Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Alfa Romeo GTV6 -86 Motorbygge eller Motorbyte
<<   1, 2, 3   >>
9 besök senaste veckan (33619 totalt)
Kolja
08
Här sen Apr 2005
Inlägg: 6161



Oljan måste väl komma in i förbrännings rum genom otät ventiltätning/styrning med för stort spel eller via reporna i cylinderväggarna.

Ger oljan sedan upphov till detonationer kanske?

_________________
Tony Jonsson

¤-------------------------------¤
Gracefully understated
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2529



hur lång har den motorn gått igentligen ?
jag tycker den sotiga kolven ser "normalsotig" ut medans den andra är misstänkt ren. så rena brukar dom se ut när man kör på e85 eller det läcker in vatten.

_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
johan sv
Sverige
Här sen Jun 2014
Inlägg: 25


Trådstartare
Benny Steen skrev:
hur lång har den motorn gått igentligen ?
jag tycker den sotiga kolven ser "normalsotig" ut medans den andra är misstänkt ren. så rena brukar dom se ut när man kör på e85 eller det läcker in vatten.


Glömde att skriva att jag rengjort den ena kolven. Den såg ut som den andra kolven som jag också skrapat lite på. Ligger väl en mm sot/olja på dom allihop.

_________________
Johan Svensson
Citera
König
Tumba
Här sen Jun 2012
Inlägg: 384



Såg inte så noggrant men kan det vara spikningar?
Felställd tändning eller något liknande?

_________________
Erik König
Citera
johan sv
Sverige
Här sen Jun 2014
Inlägg: 25


Trådstartare
Kolja skrev:
Oljan måste väl komma in i förbrännings rum genom otät ventiltätning/styrning med för stort spel eller via reporna i cylinderväggarna.

Ger oljan sedan upphov till detonationer kanske?


Låter som en bra teori!

_________________
Johan Svensson
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18583



johan sv skrev:
Svarar på min egen fråga. Det lättaste borde vara att helt enkelt svarva ner tjockleken på svänghjulet.


Inte helt enkelt då V6an är externt balanserad. Svänghjulet och remskivan är alltså inte rotationssymmetriska och om du svarvar av svänghjulet så ändrar du balanseringen och kommer behöva balansera om alltihop.
Det är väl ingen raketforskning direkt men kräver en del av balanseringsverkstaden om dom inte har bobvikter osv med rätt vikt/diameter.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Gustav_H78
Lerum
Här sen Feb 2009
Inlägg: 1668



Eller så svarvar man, testar och ser vad som händer. Vibrerar det för mycket får man väl balansera då.

Jag har ett "obalanserat" svarvat hjul i min tävlingsbil. Har inte gått sönder än i alla fall. Det har suttit i andra tävlings 75'or innan den hamnade i min.

Jag säger inte att man skall låta bli att balansera, men det finns alternativ som kan funka.

_________________
Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil
Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld*
BMW E30 328 långlopps bil *Såld*
VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress
Citera
johan sv
Sverige
Här sen Jun 2014
Inlägg: 25


Trådstartare
Jag har via en kille här på rejsa fått nys på en nyrenoverad 24v 3.0 som är konverterad för montering på längden. Med detta sparar jag mycket tid.
Men iom detta så måste jag sätta på mitt gamla svänghjul så då har jag räknat med att balansera iallafall. Oavsett svarvning eller ej. Så då tänker jag att det är lika bra att svarva också. Det måste ju göra skillnad. Kan det vara 2 kg som man kan få bort?
Hann köra max 20mil med den gamla motorn så denna gången måste det bli rätt. Enda haken är att all kosing ska in i en pågående renovering.
Eller tror ni inte det är nödvändigt att balansera?

_________________
Johan Svensson
Citera
matfo
Stockholm / Älvsjö
Här sen Mar 2005
Inlägg: 1537



johan sv skrev:
Jag har via en kille här på rejsa fått nys på en nyrenoverad 24v 3.0 som är konverterad för montering på längden. Med detta sparar jag mycket tid.
Men iom detta så måste jag sätta på mitt gamla svänghjul så då har jag räknat med att balansera iallafall. Oavsett svarvning eller ej. Så då tänker jag att det är lika bra att svarva också. Det måste ju göra skillnad. Kan det vara 2 kg som man kan få bort?
Hann köra max 20mil med den gamla motorn så denna gången måste det bli rätt. Enda haken är att all kosing ska in i en pågående renovering.
Eller tror ni inte det är nödvändigt att balansera?

När jag gjorde min konvertering till 24v använde jag ett svänghjul från en 12v 3,0 och jag gjorde ingen balansering trots att det egentligen "måste" göras. Jag körde med bilen ett par säsonger innan jag sålde den och vad jag vet har den fungerat ytterligare några säsonger efter detta så bevisligen kan detta funka (ett tag iaf).
Dock vet jag ju ingenting om vilka påfrestningar detta innebär och ifall det bara var tur som gjorde att just denna kombo fungerade.

Det blir säkert skillnad med lättat svänghjul men frågan är om du får mest pang för pengarna med den modifieringen? Jag tror tex det finns effekt att hämta i avgassystemet och du måste byta eller bygga om dina grenrör när du går från 12v till 24v (eftersom avgasflänsarna ser annorlunda ut) så det kan vara värt att titta på vilka alternativ som finns där.

Dock håller jag med om att ifall du ändå tänker vara riktigt noga och balansera veven och svänghjulet så kan det vara idé att kolla hur mycket merjobb och kostnad det är att lätta det först.

Det finns ju också möjlighet att köpa lättare svänghjul och andra roterande delar:
http://alfa75imsa.com/transmission.html

_________________
Mats Forssén
Mondial T
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18583



En tävlingsbil som körs typ fem (5) timmar per säsong är ett helt annat djur än en gatbil.
En gatbil körs t ex långa tider på samma varvtal, en tävlingsmotor drar man snabbt genom växlarna utan att ligga still på samma varvtal under längre tider. Det är just att ligga på samma varvtal som kan göra att veven hamnar i självsvängning. Att bara varva igenom de(t) kritiska varvtalet/n snabbt ger inte alls samma möjlighet för veven att börja svänga.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Boinkers
Uppsala
Här sen Okt 2008
Inlägg: 430



Den där bilen har jag dräglat över när den byggdes...har alltid tyckt att GTV:n är lite lång i baken så jag skaffade en gammal tomkaross för att prova att korta av den en decimeter. Skulle ha blivit såhär nånting:



Det projektet gick i graven dock när jag byggde ett nytt hus, iddes inte släpa med mig resterna av Alfan så den gick i skrotbingen. Men kanske någon dag...

_________________
Pontus Welin

Brabus CE36 - Projekt 300
Welin Alpine - Audi V8!
Ferrari FF, E500T o en Audi A8, en S6:a å en SLK å en...
997 TT + Kleemann K4
Citera
johan sv
Sverige
Här sen Jun 2014
Inlägg: 25


Trådstartare
Projektet lever fortfarande! Hämtade en renoverad 24V 3.0. 50 mil enkel resa. Med släp... Blev en lång lördag...

Har lättat svänghjulet och balanserat med mr. Bob Weight o hans gäng.

Motorn var ihopmonterad med vev, kolvar och toppar när jag köpte den så det fick rivas igen eftersom jag ville balansera. Bilen är gatreggad och ska så förbli så balansering känns rätt. Så nu behöver jag nya toppackningar iom att de som satt på var dragna med moment. Störigt att slänga packningar som aldrig ens varit varma men så är det.

Någon som vet om alla 24V 3.0 motorer har samma packningar? Eller behöver jag packningar som passar endast 164 24V 3.0? Kanske har någon här 2 sådana över eller vet var man köper. Rena djungeln där ute...

/ johan


_________________
Johan Svensson
Citera
Gustav_H78
Lerum
Här sen Feb 2009
Inlägg: 1668



Kolla på Ebay. Alla 3,0 24V ska ha samma packning tror jag.

_________________
Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil
Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld*
BMW E30 328 långlopps bil *Såld*
VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress
Citera
johan sv
Sverige
Här sen Jun 2014
Inlägg: 25


Trådstartare
Gustav_H78 skrev:
Kolla på Ebay. Alla 3,0 24V ska ha samma packning tror jag.


Ja jag resonerade att det borde vara samma block o toppar = samma packning men läste på nätet att det inte skulle vara så, vilkrt jag blev förvånad över. Men allt på nätet är ju inte sant. Tack för svar!

_________________
Johan Svensson
Citera
Gustav_H78
Lerum
Här sen Feb 2009
Inlägg: 1668



Säkrast är väl att hitta en på Ebay som säljer till just 164 3,0 24V. Släng ut en fråga på tex alfapower.nu så får du svar inom kort.

_________________
Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil
Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld*
BMW E30 328 långlopps bil *Såld*
VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress
Citera
johan sv
Sverige
Här sen Jun 2014
Inlägg: 25


Trådstartare
Svarar på min egen fråga om det är någon som ska googla. Nej det är inte samma topplockspackning på alfa romeo 164 3.0 24v som de andra 3.0 24v. Den bakre packningen skiljer. Dyr och svår att få tag på. Köpte av EB spares ltd i England.

_________________
Johan Svensson
Citera
Gustav_H78
Lerum
Här sen Feb 2009
Inlägg: 1668



Oh f*n, alltid lär man sig något nytt. Undra vad det är som skiljer då?

_________________
Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil
Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld*
BMW E30 328 långlopps bil *Såld*
VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress
Citera
patjo
Boxholm
Här sen Apr 2008
Inlägg: 144



164 3.0 24v har samma drivning av oljepumpen som 12v. Senare 24v har de grejerna nere vid veven istället för i toppen.

edit: Nu gissar jag lite men som jag fattat det ser det annorlunda ut i det området av blocket/toppen.

_________________
Patrik Johansson
Patriks V8-bygge
Citera
johan sv
Sverige
Här sen Jun 2014
Inlägg: 25


Trådstartare
Någon som vet hur man monterar en sån här remspännare? Kan det vara så enkelt att bara spänna upp den mot remmen och sen dra ut sprinten? Bör man efterspännna/kontrollera efter första starten?


_________________
Johan Svensson
Citera
johan sv
Sverige
Här sen Jun 2014
Inlägg: 25


Trådstartare
Länge sen senaste uppdateringen nu. Det går framåt om än i maklig takt. Nu håller jag på att få rätt på multiremmen. Vill ja bara ha generator o vattenpump på. Orginalmotorn har ju servo och ac. Så det blir en helt annan dragning av remmen samt remspänning. Ska se om jag kan få på generatorfästet och generator från 12v. Det hade varit det enklaste då denna spänner remmen.

Sen börjar vi närma oss det jag tror kan bli riktigt klurigt. Nämligen kabelstammen. Jag har ett vipec sprut. Och den gamla 12v motorn har ju fördelare och den nya 24v har individuella spolar. Jag har en kabelstam som tillhör 24v motorn som jag tänkte använda mig av. Men jag måste koppla rätt "pinne" på spolarna och spridarna till rätt anslutning till sprutet. Har aldrig gjort något sånt här innan och har heller inte börjat forska på det än. Tips och länkar mottages gärna!

_________________
Johan Svensson
Citera
johan sv
Sverige
Här sen Jun 2014
Inlägg: 25


Trådstartare
Här testar jag lite.




_________________
Johan Svensson
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Alfa Romeo GTV6 -86 Motorbygge eller Motorbyte
<<   1, 2, 3   >>
9 besök senaste veckan (33619 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande