Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW Z4GTR DCT-> S55 Racemotor!!
<<   1, 2, 3 ... 89, 90, 91 ... 107, 108, 109   >>
64 besök idag (656169 totalt)
Lasse Karlsson
Arvika
Här sen Aug 2006
Inlägg: 858



Hejsan.

Hur går det med mappning o lådan?

//Lasse

_________________
Lasse Karlsson

BMW M3 2002
POLESTAR2 2023
Citera
Cammo
Västervik
Här sen Mar 2006
Inlägg: 4688


Trådstartare
Jag har problem med min låda. Det verkar som tempgivaren är sönder. Ska testa en annan låda

_________________
Henrik Ryberg

BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu
www.maxxecu.se
021 Motor @Oggeracing
Citera
Lasse Karlsson
Arvika
Här sen Aug 2006
Inlägg: 858



Cammo skrev:
Jag har problem med min låda. Det verkar som tempgivaren är sönder. Ska testa en annan låda


Aj fanken, tråkigt.

//Lasse

_________________
Lasse Karlsson

BMW M3 2002
POLESTAR2 2023
Citera
Fyrken
Göteborg
Här sen Nov 2005
Inlägg: 273



Kul med framsteg på lådstyrningen! thumbs up

_________________
Erik Fyrk

997 turbo on Syvecs.
Professionell motorkalibratör.
Citera
Lasse Karlsson
Arvika
Här sen Aug 2006
Inlägg: 858



Hej Cammo, hur går det med lådan/mappning?

En annan sak: vad använder du för olja i DCT lådan? BMW original eller annat?

//Lasse

_________________
Lasse Karlsson

BMW M3 2002
POLESTAR2 2023
Citera
Cammo
Västervik
Här sen Mar 2006
Inlägg: 4688


Trådstartare
Lasse Karlsson skrev:
Hej Cammo, hur går det med lådan/mappning?

En annan sak: vad använder du för olja i DCT lådan? BMW original eller annat?

//Lasse


Jag har bytt låda för att utesluta programfel. Har inte provat än, det blir nu i veckan.

Jag kör BMW original. Har dock hört av andra att det finns alternativ som fungerar bra.

_________________
Henrik Ryberg

BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu
www.maxxecu.se
021 Motor @Oggeracing
Citera
Cammo
Västervik
Här sen Mar 2006
Inlägg: 4688


Trådstartare
Det har varit många lååånga dagar i garaget. Mycket tid har gått åt till att bygga kolfiber åt andra och all annan tid har jag testat och kliat mig i huvudet. Till slut så bytte jag låda. Felet kvarstod. Symptomet var att den gick som den skulle i runt 10min. Sen låste den på 1an och gick i limp. Den skickade felkod på värme och fel hastighet på ingående axel.

De 2 andra testbilarna hade inte detta. De kör dock med M3 låda och det är en annan firmware i dessa. Kunde det vara felet?

Till slut hittade vi det. Lådan jämför hjulhastighet med lite olika varvtal internt. Då jag har en annan utväxling slår lådan bakut och räknar ut att kopplingen slirar. Då borde också oljan bli varm. Alltså varnar den för 170grader oljetemp, när den irl bara är 40grader.

Nu har Natte kringgått detta och lådan går som en dröm. Då har jag ägnat mig åt att skruva ihop bilen i övrigt och snart är det mappning, så jag kan köra på Gatebil nästa helg.



Uppladdad med Rejsas Android-app.

_________________
Henrik Ryberg

BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu
www.maxxecu.se
021 Motor @Oggeracing
Citera
robbansson

Här sen Nov 2015
Inlägg: 315



Bra att det löste sig!
thumbs up

_________________
Robert Aronsson
Citera
Lasse Karlsson
Arvika
Här sen Aug 2006
Inlägg: 858



Skönt att det funkar nu, lycka till på Gatebil

_________________
Lasse Karlsson

BMW M3 2002
POLESTAR2 2023
Citera
Role
Ronneby
Här sen Jun 2012
Inlägg: 589



Skönt att äntligen hitta felet. Lycka till på mappning och gatebil.

_________________
Matthias Karlsson
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19496



Det där låter ju som om Trollhätteingenjörer varit inblandade, räkna fram vad tempen förmodligen är istället för att mäta

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Cammo
Västervik
Här sen Mar 2006
Inlägg: 4688


Trådstartare
Niklas Falk skrev:
Det där låter ju som om Trollhätteingenjörer varit inblandade, räkna fram vad tempen förmodligen är istället för att mäta


Haha det sitter 3st givare. Fast dom kör ett teoretiskt värde också. Det verkar dessutom som de bara mäter ingående varvtal på ena stocken med. Klr den andra på uträkning... Säkert är allt detta för att umderlätta felsökning och undvika ras på grejjerna om man gör fel. Idiotsäkert...

_________________
Henrik Ryberg

BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu
www.maxxecu.se
021 Motor @Oggeracing
Citera
Fyrken
Göteborg
Här sen Nov 2005
Inlägg: 273



Kul att ni är på väg framåt! Eländigt fel det där.
Ang tempen så låter det som ett ersättningsvärde som används vid fel för att inte göra sönder fler saker.

Vilken låda har du om inte M3 E90?

_________________
Erik Fyrk

997 turbo on Syvecs.
Professionell motorkalibratör.
Citera
Cammo
Västervik
Här sen Mar 2006
Inlägg: 4688


Trådstartare
Fyrken skrev:
Kul att ni är på väg framåt! Eländigt fel det där.
Ang tempen så låter det som ett ersättningsvärde som används vid fel för att inte göra sönder fler saker.

Vilken låda har du om inte M3 E90?


Exakt så tänker vi med. Den koden triggar limp, så inget ska gå sönder.

Jag har Z4/335 lådan. Samma mekanik, men lite annan programmering. På den finns sport/normal läge. M3 har 6 steg drivelogic. Ända skillnaden egentligen. Det går att mappa om lpdan, men man måste då ha m3 spaken.

_________________
Henrik Ryberg

BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu
www.maxxecu.se
021 Motor @Oggeracing
Citera
Aerodynamic
Alingsås
Här sen Sep 2005
Inlägg: 857



Grattis, låter som en stor lättnad från din sida att ha löst detta.

Lycka till. Med vänlig hälsning, Per

_________________
Per Axblom
Citera
Aerodynamic
Alingsås
Här sen Sep 2005
Inlägg: 857



Grattis, låter som en stor lättnad från din sida att ha löst detta.

Lycka till. Med vänlig hälsning, Per

_________________
Per Axblom
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



Hur gick gatebil ?

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
Cammo
Västervik
Här sen Mar 2006
Inlägg: 4688


Trådstartare
Supramannen skrev:
Hur gick gatebil ?


Jodå. Lådan funkar klockrent. Jag hade dock underdimentionerat ett fäste för slangarna till oljekylet, så det sviktade lite med läckage som följd. Det blev bara 7 varv. Det finns film. Ska lägga upp den.

_________________
Henrik Ryberg

BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu
www.maxxecu.se
021 Motor @Oggeracing
Citera
Cammo
Västervik
Här sen Mar 2006
Inlägg: 4688


Trådstartare


_________________
Henrik Ryberg

BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu
www.maxxecu.se
021 Motor @Oggeracing
Citera
robbansson

Här sen Nov 2015
Inlägg: 315



thumbs up thumbs up thumbs up

_________________
Robert Aronsson
Citera
Cammo
Västervik
Här sen Mar 2006
Inlägg: 4688


Trådstartare
Tyvärr ligger telefonen ofta inkopplad och spelar musik. Så det blir få bilder.

Jag fick en snilleblixt och löste nog varför det läckte i kopplingen till lådan. Lite svets gör susen. De 2 adptrarna kunde rotera innan och har då pajjat o-ringen. Nu är det en enhet och sitter stumt. Provkörde igår och det är tätt.



Uppladdad med Rejsas Android-app.

_________________
Henrik Ryberg

BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu
www.maxxecu.se
021 Motor @Oggeracing
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW Z4GTR DCT-> S55 Racemotor!!
<<   1, 2, 3 ... 89, 90, 91 ... 107, 108, 109   >>
64 besök idag (656169 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande