Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW Z4GTR DCT-> S55 Racemotor!!
<<   1, 2, 3 ... 91, 92, 93 ... 107, 108, 109   >>
231 besök idag (655432 totalt)
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



**

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Cammo
Västervik
Här sen Mar 2006
Inlägg: 4684


Trådstartare
Det är för att du är så jävla gammal och smart.

_________________
Henrik Ryberg

BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu
www.maxxecu.se
021 Motor @Oggeracing
Citera
Tord
Ekerö
Här sen Jun 2004
Inlägg: 13202



Håkan har bra idéer, och det funkar grymt bra, jag är inne på 3:e bilen med sån lösning!

_________________
Tord Ringenha11
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



**

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Cammo
Västervik
Här sen Mar 2006
Inlägg: 4684


Trådstartare
Ok, jag har inte varit så flitig att skriva, men att skruva...

Gelleråsens testdag gick kanonbra ett tag.

Första passet gav jag mig ut och körde på i alla fall 80%. Lådan skickade ingen olja längre. Allt var tät. Den känslan var enormt skön. Pass 2 gick jag ut och hade en passagerare som fick en åktur av sin flickvän... Han fick åka 1,5 varv

Nu visste jag ju att allt funkade som det skulle och gick ut med 100% attack, och jävlar vad bilen går när man ger den. Det var svinkul. 500-550hk nånting och DCT lådan skapar rätt höga hastigheter fort. I inbromsningen till Ejjes lade jag sån rök att man inte kunde se reklamsklytarna bakom.

Efter bärgning och lite inspektionskamera konstaterades att 3an kolv var skrot





_________________
Henrik Ryberg

BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu
www.maxxecu.se
021 Motor @Oggeracing
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41416

Forumägare
Forumägare




_________________
Magnus Thomé
Citera
Cammo
Västervik
Här sen Mar 2006
Inlägg: 4684


Trådstartare
Jag har ältat det här med många, och kommit fram till ett högst troligt händelseförlopp.

Bakgrund...

När jag köpte motorn fick jag PM av en kille som hade jobbat med motorn tidigare som sa att programvaran som följde med inte var något vidare. Det var en omflashad oem box med (vad jag minns) en Amerikansk programvara. Jag använde den aldrig, men den har förut gått med den boxen. Killen jag köpte motorn av har aldrig kört den. Den har bara legat på pall hos honom.

När jag väl mappade motorn hade vi lite bekymmer med olika avgastemp. Det skiljde rätt mycket på några cylindrar. Vi letade orsaker och testade spridare osv. Hittade inget fel direkt. Jag började fundera på om jag gjort något fel när jag byggt insuget, men då borde de kalla cylindrarna vara 1,6 och de varma 3,4... men så var inte fallet. 3 gick kallast och sedan nr1.

Så här tror jag har hänt... Motorn hade skador sen innan. Oem direktinsprutning har visat sig vara lite halvkass. Spridarna kan ibland börja bråka. Även spolar sägs det. Gissningsvis har den med mer laddtryck och ingen övervakning på egt missat lite nån gång ibland och skadat ringar och ringlandet något. Den ojämna förbränningstemperaturen kan komma av ojämt komp. När bilen väl började funka så laddade jag på full attack och 1,6 bar. Då sprack ringlandet och olja kom in i förbränningsrummet och det blev härdsmälta.

Jag har kollat loggarna och den har gått fetare och fetare för varje pass sen jag mappade den. Gissningsvis för att jag tappar komp och kanske får in mer olja.

Vad tror ni om den förklaringen? (jag gjorde inget komptest när jag köpte den, så jag kan inte verifiera kompnivåerna)

Men... Jag åkte till Vimmerby Bildemontering och köpte en annan motor. 7000 mil och komptestad. Det var bara att flytta över grenrör/turbo och insug sen hinka i den och starta upp. Jag passade även på att uppgradera med en accusump.




_________________
Henrik Ryberg

BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu
www.maxxecu.se
021 Motor @Oggeracing
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5560



Cammo skrev:
Jag har ältat det här med många, och kommit fram till ett högst troligt händelseförlopp.

Jag har kollat loggarna och den har gått fetare och fetare för varje pass sen jag mappade den. Gissningsvis för att jag tappar komp och kanske får in mer olja.

Det skulle mycket väl kunna vara så.

En rally åkare jag hjälper med insprutning etc, där har vi liknade tendens i loggarna på
sista sträckorna innan en vevstake tittade ut genom hål i blocket

//Nisse

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
Aerodynamic
Alingsås
Här sen Sep 2005
Inlägg: 856



Imponerande, starkt jobbat att du redan köpt en motor å fått i den.

Själ skulle jag deppa i en månad först innan jag gick vidare.

Mvh, Per

_________________
Per Axblom
Citera
Cammo
Västervik
Här sen Mar 2006
Inlägg: 4684


Trådstartare
Tack. Det kommer mer...



Det blev lite coolt med klockan från accusumpen i hålet för gamla kylarkocket.



När allt ändå var nedplockat åkte jag ner till MaxxECU och flashade om lådan till M3GTS firmware. Denna är dessutom tweakad lite och ger gögre kopplingstryck, så den klarar mer moment.

_________________
Henrik Ryberg

BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu
www.maxxecu.se
021 Motor @Oggeracing
Citera
Cammo
Västervik
Här sen Mar 2006
Inlägg: 4684


Trådstartare
Några dagar senare när allt var ihop (i fredags) åkte jag ner och mappade nya motorn. Vi tog en aning mer effekt. Man får "aldrig reparera, alltid uppgradera" det är sen gammalt.

Nu är det 582hk istället för en bit över 500.

Det stora var dock att mappa in låda och motorstyrning så växlarna funkar bra.



Blev rätt ok måste jag säga.



_________________
Henrik Ryberg

BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu
www.maxxecu.se
021 Motor @Oggeracing
Citera
Limpdjur
Bollnäs
Här sen Jan 2005
Inlägg: 85



Så nu är du redo för nästa år? Kan du bara dricka monstermorgan och podda hela vintern?

_________________
/Johan Lindberg
Citera
Cammo
Västervik
Här sen Mar 2006
Inlägg: 4684


Trådstartare
Limpdjur skrev:
Så nu är du redo för nästa år? Kan du bara dricka monstermorgan och podda hela vintern?


Haha ja, typ. Ska köra Gatebil i helgen. Sen Timeattack den 16/10

Efter det ska jag bara glassa. 🙄 Om bilen är hel.

_________________
Henrik Ryberg

BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu
www.maxxecu.se
021 Motor @Oggeracing
Citera
robbansson

Här sen Nov 2015
Inlägg: 315



thumbs up thumbs up thumbs up

_________________
Robert Aronsson
Citera
Victor.
Lund
Här sen Dec 2003
Inlägg: 1824



Så ska en bil med dubbelkopplingslåda låta vid växlingarna thumbs up thumbs up thumbs up Inget artificellt och utdraget fejk-smattrande (aka "DSG-fart").

_________________

Porsche Cayman S "3400 RT" -09
Grocery Getter: Volkswagen Golf 1,6 -06
Citera
Cammo
Västervik
Här sen Mar 2006
Inlägg: 4684


Trådstartare
Haha, har visst glömt uppdatera.

Gatebilhelgen gick rätt bra. Hade 2 mål. Första var att köra ett helt pass till målflagg. Det löste jag på det första passet. Mål nr2 var att köra upp 100L e85. Jag tog det med... Jag körde upp 200L faktiskt.

Bilen gick svinbra hela Gatebils helgen. Jag körde ALLA pass i Straightline + ett free for all och Extreme racet. Tror inte jag kört så mycket totalt med bilen innan som jag gjorde denna helgen. Fan så kul det var.







Jag hade lite bekymmer med oljetempen på lådan först. Den gick upp på 104grader (där jag har varning) på ca 5 varv. När jag plockade av termostaten så höll den bättre. 7varv på 470hk funkade. När jag gick upp till 580hk så började den närma sig 104. Däremot gick motoroljan upp då. Så det blev inte mer än 7 attackvarv utan att kyla. körde jag på full effekt så fick jag kyla efter 5.

Jag har sedan dess byggt luftstyrningar på båda oljekylare. Innan satt de bara öppet innanför hålen i fronten. Nu tvingas luften igenom. Jag har testat igen efter, men då var luften mycket kallare, så jag är inte säker på att det funkar ännu.

När jag tankade garvade jag varje gång. Jag har ju kört med samma dunkar hela året innan. Har aldrig kört upp mer än 30liter så jag har bara tankat hemma. Fast denna gången så körde jag mycket. När jag hade kört klart på Söndagen så hade jag loggat 409km på banan. Omräknat blev det 158 varv på hela mantorp. Det satt gott faktiskt. Nu stämmer det inte riktigt, för jag körde en del pass på Paris slingan endast, men omräknat är det 158. Nu var det betydligt fler..

Förutom oljetemp fick jag dra åt lite bultar som lossnade efter all belastning. Inget som är konstigt med det. Nu sitter allt.

Efter detta var det King of Mantorp Light. Jag anmälde mig för att köra tävling. På warmup körde jag med 470hk och värmde däck. Det var kallt och mina däck är 3år gamla och fick lite pisk på Gatebil, så de behövde lite massage för att hoppa igång. När jag kom in efter att ha kört warmup hade jag slagit personbästa med 2 tiondelar Jaha tänkte jag... Märkligt, men det stämde med transpondern också. Jag tog inte ens i. Hade 221 som Vmax mot nästan 250 som jag brukar. Hade inte mer än 39% spjäll ut på rakan... Men bilen funkar nu, det är tydligt. Tyvärr blev det inga mer pass den dagen, för yttre drivknuten på vänstersida gav upp. Har köpt ny och ska nu i samband med det byta utväxling i bakaxeln. Men det blev lite bilder denna sommar ändå. Kul. Bilen känns rätt klar inför nästa säsong, så då blir det ett år med tävling i Timeattack igen.






[/img]

_________________
Henrik Ryberg

BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu
www.maxxecu.se
021 Motor @Oggeracing
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41416

Forumägare
Forumägare

40+ mil

_________________
Magnus Thomé
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122



Måste kännas skönt och plötsligt väldigt värt (en del) av slitet
Vad imnebär personbästa för tid nu då??

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
robbansson

Här sen Nov 2015
Inlägg: 315



thumbs up

_________________
Robert Aronsson
Citera
Lasse Karlsson
Arvika
Här sen Aug 2006
Inlägg: 852



Skönt när allt funkar

Vad har du för utväxling nu, och vad blir det efter bytet?

//Lasse

_________________
Lasse Karlsson

BMW M3 2002
POLESTAR2 2023
Citera
Cammo
Västervik
Här sen Mar 2006
Inlägg: 4684


Trådstartare
knotan skrev:
Måste kännas skönt och plötsligt väldigt värt (en del) av slitet
Vad imnebär personbästa för tid nu då??


Ja, det är helt sjukt vad allt vänder fort. Det är helt värt allt slit

Innan hade jag 1:26.351 och nu 1:26.153. Med fram provocerad understyrning för att bygga temp och lite vingel på rakan. Ganska spännande. Jag blev lite trött när drivknuten sa upp sig faktiskt. Det hade varit kul att få attackera lite den dagen.

_________________
Henrik Ryberg

BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu
www.maxxecu.se
021 Motor @Oggeracing
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW Z4GTR DCT-> S55 Racemotor!!
<<   1, 2, 3 ... 91, 92, 93 ... 107, 108, 109   >>
231 besök idag (655432 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande