Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Chevrolet Camaro cup 1982
3 besök senaste veckan (3405 totalt)
erik_soderholm
gällö
Här sen Jun 2018
Inlägg: 5


Trådstartare
Jag har inte skrivit här på forumet tidigare men läst rätt mycket under några år.
Nu tänkte jag starta en tråd om en fd. Camaro Cup/V8Challenge bil jag köpte 2014.

Jag tror den kördes av Sven Erik "Lången" Söderberg från Sundsvall år 2000 i Statoils färger.
I vagnboken finns inskrivet några kördagar 2003 för S-E.
Nästa ägare var Kjelle Folkesson som körde ett par gånger 2004 och en sväng på Gelleråsen 2010.
Vad den varit med om innan och när den blev byggd vet jag inte.



Den blev uppfixad innan jag köpte den, tror att det var inför körningen 2010.



2014 köpte jag den av en kille som tänkt slakta camaron för att ta drivlinan men ångrade sig.

Tanken med Camaron är att kunna köra backtävlingar samt åka lite på banorna i Järpen och Härnösand.
2014 gick det sen inte riktigt som jag tänkt.
Första provturen lossnade huven och flög ut i skogen, eftersom jag inte stängt den ordentligt.
Avgassystemet var bara några centimeter från marken så för att kunna lasta den på trailern och ta sig över tröskeln till garaget fick det bli en avgastunnel.
Från Camaroskroten fick jag tag på en ny huv och nästa tur blev på Mittsverigebanan.
Där bråkade växellådan och tempmätaren. Motorn ville gå lite varm så det blev inte så många varv.
Några bilder hann det bli:






Nästa helg var det "prova-på-strippen" här i Östersund.
Med vanliga sommardäck blev starterna inte särskilt bra men jag körde två åk på 13,98.
Efter det var det olja i vattnet och vatten i oljan.[/b]

_________________
erik söderholm
Citera
erik_soderholm
gällö
Här sen Jun 2018
Inlägg: 5


Trådstartare
Bilen blev stående ett tag då jag "bara" skulle göra klart garaget innan.
Motorn var rostig i en cylinder och båda topparna behövde svetsas och planas.
Toppackningarna såg bra ut konstigt nog.

Kul var det däremot att det var en del roliga bitar i motorn.
Brodix T1 toppar
6" stakar
mekanisk kam från Crane cams f-252
1,6 rullvippor
arp-bultar
Msd fördelare

Testade först att få gamla blocket fodrat men det var för rostigt.
Ett annat fyrbultat 350-block lämnades in och blev borrat 0,030 så det skulle passa kolvarna. Nya kamlager fick jag också hjälp att montera.
Väl hemma igen visade det sig att gamla blocket var toppdeckat för nu vände kolvarna en halv millimeter längre ner. Bara att åka tillbaka.
Tyvärr upptäckte jag inte från början att båda topparna behövde jobb heller så det har blivit några turer.

Växellådan, en super t-10, fick jag hjälp att gå igenom av en som varit med i ett camaro cup team och hållt på med det. Ett lager i lådan var dåligt men annars såg allt bra ut.

Camaron har inte varit så högt prioriterad så många projekt har smitit in före i kön men efter många om och men skulle till slut bilen igång inför den här säsongen, målet sattes till den 19 maj (springmeet i Östersund).

Kopplingen var ganska sliten och att hitta en fyrpuckad med fjädrat centrum lyckades jag inte med.
Från bakaxeldelar blev det att jag köpte en sexpuckad istället.





Med skruvdragaren och en isärskruvad fördelare drog jag upp oljetrycket och kollade att vipporna hade smörjning. Som tur var upptäckte jag då att den vattenkylda oljekylaren läckte in olja i vattenkanalen.
En Laminova, men den gick att fixa med ny gavel och nya packningar.

Efter en veckas nattskruvning fick jag för mig att det var hydrauliska lyftare vilket ledde till att jag ställde ventilerna helt fel. Förgasaren liknade mer en eldkastare med lågorna sprutande upp i taket vid mitt första startförsök. Efter att ha sovit och insett misstaget startade den hur fint som helst!

Efter att ha varmkört och dragit efter topparna upptäckte jag en vattendroppe som visade sig komma från en 1 dm lång spricka längs sidan på blocket. Nu ställer jag undan den igen för det är mycket annat som måste ordnas men plockar fram den i vinter och börjar om med ett nytt block.

Vet någon om bilens historia innan år 2000?
Har någon lagat ett sprucket block med lyckat resultat?

mvh Erik

_________________
erik söderholm
Citera
Orangebullit
Noraström, Höga kusten.
Här sen Aug 2005
Inlägg: 51



Oj, den bilen har jag suttit i många gånger som grabb, det är min far man ser på en av bilderna när bilen gick hos Lången, farsan meckade åt honom.
Har svaga minnen av att det satt en 305 i den medans den gick Camaro cup och att den sedan gick över till V8 Challenge under SLC flagga, då blev det betydligt roligare 350 och tror även att Corvette bromsar monterades.


När Lången köpte den så var den svart och gul med nummer 36, har bild på den hemma som jag säkert kan få in i datorn om intresse finns

MVH
Rikard

_________________
Toyota Supra, rescued from the AbFlug madness!

https://www.youtube.com/watch?v=hR5qqIVdJv4

Rikard Fritzell
Citera
Klingan75
Frillesåstrakten
Här sen Mar 2009
Inlägg: 1128



erik_soderholm skrev:
Har någon lagat ett sprucket block med lyckat resultat?


Är det mellan en vattenkanal och utsida på blocket bör det inte vara några problem för en seriös svetsare att laga det. Finns flera svetsgrupper där du kan fråga på ansiktsboken. Det är ju synd att skrota blocket om det inte behövs när du har borrat och toppdeckat redan.

_________________
A.n.d.e.r.s.:-:.K.l.i.n.g.b.e.r.g

AC Cobra 427 S/C Replica
Mazda MX-5 NBFL

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=92529
Citera
erik_soderholm
gällö
Här sen Jun 2018
Inlägg: 5


Trådstartare
Orangebullit- Det hade varit kul med bilder på hur den såg ut innan! Den verkar ha hunnit med flera olika färger. Under och i motorrummet ser den ut att ha varit lila förut. Vet du när Lången och din far höll på med bilen?

Klingan75- Ja det vore fint om blocket går att använda, ska kollas!

Mvh Erik

_________________
erik söderholm
Citera
Orangebullit
Noraström, Höga kusten.
Här sen Aug 2005
Inlägg: 51



Här är en bild på bilen från 1999 medans den fortfarande gick i Camaro Cup. Bytte sedan startnummer till 366 när den gick över till V8 Challenge i SLC.


_________________
Toyota Supra, rescued from the AbFlug madness!

https://www.youtube.com/watch?v=hR5qqIVdJv4

Rikard Fritzell
Citera
Erland Cox
Västerstad
Här sen Feb 2008
Inlägg: 175



Vad kul med en gen 3 Camaro cup bil till.
Jag har en tråd med min här med.
Köpte den i Camaro cup skick fast den hade gått SLC efter Camaro cup.
Jag körde 5 träningar och sen tappade jag en ventil och skrotade motorn.
jag byggde ihop en 350 med kam, förgasare, fördelare och headers från 305:an.
har kört ett test i år och håller på att fixa de felen jag upptäckte.
Ska köra på tisdag igen..

Erland

_________________
Erland Cox
Citera
erik_soderholm
gällö
Här sen Jun 2018
Inlägg: 5


Trådstartare
Tack för bilden!
Kul att det är fler som finns kvar och som dessutom används.
Spännande att se vad det gör med större förgasare!

Här har jag tätat sprickan och provkört lite.
Väldigt härligt att gasa lite när den stått på pallbockar så länge.

Har problem med att låsningen på ventiljusteringarna släpper, hur hårt ska man dra?
Ska man dra muttern med momentnyckel efter att man dragit åt insexan?

_________________
erik söderholm
Citera
Björn Davidsson
Tullinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 1631



erik_soderholm skrev:
Tack för bilden!
Kul att det är fler som finns kvar och som dessutom används.
Spännande att se vad det gör med större förgasare!

Här har jag tätat sprickan och provkört lite.
Väldigt härligt att gasa lite när den stått på pallbockar så länge.

Har problem med att låsningen på ventiljusteringarna släpper, hur hårt ska man dra?
Ska man dra muttern med momentnyckel efter att man dragit åt insexan?


Är det insex "i" muttern skall den låsa muttern. Man justerar ju spelet med muttern och drar sedan fast insexen med muttern i samma läge. Insexen skall dras hyffsat hårt. Sedan bör du ha, om du inte har, stödgördlar som låser runt muttern. De både styvar upp och låser som sagt muttrarna

_________________
Björn Davidsson
Pontiac T/A GT1 (räser)
Just nu:36 cylindrar

Tack till:
www.vattenskarning.net
www.harryj.se
www.jbverkstan.se
www.huddingesteel.se
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Chevrolet Camaro cup 1982
3 besök senaste veckan (3405 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande