Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Alfa Romeo 75 2,0 -87 CAR Challenge #47
<<   1, 2, 3 ... 10, 11, 12 ... 15, 16, 17   >>
7 besök senaste veckan (127120 totalt)
P.Hermansson
Sveg
Här sen Dec 2008
Inlägg: 411


Trådstartare
Så har man för första gången på evigheter gjort nåt vettigt, skruvat Räserbil.

Fick problem bara av att backa av den från trailern där den stått sen 8e Juli om jag minns rätt. Det är fortfarande så och så med händerna men ändå betydligt bättre. Men satan så tungstyrd bil, men fick in den i Olles garage till slut.

Anpassade den nedre ledade delen mot Opel splinesen, var enkelt när Benny berättat att org, Alfa 75 servo nederdel passade, svårast vara att hitta just den leden som jag tog bort 2014 men den återfanns.

Vi strippade en massa onödigt trams från Opel doningen och provade lite positioner, blir inte som Bennys då jag insåg att jag har orginal pedalställ i vägen, med vi menar jag Olle och jag men det är mest Olle

Fortsättning följer nån kväll så fort lite vitala delar behagar dyka upp.



_________________
Patrik Hermansson
Citera
P.Hermansson
Sveg
Här sen Dec 2008
Inlägg: 411


Trådstartare
Den här bilden skulle vara med, Olles lilla pyssel.
Någon som vet vad det är?

_________________
Patrik Hermansson
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2533



citroen HY , fränt. finns ett wheeler dealer avsnitt dör dom renoverar en sådan.

_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
SuneK
Arboga
Här sen Jan 2013
Inlägg: 92



Sätt propeller och vingar på den och den skulle kunna passera som en JU-52!

_________________
Sune Karlsson
Citera
P.Hermansson
Sveg
Här sen Dec 2008
Inlägg: 411


Trådstartare
Igårkväll när vi måttade in rattstången blev det uppenbart vad bra det blir med ratten i anständig position,
Har alltid tyckt den suttit för högt men detta borde varit prio 1 från första början.

Satt kvar en stund i stolen utan ratt och insåg hur illa jag sitter, man kan ju inte köra sittandes som på en pall.
Måste ordna det i vinter, känns som man kan spara typ en eftermiddag per varav på den modden

_________________
Patrik Hermansson
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2533



överväg extra jobbet med golvmonterat pedalställl. då kan du flytta stol och ratt betydligt längre bakåt. bättre viktfördelning och säkrare för dig.

_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
P.Hermansson
Sveg
Här sen Dec 2008
Inlägg: 411


Trådstartare
Sköna Söndag.

Borde naturligtvis struntat i det här nu, hålla på när det inte ens är körbart till helgen, då tänker jag mest på vänster hand. Borde rivit ur rubbet och gjort på riktigt med stående pedalställ, nytt stols position m,m.

Men nu är det som det är, Olle gjorde klar alla fästen i Fredags och idag smackade vi ihop det, mest jag faktiskt men det känns. Bra blev det otroligt vad bra, den är lättare att styra nu även utan servo eller kanske positione gör det.

Lite bilder såklart, nedre fäste och övre fäste mot orginal montage och det översta från buren som stabiliserarar och sköter rattvinkeln som är justerbar.

Är otroligt nöjd thumbs up




_________________
Patrik Hermansson
Citera
P.Hermansson
Sveg
Här sen Dec 2008
Inlägg: 411


Trådstartare
Jajjamen då har man varit och medverkat på sesongs avslutningen på Mantorp, blev väl närmast idiotförklarad av släkt och vänner när jag påtalade det och var väl rätt tvivlande på om det skulle funka men det gjorde det.

El servot är kanske det bästa som hänt min bil, åtminstone tillsammans med den bättre ratt positionen.
Var rätt spännande att provköra bitarna på bana. Skulle strömmen räcka till med mitt lilla batteri och min lilla generator, det gjorde det. Startmotorn som jag fortfarande inte bytt verkade gilla läget och funkade hela dagen.

Med potensometern inställd på ca 15% var styrningen väldigt behaglig. Det som inte var behagligt var bromsarna, dom har varit kanon två sesonger men nu var det slut på det svampiga och oprecisa.
Tyckte även väghållningen var lite konstig när jag försökte ta i lite mer men trodde det berodde på ovanhet.

Jätte kul var hela dagen, körde allt och tycker bilen börjar bli riktigt kul att köra.

När jag sen lastade bilen så satte jag spännbanden runt Däckena och inte som jag brukar runt ekrarna såg då att framhjulen stog olika på höger och vänster vid en snabb mätning från bak fälgarna skilde ca 2 cm!
Får kolla upp vad det beror på, bra är det såklart inte.

Klämmer med en bild jag knyckte av Mange

_________________
Patrik Hermansson
Citera
P.Hermansson
Sveg
Här sen Dec 2008
Inlägg: 411


Trådstartare
Det är väl själva f..n efter att ha ställt undan ekipaget från Mantorp (tänkte låta den stå länge)
Kunde jag inte hålla mig, hem med den. På lyften konstaterades att diffen mellan vänster och höger var 2,2 cm!
Och varför då? Har heltklart varit så sen Maj. Skruvade ut på högersidan så det blev lika.

Kan inte smälta det ändå

Idag ringde jag verkstan som naturligtvis inte kom ihåg, ringde meken som låg hemma sjuk. Jo det var nåt där men var ju tvungen att ta nästa bil! Jo tack för det.

Jag som tyckt den gått rätt bra i år, men med 2,2cm lika borde det märkas skillnad till ännu bättre.

Så i morgon blir det hjulinställning på annan verkstad och på Lördag EM körning på Gelleråsen.
Ska bli väldigt intressant

_________________
Patrik Hermansson
Citera
Roos
Stockholm
Här sen Jun 2004
Inlägg: 582



Vart hade du 2,2cm diff, i toe?

_________________
Jens Roos
Alfa Romeo Alfetta GTV TBi - 1980 (CAR Challlenge)

"Troligen inte helt hundra"
Citera
P.Hermansson
Sveg
Här sen Dec 2008
Inlägg: 411


Trådstartare
Roos skrev:
Vart hade du 2,2cm diff, i toe?


Nix inte toe, men caster. Höger hjul satt 2,2 cm längre fram.

Nu sket det sig idag. Dom ringde från verkstan och sa det var nåt galet med vänster bak och det är det
Något har hänt med coilover fästet vänster upptill.

Praktiskt nog ligger mitt förvaringsgarage kvarteret bredvid verkstan så jag körde dit mitt på blanka eftermiddagen. Tyckte nog att mötande trafik stirrade rätt mycket.

Ska riva ikväll o de om det är lätt fixat.

_________________
Patrik Hermansson
Citera
P.Hermansson
Sveg
Här sen Dec 2008
Inlägg: 411


Trådstartare
Slutkört för i år.

Kom hem från jobet och blev upplyst om att det var bröllopsdag!
= inte läge för något mek!

Smet iväg en stund när jag ändå gick med hunden.

Får ta och göra om dom övre coil fästena, det vänstra är lite mört inget värre men som sagt inte läge nu.



_________________
Patrik Hermansson
Citera
P.Hermansson
Sveg
Här sen Dec 2008
Inlägg: 411


Trådstartare
Nu är jag ganska säker på vad som hände fästet.

Har kollat på bilderna som togs på Mantorp, man ser den är klart högre vänster bak tidigt på dagen. Tränings pass 2 körde jag med kamera på taket (bra kännetecken)
Manges bild här ovan är från eftermiddagen (tror jag)

Kollade även på filmerna och sent på träningspass 2 får jag en skaplig sladd efter parisern över kurbsen på vänstersidan var väl där det bände till.

Kommer ihåg jag var lite skeptisk till hållbarheten på fästena när dom blev till, nu höll dom rätt länge ändå.

Får göra om, stabilare och sen återgå till hjulinställning.

_________________
Patrik Hermansson
Citera
P.Hermansson
Sveg
Här sen Dec 2008
Inlägg: 411


Trådstartare
Händer inte något ÄN, men en film kan jag visa

ber om ursäkt för reklamen




_________________
Patrik Hermansson
Citera
Nyquist
Sollentuna
Här sen Jan 2014
Inlägg: 76



Vilket trevlig filmklipp!!

_________________
Robin Nyquist

Alfa Romeo 75 Evo 24v #6 CAR Challenge
Citera
jigab
göteborg
Här sen Sep 2011
Inlägg: 283



Multi skrev:
Den här bilden skulle vara med, Olles lilla pyssel.
Någon som vet vad det är?


det är någon citroen har jag för mig

_________________
jimmy gabrielsson Följ bygget mer i detalj på facebook "pulsar by jigab"
jag säljer olja från Eurol på min hemsida www.jigabshoppen.se
Citera
P.Hermansson
Sveg
Här sen Dec 2008
Inlägg: 411


Trådstartare
Måste Bli ett litet sidospår på tråden

Sådär 1,5 mil utanför Sveg har det byggts en isbana, isbanor på sjöar finns lite överallt men den här som döpts till Trötängeisbana är anlagd på myrmark i en fin bana med underhållande svängar.

Ikväll var det körning där så jag och 16årige sonen drog dit i en Alfabil en -79an Giulietta 1,8 ganska standard förutom karossen då.

Det var så sjuktkul, det måste heltklart göras om det är fin balans i 116 bilarna.

Även sonen fick några varv innan det gick av.

_________________
Patrik Hermansson
Citera
P.Hermansson
Sveg
Här sen Dec 2008
Inlägg: 411


Trådstartare
Det blev ju domhär också



_________________
Patrik Hermansson
Citera
P.Hermansson
Sveg
Här sen Dec 2008
Inlägg: 411


Trådstartare
Ska inte börja skruva än på ett par veckor, men kände mig tvungen att kolla vikten på dom rejält gjutna fram skärmarna jag köpte i höstas. Dom kändes onödigt tunga




Skillnad åt rätt håll, nästan 2kg per sida. Sen ska det kapas lite i kanterna och det går säkert att slipa ur rätt mycket på insidan, kanske en viktbesparing på totalt 6 kg med mer platts för hjulen som bonus!

Börjar klia i mek tarmen nu

_________________
Patrik Hermansson
Citera
P.Hermansson
Sveg
Här sen Dec 2008
Inlägg: 411


Trådstartare
Lätt och luftigt, vore inte flippfront Den rätta grejen?

_________________
Patrik Hermansson
Citera
P.Hermansson
Sveg
Här sen Dec 2008
Inlägg: 411


Trådstartare
Planen var att inte börja skruva racer föräns min Alfa Romeo är tillbaka från lackering MEN det drar ut på tiden.
Typiskt skulle gjort det själv, men försöker ju spara på kroppen.

Så jag tog hem pärlan igår hinner kanske med dom enklare bitarna fram på bilen den här veckan.

Tog loss startmotorn som varken fungerat eller låtit speciellt bra sen den slagpå och gick några varv på Rudskogen i somras. Förväntade mig att se bortnötta kuggar och vist är det tuktat men inte som befarat.
Lämnade den till elgubben i morse, får se vad han säger.

Såg jag dragit några kylslagngar galet men det verkar inte gjort något kylningen har fungerat kanon hela tiden, men drar dom rätt nu blir mindre Tjorv.


_________________
Patrik Hermansson
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Alfa Romeo 75 2,0 -87 CAR Challenge #47
<<   1, 2, 3 ... 10, 11, 12 ... 15, 16, 17   >>
7 besök senaste veckan (127120 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande