Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Andra projekttrådar
Garagebygge av gammal lada - Blir nybygge och sidoprojekt
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6   >>
42 besök senaste veckan (115091 totalt)
Klingan75
Frillesåstrakten
Här sen Mar 2009
Inlägg: 1128


Trådstartare
Takstolarna levererades i onsdags. Jag hade spikat upp alla vinkelbeslag som takstolarna sitter fast i. En del förespråkar att man bara sätter på ena sidan och skjuter takstolen emot och sedan spikar fast det andra beslaget. Det är 33 takstolar, fyra vinkelbeslag till varje takstol och 10 spik i varje vinkelbeslag så jag spikade 1320 st spik på måndag och tisdag. Jag var skapligt stressad över att jag inte skulle hinna klart.

Det blir alltid lite saker som skall lösas på plats. Lastbilen med takstolarna körde fast och det tog två timmar att få loss honom så vid lunch hade vi bara hunnit lasta av. Hammarbandet på en innervägg stack upp 5 mm så två takstolar kom inte ner ordentligt. Bara att ta fram tigersågen och kapa av hammarbandet... Innerväggen är inte bärande så det har ingen betydelse men det kändes udda att kapa sönder en nybyggd vägg.

Vi var tre som satte upp takstolarna och det hade inte varit någon idé att vara fler och två hade varit för lite. Det var jag själv, min svåger och en kompis som är snickare. Snickaren dömde genast ut mina strävor av regelvirke så nu har jag varit och skaffat monteringsstöd som jag bultar ner i plattan och skruvar i stommen.














_________________
A.n.d.e.r.s.:-:.K.l.i.n.g.b.e.r.g

AC Cobra 427 S/C Replica
Mazda MX-5 NBFL

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=92529
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4063



Här händer det grejor!

Dubbelt så stort garage/stall som boningshuset, bra fördelning thumbs up

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Klingan75
Frillesåstrakten
Här sen Mar 2009
Inlägg: 1128


Trådstartare
Det var ju lite väl glest mellan uppdateringarna men jag prioriterar att bygga, något som tar lite längre tid än jag hade tänkt mig eftersom jag jobbar heltid samtidigt. Nåväl jag har släppt prestigen att jag skulle bygga själv och tar hit hjälp så fort den erbjuds. Taket kom på med hjälp av takläggare, inget jag hade planerat men det var helt nödvändigt. Det är vanligt svart plåttak i TP20-profil.






Samtidigt började jag måla panelvirket. Det är röd slamfärg från Falu Vapen som är godkänd i Folksams färgtest. Jag drar brädorna genom en målarlåda och med lite övning målar man runt 80 brädor på två timmar. Jag har totalt 2000 löpmeter panel och 2000 löpmeter locklist som skall målas...



Sedan är det bara att börja sätta upp panel. Först vindduken, vindavledarna mellan takstolarna, spikregel, överbleck över fönster, dörrar och portar, och sedan kan panelen komma på plats. Dessutom skall gavelspetsarna reglas också.








Så snart all panel är på plats skall jag sätta plast, gles och gips i innertaket så att jag kan lämna tillbaka monteringsstöden. Efter det blir det fönster, dörrar, foder och locklister på utsidan innan jag kan flytta in på insidan och isolera och sätta skivor på väggarna. Kollar man noga på de sista bilderna så ser man min nya blå kompressor som jag fick skaffa efter att den gamla pajjade...

_________________
A.n.d.e.r.s.:-:.K.l.i.n.g.b.e.r.g

AC Cobra 427 S/C Replica
Mazda MX-5 NBFL

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=92529
Citera
claes t
Söråker
Här sen Maj 2006
Inlägg: 829



Grymt garagebygge! Jag har byggt två garage själv, så jag vet hur mycket jobb det är och hur lång tid det tar....
/Claes

_________________
Claes Tykosson
Porsche 944 trackdayracer
Porsche RSK replica
Subaru Impreza STI Type-R
VW Transporter 1966
BMW 318i cabriolet
mm.
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122



Jösses. Bygga det stora bygget själv vid sidan av ett ordinarie arbete under en överskådlig tid, vore ju helt upplagt för att slå huvudet rätt i dörrposten

Men häftigt blir det, men det är nog klokt att ta in så mycket hjälp man har ekonomisk möjlighet till om man vill bli klar utan att behöva gå in i väggen

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Johan Lekås
Sollentuna
Här sen Aug 2005
Inlägg: 1267



Imponerande!
claes t skrev:
... hur mycket jobb det är och hur lång tid det tar....
/Claes
+1 Det är alltid mer jobb än man kan föreställ sig...Kämpa på! thumbs up

_________________
Johan Lekås
Citera
claes t
Söråker
Här sen Maj 2006
Inlägg: 829



thumbs up thumbs up thumbs up

_________________
Claes Tykosson
Porsche 944 trackdayracer
Porsche RSK replica
Subaru Impreza STI Type-R
VW Transporter 1966
BMW 318i cabriolet
mm.
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4063



Du är grym!

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Axly
Gbg
Här sen Dec 2011
Inlägg: 966



Ibland är maskinerna inte ens kompisar.. (sen hjälper det inte om man har en svåger som filmar skiten istället för att klättra ner och reseta den)
#medstjälpare

[/youtube]

_________________
Fixar med: Porsche 928 "927'an"
Bygger sakta: JVD Shrike 62
/Johan Jaurelius
Citera
Axly
Gbg
Här sen Dec 2011
Inlägg: 966



-"Kan du räcka mig en 13-nyckel"
-"Prata högre, jag hör dig inte där bortifrån!"

Här kommer man nog kunna bygga bil tillsammans och ändå vara själv och ostörd samtidigt.


_________________
Fixar med: Porsche 928 "927'an"
Bygger sakta: JVD Shrike 62
/Johan Jaurelius
Citera
Klingan75
Frillesåstrakten
Här sen Mar 2009
Inlägg: 1128


Trådstartare
Det var värst vad längesedan jag uppdaterade här. All panelen har ju kommit på plats. Jag väntar med locklisterna och går på innertaket då jag betalar 1300:- i månade i hyra för monteringsstöden. Dessa kan jag inte plocka bort innan innertaket sitter på plats. Väggarna är tillräckligt täta för att sätta innertaket men locklisterna måste på plats innan jag kan börja med innerväggarna.




Jag satte in en dörr i ena gavelspetsen och byggde en loftgång med hyllor ovanför verkstadsdelen. Förvaring går inte att ha för mycket av och det krävdes bara lite tjockare 28 mm råspontluckor för loftgången, resten byggde jag av spillbitar. Det blev ingen bild på den färdiga hyllan med en del lådor uppställda för mobiltelefonen ramlade ur en trasig ficka och föll 4 meter rakt ner i betongplattan. Den funkade fortfarande att ringa på men kameran la av...





_________________
A.n.d.e.r.s.:-:.K.l.i.n.g.b.e.r.g

AC Cobra 427 S/C Replica
Mazda MX-5 NBFL

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=92529
Citera
Klingan75
Frillesåstrakten
Här sen Mar 2009
Inlägg: 1128


Trådstartare
När loftgången var klar kunde jag börja med innertaket. Plast, gles och dubbla lager gips.






Den som tycker att det går lika bra med skruvdragare är en väldigt arbetssam person, skruvautomaten och skivhissen är mina nya kompisar.


Verkstadsdelen och stallet har fått dubbla lager gips i taket. Skivorna ligger omlott enligt konstens alla regler för att undvika generalskarvar. När gles och skivor kom på så landar takhöjden på 3,25 meter.




_________________
A.n.d.e.r.s.:-:.K.l.i.n.g.b.e.r.g

AC Cobra 427 S/C Replica
Mazda MX-5 NBFL

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=92529
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12837



hatten av! Vilket jäkla monsterprojekt! thumbs up
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122



Så jäkla häftigt

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4063



Du är helt übergrym!

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122



Tillägger en tumme upp för att se att det finns dem som (liksom jag) har lite ordning och reda på bygget oxå thumbs up

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Klingan75
Frillesåstrakten
Här sen Mar 2009
Inlägg: 1128


Trådstartare
Jag kanske bara ska inflika att jag faktiskt aldrig har byggt något innan, förutom det lilla plåtskjulet jag behövde som förråd när jag rev den gamla ladan.

_________________
A.n.d.e.r.s.:-:.K.l.i.n.g.b.e.r.g

AC Cobra 427 S/C Replica
Mazda MX-5 NBFL

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=92529
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122



Med envishet kommer man långt

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Ellac
Furulund
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1183



Drömprojekt ! Jättespännande att följa. thumbs up

_________________
Calle Olsson
Citera
Kolja
08
Här sen Apr 2005
Inlägg: 6100



Klingan75 skrev:
Jag kanske bara ska inflika att jag faktiskt aldrig har byggt något innan, förutom det lilla plåtskjulet jag behövde som förråd när jag rev den gamla ladan.


Inspirerande!
Men du måste ha hjälp av erfaret folk då?

_________________
Tony Jonsson

¤-------------------------------¤
Gracefully understated
Citera
Klingan75
Frillesåstrakten
Här sen Mar 2009
Inlägg: 1128


Trådstartare
Kolja skrev:
Klingan75 skrev:
Jag kanske bara ska inflika att jag faktiskt aldrig har byggt något innan, förutom det lilla plåtskjulet jag behövde som förråd när jag rev den gamla ladan.


Inspirerande!
Men du måste ha hjälp av erfaret folk då?


Jag har en kompis som har jobbat som snickare. Han blev överöst med frågor när jag planerade bygget. Sedan har jag letat information själv och läst på. Följande har jag inte gjort själv:

1. Gräva/Schakta för grunden. Det fanns ingen anledning att lära mig/köpa en grävmaskin. Däremot så var jag "gropagris" och la dränslang, dagvattenledningar och körde paddan. Grävningen för grunden tog 6 arbetsdagar, sedan har vi haft grävaren här mer än det för att städa upp så att det går att anlägga en trädgård osv.
2. Gjuta betongen. Inte heller någon idé att lära sig för en platta i denna storleken. Jag var med och körde vibratorn.
3. Jag hade hjälp av min svåger och min kompis som varit snickare dagen när takstolarna kom. Samt att jag hade bokat kranbilen hela dagen. Hade inte gått annars.
4. Lägga taket. Det var för stort, det är ca 400 m2 i vinkel med byggtakstolar. Det var bara att ta en firma. Ett dubbelgarage hade varit en annan sak.

Vissa moment går inte att göra helt själv - helt omöjligt. Mäta in kantelement, resa väggsektioner, snörslå för gles osv. osv. Så jag har haft hjälp av min svärfar och min svåger (Axly som lägger in lite bilder i tråden). Min svåger och jag har egentligen en överenskommelse att han få en kvadratmeter i verkstaden för varje dag som han är här och jobbar men skulle han kräva in det skulle jag inte ha någon verkstad kvar.

I övrigt så är det helt och hållet efter eget huvud och förmåga.

_________________
A.n.d.e.r.s.:-:.K.l.i.n.g.b.e.r.g

AC Cobra 427 S/C Replica
Mazda MX-5 NBFL

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=92529
Citera
Andra projekttrådar
Garagebygge av gammal lada - Blir nybygge och sidoprojekt
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6   >>
42 besök senaste veckan (115091 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande