Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Hjälp mig! Spårval & Körteknik?
Hjälp mig hitta 1,5 sek. :O
1, 2   >>
3 besök senaste veckan (43132 totalt)
xtimmyx
Stockholm, Sweden
Här sen Sep 2010
Inlägg: 474


Trådstartare
Jag har gett mig fan på att det ska gå att ta sig runt Mallala på under 1:30 med original-motor i "gatbilsutförande" mest bara för att jag fått höra att det inte går.

Har sakta men säkert närmat mig men nu börjar det gå kärvt med hela 1,5 sek kvar till målet.

Dessvärre är det nog få av er som är bekanta med banan i fråga men tror ändå det kan finnas en hel del goda ideer där ute.

Specsen på bilen hittar ni i följande tråd även om jag hoppas kunna hämta det mesta på spårval, setup och körteknik snarare än att uppgradera bilen.

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1299197

Här är mitt hittills snabbaste varv och en loggfil för det passet också om någon skulle vara nyfiken.



https://drive.google.com/file/d/0B4cSFMGRzbLtVWhrZ1BHZGttZlE/view?usp= . . . .

_________________
Timmy Lundin
Toyota MR2 AW11 - Projektet
Toyota Chaser JZX90 - Drift-grisen
BMW 120i E87 - Brukisen / vinter-släden
Citera
xtimmyx
Stockholm, Sweden
Här sen Sep 2010
Inlägg: 474


Trådstartare
Och bromsa senare och nytja banbredden bättre står redan på att-göra-listan.

_________________
Timmy Lundin
Toyota MR2 AW11 - Projektet
Toyota Chaser JZX90 - Drift-grisen
BMW 120i E87 - Brukisen / vinter-släden
Citera
cirs
Göteborg
Här sen Jan 2009
Inlägg: 838



Kör lite snabbare runt hela banan så kommer du under 1:30
Det känns som en väldigt snabb bana och misstänker att bilen liknar miata effekt.
Aero, tejpa skarvarna, fäll in backspeglar, frontläpp eller liknande.
Kan man gena något på ideal spåret för att göra banan kortare helt enkelt eller för att prioritera hög utfart på de långa rakorna.
Pumpa däcken lite för mindre rullmotstånd / snällare hjulinställning.
Eller mer effekt
Känns som många bäckar små och undrar om den 1,5 sek är 50/50 köra/justera bilen.
Finns det möjlighet att jaga någon med en hyfsat liknande bil som kör under 1:30?

_________________
Chriss Rice
Mazda MX-5 Roadsport C #61
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74270
Opel speedster
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=113779
Citera
mblixt@gmail.com
Strandbaden
Här sen Jul 2012
Inlägg: 1567



xtimmyx skrev:
Och bromsa senare och nytja banbredden bättre står redan på att-göra-listan.


Svårt att få en känsla om hur nära gränsen du är i kurvorna.
Men spontant så måste du bromsa mycket aggressivare in i kurvorna med lite trailbrake, få med mer fart ut och genom svängarna iom att du har en relativt motorsvag bil. För övrigt så ser det bra ut tycker jag, finns ett par ställen där du kan använda betydligt mer av banan, kommer också göra att du kan få mer fart med dig genom kurvan om du prickar apex helt rätt också.

Man får ju knappt abstinens av att titta på körning...

_________________
Mikael Blixt
BMW M3 3,2 -98
2016 - 2:a BMW CUP Special
2015 - 3:a BMW CUP Special
2015 - Årets Rookie BMW CUP
Citera
Jakob Hultkvist
Luleå
Här sen Feb 2005
Inlägg: 724



Tycker det ser ut som ganska bra attack och trailbrake. Bromsar du ännu längre in i kurvan tror jag du tappar mycket fart på nästa raka. Sista kurvan ut på korta rakan hade du nog kunnat gå på gas tidigare och gå ut långt över curbsen men det ska nog till lite mods på bilen för att det ska bli 1,5 sek. Kanske ngt mindre däckprofil för att få ner utväxlingen ytterligare? Mjukare gummiblandning och bredare däck?
Mycket rakor men ser ut att vara en snabb och rolig bana

_________________
Jakob Hultkvist
Alfa 1750 gtv -71
Alfa Giulia Super 1300
Porsche 911 SC 3.0 -81
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41392

Forumägare
Forumägare

Kan du tänka dig att göra en stor hastighetsgraf med grafer för sido- och "längs-G"?

_________________
Magnus Thomé
Citera
xtimmyx
Stockholm, Sweden
Här sen Sep 2010
Inlägg: 474


Trådstartare
cirs skrev:
Det känns som en väldigt snabb bana och misstänker att bilen liknar miata effekt.
Aero, tejpa skarvarna, fäll in backspeglar, frontläpp eller liknande.
Kan man gena något på ideal spåret för att göra banan kortare helt enkelt eller för att prioritera hög utfart på de långa rakorna.
Pumpa däcken lite för mindre rullmotstånd / snällare hjulinställning.
Eller mer effekt
Känns som många bäckar små och undrar om den 1,5 sek är 50/50 köra/justera bilen.
Finns det möjlighet att jaga någon med en hyfsat liknande bil som kör under 1:30?


Ja det är inte den tacksammaste banan med motorsvag bil dessvärre. Ingen Kinnekulle direkt. :/

Till och med "Miata-effekt" hade varit en uppgradering. Har både lägre effekt och mer vikt än en 1.8. ~115-120hk och ~1050kg utan förare vill jag minnas.

Har lurat lite på att höja däckstrycket och se vad det gör. Kör rätt lågt nu, 1.55/1.7 bar fram/bak i kalltryck men så är ju asfalten ganska ljummen här nere minst sagt. Har tyvärr inte haft möjlighet att kolla varmtryck nu senaste gångerna.

mblixt@gmail.com skrev:
Svårt att få en känsla om hur nära gränsen du är i kurvorna.
Men spontant så måste du bromsa mycket aggressivare in i kurvorna med lite trailbrake, få med mer fart ut och genom svängarna iom att du har en relativt motorsvag bil. För övrigt så ser det bra ut tycker jag, finns ett par ställen där du kan använda betydligt mer av banan, kommer också göra att du kan få mer fart med dig genom kurvan om du prickar apex helt rätt också.

Man får ju knappt abstinens av att titta på körning...

Jakob Hultkvist skrev:
Tycker det ser ut som ganska bra attack och trailbrake. Bromsar du ännu längre in i kurvan tror jag du tappar mycket fart på nästa raka. Sista kurvan ut på korta rakan hade du nog kunnat gå på gas tidigare och gå ut långt över curbsen men det ska nog till lite mods på bilen för att det ska bli 1,5 sek. Kanske ngt mindre däckprofil för att få ner utväxlingen ytterligare? Mjukare gummiblandning och bredare däck?
Mycket rakor men ser ut att vara en snabb och rolig bana


Haha ja jag blir riktigt sugen själv här nu! Över en månad kvar till nästa möjliga banträff fortfarande men förvisso bra mycket närmre än för de flesta där hemma så ska inte klaga.

Ja använda mer bredd hoppas jag kunna hämta en hel del på. Trailbrakingen kan jag nog jobba en smula på men rumpan kommer gärna runt och säger hej om man går in för hårt.

Kan säkert hämta en hel del på lättare fälgar, och mindre profil tror jag absolut på! Däremot är jag tveksam till bredare däck då nog 205 kanske redan är i bredaste laget. Oavsett får jag inte på bredare med nuvarande offset ändå.

Magnus Thomé skrev:
Kan du tänka dig att göra en stor hastighetsgraf med grafer för sido- och "längs-G"?


Visst kan jag göra det! Tyvärr lyckas jag inte filtrera G-graferna i RaceRender så de är en smula jittriga. Var det nått i stil med det här du hade i åtanke?

Tack alla för tipsen förresten!!


_________________
Timmy Lundin
Toyota MR2 AW11 - Projektet
Toyota Chaser JZX90 - Drift-grisen
BMW 120i E87 - Brukisen / vinter-släden
Citera
mblixt@gmail.com
Strandbaden
Här sen Jul 2012
Inlägg: 1567



Du ligger nästan på vad greppet klarar i dom flesta kurvorna. Det ser ut som att du har ungefär samma greppsmöjligheter som min bil har på R-däck. Dvs ca upp till 1,2-1,3 innan det släpper.

Som jag ser det så så står jag fast vid mitt tidigare inlägg. Du måste optimera så att du verkligen utnyttjar greppet maximalt i svängarna och mellan svängarna så ska det vara plattan i mattan så länge som det bara går.

Jag är dock lite tveksam till att du hittar 1,5 sek på detta, du har redan fin attack även om den kan bli ännu värre. Du behöver troligen ändra något annat också för att höja prestandan lite. Du har ju fått lite förslag i tråden på grejor att testa.

_________________
Mikael Blixt
BMW M3 3,2 -98
2016 - 2:a BMW CUP Special
2015 - 3:a BMW CUP Special
2015 - Årets Rookie BMW CUP
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41392

Forumägare
Forumägare

Ja inte verkar det finnas något uppenbart att förbättra? Men en fråga, du trailbrakear som det ser ut snyggt in i kurvorna men jag såg en stor spik i longitud-G vid flera inbromsningar. Är det bara brus i signalen eller gör du något där under inbromsning? Växlar ner? Justerar spåret med ett släpp? Eller är det som sagt bara brus i datat?


_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41392

Forumägare
Forumägare

Jag fortsätter på samma fråga, här hör jag att du växlar ner precis vid spiken, frågan är om du kan göra det mjukare och höja farten lite lite istället? Hastighetskurvan ser ju ganska bra ut så gu vet....



_________________
Magnus Thomé
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



Byt däck till nått av dom snabbare R däcken på markanden

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
Tokmeken
Helsingborg
Här sen Jun 2006
Inlägg: 249



något som hjälpte oerhört mycket på vår motorsvaga Corsa var bromsbalans, att få till den klockrent så man kan bromsa så effektivt som möjligt. (när konkurrenterna bromsade, lade jag i nästa växel och räknade till tre på ring knutstorp i ösregn... )
När du bromsar, vad låser upp först, fram eller bak? har du möjlighet att justera?
justering av balansen hjälper speciellt mycket om det är blött på banan, att få en stabil inbromsning på alla 4 hjulen ; inte låsa upp bak och inte bara bromsa med framhjulen. med tanke på att AW11 har mycket vikt bak så om du låser upp fram först så borde du flytta fram bromspunkten några meter om du kan få bak balansen.

BTW, har du ställt den på vågar och sett så inte crossen är helt off?

_________________
MVH Fabian Hallbom
Team Blyfot Racing #13
Bygger på: Toyota Starlet -83
Rejsar i: Opel Corsa GSi -91
4-timmars.se
Citera
xtimmyx
Stockholm, Sweden
Här sen Sep 2010
Inlägg: 474


Trådstartare
Supramannen skrev:
Byt däck till nått av dom snabbare R däcken på markanden


Som jag uppfattat det är A048 bland de snabbare däcken i min dimension/vikt-klass om vad Miata-åkarnas erfarenheter är överförbart till MR2:an. Men med det sagt ska däck verkligen inte underskattas då jag hämtade över en sekund när jag gick från gamla A032 till dessa. Skulle jag byta däck nu skulle det sannolikt luta mot Kumhos eller A050. Var bra sugen på Hancock Z214 men visade sig att de inte var gatlegala här.

Dessvärre är däck-priserna här nere lika illa om inte värre än i Sverige vilket gör att sätta nya "premium-däck" på en bil i denna prisklass känns lite sådär. Men förr eller senare måste det ju hängas på nya ändå.

Tokmeken skrev:
något som hjälpte oerhört mycket på vår motorsvaga Corsa var bromsbalans, att få till den klockrent så man kan bromsa så effektivt som möjligt. (när konkurrenterna bromsade, lade jag i nästa växel och räknade till tre på ring knutstorp i ösregn... )
När du bromsar, vad låser upp först, fram eller bak? har du möjlighet att justera?
justering av balansen hjälper speciellt mycket om det är blött på banan, att få en stabil inbromsning på alla 4 hjulen ; inte låsa upp bak och inte bara bromsa med framhjulen. med tanke på att AW11 har mycket vikt bak så om du låser upp fram först så borde du flytta fram bromspunkten några meter om du kan få bak balansen.

BTW, har du ställt den på vågar och sett så inte crossen är helt off?


Jag slaktade bromsreduceraren för bakbromsarna för ett tag sen vilket gjorde enorm skillnad i bromsprestanda. Original bromsbalans är i princip ingen bromsverkan bak öht.

Den låser fortfarande upp fram först så skulle säkert kunna peta bak balansen lite till men det verkar vara ett lite större ingrepp för att ytterligare förändra bromsbalansen åt det hållet.

Corner weight har jag inte gett mig på än utan har inväntat en hjulinställning jag trivs med vilket jag känner mig hittat nu förvisso.

Men helst skulle jag vilja montera roll center adjusters för att kunna sänka bilen lite till också innan jag gör det. Men samtidigt vill jag inte att den ska dra för mycket uppmärksamhet till sig på gatan då det ingår i polisens arbetsuppgifter att göra flygande besiktning på "suspekta" (framför allt japanska) bilar vilket skulle resultera i motsvarande regbesiktning i mitt fall.

_________________
Timmy Lundin
Toyota MR2 AW11 - Projektet
Toyota Chaser JZX90 - Drift-grisen
BMW 120i E87 - Brukisen / vinter-släden
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



Du måste kolla så du har optimalt varmtryck på däcken.
Är inte 1,7 i kalltryck väldigt mycket..?

Edit: Jag håller med Tokmeken.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8577



Optimera greppet i däcken
-Däckstryck & hjulvinklar (mät gärna tempen för att se att du hittat rätt)

Med effektsvag bil
-Jobba med att höja din lägsta hastighet.
-Få med så mycket fart det bara går genom kurvorna.
-Detta är nyckeln då man med lite effekt har svårt
att få upp farten på rakorna.

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Karl V
Nyköping
Här sen Okt 2007
Inlägg: 707



Veva upp fönstret?

_________________
Karl Vestgöte
Citera
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003
Inlägg: 7276



Flytta fram stolen så du når gasen ordentligt?

*Förlååååååt! Kunde inte låta bli......*

_________________
Per Hansson
https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
Victor.
Lund
Här sen Dec 2003
Inlägg: 1824



Det är halmstrån, men en del växlingar (uppåt) ser ut att kunna förbättras. Spaken ser lite sladdrig ut, går det att förbättra med bussningar, shortshift, justering av länkage/vajrar? Varje tiondel som kopplingen är nedtryckt innebär ju frirullning istället för acceleration.

_________________

Porsche Cayman S "3400 RT" -09
Grocery Getter: Volkswagen Golf 1,6 -06
Citera
Carmatic Racing Team
Täby
Här sen Sep 2010
Inlägg: 144



Om du har en uppsättning 16" fälgar så prova Hankook Ventus TD Z221 i dim 205/55-16 i C7 compound.

Lätt att hitta tid med bra däck.

C7 är soft och bör hjälpa dig under 1:30.

_________________
Carmatic Racing Team
Claes Gustafson
Citera
xtimmyx
Stockholm, Sweden
Här sen Sep 2010
Inlägg: 474


Trådstartare
ButterflyRacing skrev:
Du måste kolla så du har optimalt varmtryck på däcken.
Är inte 1,7 i kalltryck väldigt mycket..?

Möjligen, hoppas ha en race mechanic med mig nästa gång. Vad ska jag sikta på för varmtryck? ~2 bar?

Karl V skrev:
Veva upp fönstret?

Iklädd overall i närmare 40 grader utan A/C med värme på i bilen. Njae...

Pär Hansson skrev:
Flytta fram stolen så du når gasen ordentligt?
*Förlååååååt! Kunde inte låta bli......*

Haha ja där har vi det!

Victor. skrev:
Det är halmstrån, men en del växlingar (uppåt) ser ut att kunna förbättras. Spaken ser lite sladdrig ut, går det att förbättra med bussningar, shortshift, justering av länkage/vajrar? Varje tiondel som kopplingen är nedtryckt innebär ju frirullning istället för acceleration.

Har nya bussningar och short shift monterat samt MT90 i lådan. Men trean är lite tjurigare än jag skulle föreda. Har erbjudits köpa en C56-låda som är identisk med denna men med kortare trea. Kanske skulle kunna vara något.

Carmatic Racing Team skrev:
Om du har en uppsättning 16" fälgar så prova Hankook Ventus TD Z221 i dim 205/55-16 i C7 compound.

Håller mig helst till 15" av pris/tillgänglighets-skäl. Skulle nog få en slant för nuvarande fälgar med 2x uppsättiningar r-däck så ett set lättare fälgar och däck kanske inte skulle behöva bli så vansinnigt dyrt.

_________________
Timmy Lundin
Toyota MR2 AW11 - Projektet
Toyota Chaser JZX90 - Drift-grisen
BMW 120i E87 - Brukisen / vinter-släden
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



Som sagt vill du hitta din 1,5 s köp ny färska däck i soft, allt annat bleknar mot däck

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
Hjälp mig! Spårval & Körteknik?
Hjälp mig hitta 1,5 sek. :O
1, 2   >>
3 besök senaste veckan (43132 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande