Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW Z4GTR DCT-> S55 Racemotor!!
<<   1, 2, 3, ... 107, 108, 109   >>
22 besök idag (655531 totalt)
GustafB
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4326



på den röda kärran. Bra målbild thumbs up

Vinner du något väghållningsmässigt jämfört med E30in? Tex ökad spårbredd? Bättre geometri med E46-bakvagnen? Om det är samma motor och i princip samma chassi och inte blir mer aero eller lägre vikt så borde den vara jämnsnabb med E30in?

_________________
Revline 968 GT1
Gustaf Burström.
Citera
Puppan
El Stockholmo esta el SVINinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2769



Supramannen skrev:
Får du till den så här då djävlar

håller helt jävla med!!

_________________
###############################
Peter "Puppan" Eriksson
Citera
Cammo
Västervik
Här sen Mar 2006
Inlägg: 4685


Trådstartare
Patrik Skoog skrev:
Cammo skrev:
Köpte precis en M3 E46 diff i originalutväxling. Då passar den perfekt ihop med min låda. Dvs om jag använder 2,3,4 och helt struntar i 5an. 4 är 1:1 och 5an är 1:0,75. Jag droppar 2000rpm exakt mellan 4 och 5. Det är ju en landsvägs låda. Jag har även nys på ett par M3 länkarmar med drivaxlar, fast inget är klart ännu.

Om någon har grejjer som ligger så hör gärna av er.


Ja den passar rakt på.
Har gjort samma övning på min E46, dvs bultat på en M3E46 bakvagn skottsäker och beprövad. Den extra vikten för kompenseras genom att bromsa senare och gasa tidigare

Om din M3E46 diff är original så kommer den inte palla med bankörning då det inte är en ramplamelldiff. Den får du bygga om. Jag har en extra bakvagn, är det något speciellt du behöver?


Ajfan... Jag vet ju hur BMWs lamelldiffar är uppbyggda. Menar du att denna inte har ramper, eller att ramperna har för snälla vinklar?

Det jag behöver är länkarmar med hjullager och drivaxel. Egentligen allt utom diffen. (om inte jag bara kan byta medbringare på mina drivaxlar? Jag har de små medbringarna på min bil. typ 100 i diameter. M5 har 120mm dia jag gissar att M3 har samma?)

_________________
Henrik Ryberg

BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu
www.maxxecu.se
021 Motor @Oggeracing
Citera
Cammo
Västervik
Här sen Mar 2006
Inlägg: 4685


Trådstartare
GustafB skrev:
på den röda kärran. Bra målbild thumbs up

Vinner du något väghållningsmässigt jämfört med E30in? Tex ökad spårbredd? Bättre geometri med E46-bakvagnen? Om det är samma motor och i princip samma chassi och inte blir mer aero eller lägre vikt så borde den vara jämnsnabb med E30in?


Mjo det är målbilden. Det kittet kostar flis dock, men det känns som ett sånt kit behåller sitt värde på ett helt annat sätt än att bygga själv. Det är dessutom vindtunneltestat.

Vad jag vinner, mja... Bilen är avsevärt lägre. Den är lägre än E30in redan innan jag bytt något på den. Den är troligen mycket styvare också. Det finns en hel del dokumentation på dessa bilar som jag kan ha hjälp av. Det finns inte skitmycket färdig dokumentation på en E30 med E39bakvagn. Förutom detta så nej. På papperet här är den kanske jämnsnabb med E30in.

Problemet med E30in var inte att den inte var snabb. Det var jag som inte körde den bra. Efter det där gashänget på Mantorp så har jag bromsat 3ggr i varje kurva. Jag kollade loggarna varje gång, lika hela tiden. Nu kommer jag ha ett original pedalställ (det andra hänger sig inte igen,men säg det till min ryggrad) sen kommer ABSen att fungera nu. Den kommer ju från en Z4 från början till och med. (det står "Z4 renn" på den) Detta tror jag kommer göra en hel del psykologiskt på mig som förare. Jag kommer ju så klart inte att kliva ner på 1:23 men 1:25 hög borde inte vara omöjligt efter lite körtid.

Det här är ju bara spekulationer så klart. Framtiden får utvisa.

Dock är aeron klart bättre på denna bilen. Jag tror chassiet kommer jobba bättre. Jag monterar ju ljusår bättre fjädring bak än jag hade på E30in. ABS och tyngdpunkt. Dessa grejjer gör det snabbare än E30in på papperet tycker iaf jag. Sen ser det ju vrålball ut om jag får till den sådär.

_________________
Henrik Ryberg

BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu
www.maxxecu.se
021 Motor @Oggeracing
Citera
Cammo
Västervik
Här sen Mar 2006
Inlägg: 4685


Trådstartare
Puppan skrev:
Supramannen skrev:
Får du till den så här då djävlar

håller helt jävla med!!


Ja, ni är ju så jefla tuffa med era bilar och jag vill ju inte vara sämre... Jag återkommer i ärendet...

_________________
Henrik Ryberg

BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu
www.maxxecu.se
021 Motor @Oggeracing
Citera
GustafB
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4326



Cammo skrev:
GustafB skrev:
på den röda kärran. Bra målbild thumbs up

Vinner du något väghållningsmässigt jämfört med E30in? Tex ökad spårbredd? Bättre geometri med E46-bakvagnen? Om det är samma motor och i princip samma chassi och inte blir mer aero eller lägre vikt så borde den vara jämnsnabb med E30in?


Mjo det är målbilden. Det kittet kostar flis dock, men det känns som ett sånt kit behåller sitt värde på ett helt annat sätt än att bygga själv. Det är dessutom vindtunneltestat.

Vad jag vinner, mja... Bilen är avsevärt lägre. Den är lägre än E30in redan innan jag bytt något på den. Den är troligen mycket styvare också. Det finns en hel del dokumentation på dessa bilar som jag kan ha hjälp av. Det finns inte skitmycket färdig dokumentation på en E30 med E39bakvagn. Förutom detta så nej. På papperet här är den kanske jämnsnabb med E30in.

Problemet med E30in var inte att den inte var snabb. Det var jag som inte körde den bra. Efter det där gashänget på Mantorp så har jag bromsat 3ggr i varje kurva. Jag kollade loggarna varje gång, lika hela tiden. Nu kommer jag ha ett original pedalställ (det andra hänger sig inte igen,men säg det till min ryggrad) sen kommer ABSen att fungera nu. Den kommer ju från en Z4 från början till och med. (det står "Z4 renn" på den) Detta tror jag kommer göra en hel del psykologiskt på mig som förare. Jag kommer ju så klart inte att kliva ner på 1:23 men 1:25 hög borde inte vara omöjligt efter lite körtid.

Det här är ju bara spekulationer så klart. Framtiden får utvisa.

Dock är aeron klart bättre på denna bilen. Jag tror chassiet kommer jobba bättre. Jag monterar ju ljusår bättre fjädring bak än jag hade på E30in. ABS och tyngdpunkt. Dessa grejjer gör det snabbare än E30in på papperet tycker iaf jag. Sen ser det ju vrålball ut om jag får till den sådär.


Bra poänger. Psyket och huruvida man litar på bilen är det viktigaste av allt. Att hela bilen är styvare och lägre och nu med riktiga dämpare är ju riktigt bra aspekter. Kommer bli kanon!

_________________
Revline 968 GT1
Gustaf Burström.
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7705



Tror nog att geometrin i chassit är ljusår bättre än på e30in också, allt är bättre med denna !

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
Cammo
Västervik
Här sen Mar 2006
Inlägg: 4685


Trådstartare
erikjakan skrev:
Tror nog att geometrin i chassit är ljusår bättre än på e30in också, allt är bättre med denna !


Jo, det är en nyare bil, men inget i chassiet var ju original på E30in. E39 bakvagnen är nog inte sämre än denna. Fram var det rörbärarmar.

Fast denna känns ju bättre i originalutförande än E30in gjorde i fullt racemode.

_________________
Henrik Ryberg

BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu
www.maxxecu.se
021 Motor @Oggeracing
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



Vad är det för bakvagn ?

Är det multilänk som e39-e90, eller är det modell e46 ?

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005
Inlägg: 5664



Cammo skrev:
Ajfan... Jag vet ju hur BMWs lamelldiffar är uppbyggda. Menar du att denna inte har ramper, eller att ramperna har för snälla vinklar?

Det jag behöver är länkarmar med hjullager och drivaxel. Egentligen allt utom diffen. (om inte jag bara kan byta medbringare på mina drivaxlar? Jag har de små medbringarna på min bil. typ 100 i diameter. M5 har 120mm dia jag gissar att M3 har samma?)


E46M3 är en "variable M-differential" utvecklad av BMW M tillsammans med GKN Viscodrive GmbH.
Du kan inte byta medbringare, allt behövs från M3E46 inkl bärarmar & hjullager.

Klistrar in lite info om din org diff från handboken. Riv ur allt, behåll kronhjul/pinion och få tag på ett lamellpaket från en E34M5 eller E36M3 3,2 eller liknande bil som hade 210 kronhjul. Sen vill du ha annan förspänning, andra ramper och i alla fall 2 lameller till.

Jag har ett nästan komplett lamellpaket liggandes, PM vid intresse








ButterflyRacing skrev:
Vad är det för bakvagn ?
Är det multilänk som e39-e90, eller är det modell e46 ?

E46 som tur är thumbs up

_________________
Patrik Skoog
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



Patrik Skoog skrev:
Cammo skrev:
Ajfan... Jag vet ju hur BMWs lamelldiffar är uppbyggda. Menar du att denna inte har ramper, eller att ramperna har för snälla vinklar?

Det jag behöver är länkarmar med hjullager och drivaxel. Egentligen allt utom diffen. (om inte jag bara kan byta medbringare på mina drivaxlar? Jag har de små medbringarna på min bil. typ 100 i diameter. M5 har 120mm dia jag gissar att M3 har samma?)


E46M3 är en "variable M-differential" utvecklad av BMW M tillsammans med GKN Viscodrive GmbH.
Du kan inte byta medbringare, allt behövs från M3E46 inkl bärarmar & hjullager.

Klistrar in lite info om din org diff från handboken. Riv ur allt, behåll kronhjul/pinion och få tag på ett lamellpaket från en E34M5 eller E36M3 3,2 eller liknande bil som hade 210 kronhjul. Sen vill du ha annan förspänning, andra ramper och i alla fall 2 lameller till.

Jag har ett nästan komplett lamellpaket liggandes, PM vid intresse








ButterflyRacing skrev:
Vad är det för bakvagn ?
Är det multilänk som e39-e90, eller är det modell e46 ?

E46 som tur är thumbs up


Köp en riktig Diff istället för att hålla på med BMW crapet, blir bara dyrt och aldrig riktigt hundra ändå..Marcus bankar sitt huvud hur mycket hans diff kostat hos Mobimeck och ännu är den inte hundra, hade han köpte en drexler diff tex direkt hade huvudvärken vart bort för länge sen..

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005
Inlägg: 5664



Supramannen skrev:
Köp en riktig Diff istället för att hålla på med BMW crapet, blir bara dyrt och aldrig riktigt hundra ändå..Marcus bankar sitt huvud hur mycket hans diff kostat hos Mobimeck och ännu är den inte hundra, hade han köpte en drexler diff tex direkt hade huvudvärken vart bort för länge sen..


Också ett alternativ, Drexler är bra grejer.
Vad har Marcus haft för problem?
Peder bygger ju efter ens specifikation och man får vad man beställer!

_________________
Patrik Skoog
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



Locken spricker både nytt och beggat köpt av mobimek
Ramper gick ner sig ej mobimek fel
Nytt lammel paket från mobimek

Allt monterat och byggt av Mobimek

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7705



Är det så illa?

Har svårt att tro att en korrekt monterad 210 diff inte skulle hålla för lite hobbybankörning?

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005
Inlägg: 5664



erikjakan skrev:
Är det så illa?

Har svårt att tro att en korrekt monterad 210 diff inte skulle hålla för lite hobbybankörning?


Absolut håller 210:a. Tror Supramannen pratar om Marcus 188 diff. Även de håller bra för upp till400 hk och slicks på bana.

Däremot anser jag att de senare 210:orna från M3E46/E9X håller, men inte har rätt funktion. Främst då M3E46.

_________________
Patrik Skoog
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



Det är inte hobby som alla tror alltid. Det körs hårdare och fortare än många tror

Zf lammel paket va skrot efter en säsong som köptes nytt, va fel matrial enligt mobimek från Zf. Kanske Zf har åtgärdat detta nu.

Ramperna gick ner sig på grund av fel härdning.

Allt proffs monterat. Säger bara en riktigt diff från drextler eller tex gripit som många BMW folk kör med och mycket problem och kostnad hade sluppits. 5k mer kanske och mycket huvudvärk borta

Kolla med Niklas och Raymond dom har samma erfarenhet.

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
Neptune Racing
Norway / Sarpsborg
Här sen Sep 2008
Inlägg: 126



Supramannen skrev:
Det är inte hobby som alla tror alltid. Det körs hårdare och fortare än många tror

Zf lammel paket va skrot efter en säsong som köptes nytt, va fel matrial enligt mobimek från Zf. Kanske Zf har åtgärdat detta nu.

Ramperna gick ner sig på grund av fel härdning.

Allt proffs monterat. Säger bara en riktigt diff från drextler eller tex gripit som många BMW folk kör med och mycket problem och kostnad hade sluppits. 5k mer kanske och mycket huvudvärk borta

Kolla med Niklas och Raymond dom har samma erfarenhet.

Jag håller med Rickard 100%. Kjöp riktiga grejor direkt och spara pengar.

_________________
Raymond Larsen
Bmw e36 BTG 7:32,5
Rudskogen 1:25,08
Mantorp 1.23.17
Citera
Puppan
El Stockholmo esta el SVINinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2769



Nåååååå fredagsbilden!!!!

_________________
###############################
Peter "Puppan" Eriksson
Citera
Cammo
Västervik
Här sen Mar 2006
Inlägg: 4685


Trådstartare
Hmm... jag väntar ju bara på papper från England. Finns inte mycket att ta bild på. Får fixa en på något sätt.

_________________
Henrik Ryberg

BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu
www.maxxecu.se
021 Motor @Oggeracing
Citera
Cammo
Västervik
Här sen Mar 2006
Inlägg: 4685


Trådstartare
Fredagsbild ...fast på en lördag.

Har monterat tillbaka original vattenpump. I Z4an får jag plats med kylaren fram, så nu blir det mekanisk pump och termostat. Mer driftsäkert än elpumpen...


Uppladdad med Rejsas Android-app.

_________________
Henrik Ryberg

BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu
www.maxxecu.se
021 Motor @Oggeracing
Citera
Boostaholic
Norge
Här sen Aug 2008
Inlägg: 169



Neptune Racing skrev:
Supramannen skrev:
Det är inte hobby som alla tror alltid. Det körs hårdare och fortare än många tror

Zf lammel paket va skrot efter en säsong som köptes nytt, va fel matrial enligt mobimek från Zf. Kanske Zf har åtgärdat detta nu.

Ramperna gick ner sig på grund av fel härdning.

Allt proffs monterat. Säger bara en riktigt diff från drextler eller tex gripit som många BMW folk kör med och mycket problem och kostnad hade sluppits. 5k mer kanske och mycket huvudvärk borta

Kolla med Niklas och Raymond dom har samma erfarenhet.

Jag håller med Rickard 100%. Kjöp riktiga grejor direkt och spara pengar.


GRIPPER DIFFERENTIALS.....

_________________
Martin Glenne - E30 325 - 8.18 BTG
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW Z4GTR DCT-> S55 Racemotor!!
<<   1, 2, 3, ... 107, 108, 109   >>
22 besök idag (655531 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande