Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Hjälp köpa svets
<<   1, 2, 3, 4   >>
6 besök senaste veckan (38232 totalt)
Dennis Kullman
Halmstad
Här sen Jun 2003
Inlägg: 2379



Fixxe skrev:
Dennis:
Gas och tråd. Kör inte flusstråd, det blir man tokig på....
Ni har säkert fint avtal på jobbet, men kanske svårt att köpa därgenom?
Imab fixar annars.

Ordentliga handskar är rätt skönt att ha.
En brandsläckare i garaget
Massa skrot att öva på, det kan jag fixa om du inte har på jobbet, jobbigt att cykla hem med bara


Tack Fredrik!
Ska kolla om jag kan köpa genom jobbet, men tvivlar på det...
Var köper jag flaska/gas - och vilken?
Jag har en massa dykflaskor; kanske kan använda någon av dem?

Återkommer om skrot.

_________________
Dennis Kullman
Miata -93 clubräser
Lotus Exige S240 2010
Citera
Fixxe
Halmstad
Här sen Okt 2004
Inlägg: 1272



Imab säljer flaskor.
Du får köpa loss en flaska (ca 1500-2000kr) som du sedan äger, eller ja, du äger inte en specifik flaska, utan när du svetsat upp den, så åker du dit och byter den mot en full, och betalar ca 500kr

Tror bara det är 5L man kan köpa loss, de större måste man hyra.
Men 5L mison räcker ganska länga till hobbybruk. Jag har det till min.

Nog svårt att få dom att fylla en dykflaska...

Regulator behöver du till flaskan oxå.

edit: finns nog en del på blocket också..
http://www.blocket.se/jonkoping/Gasflaska_AGA_5L_frikopt_ink_Gas_58617 . . . .

_________________
Fredrik Heijel
www.hondaklubben.com
Civic -00 BilsportSS 1.24.12
Civic FK8 Type R -19
Subaru Outback Summit 2,0D -17
Citera
Dennis Kullman
Halmstad
Här sen Jun 2003
Inlägg: 2379



Fixxe skrev:
Imab säljer flaskor.
Du får köpa loss en flaska (ca 1500-2000kr) som du sedan äger, eller ja, du äger inte en specifik flaska, utan när du svetsat upp den, så åker du dit och byter den mot en full, och betalar ca 500kr

Tror bara det är 5L man kan köpa loss, de större måste man hyra.
Men 5L mison räcker ganska länga till hobbybruk. Jag har det till min.

Nog svårt att få dom att fylla en dykflaska...

Regulator behöver du till flaskan oxå.

edit: finns nog en del på blocket också..
http://www.blocket.se/jonkoping/Gasflaska_AGA_5L_frikopt_ink_Gas_58617 . . . .


Tack igen!

_________________
Dennis Kullman
Miata -93 clubräser
Lotus Exige S240 2010
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12855



10L går att köpa loss också, i alla fall med Argon. thumbs up
Tror visserligen 5L räcker långt för en MIG.
Citera
Roggaman
Örnsköldsvik
Här sen Okt 2004
Inlägg: 758



Jag skulle behöva en svets till företaget (läs racebygget).
Kommer att svetsa 0,75-ca5mm svart och rostfritt. Vill dessutom kunna ha möjlighet att svetsa i aluminium (mindre jobb i säg max 4mm gods)
Kan vara 1 eller 3-fas.
Gärna 4-hjulsdrivning, men åtminstonde 2.

Har kollat på denna: http://butik.svetsmaskinservice.se/kempact-ra-253r-253a/753-0, men tycker den känns onödigt stor och klumpig.

Vad finns det för övriga alternativ?

_________________
Roger Näslund

Datsun 240Z -73 Blivande banbil
Datsun 280ZX -80 Sommarbil
Ford Probe GT -93 Såld
Citera
jonka
Linköping
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1431



And ersJepp sson skrev:
10L går att köpa loss också, i alla fall med Argon. thumbs up
Tror visserligen 5L räcker långt för en MIG.


10l Atal/Mison går att köpa loss. Som du säger går det ju inte åt så mycket gas när man svetsar MAG, men här i stan kostar det i princip lika mycket att "fylla" 5 liter som 10 liter, så hade jag valt idag hade jag lätt gått på 10-litersflaskan.


Med vänlig hälsning Jonathan

_________________
Jonathan Nilsson
SAAB 90 T16
Alfa Romeo 2000 GTV 1973
Citera
Knodde
Täby
Här sen Aug 2009
Inlägg: 160



För friköpt flaska rek. jag Air Liquide 11 liters flaska med inbyggd reducerventil och snabbkoppling.

_________________
Andreas Andersson
Citera
Dennis Kullman
Halmstad
Här sen Jun 2003
Inlägg: 2379



Lite resultat från inköpsgooglande:

Clas Ohlson och Jula säljer vad som verkar vara exakt samma reduceringsventil för exakt samma pris (349 kr).

Biltema har en liten svetsvagn för 549 kr; har inte hittat några bra alternativ än.

Skriv gärna här om ni har några tips.

_________________
Dennis Kullman
Miata -93 clubräser
Lotus Exige S240 2010
Citera
Roggaman
Örnsköldsvik
Här sen Okt 2004
Inlägg: 758



Roggaman skrev:
Jag skulle behöva en svets till företaget (läs racebygget).
Kommer att svetsa 0,75-ca5mm svart och rostfritt. Vill dessutom kunna ha möjlighet att svetsa i aluminium (mindre jobb i säg max 4mm gods)
Kan vara 1 eller 3-fas.
Gärna 4-hjulsdrivning, men åtminstonde 2.

Har kollat på denna: http://butik.svetsmaskinservice.se/kempact-ra-253r-253a/753-0, men tycker den känns onödigt stor och klumpig.

Vad finns det för övriga alternativ?


Ingen som har åsikter eller tips om detta?

_________________
Roger Näslund

Datsun 240Z -73 Blivande banbil
Datsun 280ZX -80 Sommarbil
Ford Probe GT -93 Såld
Citera
borz
Hässleholm
Här sen Sep 2006
Inlägg: 489



Är också nyfiken på denna modell

_________________
Tim Anle
Citera
UlfG
Vimmerby
Här sen Mar 2008
Inlägg: 208



Dennis Kullman skrev:
Biltema har en liten svetsvagn för 549 kr; har inte hittat några bra alternativ än.
Projekt nummer ett när man köpt en svets är att bygga en vagn till den. Några hjul och lite rör, inga konstigheter. Säkert bättre än nått färdigköpt - glöm bara inte att hjulstorleken ska väljas så det går rulla ÖVER en elkabel, en tappad mutter, småsten och annat man annars kommer fastna på och bli tokig av.

_________________
Ulf Gunnarsson
Citera
Tobias Bollmark
Stockholm
Här sen Jul 2010
Inlägg: 1596



Fick en ESAB C141 av min far (säljs på jula).




Första stora projekt blir att bygga en svetsbord på hjul med plats för svetsen under. Riktigt roligt att ha möjligheten att designa nått helt själv.

Håller på för fullt att träna på svetsningen innan jag faktist bygger nått som måste hålla.



bästa tillbehöret jag hittat hittils är små trekantiga magneter som håller saker på plats. Tag gärna tips på andra verktyg som underlättar när man svetsar?

_________________
Tobias Bollmark
R-Däck.se
Citera
borz
Hässleholm
Här sen Sep 2006
Inlägg: 489



Förresten, några tips på en vettig 1-fas TIG, gärna AC/DC.
Finns funktion för plasmaskärning är det en fördel...
Vad tror folk tex om denna: http://verktygsboden.se/tigsvetsar/tiginverter-200-acdc ?

_________________
Tim Anle
Citera
Fixxe
Halmstad
Här sen Okt 2004
Inlägg: 1272




_________________
Fredrik Heijel
www.hondaklubben.com
Civic -00 BilsportSS 1.24.12
Civic FK8 Type R -19
Subaru Outback Summit 2,0D -17
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124



borz skrev:
Förresten, några tips på en vettig 1-fas TIG, gärna AC/DC.
Finns funktion för plasmaskärning är det en fördel...
Vad tror folk tex om denna: http://verktygsboden.se/tigsvetsar/tiginverter-200-acdc ?


Jag köpte precis hem en stahlwerk 200 amp (svetsar på 230v 16a) AC/dc/plasma från ebay.de.

Typ 8000inkl frakt med lite av varje tillbehör och automatisk svetshjälm och handtag för mma. Känns sjukt prisvärt. Ingår en förbetald returfrakt sedel så bara spara kartongen och skicka tillbaka om nått skulle strula

Känns sjukt prisvärt, blir säkert dubbla pengarna på nätet i Sverige??ca 5 dagar tog den att få hem.!! Svetsar faktiskt väldigt bra med. Kanske inte jämförbart med en kemppi men med dem billigare esab och telwin alla dagar i veckan

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124



Tobias Nyström skrev:
Fick en ESAB C141 av min far (säljs på jula).


Första stora projekt blir att bygga en svetsbord på hjul med plats för svetsen under. Riktigt roligt att ha möjligheten att designa nått helt själv.

Håller på för fullt att träna på svetsningen innan jag faktist bygger nått som måste hålla.


bästa tillbehöret jag hittat hittils är små trekantiga magneter som håller saker på plats. Tag gärna tips på andra verktyg som underlättar när man svetsar?


Svetsspray att skydda delarna i handtaget med sparar tid å pengar.
Sen ett gäng vettiga tvingar att sätta ihop saker med när man bygger själv i garaget

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
vetgirig
MÄRSTA
Här sen Jun 2016
Inlägg: 20



knotan skrev:
borz skrev:
Förresten, några tips på en vettig 1-fas TIG, gärna AC/DC.
Finns funktion för plasmaskärning är det en fördel...
Vad tror folk tex om denna: http://verktygsboden.se/tigsvetsar/tiginverter-200-acdc ?


Jag köpte precis hem en stahlwerk 200 amp (svetsar på 230v 16a) AC/dc/plasma från ebay.de.

Typ 8000inkl frakt med lite av varje tillbehör och automatisk svetshjälm och handtag för mma. Känns sjukt prisvärt. Ingår en förbetald returfrakt sedel så bara spara kartongen och skicka tillbaka om nått skulle strula

Känns sjukt prisvärt, blir säkert dubbla pengarna på nätet i Sverige??ca 5 dagar tog den att få hem.!! Svetsar faktiskt väldigt bra med. Kanske inte jämförbart med en kemppi men med dem billigare esab och telwin alla dagar i veckan




Här kan man få hem den för samma peng.
http://www.stahlwerk.se/shop/Stahlwerk-Mig-and-TIG-200-Digital.html

Vilken skyddsgas kör du när du mig-/mag-ar i bilplåt om du gjort det? Jag har för avsikt att skaffa en tig och köra med kolsyretub.
När man kollar priset på denna produkt och allt den klarar av låter det nästan för bra för att vara sant.
Verkar matningen för mig-/mag-tråden rejäl?, kör du med 6 el. 8m.m. tråd. Jag tänker mejla dem och fråga om den klarar 6 m.m. i det fall jag bestämmer mig för denna.

Har en god vän som är svetsare till yrket och han rekommenderar en att titta sig om efter en beggad Kemppi. Jo, visst det kan man ju men om den används helt omdömeslöst så kommer man ju att få köpa på sig en massa nya delar ovanpå själva svetsköpet.
Köpte du även till lite förbrukningsartiklar? Hur många av användningsområdena har du utforskat på denna Stahlwerk 200?

Kollar man på videon och väljer undertext (youtube) så är den automatiskt pålagd och rätt så komisk.

_________________
Alex Eriksson
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124



Det där är inte samma som jag har. Min är en tig /plasma.
Fungerar än så länge klockrent och har svetsat rätt mycket med den. Dock är jag vanligen ganska rädd om grejjorna, speciellt handtaget som känns lite plastigt.

Man måste svetsa tig med så gott som ren argon. (inert gas) medans mag ska svetsas med olika typer av blandgas. (aktiv gas)
Begagnad svets brukar innebära att du får räkna med att byta det mesta av slitage delarna

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3447



knotan skrev:
borz skrev:
Förresten, några tips på en vettig 1-fas TIG, gärna AC/DC.
Finns funktion för plasmaskärning är det en fördel...
Vad tror folk tex om denna: http://verktygsboden.se/tigsvetsar/tiginverter-200-acdc ?


Jag köpte precis hem en stahlwerk 200 amp (svetsar på 230v 16a) AC/dc/plasma från ebay.de.

Typ 8000inkl frakt med lite av varje tillbehör och automatisk svetshjälm och handtag för mma. Känns sjukt prisvärt. Ingår en förbetald returfrakt sedel så bara spara kartongen och skicka tillbaka om nått skulle strula

Känns sjukt prisvärt, blir säkert dubbla pengarna på nätet i Sverige??ca 5 dagar tog den att få hem.!! Svetsar faktiskt väldigt bra med. Kanske inte jämförbart med en kemppi men med dem billigare esab och telwin alla dagar i veckan


Samma här. Funkar bra än så länge och innehåller mer funktioner än jag har kunskaper att nyttja.
Den har framförallt visat sig vara väldigt bra för "finlir" på låga strömstyrkor. Typ när man ska smälta ihop två tunna rostfria plåtar osv. Har hittills inte känt av bristen på strömstyrka trotts enfas...

_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11238



MIG-svetsen verka ha gett upp livsandan, den dog sist jag svetsade och ger inte ifrån sig ett livstecken.

Men nu vet jag inte vad jag skall skaffa istället, jag har bara svetsat MIG/MAG och kan inte TIG. Men ändå funderar jag på om det är värt att köpa TIG istället och lära sig?

Det billiga/snabba alternativet är att åka till Jula några minuter bort och köpa en ESAB C141 för ~5000:-, men jag lägger hellre mer pengar på något som är bättre. I andra änden på MIG-skalan är en Kemppi EVO 200, men det verkar var ont om företag som säljer Kemppi över disk i Stockholm.
Det är inte ett krav, men ett starkt önskemål att det är en enfas-svets.

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Wärhner
Huddinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3437



Marcus Gustafsson skrev:
MIG-svetsen verka ha gett upp livsandan, den dog sist jag svetsade och ger inte ifrån sig ett livstecken.

Men nu vet jag inte vad jag skall skaffa istället, jag har bara svetsat MIG/MAG och kan inte TIG. Men ändå funderar jag på om det är värt att köpa TIG istället och lära sig?

Det billiga/snabba alternativet är att åka till Jula några minuter bort och köpa en ESAB C141 för ~5000:-, men jag lägger hellre mer pengar på något som är bättre. I andra änden på MIG-skalan är en Kemppi EVO 200, men det verkar var ont om företag som säljer Kemppi över disk i Stockholm.
Det är inte ett krav, men ett starkt önskemål att det är en enfas-svets.


Sernbrands maskiner i Huddinge/stuvsta har kemppis smidiga minarc och butik så du kan köpa över disk på vardagar. http://www.sernbrandt.se/ där köpte jag min.

_________________
/Peter Wärhner

Nu: 968CS -93 PCSR 8B
Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69
Citera
Skruva banåkabil
Hjälp köpa svets
<<   1, 2, 3, 4   >>
6 besök senaste veckan (38232 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande