Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW Z4GTR DCT-> S55 Racemotor!!
<<   1, 2, 3 ... 80, 81, 82 ... 107, 108, 109   >>
301 besök idag (655502 totalt)
Cammo
Västervik
Här sen Mar 2006
Inlägg: 4685


Trådstartare
ButterflyRacing skrev:
Det är betydligt större sidokrafter på en styrväxel, än man tror.

Du bör absolut staga öronen.


Ja, den är boxad på utsidan. Det borde räcka...

_________________
Henrik Ryberg

BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu
www.maxxecu.se
021 Motor @Oggeracing
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



Cammo skrev:
ButterflyRacing skrev:
Det är betydligt större sidokrafter på en styrväxel, än man tror.

Du bör absolut staga öronen.


Ja, den är boxad på utsidan. Det borde räcka...


Nej.
Det är ingen tillfällighet att originalet ser ut som den gör.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Cammo
Västervik
Här sen Mar 2006
Inlägg: 4685


Trådstartare
Ok...

Jag bygger om. 😁

_________________
Henrik Ryberg

BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu
www.maxxecu.se
021 Motor @Oggeracing
Citera
DJ
NL
Här sen Maj 2004
Inlägg: 10584



ButterflyRacing skrev:
Cammo skrev:
ButterflyRacing skrev:
Det är betydligt större sidokrafter på en styrväxel, än man tror.

Du bör absolut staga öronen.


Ja, den är boxad på utsidan. Det borde räcka...


Nej.
Det är ingen tillfällighet att originalet ser ut som den gör.


Mmmm, finns nog en anledning att styrväxlar i allmänhet är ganska kraftigt byggda. (och att folk använder servo )

Mellan tummen och pekfingret, hur ser lastfördelningen i allmänhet ut mellan bärarmar och styrväxel?
Beror såklart på geometrin med styrarmens längd, caster, och avstånd hjullager till nedre kul-leden. Men som "rough estimate"?

Under inbromsning lär krafterna vara ungefär lika, momentet från bromskraften i däcken gånger hävarmen däckcentrum->kul-led blir drag resp. tryck på styrväxel och bärarm.

_________________

Ny kulbil i garaget.
Citera
GustafB
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4326



Inbromsning påverkar båda sidorna så det momentet i sig lär inte kräva mycket av fästöronen.
Störst belastning på fästöronen blir det nog när man ska vrida ratten stillastående i depån med varma däck.

Vi hade de nya fästöronen bara punktade när vi ställde ut på Elmia och de bröts loss när vi skulle lasta bilen på släpet och svängde på ratten stillastående.

_________________
Revline 968 GT1
Gustaf Burström.
Citera
Cammo
Västervik
Här sen Mar 2006
Inlägg: 4685


Trådstartare
Nya kylaren från Mishimoto kom idag. Raidopower levererar bra som vanligt.



Uppladdad med Rejsas Android-app.

_________________
Henrik Ryberg

BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu
www.maxxecu.se
021 Motor @Oggeracing
Citera
Norris
Umeå
Här sen Jan 2015
Inlägg: 88



Vilken modell av kylare köpte du?

_________________
Robin Karlsson
Citera
Cammo
Västervik
Här sen Mar 2006
Inlägg: 4685


Trådstartare
Grenrörsbygge.
Självklart passade inte det grenrör som ingick i affären. Så jag fick bygga om det. När man sitter och svetsar och kyler om vart annat så slår det sig inte så mycket. Fast när man glömmer bort sig, så sticker det rätt fort :D

Inga problem... Jag svetsade en jigg till pressen och satte det i spänn och värmde lite försiktigt med min lilla Biltema gaslåga. Nu är det rakt och fint.



Uppladdad med Rejsas Android-app.

_________________
Henrik Ryberg

BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu
www.maxxecu.se
021 Motor @Oggeracing
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122



Jag gillar idéen med instick i topp från Grenrör


Är det frästa urtag /säten i toppen så man har en jämn inneridameter vid övergången?

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Cammo
Västervik
Här sen Mar 2006
Inlägg: 4685


Trådstartare
knotan skrev:
Jag gillar idéen med instick i topp från Grenrör


Är det frästa urtag /säten i toppen så man har en jämn inneridameter vid övergången?


Japp det är det. Jag gillar det också. Lätt att få tätt.

_________________
Henrik Ryberg

BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu
www.maxxecu.se
021 Motor @Oggeracing
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122



Aa riktigt smart. Ska nog kolla på om det går att ordna på min med faktiskt
Använder aldrig packning utan vill helst slippa det då det mest är en sak som kan börja läcka. Brukar limma med värmetålig silikon men det hjälper ju bara om det är 99% plant från början.

Dessa vore ju perfekt, tror jag har runda portar på både fläns och topp. "Bara" fräsa och svarva ringar, lätt koniska både utvändigt och invändigt borde vara optimalt. Dels för att ta diameterförändringen från kanal till Grenrör och även ha en tätning som lätt styr in rätt i toppen utan att det behöver vara snortight passning mellan ringen och fräsning i toppen

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Cammo
Västervik
Här sen Mar 2006
Inlägg: 4685


Trådstartare
Så här ser toppen ut.



Uppladdad med Rejsas Android-app.

_________________
Henrik Ryberg

BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu
www.maxxecu.se
021 Motor @Oggeracing
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122



Himla fiffigt

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Cammo
Västervik
Här sen Mar 2006
Inlägg: 4685


Trådstartare
Nu är grenröret klart. Allt får plats och är provmonterat nu för att kunna fortsätta med avgasrör och sista motorfästet. Jag fick ju bygga nytt för det blev knas med turbon annars.



Uppladdad med Rejsas Android-app.

_________________
Henrik Ryberg

BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu
www.maxxecu.se
021 Motor @Oggeracing
Citera
Cammo
Västervik
Här sen Mar 2006
Inlägg: 4685


Trådstartare
Arbetet med kabelpiskan har börjat. Det är mycket planering innan man kan börja kränga på slang och kontaktstycken.


<FONT COLOR=RED><BR><BR>Den h?r filen verkar inte inneh?lla en bild:<BR><BR>Filename: IMG_20181204_222344.jpg<BR><BR>Pic width: <BR>Pic height: <BR><BR></FONT>
Uppladdad med Rejsas Android-app.

_________________
Henrik Ryberg

BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu
www.maxxecu.se
021 Motor @Oggeracing
Citera
Cammo
Västervik
Här sen Mar 2006
Inlägg: 4685


Trådstartare
.

Uppladdad med Rejsas Android-app.

_________________
Henrik Ryberg

BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu
www.maxxecu.se
021 Motor @Oggeracing
Citera
Cammo
Västervik
Här sen Mar 2006
Inlägg: 4685


Trådstartare
.

Uppladdad med Rejsas Android-app.

_________________
Henrik Ryberg

BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu
www.maxxecu.se
021 Motor @Oggeracing
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122



Vilka jul-inspirerade kabel jirlanger. Lika pysslig som Ernst du cammo

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Cammo
Västervik
Här sen Mar 2006
Inlägg: 4685


Trådstartare
knotan skrev:
Vilka jul-inspirerade kabel jirlanger. Lika pysslig som Ernst du cammo



_________________
Henrik Ryberg

BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu
www.maxxecu.se
021 Motor @Oggeracing
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3044



knotan skrev:
Aa riktigt smart. Ska nog kolla på om det går att ordna på min med faktiskt
Använder aldrig packning utan vill helst slippa det då det mest är en sak som kan börja läcka. Brukar limma med värmetålig silikon men det hjälper ju bara om det är 99% plant från början.

Dessa vore ju perfekt, tror jag har runda portar på både fläns och topp. "Bara" fräsa och svarva ringar, lätt koniska både utvändigt och invändigt borde vara optimalt. Dels för att ta diameterförändringen från kanal till Grenrör och även ha en tätning som lätt styr in rätt i toppen utan att det behöver vara snortight passning mellan ringen och fräsning i toppen


På min bil är ser orginallösningen ut som du beskriver. Svarvade ringar som går in i en mot en klack i grenröret och in i toppen. Passningen är hyffsat tajt, men dom går att peta ur. Det gör det ju tacksamt för tätningen att göra sitt jobb.

_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
wiking72
Malmö
Här sen Aug 2004
Inlägg: 677



Snyggt som vanligt

Men för mig som inte förstår: Varför tvinna kablarna, det går åt mer kabel,väger mer och svår bockat
Ända fördelen är utsendet?

_________________
Stefan Lindh

Hade Kadett GTE -75:a med 2,5 TIC
Bygger Manta B med 3.0 TIC

https://www.facebook.com/groups/143972045710733/?fref=ts
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW Z4GTR DCT-> S55 Racemotor!!
<<   1, 2, 3 ... 80, 81, 82 ... 107, 108, 109   >>
301 besök idag (655502 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande