Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2, 3, 4 >> 3 besök senaste veckan (33683 totalt) |
Köpa HNRS / Hybridskydd och ny hjälm
Ämnet har garanterat varit uppe tidigare men det är ju evigt aktuellt. Jag funderar på att skaffa någon sorts HNRS plus en ny hjälm, helst sluten visirhjälm. Rätt grejer men helst i den lägre delen av prisskalan (för den här typen av skydd) hade jag tänkt. Såg tex Simpsons Voyager evolution som har stort siktfält. Vet inte vad den väger och om jag får använda den på SBF-tävlingar i karossbil (jag har inte följt med om det varit regeländringar osv under åren) När det gäller HNRS så finns inte Hybrid Pro Rage i Simpsons webshop längre men den kanske är "ersatt" av Hybrid Sport? _________________ ![]() |
||||||
Vad gäller HNRS så verkar sport vara ersättaren, ja.
http://www.trendab.se/hybrid-sport-n Så mycket billigare också... gav ju nära 12k för mitt pro i kolfiber. Om jag inte läser fel någonstans förståss. _________________ Andreas Lindström |
||||||
Hmmm.... med tanke på att jag är lång och alltid sitter med huvet nära taket:
Från www.trendab.se: En Intergral hjälm skyddar däremot bättre mod eld och splitter men kräver då att du har minst fem centimeter kvar till tak för att kunna få av den vid olycka där man snabbt måste komma åt andningsvägarna. 5 cm har jag nog inte i något ekipage.... _________________ ![]() |
||||||
Bra priser
http://rallyshop.se/kategori/Integra Men va svårt det är att fatta FIA SNELL 2010, FIA8856-2000, FIA 8858-2010, Snell SA 2010 och vad det brukar stå.... och vad nu SBF kräver. Jag vet att ni som fattar kanske inte tycker det är så krångligt, men innan poletten trillar ner så är det jätteförvirrande ![]() _________________ ![]() |
||||||
Jag minns faktiskt inte längre vad som var skillnaderna heller, men har för mig att SNELL SA 2010 var det man ville ha (eller SNELL 2010). Fråga inte varför bara... tror det hade något med hybridskyddens infästning i hjälmen att göra. Men det är nu bara ren spekulation baserat på vaga minnen från mina besök på Trendab och andra diskussioner.
Hoppas någon kan hela sanningen och skriver den här senare. _________________ Andreas Lindström |
||||||
Re: Köpa HNRS / Hybridskydd och ny hjälm
Hallå Magnus! Jag har tagit hem 2 stycken kolfiberhjälmar, en till mig själv och en till en kund plus att det blir nog fler då flera har ett sug efter denna hjälm! ![]() Den ligger riktigt bra till i pris! ![]() Det är en Snell SA 2010 med HANS fästen. Sen ett Hybrid Sport till det så har man ett bra paket! ![]() Mvh. Jörgen _________________ Jörgen Rydh Dodge Viper GTS Hardcore Edition |
||||||
Jörgen, hur är priset på den hjälmen ?? Vad väger den o hur är ventilationen ? Behöver den fartvind för att ventilationen ska funka ok eller är den brukbar utan att kokaskallen även i en karossbil?
_________________ Peter Barrdahl Peter @ norreskog . com |
||||||
Re:
Du har PM Piddan! /Jörgen _________________ Jörgen Rydh Dodge Viper GTS Hardcore Edition |
||||||
Hör av dig Magnus så löser det sig nog bara bra med både hjälm och skydd.
FIA-godkända prylar. ![]() |
||||||
![]() Priset på den kolfiberhjälmen är ca 4700 skr och jag kan bara säga ca då dollarn är väldigt instabil just nu och stiger! Då är hjälmen komplett med HANS fästen. Vikten är 1300 gram och den är FIA godkänd. /Jörgen _________________ Jörgen Rydh Dodge Viper GTS Hardcore Edition |
||||||
Re:
FIA har lite åsikter, men beroende på hur ofta de kollas och din egen analys av de olika skadefallen så kan man agera olika. Specifikt "5cm" har jag inte sett eller hört nån annanstans förut. Lite lättsmält text: http://www.fiainstitute.com/publicat Lite mer hårdsmält
Försök att utföra det testet med endast 5cm frigång, dvs ta av hjälmen utan att böja nacken, när du sitter fastspänd. Men jag väljer att köra med ansiktsskydd ändå. Mitt val tills nån kräver nåt annat (då tar jag av trasan på taket och kör öppet istället). |
||||||
Hjälm!
Hejsan! Nu kanske jag inte är den som har den bästa erfarenheten av racing eller hjälmar. Men jag är intresserad av personligt skydd, både i hobbyn och yrkeslivet. Men den lilla erfarenheten som jag har med mig är att alltid prova ut utrustningen och gärna jämföra med olika fabrikat och modeller. (jag har även tävlat många år i min ungdom i en annan materialsport...) Jag och polaren passade på när vi var på Essen Motorshow dec. 2013. Vi hade med oss våra balaklavor och gick runt och provade olika modeller. Det visade sig att vi hade ganska snarliga tjockskallar, även på utsidan ![]() Den modell som vi sett ut först passade inte alls, utan klämde på pannan... Vi testade alla hjälmar vi hittade med Hans och interkom.. Valet föll på denna. http://www.sandtler24.de/sabelt/jeth Och att vi senare fick ett så pass bra mässpris på 2st att vi vore dumma om vi inte slog tilll var ju bara en bonus. Så bara för att en hjälm är riktigt fräsig att titta på och någon polare säger att den är grym, så åk någonstans och prova ut eran personliga utrustning... Hade alla haft lik skalle så kunde det sålts en typ av hjälm ![]() Ha det gött. _________________ Emil Nilsson Ordförande Audi Clubsport Team Tidsoptimisterna Racing Audi Club Sport |
||||||
Jörgen, du får nog kolla lite extra på det där med FIA-godkänd. Den finns inte med på någon av FIA:s listor.
|
||||||
Hej JP! Jo jag har kollat och den skall vara FIA godkänd och den har även FIA märkning! G-Force är en mycket populär hjälm borta i USA liksom Simpson ! ![]() ![]() /Jörgen _________________ Jörgen Rydh Dodge Viper GTS Hardcore Edition |
||||||
Re:
Med tanke på hur långa band du har på axelbanden på bältet så är det inte fel med ansiktsskydd i BMW heller. Med banden bak i hatthyllan ger ca 2,5m band öka det med 22% som töjningen kan vara så fråga dig då var näsan är i förhållande till ratten. _________________ Björn Andersson Reg. Bes.för Vagnbok RA RC Drifting Vagnbok utf. Folkrace Chefstekniker BMWSC F.D. SerieTekniker ERC F.D vagnboksutfärdare AR Cupen |
||||||
Skumt, den finns inte med på FIA:s senaste lista, å det bör den göra om den har märkningen. Har du en bild på homologerings stickersen och hologrammet? Skulle vilja kolla vilket nam den är homologerad under.
|
||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2, 3, 4 >> 3 besök senaste veckan (33683 totalt) |