Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Alfa Romeo 75 2,0 -87 CAR Challenge #47
<<   1, 2, 3 ... , 15, 16, 17   >>
8 besök senaste veckan (127119 totalt)
P.Hermansson
Sveg
Här sen Dec 2008
Inlägg: 411


Trådstartare
Mek helg, har ju en del att göra!

Lördag tapetsera pojkrum, bygga nytt skrivbord avrunda med IPA sådetså.

Söndag nu hände det saker får jag bara framvagnen tills nästa helg kanske det hinns med en provtur innan
Race 1 på Gelleråsen 12/5. Merparten av punkterna på mitt A4 är åtgärdat.

Gött och framförallt det börjar bli rätt kul att skruva igen.

_________________
Patrik Hermansson
Citera
P.Hermansson
Sveg
Här sen Dec 2008
Inlägg: 411


Trådstartare
Om det händer nåt?

Absolut, men håller på med tre bilar nu mer eller mindre samtidigt och telefön åkte till annan ort i en fjärde bil-
så bildbevisen är inte tagna.

Räknar kallt med att få bilen på marken och börja justera senast söndag, det blir spännande

_________________
Patrik Hermansson
Citera
P.Hermansson
Sveg
Här sen Dec 2008
Inlägg: 411


Trådstartare
Bra Mek helg.

Förutom att det ska smidas lite på styrstagen är det endast lite detaljer kvar nu.

Några fästen till spoilern, lite plåtar och slangar sen hoppas jag på testning.





_________________
Patrik Hermansson
Citera
elCrillo
Öland
Här sen Okt 2011
Inlägg: 2271



thumbs up

_________________
Crister Borg

Alfa Romeo 155 TS -95, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=119773
SAAB 96 Ninja, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1744165#1744165
Citera
P.Hermansson
Sveg
Här sen Dec 2008
Inlägg: 411


Trådstartare
Just det, sista bilden visar min framflyttade växelspak, den satt tidigare 11cm bakåt,
väldigt besvärligt att växla inte minst för en halv krympling som mig. Kan förmodligen kapa en sekund eller två där och minst lika mycket på framvagnen

Sen är det där med framvagns inställning som det står nu, mycket caster men inte allt som går
Camber höger 2,5 grad Vänster som ni ser lite till, synpunkter på det?

Ska ställa ca 05 toe out.

_________________
Patrik Hermansson
Citera
Gustav_H78
Lerum
Här sen Feb 2009
Inlägg: 1670



Ser bra ut inför Gelleråsen!

_________________
Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil
Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld*
BMW E30 328 långlopps bil *Såld*
VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress
Citera
P.Hermansson
Sveg
Här sen Dec 2008
Inlägg: 411


Trådstartare
Ja det ser bra ut, rätt som det är går det framåt.
Är mest smålir kvar nu, tack och lov.

Provade en sväng runt kvarteret, känns lovande 👍

Börjar bli riktigt sugen nu



_________________
Patrik Hermansson
Citera
Ronna
Portugal
Här sen Jul 2006
Inlägg: 350



Härligt att se thumbs up
Full fart framåt.
//Roger

_________________
Roger Forsberg
Instagram: roger_on_wheels
Twitter: @roger_on_wheels

Portugal, Ourique
Citera
P.Hermansson
Sveg
Här sen Dec 2008
Inlägg: 411


Trådstartare
Tack för det Roger thumbs up

Lyckades tillbringa 6 timmar i garaget igårkväll med, frun är borta så naturligtvis glömde jag att se till att yngsta sonen kom i sängen, vips var klockan halv ett!

känns idag två halvt domnade armar, illa.

Men mycket blev gjort.

Fin justerade växellänkaget, bytte bromsvätska och luftade bromsar skönt att ha det avklarat.

försökte få tag på nya bultar och muttrar till spindlarna men det sket sig, så det blev lite återanvändning och sprint trixet för säkerhets skull.

Nu är översyn av avgaseriet kvar, måste få bort resonansen på högvarv, den gynnar inte 95 db direkt och ställa toe, kan bli shake down på Söndag.

Men ikväll blir det Alfa Romeo skruvning


_________________
Patrik Hermansson
Citera
P.Hermansson
Sveg
Här sen Dec 2008
Inlägg: 411


Trådstartare
Shake down avklarad.

På både 75a och GT, halelulia!

_________________
Patrik Hermansson
Citera
P.Hermansson
Sveg
Här sen Dec 2008
Inlägg: 411


Trådstartare
Tog med ekipaget på jabbet i morse av två skäl.

Ett, väga, 925kg med 15-17l i tanken är väl ok, men 30kg för tung egentligen

Två, För att mannen med den portabla gassvetsen skulle slippa rycka ut ikväll kunde han besöka mig dagtid och värma extraktor rör (låg för tight emot på två) inte bra, men nu är det glipa där,
Tack Hans




_________________
Patrik Hermansson
Citera
P.Hermansson
Sveg
Här sen Dec 2008
Inlägg: 411


Trådstartare
Händelserik vecka.

Gled ned till Gelleråsen för kvällsträning 9/5 var rejält sugen att prova bilen på bana med årets framvagn.
den blev bra, mycket bra, körde direkt 2 sek snabbare än 2017 bara sådär

körde mycket säkert 1,5 timme ute på banan men mot slutet hördes ett bekant flaffljud och naturligtvis hade en pinnbult till grenröret på tvåans cylinder gått av.

Bilen parkerades i depåbox för återseende Fredag.

_________________
Patrik Hermansson
Citera
P.Hermansson
Sveg
Här sen Dec 2008
Inlägg: 411


Trådstartare
Åkte ner lunchtid Fredag för att ordna pinnbults rackarn i godtid innan frugan skulle dyka upp runt 20:00
blev lite överraskad när avgasröret kändes en smula löst, helt av liksom.

Fick tag på en äldre herre alldeles bredvid banan som svetsade ihop det med gassvets sådär på Fredagkväll.

Borrade sen ett två m,m hål i den avbrutna bulten och slog sen i en lagomt större torx, när jag sen kände lite lätt på torxen gick den såklart av direkt, måste varit usel kvalitet på den.

Vad göra? efter en kortare överläggning med Bjurman bestämdes att köra med en bult på tvåans cylinder, grenrörs packningarna togs bort på tvåan och trean och bitarna sattes ihop, tack för hjälpen Hans, sparade nån timme där.

Var klar lagom till frugan dök upp.

_________________
Patrik Hermansson
Citera
P.Hermansson
Sveg
Här sen Dec 2008
Inlägg: 411


Trådstartare
Mycket nu, hinner inte ens skriva klart på samma dag!

Lördag rejsdag, hade regnat natten och det var så där blött och kanske spricker det upp eller inte.
Bytte till mina mjukare däck som var på sist på Knutan, högerfram ny balanserad efter sammanstötningen.

Kändes bra, körde första träningspasset på dom och snabb var jag så där snabb som man bara kan vara utan tider, det var nåt strul med tidtagningen så jag och 6-7 andra blev utan tider hela förmiddagen.

Vädret såg stabilt ut så jag bytte hjul till träning två, bilen gick som en dröm, körningen kändes också ok.
men mot slutet av passet kom ett skrapande missljud i vänsterkurvor? visade det sig vara ljuddämparen som vikt ner sig. meka lite igen då.

När jag lossade bakre avgasfästen var det en väldigt stor spänning på systemet, fästet borde sitta 6-7 cm inåt.
hade ju ingen grov borr med så jag slipade lite i hålen och skruvade fast bitarna igen.

Kval, dagens första tid räckte till start P12 men det kändes bra utan konstigheter.

Race 1, stående start. stod bakom en svart Alfa 75 TS klass 3 bil som jag om jag inte tog mig om åtminstone skulle ligga tätt i röven på

_________________
Patrik Hermansson
Citera
P.Hermansson
Sveg
Här sen Dec 2008
Inlägg: 411


Trådstartare
Gjorde en rätt uselstart, spann ettan missade tvåan men kom sen iväg.

Redan på första varvet kom det konstiga stänk mitt i synfältet, funderade på vad det kunde vara men all såg och kändes bra ut (förkyld som jag var kände jag ingen lukt) så jag körde på så gott jag kunde sikten blev drastiskt sämre för varje varv jag tappade säkert fart men speciellt placeringar.

Till slut var det målflagg då såg jag så illa att det missade jag typ ett halvvarv.

Fick en smärre chock när jag kom till depån och såg vad det var, Olja, min egen motorolja rann över halva bilen
med betoning på vindrutan.

Nåt pucko (läs undertecknad) hade glömt oljelocket! illa.

_________________
Patrik Hermansson
Citera
P.Hermansson
Sveg
Här sen Dec 2008
Inlägg: 411


Trådstartare
Trodde det var kört fördagen. extra oljelock är inget jag har med. Men Dan-Erik Hanson påpekade att locket från
GTn som agerade dragbil hade passande Lock, aha då passar ju även locket från 156an som också var med och stod närmare, oljenivån på stickan var strax över lägsta nivå thumbs up nu såg jag ljuset igen.

Gick åt en ganska stor rulle papper för att få bort det värsta kladdet sen var man redo för race två, det var det där med den sista bulten på tvåans cylinder som också behagat avvika kanske tillsammans med oljelocket.

Efter en lååång väntan på race två, det var en utdragen bärgning. så skulle race 2 utföras med rullande start
redan på formations varvet förstod jag det skulle bli vidrigt, resonansen skar i huvudet även på låga varv.

Starten gick, nu skulle jag hänga på både svart 75a och röd 155a men det är svårt att köra fort när man helst inte vill gasa pågrund av den skärande, plågande ljudresonansen, tänkte nästan bryta ett tag, men jag kom runt och tillslut mål.

Sammanfattningsvis, en rolig dag, måste säga bilen känns fantastisk att köra trots den ringa effekten, underbar balans, rolig och faktiskt bekväm. Markant snabbare än 2017, är säker på att flera sekunder kan kapas med en vass förare.

Mycket stök och bäs, men det är ju inte bilens fel. Söndagen tillbringades med avfettning och varmvatten

Forza 116



_________________
Patrik Hermansson
Citera
Kalle_alfaturbo
Uppsala
Här sen Jun 2012
Inlägg: 425



Det är alltid kul att läsa dina uppdateringar!
Du har inte avgassystemet så stumt monterat att det blir spänningar?

_________________
Karl Sandler

Att ha den snabbaste alfan är som att vara bäst i särslolan
Citera
P.Hermansson
Sveg
Här sen Dec 2008
Inlägg: 411


Trådstartare
Kul du tycker det eä kul Kalle

Jo avgaseriet sitter rätt stumt. och som jag upptäckte på Gelleråsen sitter det eller satt i spänn.

Har hållit på och hejat med det där några kvällar nu och det var inte helt lätt att få ut dom avbrutna pinnbultarna
försökte svetsa men muttern bara lossnade, tillkallade mästersvetsare Nääs men det lossnade ändå, den avbrutna torxen följde däremot med svetsen ut thumbs up .

då borrade vi upp hålen till 8,5 satte i insatser och saken var löst. borrade nytt hål för bakre ljuddämpare fäste och ska dit med något stöd där böjen är.

Ungefär en gång per år går solonoiden till huvudströmmen sönder, det har nu hänt, måste man ha den ?


_________________
Patrik Hermansson
Citera
P.Hermansson
Sveg
Här sen Dec 2008
Inlägg: 411


Trådstartare
Eftersom jag ska köra en lokal uppvisnings grej kommande Lördag tänkte jag passa på att fixa till några skavanker, gummi färgen på vänster framskärm gillade intealls oljeindränkning

_________________
Patrik Hermansson
Citera
P.Hermansson
Sveg
Här sen Dec 2008
Inlägg: 411


Trådstartare
Efter sista racet på Gelleråsen kom en flaggvakt och pratade med mig, han sa att det rök konstigt efter mig.
Jo vist sa jag, ligger mycket olja här och där i bilen.

Men nu när jag kollat över lite så upptäckte jag att höger drivaxeldamask den mot lådan spruckigt, fettet hade sprutat på bromsskiva och ok så det är klart, blev en fin rök av det ( och endel kladd med)

Blir lite mek nån kväll nudå

_________________
Patrik Hermansson
Citera
P.Hermansson
Sveg
Här sen Dec 2008
Inlägg: 411


Trådstartare
Var och kollade på Lördagens bana!

1,2 km mycket svängar mellan byggnader och annat. Första (korta partiet) på grus, sen är det bara asfalt
Grovt och ojämt men ändå asfalt.

Väldigt publikvänligt och kan tänka mig det blir ca 1500 INLÖSTA för att beskåda spektaklet.

Men hur ska jag ta mig runt där?

Får höja bilen 3-4 cm och mjuka till dämparna
Sen gasa och vara glad.

Sveg 16/6 kl 16:00 Solörcup 😬

_________________
Patrik Hermansson
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Alfa Romeo 75 2,0 -87 CAR Challenge #47
<<   1, 2, 3 ... , 15, 16, 17   >>
8 besök senaste veckan (127119 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande