du säkert ihop med den kunskapen som finns här på forumet. Tröttnar du på bilen får du höra av dig 😉

_________________
Matz [IceDog] Sköld, Göteborg (Partille)
Porsche 997.2 Speed Yellow.
Citera
Kolja
08
Här sen Apr 2005
Inlägg: 6243



elCrillo skrev:
275 vs 289 nm...


3.2 har 300 Nm i 156 modellen.

3.0 i 166 har mellan 265-275 Nm beroende på årsmodell.

_________________
Tony Jonsson

¤-------------------------------¤
Gracefully understated
Citera
elCrillo
Öland
Här sen Okt 2011
Inlägg: 2272



Jag kollade bara 166 3.0 vs 3.2...

_________________
Crister Borg

Alfa Romeo 155 TS -95, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=119773
SAAB 96 Ninja, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1744165#1744165
Citera
johan sv
Sverige
Här sen Jun 2014
Inlägg: 25


Trådstartare
Benny Steen skrev:
3.2 motorn är ju betydligt svårare/dyrare att få tag på medans 3.0 från 166 med 224hk finns för småpengar. är dom extra 16hk (på pappret...) värda prisskillnaden ?

köp en rostig gammal 166 för några tusen. byt lager och kolvringar.
byter du sprutet och mappar den hårdare på tändningen än orginal lär effekten stiga också.


Jo det är en bra synpunkt. Finns en GTA motor till salu för 22 500 tror jag det var. Men den hade gått över 20 000 mil. Som jag har förstått det så är GTA motorn identisk mot 166 3,2 men med annan mappning och avgassystem, som då ger de 10 extra hästkrafterna upp till 250.

Men eventuellt har jag en annan motor på gång som kan spara mig lite tid.

En fråga. Svänghjulet som Hardyknuten fäster mot. Varför är det så satans tungt? Jag menar den går ju inte mot någon koppling. Behövs väl bara för balansering? Finns det någon eftermarknadshistoria? Såg i någon tråd att man kanske kunde modifiera ett 166 automathjul. Men tråden slutade innan jag fick svar på hur det gick. Men det är klart att då behöver man balansera upp allt igen. Fast det skulle jag ändå behöva göra om jag ska in med en motor som stått på tvären.

Åsikter?

Bifogar en bild på ett cylinderlopp. Bilder brukar ju alltid uppskattas.



_________________
Johan Svensson
Citera
johan sv
Sverige
Här sen Jun 2014
Inlägg: 25


Trådstartare
Svarar på min egen fråga. Det lättaste borde vara att helt enkelt svarva ner tjockleken på svänghjulet.

_________________
Johan Svensson
Citera
johan sv
Sverige
Här sen Jun 2014
Inlägg: 25


Trådstartare
Tog av 2 kolvar idag. Mätte kolvspelet och det verkar vara normalt där man ska mäta det, dvs vid kjolarna. Helt klart kommer olja in i förbränningsrummen men frågan är varifrån det kommer. Underifrån eller från topparna. Topplockspackningarna såg ok ut. Sen har det varit lite detonationer eller nått på 5ans cylinder. Kolla urtaget för insugsventilen.

Som jag skrev innan vill jag svarva ner svänghjulet för att lätta det men kom tänka på triggerpunkterna. Nån som vet hur man kan lösa det på smidigt sätt? Man borde kunna sätta nått på remskivan kanske. Har jag inte sett färdiga kitt för detta nånstans? Ska kolla på nätet. Frågan är om det är värt det bara.






_________________
Johan Svensson
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Alfa Romeo GTV6 -86 Motorbygge eller Motorbyte
1, 2, 3   >>
7 besök senaste veckan (33626 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande